Ik ga meteen voor A.quote:Op maandag 10 juni 2013 15:04 schreef BlackLining het volgende:
Nice, succes beiden
nlboy, mooi fietsje zo'n Gladius 650 Worden nog niet zo heel lang gemaakt ook, dus hij kan nog niet heel erg afgetrapt zijn Maar wel meteen voor A dus, wel lekker.
Poem, ga jij voor A1 of meteen voor A?
Wacht maar tot je op de snelheden van de snelweg een beetje gewend bent, dan valt 50 rijden opeens tegen .quote:Op maandag 10 juni 2013 13:25 schreef Poem het volgende:
Afsluitend hebben we een ronde op de openbare weg gereden en wat is 45km/u dan weer hard!
Boh, 50quote:Op maandag 10 juni 2013 15:38 schreef picodealion het volgende:
[..]
Wacht maar tot je op de snelheden van de snelweg een beetje gewend bent, dan valt 50 rijden opeens tegen .
Succes en veel plezier beiden .
Daarom vertel ik er ook bij dat ik gedurende mijn cursus een steeds zwaardere motor ga rijden.quote:Op maandag 10 juni 2013 16:18 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Boh, 50
Dat is zo'n snelheid die op mijn motor precies tussen twee versnellingen in zit. Of de versnelling is te hoog en dan loopt ie niet lekker op 2500rpm, of de versnelling is te laag en dan zit ie op 5000rpm net in het gebied waar hij even verschrikkelijk snel het gas oppikt zodat ie bij de kleinste draaiing van de pols meteen gaat stampen
Wel apart trouwens, beginnen op 125cc en dan zwaar af willen rijden. Zit nogal verschil in namelijk. Niet alleen qua vermogen maar ook qua gewicht, en dat speelt nogal een rol bij de AVB oefeningen.
Dat was met autorijden net zo.quote:Op maandag 10 juni 2013 15:38 schreef picodealion het volgende:
[..]
Wacht maar tot je op de snelheden van de snelweg een beetje gewend bent, dan valt 50 rijden opeens tegen .
Succes en veel plezier beiden .
Ja, dat weet ik, maar er zit nogal een verschil tussen zware en lichte motor Met name in de oefeningen die je moet gaan doen voor het AVB examen. Die wil je eigenlijk gewoon steeds op dezelfde motor doen, aangezien je daarbij erg afhankelijk bent van het karakter van de motor. Op een 125cc motor met bijbehorend laag gewicht gaat dat waarschijnlijk wat makkelijker dan op een zware motor.quote:Op maandag 10 juni 2013 16:19 schreef Poem het volgende:
[..]
Daarom vertel ik er ook bij dat ik gedurende mijn cursus een steeds zwaardere motor ga rijden.
Ik zal ook niet van een lichte motor direct naar een zware gaan, er zijn ook tussenmaten.quote:Op maandag 10 juni 2013 16:24 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ja, dat weet ik, maar er zit nogal een verschil tussen zware en lichte motor Met name in de oefeningen die je moet gaan doen voor het AVB examen. Die wil je eigenlijk gewoon steeds op dezelfde motor doen, aangezien je daarbij erg afhankelijk bent van het karakter van de motor. Op een 125cc motor met bijbehorend laag gewicht gaat dat waarschijnlijk wat makkelijker dan op een zware motor.
Je staat er bij .quote:Op vrijdag 7 juni 2013 09:19 schreef nlboy het volgende:
Ik wil me ook graag aanmelden.
Eerste les: 15 maart 2013
Theorie: 12 april 2013
AVB: 2 mei 2013
AVD: NA (examen 11 juli)
Rijschool: Verkeersschool Kennedy, Amsterdam
Motor: Suzuki gladius 650
Met 50 rijden en vallen is nog steeds hard op de motor heur .quote:
Nee, maar er speelt meer mee. Model, zithouding, gewicht, gewichtsverdeling, geometrie, vermogen, etcetera. Dat wordt niet allemaal geleidelijk anders of 'zwaarder', dat verschilt gewoon per motor. Je instructeur zal wel weten waar hij mee bezig is, daar niet van, maar ik vind het gewoon bijzonder om verschillende motoren te gebruiken tijdens je lessen. Een motor, meer nog dan een auto, moet je samen een geheel mee vormen om hem goed te kunnen besturen Even een andere motor pakken is heel wat anders dan even de auto van de buurman lenen. Natuurlijk, het kan wel, maar je zult er echt nog even gevoel voor moeten gaan krijgen. Zeker als beginner.quote:Op maandag 10 juni 2013 16:31 schreef Poem het volgende:
[..]
Ik zal ook niet van een lichte motor direct naar een zware gaan, er zijn ook tussenmaten.
Ik vertrouw er op dat ik voldoende tijd krijg om te oefenen met een zware motor.
Woensdag is dus mijn eerste 'echte' les, dank zal ik het concrete plan wel horen.
Thanks BL en picodealion! Vooral de snelweg met 120 km/h is erg wennen. Wat een tegenwind. Kan me nog niet voorstellen hoe motorrijders nog sneller rustig op de motor kunnen zitten.quote:Op maandag 10 juni 2013 15:04 schreef BlackLining het volgende:
Nice, succes beiden
nlboy, mooi fietsje zo'n Gladius 650 Worden nog niet zo heel lang gemaakt ook, dus hij kan nog niet heel erg afgetrapt zijn Maar wel meteen voor A dus, wel lekker.
Dat is snel!quote:
Tuurlijk kan je dat. Het is alleen kwestie van oefenen, net zoals je met je rijlesmotor hebt gedaan.quote:Op maandag 10 juni 2013 16:31 schreef picodealion het volgende:
Ik zou niet weten of ik met mijn XJ de AVB nog steeds zomaar zou kunnen eigenlijk. Toch een flinke slag groter/zwaarder dan een CBF500 .
Dat komt me ook heel bekend voor . Ik leste dan ook op een volledig naked bike, nu rijd ik met een aardige kuip + hoog scherm voor me, pas bij de 140 ga ik een beetje verder voorover om achter mijn schermpje te schuilenquote:Op maandag 10 juni 2013 16:36 schreef nlboy het volgende:
[..]
Thanks BL en picodealion! Vooral de snelweg met 120 km/h is erg wennen. Wat een tegenwind. Kan me nog niet voorstellen hoe motorrijders nog sneller rustig op de motor kunnen zitten.
Ik bedoelde dan ook of ik het in 1 keer zou kunnen . Ik zal komend weekend eens het terrein hier in de buurt op sneaken om te proberen.quote:Op maandag 10 juni 2013 16:39 schreef Anne het volgende:
[..]
Tuurlijk kan je dat. Het is alleen kwestie van oefenen, net zoals je met je rijlesmotor hebt gedaan.
Eigenlijk zou iedereen na het behalen van zijn rijbewijs en het kopen van een motor eens een AVB-les met eigen motor moeten nemen .
Ik neem aan dat je rijinstructeur destijds ook wel eens wat voor deed op zijn motor? Of gebruikten die ook lesmotoren? De mijne in ieder geval niet.. Ik heb geen idee mee waar ze precies op reden, maar ze konden door voor een dikke toermotor.
Jup, een motor heeft een sequentiele constant-mesh bak. Dat wil technisch gezien zeggen dat de tandwielen in de bak van de motor altijd draaien. Je moet zo zien dat er voor elke versnelling een set tandwielen op twee assen zit. Op de ingaande as van de bak zitten alle tandwielen vast en draaien alle wielen dus altijd mee. Ze haken ook altijd in de tandwielen op de tweede uitgaande as (constant-mesh dus). Nu wil je altijd maar één van die sets (zo'n set vormt een versnelling) hebben. Daarom zit er op de 2e as een soort uitsteeksel wat je kunt bewegen over de lengte van de as. Die kun je vastklikken in de binnenkant van een tandwiel. Dan draait de as mee met dat wiel, en zit je in een versnelling.quote:Op maandag 10 juni 2013 16:36 schreef nlboy het volgende:
[..]
Thanks BL en picodealion! Vooral de snelweg met 120 km/h is erg wennen. Wat een tegenwind. Kan me nog niet voorstellen hoe motorrijders nog sneller rustig op de motor kunnen zitten.
Klopt de motoren werken heel erg fijn. En idd meteen A (gelukkig oud genoeg), anders zou ik nog hebben gewacht met lessen.
Maar eentje heeft (al) problemen met de versnellingen (wilt soms moeilijk naar de 1. Mijn instructeur zegt dat je de motor al in z'n 1 moet hebben voordat je echt stil staat. Is dat zo? Met de auto laat ik die vaak uitrollen in z'n 2 bijvoorbeeld voor het geval het verkeerslicht opeens op groen springt.
Mijn rijinstructeur deed de oefeningen voor op de lesmotor. Zijn volg motor is een Honda Supermagna, niet de beste motor voor AVB oefeningenquote:Op maandag 10 juni 2013 16:39 schreef Anne het volgende:
[..]
Tuurlijk kan je dat. Het is alleen kwestie van oefenen, net zoals je met je rijlesmotor hebt gedaan.
Eigenlijk zou iedereen na het behalen van zijn rijbewijs en het kopen van een motor eens een AVB-les met eigen motor moeten nemen .
Ik neem aan dat je rijinstructeur destijds ook wel eens wat voor deed op zijn motor? Of gebruikten die ook lesmotoren? De mijne in ieder geval niet.. Ik heb geen idee mee waar ze precies op reden, maar ze konden door voor een dikke toermotor.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |