Laat je ze hun eigen gang gaan of ga je ze alles wat ze leuk vinden door hun strotjes heen duwen om maar te voorkomen dat ze (naar jouw smaak) rotzooi gaan luisteren?
En wat voor voorbeeld heb je zelf gehad?
Ik denk zelf dat ik er een beetje tussenin zal gaan hangen. Ik zal ze lekker K3 en zo laten luisteren als ze dat willen, gewoon wat ze uit zichzelf leuk vinden in ieder geval, daar zijn het tenslotte kinderen voor. Maar ik denk wel dat ik ook (zeker als ze een jaar of negen zijn) subtiel een beetje zal gaan pushen, in de richting van wat ik zelf goed vind, in de hoop dat ze dat oppikken. Of dat gebeurt dat is dan aan hen zelf. Ik zal ze niet tegenhouden als ze dan persé toekomstige nummers in de trant van de hup hop song willen horen (maar leuk is anders).
En mijn eigen muzikale opvoeding....Die is er in feite niet geweest. Ik ben nergens toe gepusht, ik heb alles zelf moeten ontdekken. Om te beginnen bij het onderzoek van vader's cd-rek toen ik zeven of zo was, vol met voornamelijk een combinatie van oude rockmuziek afgewisseld met allerhande oubolligheid. + wat dingen van Mozart en Beethoven. Zo heb ik vader's smaak in eerste instantie opgepikt, maar daar heeft hij (behalve het neerleggen van die cd's) nooit wat voor gedaan. Hij was er wel erg blij mee, totdat ik tien werd en mijn smaak 180 graden omdraaide en ik de top 40 ontdekte. Toen ging hij wel zeuren, ja ('Is het nou afgelopen met dat boink boink? Dat is toch een en dezelfde dreun???').
Daarna Top40 en daarna pas echt een eigen smaak ontwikkelen. Sommigen blijven in een fase hangen.
Andere kinderen worden al van jongs af aan geconfronteerd met "andere" muziek, als klassiek.
Ook het leren bespelen van instrumenten kan een kind stimuleren van de gebaande weg af te stappen. De meeste kinderen vinden het wel heel leuk om zelf muziek te maken.
Kan je niet te vroeg mee beginnen vind ik.
Zelf ben ik heel erg vrij gelaten wat betreft muziek, en ben wel professioneel in de muziek beland. Het is dus goed uitgepakt .
quote:Ik zou het die van mij eerder verplichten om Led Zepplin of de Doors te luisteren. een Brede algemene muzikale basiskennis gaan mijn kinderen beleven later beleven. Ze krijgen de Soft machine net zo lang aan te horen tot ze erbij neervallen! Zo!
Op maandag 09 september 2002 15:44 schreef D-FENS het volgende:
Ik zal ze verbieden om led Zeppelin of de Doors te draaien. Met een beetje mazzel zijn ze even ongehoorzaam als hun pa
Ik zou iig elke muzikale ontwikkeling met betrekking tot het leren bespelen van een instrument zeker stimuleren.
[Dit bericht is gewijzigd door Vork op 09-09-2002 15:49]
[Dit bericht is gewijzigd door Citroentje op 09-09-2002 15:52]
Ik heb mijn muzieksmaak zelf zelf moeten uitzoeken. Behalve die 4 platen van de beatles heb ik weinig van mijn ouders overgenomen eigenlijk. Zo veel werd er niet gedraaid en mij is helemaal niks opgedrongen ofzo.
De cd kast van mijn ouders zit ook vol met "aangenaam klassiek" cdtjes en "alle 13 redelijk goed" en "the greatest dixielandclassics" en dat is mijn smaak niet echt
De theorie kan ik ze ook nog wel mee helpen. Boeken over harmonieleer, verschillende componisten en muziekgeschiedenis liggen hier ook allemaal.
Als ik perse hun richting zou willen bepalen, dan zou ik ze laten luisteren naar TOTO, Dire straits, Eric clapton, phil collins en nog meer van dat soort rasartiesten.
Maar ze mogen het natuurlijk zelf bepalen!
System of a down, de stevigere techno, en alternatieve rock (door mij). K3 en commerciele trance (door mijn vrouw).
Mijn zoontjes van 2 en 1 interesseren zich nog niet in muziek.
Ach, ik laat ze er maar vrij in....... Je moet ze zoiets niet opdringen......
quote:vreemde combinatie k3 en SOAD
Op maandag 09 september 2002 16:21 schreef BenKetting het volgende:
Ik laat ze van alles horen, maar wat ze (jongens, 6 en 7) vooral leuk vinden is: K3, System of a down en Ozzy Osbourne & Black Sabbath. *trotse pappa*.
quote:Moet je K3 es achterstevoren draaien!!!!
Op maandag 09 september 2002 16:32 schreef Steve-O het volgende:[..]
vreemde combinatie k3 en SOAD
Noem me maar wat je wil, maar dat is echt een contaminatie voor de jeugd !!!!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |