In deze financiele tijden ben ik wat oplettender met bankzaken. Het volgende is het geval:
Ik heb al jaren internetsparen van de ING (eerst Postbank). Op zich altijd tevreden mee geweest, ooit was het rentepercentage 4% (whoa

). Een tijdje geleden was ik bij de bank voor wat geldzaken en merkte de baliemedewerkster op dat ik een verouderde internetspaarrekening heb. Er was een aanbieding om een nieuwe spaarrekening te nemen, je kreeg dan een paar euro 'bonus'.
Na wat informeren naar die vermeende 'voordelen' van die nieuwe spaarrekening flapte de medewerkster eruit dat ze van de oude internetspaarrekeningen af willen omdat die veel meer afgeschermd zijn voor de bank dan de nieuwe rekeningen. Bovendien was het niet mogelijk voor de bank om zomaar zaken aan de oude internetspaarrekeningen te veranderen of om deze op te zeggen.. in tegenstelling tot de nieuwe spaarrekeningen.
Aha! Dus dat was de eigenlijke reden van de ING om me zo'n nieuwe spaarrekening aan te smeren. Meer controle voor de bank over mijn spaarrekening. Ik heb gezegd dat ik er nog over na zou denken en ben vertrokken. Uiteraard heb ik liever dat de bank zo min mogelijk controle heeft over mijn geld dan ¤5,- extra op m'n rekening.
Maar wat vond ik vandaag in mijn brievenbus? Een brief van de ING met de volgende aankondiging:
"We horen regelmatig van klanten dat ze zich afvragen of hun spaarrekening nog wel bij hun saldo en spaarwensen past. Om deze reden hebben we de Oranje Spaarrekening geintroduceerd."Bij een hoger saldo zal het rentepercentage hoger zijn als grote voordeel (2% als je meer dan 75k hebt). En je kunt "spaardoelen" aangeven zodat je weet waarvoor je spaart. Daar zit ik nou echt op te wachten.. Verder werd er medegedeeld dat bij wijze van service mijn internetspaarrekening automatisch wordt omgezet in een Oranje Spaarrekening.
"Daar hoeft U niets voor te doen.". Sterker nog, volgens de FAQ
kan ik er niet eens iets aan doen: de omzetting is automatisch en niet tegen te houden volgens ING.
Dit stinkt naar bullshit. Vooral die eerste zin, alsof er regelmatig klanten opbellen: "Hallo, ik vraag me af of mijn spaarrekening nog wel bij mijn spaarwensen past". Komop zeg, dat gelooft niemand.
Bedenk dat een bank ALTIJD een nieuw product aansmeert uit eigenbelang. Ze brengen het als een groot voordeel voor de klant, maar het is te verdacht.
Dus aan jullie twee vragen:
- Wie heeft dezelfde situatie?
- Kan de bank dit eigenlijk wel maken?
Met die flapuit-opmerking van die bankmedewerkster in het achterhoofd krijg ik het idee dat ze hopen dat men hier stilzwijgend mee akkoord gaat, terwijl de bank eigenlijk deze spaarrekeningen moet blijven aanbieden totdat iemand hem zelf opzegt.
Ik ben geneigd een bezwaar aan te tekenen omdat ik een product MOET nemen dat ik niet wil, ten koste van een rekening waar mijn geld op staat (dat mag volgens mij juist niet).