abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_124585958

Vorige delen:
Topicreeks: Onrust in Syrië

Streams:
Al Arabiya - Al Jazeera Arabic - Al Jazeera English - BBC Arabic - CBS News - CNN - Euronews - Fox News
Sky News - CPS: meerdere streams op één pagina

Zie ook:
Hoe beoordeel je bronnen?
Doden bij aanslag in Syrië

quote:
'President Assad is de duivel die we kennen'

Uit beduchtheid voor 'the devil you don't know' ontziet de wereld andermaal een Syrische president Assad.

Wie nog dacht dat de Syrische president Bashar al-Assad een minder hardvochtig heerser is dan zijn vader Hafez, die weet nu beter. Zondagochtend liet hij het leger de stad Hama binnentrekken, waarbij de tanks voluit vuurden. Het resultaat: minstens vijftig doden, honderden gewonden.

Er schuilt een tragische symboliek in het feit dat juist in Hama alle geweldsregisters werden opengetrokken. De naam van deze stad is voor altijd verbonden met de massaslachting die Assad senior er in 1982 liet aanrichten om een soennitische opstand de kop in te drukken. Berichten over wat er was gebeurd, drongen destijds pas geleidelijk door tot de buitenwereld, die er nauwelijks consequenties aan verbond: Assad was een belangrijke speler in het Midden-Oosten, hij was 'the devil you know'.

Dankzij de moderne communicatiemiddelen kunnen de gebeurtenissen in Syrië niet meer zo vergaand aan het oog worden onttrokken als vroeger. Maar de geslotenheid van het land maakt het nog steeds moeilijk precies te achterhalen wat er gaande is. En tot op zekere hoogte is Assad jr. net als zijn vader 'the devil you know': er is gebrekkig zicht op wat er allemaal gist onder de etnische en religieuze lappendeken die Syrië is.

Vandaar dat ook nu het internationale protest tegen het gewelddadig optreden van het bewind-Assad aan de behoedzame kant is gebleven. Maar Syrië is nu vier maanden in de greep van het geweld, het dodental ligt al boven de 1.500, niets wijst erop dat de oppositie zich het zwijgen laat opleggen, noch dat het bewind een ander antwoord heeft dan brute repressie. Het wordt steeds onzinniger om Assad nog te ontzien uit angst voor 'the devil you don't know'.

[ Bericht 53% gewijzigd door Slayage op 27-03-2013 22:12:18 ]
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_124588911
interessante reportage van de EO

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1334338
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  woensdag 27 maart 2013 @ 23:45:46 #3
238641 Hondenbrokken
Ik ga echt geen katten voeren.
pi_124592175
Over welke westerse steun heb je het? De resoluties van de VN zijn afgewezen door China en Rusland en binnen de Europese unie geldt een wapenembargo. De enige steun die de oppositie van Syrië ontvangt is afkomstig van de Arabische liga.

[ Bericht 43% gewijzigd door Hondenbrokken op 27-03-2013 23:51:21 ]
Jesus hates you.
  donderdag 28 maart 2013 @ 01:02:38 #4
137562 rakotto
Anime, patat en video games
pi_124594605
quote:
14s.gif Op woensdag 27 maart 2013 23:45 schreef Hondenbrokken het volgende:
Over welke westerse steun heb je het? De resoluties van de VN zijn afgewezen door China en Rusland en binnen de Europese unie geldt een wapenembargo. De enige steun die de oppositie van Syrië ontvangt is afkomstig van de Arabische liga.
En Kroatie. :p
All wars are civil wars, because all men are brothers. ~François Fénelon
pi_124594745
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')