LaarsKaas | donderdag 28 maart 2013 @ 10:20 |
Ik ga binnenkort verhuizen, en bij die woning kan ik mijn fiets niet meer binnen neer zetten, terwijl dat nu wel kan. Nu is het zo dat mijn fiets een open kettingkast heeft (of eigenlijk geen kettingkast dus), zoals deze fiets ongever: http://www.vanderveentwee(...)t%20innergy%20xt.jpg Nu zal deze ketting binnen een maand helemaal naar de filistijnen zal zijn, leek het me misschien handig daar een gesloten kettingkast (zoals deze bijvoorbeeld http://www.tweewielercent(...)s/2012/01/fiets2.jpg) op te zetten, om de roest dus te voorkomen... Is dat mogelijk? | |
goed_volk | donderdag 28 maart 2013 @ 10:22 |
Nee. De fiets waar je hem op wilt zetten, heeft een derailleur. De andere fiets heeft een versnellingsnaaf. Die twee kasten zijn niet uitwisselbaar. Een derailleur is een open systeem, heb je daar geen zin in, dan kun je beter een fiets met een versnellingsnaaf kopen. | |
mvdejong | donderdag 28 maart 2013 @ 10:41 |
Als je een fiets buitenzet, zal de ketting altijd snel verroesten, waarbij een kettingkast slechts een beperkende vertragende werking heeft. Wat wel werkt is gewoon de ketting regelmatig olieen. | |
LaarsKaas | donderdag 28 maart 2013 @ 10:46 |
Op de fiets met derailleur kan je dus nooit een kettingkast zetten als ik het goed begrijp? | |
mvdejong | donderdag 28 maart 2013 @ 10:48 |
Correct, een volledige gesloten kettingkast zou op een fiets met een (achter-)derailleur een dermate groot en onhandig stuk plastic worden dat het niet te doen is. En het zou het verroesten van de ketting maar beperkt tegenhouden, een kettingkast is met name bedoeld om je kleren te beschermen tegen de ketting, en de ketting te beschermen tegen vuil, en tegen opspattend water dat de olie eraf zou spoelen. | |
LaarsKaas | donderdag 28 maart 2013 @ 13:36 |
Ah ok, eigenlijk het enigste wat ik dan kan doen is heel regelmatig de ketting olien? Op het moment doe ik dat met White Grease, dat is een goede oplossing toch? | |
Pizza_Boom | donderdag 28 maart 2013 @ 13:37 |
Industrieel kettingvet halen. Blijft er langer opzitten. Als je voldoende je ketting smeert (evenals je trappers en je voorvork/zadelpenvering) en zorgt dat je bijv. zand er voldoende en vooral, snel, uitgespoeld wordt, zal je ketting best lang meegaan. | |
mvdejong | donderdag 28 maart 2013 @ 13:57 |
Zelfs al staat je fiets binnen is het regelmatig olieen van je ketting noodzakelijk, ook omdat een beetje overschot aan olie zand en andere sterk schurende rommel van je ketting spoelt. De mooiste oplossing is om je ketting niet te olieen, maar maandelijks af te nemen en in kokend vet te dompelen, zodat het diep doordringt in je schakels, en door de hitte goed aan het metaal bindt. Maar goed, niet echt practisch. | |
FouteMensenStaff | donderdag 28 maart 2013 @ 18:07 |
Ketting gewoon soepel houden met olie/vet idd. Een beetje roest op de ketting kan echt geen kwaad.. | |
lyolyrc | donderdag 28 maart 2013 @ 19:49 |
Je kunt ook nog een ketting met anti-roestcoating op de fiets leggen, maar dan moet je in de meeste gevallen ook de cassette mee verwisselen. De kans op roest neemt in de komende maanden wel sterk af. Het is de pekel die in de winter gestrooid wordt die ernstige roest veroorzaakt. | |
Palomar | donderdag 28 maart 2013 @ 21:34 |
Het is ook belangrijk dat je de ketting en derailleurwieltjes regelmatig schoonmaakt voordat je hem gaat olien. Gewoon even met een doek de aangekoekte resten eraf halen en dan pas smeren. Anders wordt de ketting na verloop van tijd steeds smeriger en gaat ie zwaar lopen, slecht schakelen etc. | |
LaarsKaas | donderdag 28 maart 2013 @ 23:47 |
Bedankt voor alle goeie info en tips mensen, hier kan ik wat mee! Jammer dat een kettingkast plaatsen niet mogelijk is, dus dan maar goed onderhouden! |