abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_124561348
Hallo,,

Volgend jaar ga ik in Amerika studeren en moet hiervoor de SAT test afleggen. Zijn er mensen met ervaringen met deze test? Ik heb zelf de cursus maar die vind ik best wel pittig. Terwijl verder op het internet staat ongeveer 2 andere forums(waar 1 of 2 reacties ofzo zijn) dat de test heel makkelijk is. Ik doen zelf havo en ben een gemiddelde leerling.

Dus zijn er mensen met ervaringen met SAT test of iemand kennen die deze gemaakt heeft?
Of een goeie link van een ander topic?
pi_124563083
Welke score ga je voor en waar wil je gaan studeren? Voor een gemiddelde havist zal het waarschijnlijk niet makkelijk worden nee.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_124565506
Op collegeboard staat er een aantal oefentoetsen en natuurlijk het oefenboek van collegeboard zelf.
pi_124565718
Ik ga hem maken, op 1 juni. Kijk eens op talk.collegeconfidential.com
Dat is het grootste Amerikaanse forum dat met college en zo te maken heeft. Er is daar een heel groot subforum over de SAT.
"Political language is designed to make lies sound truthful and murder respectable, and to give an appearance of solidity to pure wind."
pi_124566058
quote:
Ik doen zelf havo en ben een gemiddelde leerling.
Op basis van deze zin verbaast me dat. ;)
Ik raad je sowieso aan om niet naar een universiteit te gaan tenzij je eerst nog een vwo-diploma haalt. De kans is groot dat je het niet zou redden, tenzij ze het een universiteit noemen maar het niveau gelijk is aan dat van een hbo-school.

Ik heb 1 keer uit nieuwsgierigheid onvoorbereid een voormalig gebruikte SAT-test gemaakt met een tijdslimiet, je kon 1 test maken in het kader van klanten werven (Kaplan als ik me niet vergis). Ik vond het nogal gemakkelijk. Je kan je gemakkelijk dermate goed voorbereiden op die vragen dat de enige flessenhalsfactor de snelheid is waarmee je de vraag kan beantwoorden, ervan uitgaande dat je Engelse taalvaardigheid voldoende is. Die snelheid verbeter je vanzelf door te oefenen. Ik weet niet hoe moeilijk of gemakklijk het opstel-gedeelte is.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_124568651
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 14:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Op basis van deze zin verbaast me dat. ;)
Ik raad je sowieso aan om niet naar een universiteit te gaan tenzij je eerst nog een vwo-diploma haalt. De kans is groot dat je het niet zou redden, tenzij ze het een universiteit noemen maar het niveau gelijk is aan dat van een hbo-school.

Ik heb 1 keer uit nieuwsgierigheid onvoorbereid een voormalig gebruikte SAT-test gemaakt met een tijdslimiet, je kon 1 test maken in het kader van klanten werven (Kaplan als ik me niet vergis). Ik vond het nogal gemakkelijk. Je kan je gemakkelijk dermate goed voorbereiden op die vragen dat de enige flessenhalsfactor de snelheid is waarmee je de vraag kan beantwoorden, ervan uitgaande dat je Engelse taalvaardigheid voldoende is. Die snelheid verbeter je vanzelf door te oefenen. Ik weet niet hoe moeilijk of gemakklijk het opstel-gedeelte is.
Eens. Het is geen moeilijke toets. Eigenlijk is het een hele vreemde toets aangezien het geen algemene intelligentie toets is(IQ) en ook geen toets die bijvoorbeeld je mathematische vaardigheden test aangezien het niveau daarvoor te laag is. Je kan je dan ook heel goed voor de SAT voorbereiden.
pi_124568987
Dat is echter wel heel erg fijn voor de mensen die naar een goede universiteit willen aangezien je zo sterk zelf in de hand hebt hoe hoog je scoort. Hetzelfde geldt voor de AP-vakken, vaak hoef je maar 50-70% van de vragen goed te beantwoorden om de maximale score te halen (dit kan je zelf opzoeken door op de links van de AP-vakken te klikken die op Wikipedia staan). Je moet wel over een VWO-intelligentie beschikken om het niveau aan te kunnen maar als je over die intelligentie beschikt dan is het gemakkelijk om de hoogste cijfers te halen. Voor de gewone highschoolvakken is het ook erg gemakkelijk om A's t halen. Consistentie en een goede portie ijver maken m.i. meer het verschil dan het talent. Dat vind ik helemaal geen slechte zaak. Het zorgt er echter wel voor dat de selectie van Nederlanders enorm veel strenger is. Wij moeten niet alleen consistent (ruime) voldoendes halen, wij moeten consistent excelleren op het VWO om aangenomen te worden voor hun bacheloropleidingen. Ze mogen dan ook nog eens meer de vakken kiezen waar ze goed in zijn (dat lijkt me heerlijk maar tegelijkertijd ben ik blij dat we in Nederland ook nog wat andere vakken moeten volgen, m.u.v. tekenen, handvaardigheid enz.).

Ik heb de indruk dat hetzelfde geldt voor de UK. Ook daar haal je relatief gemakkelijk de hoogste cijfers, als je maar een klein beetje inteleligent (minimaal VWO-niveau) bent en consistent presteert. Niet dat het niveau van bijv. wiskunde daar lager ligt (zoek maar op, het niveau heet A level) maar je kan wel gemakklijker die hoogste cijfers halen die je voor dat vak kan halen als je de stof gewoon begrijpt en braaf je oefeningen maakt. Ik heb veel kritiek op het VWO-onderwijs en de te beheersen stof maar dat neemt niet weg dat je niet gemakkelijk consistent achten en negens haalt voor alle vakken voor zowel de schooltoetsen als de centrale examens, dat vergt meer dan alleen een goede intelligentie en braaf oefeningen maken. Het zou me dan ook niet verbazen als die Nederlanders die wel worden geselecteerd door die Americaanse en Engelse universiteiten beter presteren dan de modale Americaanse/Engelse studenten aan die universiteiten.
#NoDAPL
pi_124570274
Goede post, ben het op alle punten met je eens. Ik ben zelf wel erg blij dat het redelijk gemakkelijk is om een hoge score te halen op de SAT. Zo kan ik fijn mijn kansen verhogen zonder al te veel moeite.

Hoog scoren op je A-level is echter vaak niet genoeg. Voor toelating tot bijvoorbeeld bachelor wiskunde of informatica op Oxbridge moet je nog weer een lastige test maken, de zogenaamde STEP. http://www.mathshelper.co.uk/STEP%20I%201987.pdf

Toch wel wat lastiger dan het gemiddelde vwo-examen, lijkt me. Ook voor natuurkunde en zo hebben ze speciale testen.
"Political language is designed to make lies sound truthful and murder respectable, and to give an appearance of solidity to pure wind."
pi_124571262
Vertaald naar een cijfer van 0 t/m 10, wat moet je typisch halen voor zo'n test om aangenomen te worden? Hoe bereiden de leerlingen zich voor op deze moeilijkere testen? Wordt er een bepaald handboek aanbevolen? Geeft de universiteit zelf geschikt materiaal (dictaat, oefeningenbundel met uitwerkingen) waarmee je je kan voorbereiden?

Hoe dan ook, een mooi systeem: geen belachelijke eisen voor de middelbare school (gewoon consistent goed is goed genoeg, niet ook nog eens achten en negens moeten halen voor zaken die er voor dat vakgebied niet toe doen) maar wel een serieuze test voor dat ene vakgebied.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bram_van_Loon op 27-03-2013 16:56:49 ]
#NoDAPL
pi_124571315
Die wiskundetest is inderdaad behoorlijk pittig. :)
#NoDAPL
pi_124574301
Er zijn wel dictaten voor volgens mij, en natuurlijk kun je past papers maken. Je hoeft bij zo'n soort test niet heel hoog te halen om aangenomen te worden, maar harde data heb ik niet. Het gaat erom dat je laat zien dat je wat meer kunt dan de geleerde regeltjes toepassen op de stereotiepe sommen. De meeste kandidaten krijgen de test dan ook niet af.
pi_124575888
quote:
Volgend jaar ga ik in Amerika studeren
Ga of wil je in Amerika studeren? Ben je afhankelijk van de SAT om toegelaten te worden? Aan welke uni zou je willen studeren dan?
...it is a tale told by an idiot, full of sound and fury, signifying nothing...
pi_124584487
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 18:11 schreef Epii het volgende:
Er zijn wel dictaten voor volgens mij, en natuurlijk kun je past papers maken. Je hoeft bij zo'n soort test niet heel hoog te halen om aangenomen te worden, maar harde data heb ik niet. Het gaat erom dat je laat zien dat je wat meer kunt dan de geleerde regeltjes toepassen op de stereotiepe sommen. De meeste kandidaten krijgen de test dan ook niet af.
Dat viel me op ja. Bijv. het toepassen van inductie.
#NoDAPL
pi_124585273
Wat ik begrijp is dat je van die 16 vragen er 6 mag kiezen om te maken, en als je er daar 4 van goed hebt dan heb je al een hele goeie score en je hebt dus ongeveer 45 minuten per vraag. Ik denk dat als je hier gewoon veel voor oefent het wel te doen is.
pi_124586505
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 21:51 schreef _-_ het volgende:
Wat ik begrijp is dat je van die 16 vragen er 6 mag kiezen om te maken, en als je er daar 4 van goed hebt dan heb je al een hele goeie score en je hebt dus ongeveer 45 minuten per vraag. Ik denk dat als je hier gewoon veel voor oefent het wel te doen is.
Natuurlijk, voor iemand die intelligent is en die voldoende oefent is het prima te doen, ook voor de ingewikkeldere problemen geldt dat je ze kan oplossen door trucjes geleerd te hebben van anderen, het verschil is alleen dat je dan een groter arsenaal aan trucjes tot je beschikking moet hebben en zelf moet uitzoeken welke trucjes handig zijn.

Het probleem is echter dat je niet per se zomaar even goed oefenmateriaal te pakken krijgt. De zoon van een wiskundige die vanaf een jonge leeftijd direct de goede boeken leest en op het goede niveau oefeningen maakt zal een flinke voorsprong hebben in vergelijking met de jongere die op 16-jarige leeftijd ineens ontdekt dat hij best wel wat talent heeft voor wiskunde en die nog moet uitzoeken hoe hij het allemaal moet aanpakken. Helaas blijft de opvoeding en de kwaliteit van scholing een grote rol spelen bij dit soort zaken en is talent alleen niet altijd genoeg. Ik denk dat er meestal meer dan 1 generatie nodig is om een goede academicus te krijgen die van jongsaf aan top presteerde, dat het enorm helpt als je vader of moeder hoogopgeleid is. Desalniettemin een goed systeem voor de gemotiveerde en getalenteerde leerling.

[ Bericht 5% gewijzigd door Bram_van_Loon op 27-03-2013 22:18:27 ]
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')