abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 29 maart 2013 @ 08:51:53 #1
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_124635737
quote:
Onderwijs zou als doel moeten hebben kritisch denkende mensen voort te brengen die hun gehele leven uit nieuwsgierigheid willen blijven doorleren. Om dit te bereiken zou eigenheid, creativiteit en nieuwsgierigheid moeten worden gestimuleerd. Onze huidige vorm van onderwijs bevordert deze eigenschappen echter niet, maar bederft ze juist. Op school worden we geleerd binnen de lijntjes te kleuren en te denken, waardoor onze nieuwsgierige geest feitelijk wordt geruïneerd. In de tijd dat de kinderen na een kwart van hun leven dan eindelijk van school verlost zijn, zit hun hoofd vol met onkunde die niets te maken heeft met de echte wereld.

Het onderwijs van vandaag de dag is voornamelijk gebaseerd op ons analytische en rationele geheugen; het onthouden van data, het maken van een toets, het slagen voor de toets, en… het weer vergeten van deze data. Uiteindelijk krijg je je diploma en ben je klaargestoomd om deel te nemen aan de maatschappij. Het systeem van het onthouden en het kunnen reproduceren van data staat in ons huidige onderwijsstelsel gelijk aan intelligentie. Diegenen die het beste mee kunnen komen met het systeem halen de hoogste cijfers en worden als het meest succesvol gezien. Het echte leven gaat echter niet om het onthouden en reproduceren van data en daarom is het onderwijssysteem een behoorlijke vertekening van de werkelijke essentie van het leven.

Het ontstaan van onze huidige vorm van onderwijs vindt zijn oorsprong in de 19e eeuw. Haar doel werd gevonden – niet in het trainen van het intellectueel of het brengen van verlichting bij allen, maar – in standaardisatie van de mens door het verkleinen van het aantal individuen door ze allemaal op hetzelfde niveau te brengen en te houden en het conditioneren van kinderen in het onderkennen, gehoorzamen en het onderwerpen aan autoriteit; zich onder te schikken en voor te bereiden om in gemeenschap te leven, waar het collectieve bewustzijn voorop staat en individueel talent niet wordt benut, laat staan gestimuleerd en uitgebreid. Kortom, de beperking van individualiteit, de onderwerping aan autoriteit en de vernietiging van kritische, afwijkende meningen, originaliteit en creativiteit.

Onder het mom van domheid – diegenen die geen onderwijs volgden waren niet intelligent – worden brave burgers gecreëerd in dienst van de staat die zich opstelt als adoptieouder tijdens de meest cruciale jaren van de ontwikkeling van de mens, waarin zij grotendeels wordt verwijderd van de ouders en zogenaamde ‘ongepaste’ culturele invloeden. In een omgeving als die van een gevangenis worden de kinderen gedwongen een bepaalde opvatting te hebben en worden zij allen in hetzelfde denkpatroon opgevoed. We worden geleerd dat het niet goed is om fouten te maken en we schamen ons ervoor als dit wel gebeurt, maar wie geen fouten durft te maken komt niet tot nieuwe inzichten die leiden tot nieuwe wegen. Fouten liggen namelijk ten grondslag aan originaliteit en creativiteit.

bron
Goh. Dit is precies wat ik ook denk over onderwijs (niet-wijs). Indoctrinatie. Gevangenis. Karaktermoord. Op zo veel vlakken is school slecht. Het levert niet-nadenkende zombies af.
School maakt zonder enig twijfel nagenoed iedereen dom en achterlijk. De economische/wereld problemen is ook zonder problemen toewijzen aan de idioterie school/onderwijs.

Natuurlijk is het wel goed dat iemand sociale zaken leert. En dat het kan lezen en schrijven. Maar dat hoeft in de verste verte niet full-time een kwart van je leven te kosten.

[ Bericht 1% gewijzigd door Lambiekje op 29-03-2013 08:58:40 ]
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
pi_124635868
wat een bullshit artikel.
niet eens helemaal gelezen maar alleen de onderste dik gedrukte zin al :')
Nederland is inderdaad een puinhoop vergeleken bij landen als congo en somalie waar geen scholen zijn -_-
blijf van mijn sig af! Nobody2.0 - Nobody2.0 - Nobody2.0
  vrijdag 29 maart 2013 @ 09:01:01 #3
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_124635870
Zie Pink Floyd "Brick in the Wall"
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
  vrijdag 29 maart 2013 @ 09:04:43 #4
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_124635923
Dit geef ik ook al jaren aan over het onderwijs hier. Een beetje bestaande kennis leren herkauwen en daarop beoordeeld worden... :N

Iedere mongool kan klakkeloos informatie lezen en leren en opdreunen tijdens een proefwerk, waarna het weer vergeten kan worden want nooit meer nodig. Zelfstandig kritisch nadenken is er vrijwel niet meer bij.

Drones in the making.
  vrijdag 29 maart 2013 @ 09:48:47 #5
397420 tribalwars
jongen 17 jarig
pi_124636716
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 08:51 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

Goh. Dit is precies wat ik ook denk over onderwijs (niet-wijs). Indoctrinatie. Gevangenis. Karaktermoord. Op zo veel vlakken is school slecht. Het levert niet-nadenkende zombies af.
School maakt zonder enig twijfel nagenoed iedereen dom en achterlijk. De economische/wereld problemen is ook zonder problemen toewijzen aan de idioterie school/onderwijs.

Natuurlijk is het wel goed dat iemand sociale zaken leert. En dat het kan lezen en schrijven. Maar dat hoeft in de verste verte niet full-time een kwart van je leven te kosten.
dat klopt ben ik volledig mee eens.
ben een 17 jarig jongen die woont in nederland. mijn woonplaats hou ik graag prive.
  vrijdag 29 maart 2013 @ 09:49:54 #6
397420 tribalwars
jongen 17 jarig
pi_124636739
en dan zeggen ze steeds dat het onderwijs beter moet. terwijl dat nooit gaat leuke in het huidig systeem. ze willen niet dat we slim zijn en zelf kunnen nadenken.
ben een 17 jarig jongen die woont in nederland. mijn woonplaats hou ik graag prive.
  vrijdag 29 maart 2013 @ 12:35:04 #7
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_124641268
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 09:00 schreef Nobody2.0 het volgende:
wat een bullshit artikel.
niet eens helemaal gelezen maar alleen de onderste dik gedrukte zin al :')
Nederland is inderdaad een puinhoop vergeleken bij landen als congo en somalie waar geen scholen zijn -_-
Je dient buiten de kaders te denken.

Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
  vrijdag 29 maart 2013 @ 13:03:51 #8
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_124642245
quote:
99s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 09:04 schreef Yi-Long het volgende:
Dit geef ik ook al jaren aan over het onderwijs hier. Een beetje bestaande kennis leren herkauwen en daarop beoordeeld worden... :N

Iedere mongool kan klakkeloos informatie lezen en leren en opdreunen tijdens een proefwerk, waarna het weer vergeten kan worden want nooit meer nodig. Zelfstandig kritisch nadenken is er vrijwel niet meer bij.

Drones in the making.
De meeste mensen zijn helemaal niet in staat tot zelfstandig denken. Het vermogen van de mens om kritisch na te denken wordt imo enorm overschat. Verder is het sentiment in de OP niet bijster uniek of bijzonder, we hebben in Nederland reeds het klassikale onderwijs vervangen door "het nieuwe leren" en er zijn tal van onderwijssoorten die zogenaamd de leerling centraal stellen en gericht zijn op de vrijheid en zelfstandigheid van het individu: Dalton, Montessori, Iederwijs, Freinet, Jenaplan, Steiner, etc. De meeste leerlingen die van zulke scholen afkomen zijn echter bepaald geen hoogvliegertjes.
pi_124643071
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 09:49 schreef tribalwars het volgende:
en dan zeggen ze steeds dat het onderwijs beter moet. terwijl dat nooit gaat leuke in het huidig systeem. ze willen niet dat we slim zijn en zelf kunnen nadenken.
Dat heeft niets met onderwijs te maken. Dat heeft te maken met mensen/kinderen die te stom zijn om te beseffen dat het onderwijs slechts een heel klein aspect van kennis is.

Wat jullie nu doen is het een beetje opnemen voor de simpele man. Er is niets mis met het onderwijs, sommige kinderen zijn gewoon dom en leren niets ernaast.
Conscience do cost.
  vrijdag 29 maart 2013 @ 13:47:27 #10
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_124644147
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 13:26 schreef ems. het volgende:

[..]

Dat heeft niets met onderwijs te maken. Dat heeft te maken met mensen/kinderen die te stom zijn om te beseffen dat het onderwijs slechts een heel klein aspect van kennis is.

Wat jullie nu doen is het een beetje opnemen voor de simpele man. Er is niets mis met het onderwijs, sommige kinderen zijn gewoon dom en leren niets ernaast.
WAAR in ons onderwijs wordt zelfstandig kritisch nadenken gestimuleerd!? Vrijwel nergens.

Ik ken genoeg hoogopgeleide mensen die op hun vakgebied alles netjes uit hun hoofd hebben geleerd om hun diploma's te halen, maar waarvan je merkt dat ze verder nauwelijks een paar stappen dieper kunnen nadenken over bepaalde kwesties, dus oorzaak>logisch gevolg>logisch gevolg>logisch gevolg, etc etc.

Als je het dan rustig voor ze voorkauwt, stap voor stap, dan hebben ze wel het vermogen om het te begrijpen (of het onvermogen om er aan te twijfelen of andere conclusies te trekken), maar soms zie je mensen bij de meest logische zaken je met open mond aangapen alsof je ze een goddelijke openbaring hebt medegedeeld... :')
pi_124645626
quote:
99s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 13:47 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

WAAR in ons onderwijs wordt zelfstandig kritisch nadenken gestimuleerd!? Vrijwel nergens.

Eigenlijk alle scholen (vakken als geschiedenis en religie buitengesloten)

quote:
Ik ken genoeg hoogopgeleide mensen die op hun vakgebied alles netjes uit hun hoofd hebben geleerd om hun diploma's te halen, maar waarvan je merkt dat ze verder nauwelijks een paar stappen dieper kunnen nadenken over bepaalde kwesties, dus oorzaak>logisch gevolg>logisch gevolg>logisch gevolg, etc etc.
Yup, die ken ik ook. Mijn meeste kennissen zijn hoger opgeleid in gebieden als electronica, biologie en natuurkunde.

Ik daag je uit om eens langs te komen met wat vragen.

quote:
Als je het dan rustig voor ze voorkauwt, stap voor stap, dan hebben ze wel het vermogen om het te begrijpen (of het onvermogen om er aan te twijfelen of andere conclusies te trekken), maar soms zie je mensen bij de meest logische zaken je met open mond aangapen alsof je ze een goddelijke openbaring hebt medegedeeld... :')
Dan praat je niet over hun vakgebied, of je hebt (ik kan het niet anders zeggen) domme kennissen die alleen maar 'het trucje' hebben toegepast om hun diploma te halen in plaats van begrijpen waar het over gaat.

Mensen die naar school gaan om echt iets te willen leren zijn volgens TS zombies.
All opinions are not equal. Some are a very great deal more robust, sophisticated and well supported in logic and argument than others. [Douglas Adams]
pi_124645838
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 12:35 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

Je dient buiten de kaders te denken.

Prima, en na veel onderzoek dan ontdek je dat alles nog steeds via dezelfde regels werkt. Wat zijn we opgeschoten ?
All opinions are not equal. Some are a very great deal more robust, sophisticated and well supported in logic and argument than others. [Douglas Adams]
pi_124650868
quote:
99s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 13:47 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

WAAR in ons onderwijs wordt zelfstandig kritisch nadenken gestimuleerd!? Vrijwel nergens.

Ik ken genoeg hoogopgeleide mensen die op hun vakgebied alles netjes uit hun hoofd hebben geleerd om hun diploma's te halen, maar waarvan je merkt dat ze verder nauwelijks een paar stappen dieper kunnen nadenken over bepaalde kwesties, dus oorzaak>logisch gevolg>logisch gevolg>logisch gevolg, etc etc.

Als je het dan rustig voor ze voorkauwt, stap voor stap, dan hebben ze wel het vermogen om het te begrijpen (of het onvermogen om er aan te twijfelen of andere conclusies te trekken), maar soms zie je mensen bij de meest logische zaken je met open mond aangapen alsof je ze een goddelijke openbaring hebt medegedeeld... :')
Helemaal mee eens.

Geldt evengoed voor sommige docenten.
pi_124651802
quote:
99s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 13:47 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

WAAR in ons onderwijs wordt zelfstandig kritisch nadenken gestimuleerd!? Vrijwel nergens.
Ik denk ook niet dat kritisch denken een vak hoort te zijn, zoiets leer je met een beetje geluk van goede docenten of je ouders.

Daarnaast heb ik op mijn middelbare school tamelijk geluk daarmee gehad. Kritisch denken werd daar, voor zover ik me kan herinneren best geforceerd. Zelfs bij vakken als geschiedenis en godsdienst.
quote:
Ik ken genoeg hoogopgeleide mensen die op hun vakgebied alles netjes uit hun hoofd hebben geleerd om hun diploma's te halen, maar waarvan je merkt dat ze verder nauwelijks een paar stappen dieper kunnen nadenken over bepaalde kwesties, dus oorzaak>logisch gevolg>logisch gevolg>logisch gevolg, etc etc.
Ongetwijfeld. Ik ken ook zat mensen die ergens halverwege de middelbare school ermee gestopt zijn en zichzelf iets hebben aangeleerd. Vaak zat zijn dat in mijn ogen 'intelligentere' mensen dan iemand die alleen maar 9 of hoger scoren op hun rapporten.
quote:
Als je het dan rustig voor ze voorkauwt, stap voor stap, dan hebben ze wel het vermogen om het te begrijpen (of het onvermogen om er aan te twijfelen of andere conclusies te trekken), maar soms zie je mensen bij de meest logische zaken je met open mond aangapen alsof je ze een goddelijke openbaring hebt medegedeeld... :')
Dat klopt, maar ik denk dat dat meer iets om op te lossen is voor de ouders van het kind dan voor een school zelf. School is juist bedoeld om de 'standaard' informatie in je brein te krijgen. Het staat je zelf vervolgens compleet vrij om die info te interpreteren op de manier die je zelf het best lijkt.

Ik ben het ermee eens dat het geen kwaad kan voor scholen om kritisch zijn te stimuleren, maar in mijn ogen heeft het een stuk meer te maken met je algemene opvoeding dan 'de boze scholen die niet willen dat je zelf denkt'.

Trouwens, het is wel enigszins ironisch dat dat stukje wat de TS post als zoete koek geslikt wordt. Wel een beetje kritisch nadenken over dat soort zaken hm? :P
Conscience do cost.
pi_124675573
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 09:00 schreef Nobody2.0 het volgende:
wat een bullshit artikel.
niet eens helemaal gelezen maar alleen de onderste dik gedrukte zin al :')
Nederland is inderdaad een puinhoop vergeleken bij landen als congo en somalie waar geen scholen zijn -_-
Wat een bullshit artikel
vervolgens
niet eens helemaal gelezen
...
:?
When the power of love over comes the love of power, there will be peace
pi_124675601
Ik pleit al jaren voor meer wijsbegeerte.
pi_124675647
Ik kan me trouwens ook helemaal niks meer herinneren van de stof die ik op het VMBO-TL heb meegekregen, vooral omdat al die stof me geen kloot interesseerde, tuurlijk was ik een onhandelbaar pubertje :P maar als er wat meer naar mijn individuele krachten was gekeken had ik denk veel meer van het leren zelf genoten en er een stuk meer van opgestoken.

Bij geschiedenis haalde ik bijvoorbeeld alleen maar hoge cijfers omdat dat vak mij ook echt boeide en ik nooit uit mijn boeken leerde maar gewoon op internet ging lezen over allerlei onderwerpen, mja daarna moest ik weer naar wiskunde en frans wat totaal niet mijn ding was en zat ik weer een uur mijn tijd te verdoen aan stof waar ik uiteindelijk niks aan zou hebben.

Als we al het geld wat we aan oorlog uitgeven nou eens in educatie zouden stoppen .... pffffooee
Kan je t' je voorstellen ? :D
When the power of love over comes the love of power, there will be peace
  zaterdag 30 maart 2013 @ 04:07:16 #18
397738 LostInYourEyes
Superhuman thirst fo knowledge
pi_124675688
Eerste citaat dat me te binnen schiet bij het lezen van de titel;

“Education should aim at destroying free will, so that, after pupils have left school, they shall be incapable, throughout the rest of their lives, of thinking or acting otherwise than as their schoolmasters would have wished. . . . Diet, injections, and injunctions will combine, from a very early age, to produce the sort of character and the sort of beliefs that the authorities consider desirable, and any serious criticism of the powers that be will become psychologically impossible.”
-Bertrand Russell – The Impact of Science on Society, Simon and Schuster, New York, 1953, p. 50

So....yeah..
9/11 is geen inside job omdat er na al die jaren nog steeds geen inside job narratief is dat ook maar in de basis enige coherentie vertoont. Het is een amalgaam van losse theorietjes die stuk voor stuk door de realiteit overklast worden.-Terecht
  zaterdag 30 maart 2013 @ 09:15:27 #19
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_124676608
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 04:07 schreef LostInYourEyes het volgende:
Eerste citaat dat me te binnen schiet bij het lezen van de titel;

“Education should aim at destroying free will, so that, after pupils have left school, they shall be incapable, throughout the rest of their lives, of thinking or acting otherwise than as their schoolmasters would have wished. . . . Diet, injections, and injunctions will combine, from a very early age, to produce the sort of character and the sort of beliefs that the authorities consider desirable, and any serious criticism of the powers that be will become psychologically impossible.”
-Bertrand Russell – The Impact of Science on Society, Simon and Schuster, New York, 1953, p. 50

So....yeah..
Heeft Russell dat echt geschreven?

-edit-
Niet helemaal, in de eerste zin parafraseert hij de Duitse filosoof Fichte. Russell probeert een beeld te schetsen van toekomstige technocratische dictaturen. Context is te lezen in zijn boek:
http://books.google.nl/bo(...)GgCw&ved=0CE4Q6AEwAw

[ Bericht 11% gewijzigd door Terecht op 30-03-2013 09:39:28 ]
  zaterdag 30 maart 2013 @ 13:01:57 #20
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_124680784
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 14:25 schreef ChungLingSoo het volgende:

[..]

Prima, en na veel onderzoek dan ontdek je dat alles nog steeds via dezelfde regels werkt. Wat zijn we opgeschoten ?
Hoe bedoel je?
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
  zaterdag 30 maart 2013 @ 13:05:19 #21
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_124680868
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 13:03 schreef Terecht het volgende:

[..]

De meeste mensen zijn helemaal niet in staat tot zelfstandig denken.
Zie school/onderwijs heeft zijn dienst bewezen.

quote:
Het vermogen van de mens om kritisch na te denken wordt imo enorm overschat. Verder is het sentiment in de OP niet bijster uniek of bijzonder, we hebben in Nederland reeds het klassikale onderwijs vervangen door "het nieuwe leren" en er zijn tal van onderwijssoorten die zogenaamd de leerling centraal stellen en gericht zijn op de vrijheid en zelfstandigheid van het individu: Dalton, Montessori, Iederwijs, Freinet, Jenaplan, Steiner, etc. De meeste leerlingen die van zulke scholen afkomen zijn echter bepaald geen hoogvliegertjes.
Dergelijke scholen worden juist weer afgebouwd en het kind dient weer op een staatsindoctrinatiegevangenis gehersenspoeld te worden.

Hoogvliegers? In de zin van als accountant, bankier, CEO, wapenhandelaar, politicus. Wat jij als hoogvlieger ziet zijn JUIST de misdadigers de ellendelingen die de wereld in malaise heeft getrokken.
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
  zaterdag 30 maart 2013 @ 13:10:02 #22
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_124680992
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 16:33 schreef Gray het volgende:

[..]

Helemaal mee eens.

Geldt evengoed voor sommige docenten.
Eenmaal afgestudeerd niet meer doorleren. Mijn ervaring met docenten is dat maar weinig bijleren (of in ieder geval) de intentie hebben.
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
  zaterdag 30 maart 2013 @ 13:12:32 #23
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_124681061
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 03:54 schreef joellsoares het volgende:
Ik kan me trouwens ook helemaal niks meer herinneren van de stof die ik op het VMBO-TL heb meegekregen, vooral omdat al die stof me geen kloot interesseerde, tuurlijk was ik een onhandelbaar pubertje :P maar als er wat meer naar mijn individuele krachten was gekeken had ik denk veel meer van het leren zelf genoten en er een stuk meer van opgestoken.

Bij geschiedenis haalde ik bijvoorbeeld alleen maar hoge cijfers omdat dat vak mij ook echt boeide en ik nooit uit mijn boeken leerde maar gewoon op internet ging lezen over allerlei onderwerpen, mja daarna moest ik weer naar wiskunde en frans wat totaal niet mijn ding was en zat ik weer een uur mijn tijd te verdoen aan stof waar ik uiteindelijk niks aan zou hebben.

Als we al het geld wat we aan oorlog uitgeven nou eens in educatie zouden stoppen .... pffffooee
Kan je t' je voorstellen ? :D
heb je het videootje gekeken ..dat ik eerder postte ? Educatie dient juist drastisch afgekapt te worden.

Maar sowieso minder uitgeven aan oorlog is altijd goed.
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
pi_124681437
quote:
99s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 13:47 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

WAAR in ons onderwijs wordt zelfstandig kritisch nadenken gestimuleerd!? Vrijwel nergens.

Waarom heb je daar het onderwijs voor nodig?
pi_124681527
Maar wat zou dan de vervanger of aanvulling moeten wezen voor wat er nu is?

Als het alleen kritisch denken is dan moet dat toch niet zo moeilijk zijn om met een petitie naar de tweede kamer te gaan en een uurtje kritisch denken in te voeren.

Of gaat er meer achter schuil. Want ik zie niet in hoe je de scholen anders zou moeten inrichten wil je niet hopeloos achter gaan raken in de technologische vooruitgang.

Ook wijsbegeerte of liever gezegd, perspectief vergelijk zou een goeie zijn, maar ik denk niet dat het veel zal uithalen als ik eerlijk ben.
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')