abonnement Unibet Coolblue
pi_127620330
Nice, succes beiden *O*

nlboy, mooi fietsje zo'n Gladius 650 :Y Worden nog niet zo heel lang gemaakt ook, dus hij kan nog niet heel erg afgetrapt zijn :P Maar wel meteen voor A dus, wel lekker.

Poem, ga jij voor A1 of meteen voor A?
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  maandag 10 juni 2013 @ 15:21:16 #277
165197 Poem
Scotty doesn't know!!
pi_127621019
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 15:04 schreef BlackLining het volgende:
Nice, succes beiden *O*

nlboy, mooi fietsje zo'n Gladius 650 :Y Worden nog niet zo heel lang gemaakt ook, dus hij kan nog niet heel erg afgetrapt zijn :P Maar wel meteen voor A dus, wel lekker.

Poem, ga jij voor A1 of meteen voor A?
Ik ga meteen voor A.
De proefles was wel op een 125cc en waarschijnlijk zal ik de eerste lessen daar ook op rijden. Gedurende de cursus mag ik dan steeds een stapje zwaarder. :)
pi_127621631
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 13:25 schreef Poem het volgende:
Afsluitend hebben we een ronde op de openbare weg gereden en wat is 45km/u dan weer hard! :o
Wacht maar tot je op de snelheden van de snelweg een beetje gewend bent, dan valt 50 rijden opeens tegen :P.

Succes en veel plezier beiden ^O^.
pi_127623025
quote:
14s.gif Op maandag 10 juni 2013 15:38 schreef picodealion het volgende:

[..]

Wacht maar tot je op de snelheden van de snelweg een beetje gewend bent, dan valt 50 rijden opeens tegen :P.

Succes en veel plezier beiden ^O^.
Boh, 50 ;(

Dat is zo'n snelheid die op mijn motor precies tussen twee versnellingen in zit. Of de versnelling is te hoog en dan loopt ie niet lekker op 2500rpm, of de versnelling is te laag en dan zit ie op 5000rpm net in het gebied waar hij even verschrikkelijk snel het gas oppikt zodat ie bij de kleinste draaiing van de pols meteen gaat stampen :')

Wel apart trouwens, beginnen op 125cc en dan zwaar af willen rijden. Zit nogal verschil in namelijk. Niet alleen qua vermogen maar ook qua gewicht, en dat speelt nogal een rol bij de AVB oefeningen.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  maandag 10 juni 2013 @ 16:19:48 #280
165197 Poem
Scotty doesn't know!!
pi_127623090
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 16:18 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Boh, 50 ;(

Dat is zo'n snelheid die op mijn motor precies tussen twee versnellingen in zit. Of de versnelling is te hoog en dan loopt ie niet lekker op 2500rpm, of de versnelling is te laag en dan zit ie op 5000rpm net in het gebied waar hij even verschrikkelijk snel het gas oppikt zodat ie bij de kleinste draaiing van de pols meteen gaat stampen :')

Wel apart trouwens, beginnen op 125cc en dan zwaar af willen rijden. Zit nogal verschil in namelijk. Niet alleen qua vermogen maar ook qua gewicht, en dat speelt nogal een rol bij de AVB oefeningen.
Daarom vertel ik er ook bij dat ik gedurende mijn cursus een steeds zwaardere motor ga rijden. ;)
  maandag 10 juni 2013 @ 16:21:16 #281
165197 Poem
Scotty doesn't know!!
pi_127623137
quote:
14s.gif Op maandag 10 juni 2013 15:38 schreef picodealion het volgende:

[..]

Wacht maar tot je op de snelheden van de snelweg een beetje gewend bent, dan valt 50 rijden opeens tegen :P.

Succes en veel plezier beiden ^O^.
Dat was met autorijden net zo. :)
pi_127623221
quote:
1s.gif Op maandag 10 juni 2013 16:19 schreef Poem het volgende:

[..]

Daarom vertel ik er ook bij dat ik gedurende mijn cursus een steeds zwaardere motor ga rijden. ;)
Ja, dat weet ik, maar er zit nogal een verschil tussen zware en lichte motor :+ Met name in de oefeningen die je moet gaan doen voor het AVB examen. Die wil je eigenlijk gewoon steeds op dezelfde motor doen, aangezien je daarbij erg afhankelijk bent van het karakter van de motor. Op een 125cc motor met bijbehorend laag gewicht gaat dat waarschijnlijk wat makkelijker dan op een zware motor.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_127623437
Ik zou niet weten of ik met mijn XJ de AVB nog steeds zomaar zou kunnen eigenlijk. Toch een flinke slag groter/zwaarder dan een CBF500 :').
  maandag 10 juni 2013 @ 16:31:50 #284
165197 Poem
Scotty doesn't know!!
pi_127623459
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 16:24 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Ja, dat weet ik, maar er zit nogal een verschil tussen zware en lichte motor :+ Met name in de oefeningen die je moet gaan doen voor het AVB examen. Die wil je eigenlijk gewoon steeds op dezelfde motor doen, aangezien je daarbij erg afhankelijk bent van het karakter van de motor. Op een 125cc motor met bijbehorend laag gewicht gaat dat waarschijnlijk wat makkelijker dan op een zware motor.
Ik zal ook niet van een lichte motor direct naar een zware gaan, er zijn ook tussenmaten.
Ik vertrouw er op dat ik voldoende tijd krijg om te oefenen met een zware motor.

Woensdag is dus mijn eerste 'echte' les, dank zal ik het concrete plan wel horen. :)
pi_127623480
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 09:19 schreef nlboy het volgende:
Ik wil me ook graag aanmelden. :)

Eerste les: 15 maart 2013
Theorie: 12 april 2013
AVB: 2 mei 2013
AVD: NA (examen 11 juli)
Rijschool: Verkeersschool Kennedy, Amsterdam
Motor: Suzuki gladius 650
Je staat er bij :Y ^O^.

Poem, zou jij het lijstje zoals hierboven gedaan is ook willen invullen, dat maakt het wat makkelijker :P.
pi_127623506
quote:
1s.gif Op maandag 10 juni 2013 16:21 schreef Poem het volgende:

[..]

Dat was met autorijden net zo. :)
Met 50 rijden en vallen is nog steeds hard op de motor heur B-) :P.
pi_127623584
quote:
1s.gif Op maandag 10 juni 2013 16:31 schreef Poem het volgende:

[..]

Ik zal ook niet van een lichte motor direct naar een zware gaan, er zijn ook tussenmaten.
Ik vertrouw er op dat ik voldoende tijd krijg om te oefenen met een zware motor.

Woensdag is dus mijn eerste 'echte' les, dank zal ik het concrete plan wel horen. :)
Nee, maar er speelt meer mee. Model, zithouding, gewicht, gewichtsverdeling, geometrie, vermogen, etcetera. Dat wordt niet allemaal geleidelijk anders of 'zwaarder', dat verschilt gewoon per motor. Je instructeur zal wel weten waar hij mee bezig is, daar niet van, maar ik vind het gewoon bijzonder om verschillende motoren te gebruiken tijdens je lessen. Een motor, meer nog dan een auto, moet je samen een geheel mee vormen om hem goed te kunnen besturen :) Even een andere motor pakken is heel wat anders dan even de auto van de buurman lenen. Natuurlijk, het kan wel, maar je zult er echt nog even gevoel voor moeten gaan krijgen. Zeker als beginner.

Ik vraag me net als pico ook wel af of ik de AVB oefeningen zomaar zou kunnen op de Bandit 600, ondanks dat ik ze bij mijn rijlessen zonder problemen kon doen.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  maandag 10 juni 2013 @ 16:36:53 #288
45071 nlboy
aka Kasesouffle
pi_127623623
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 15:04 schreef BlackLining het volgende:
Nice, succes beiden *O*

nlboy, mooi fietsje zo'n Gladius 650 :Y Worden nog niet zo heel lang gemaakt ook, dus hij kan nog niet heel erg afgetrapt zijn :P Maar wel meteen voor A dus, wel lekker.

Thanks BL en picodealion! Vooral de snelweg met 120 km/h is erg wennen. Wat een tegenwind. Kan me nog niet voorstellen hoe motorrijders nog sneller rustig op de motor kunnen zitten. :P

Klopt de motoren werken heel erg fijn. :Y En idd meteen A (gelukkig oud genoeg), anders zou ik nog hebben gewacht met lessen.

Maar eentje heeft (al) problemen met de versnellingen (wilt soms moeilijk naar de 1. Mijn instructeur zegt dat je de motor al in z'n 1 moet hebben voordat je echt stil staat. Is dat zo? Met de auto laat ik die vaak uitrollen in z'n 2 bijvoorbeeld voor het geval het verkeerslicht opeens op groen springt.

quote:
14s.gif Op maandag 10 juni 2013 16:32 schreef Anne het volgende:

[..]

Je staat er bij :Y ^O^.
Dat is snel! ;)
pi_127623690
quote:
11s.gif Op maandag 10 juni 2013 16:31 schreef picodealion het volgende:
Ik zou niet weten of ik met mijn XJ de AVB nog steeds zomaar zou kunnen eigenlijk. Toch een flinke slag groter/zwaarder dan een CBF500 :').
Tuurlijk kan je dat. Het is alleen kwestie van oefenen, net zoals je met je rijlesmotor hebt gedaan.
Eigenlijk zou iedereen na het behalen van zijn rijbewijs en het kopen van een motor eens een AVB-les met eigen motor moeten nemen :Y).

Ik neem aan dat je rijinstructeur destijds ook wel eens wat voor deed op zijn motor? Of gebruikten die ook lesmotoren? De mijne in ieder geval niet.. Ik heb geen idee mee waar ze precies op reden, maar ze konden door voor een dikke toermotor.
pi_127623718
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 16:36 schreef nlboy het volgende:

[..]

Thanks BL en picodealion! Vooral de snelweg met 120 km/h is erg wennen. Wat een tegenwind. Kan me nog niet voorstellen hoe motorrijders nog sneller rustig op de motor kunnen zitten. :P

Dat komt me ook heel bekend voor :D. Ik leste dan ook op een volledig naked bike, nu rijd ik met een aardige kuip + hoog scherm voor me, pas bij de 140 ga ik een beetje verder voorover om achter mijn schermpje te schuilen :P

En ik doe dat ook hoor, uitrollen in zijn 2. Zolang je niet vergeet ook nog echt naar de 1 te gaan als je stilstaat is er niks aan de hand, ik denk dat je voornamelijk wordt aangeleerd om naar de 1 te gaan als je stopt zodat je dat goed in je systeem hebt.
pi_127623738
quote:
14s.gif Op maandag 10 juni 2013 16:39 schreef Anne het volgende:

[..]

Tuurlijk kan je dat. Het is alleen kwestie van oefenen, net zoals je met je rijlesmotor hebt gedaan.
Eigenlijk zou iedereen na het behalen van zijn rijbewijs en het kopen van een motor eens een AVB-les met eigen motor moeten nemen :Y).

Ik neem aan dat je rijinstructeur destijds ook wel eens wat voor deed op zijn motor? Of gebruikten die ook lesmotoren? De mijne in ieder geval niet.. Ik heb geen idee mee waar ze precies op reden, maar ze konden door voor een dikke toermotor.
Ik bedoelde dan ook of ik het in 1 keer zou kunnen :P. Ik zal komend weekend eens het terrein hier in de buurt op sneaken om te proberen.
pi_127623757
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 16:36 schreef nlboy het volgende:

[..]

Thanks BL en picodealion! Vooral de snelweg met 120 km/h is erg wennen. Wat een tegenwind. Kan me nog niet voorstellen hoe motorrijders nog sneller rustig op de motor kunnen zitten. :P

Klopt de motoren werken heel erg fijn. :Y En idd meteen A (gelukkig oud genoeg), anders zou ik nog hebben gewacht met lessen.

Maar eentje heeft (al) problemen met de versnellingen (wilt soms moeilijk naar de 1. Mijn instructeur zegt dat je de motor al in z'n 1 moet hebben voordat je echt stil staat. Is dat zo? Met de auto laat ik die vaak uitrollen in z'n 2 bijvoorbeeld voor het geval het verkeerslicht opeens op groen springt.

Jup, een motor heeft een sequentiele constant-mesh bak. Dat wil technisch gezien zeggen dat de tandwielen in de bak van de motor altijd draaien. Je moet zo zien dat er voor elke versnelling een set tandwielen op twee assen zit. Op de ingaande as van de bak zitten alle tandwielen vast en draaien alle wielen dus altijd mee. Ze haken ook altijd in de tandwielen op de tweede uitgaande as (constant-mesh dus). Nu wil je altijd maar één van die sets (zo'n set vormt een versnelling) hebben. Daarom zit er op de 2e as een soort uitsteeksel wat je kunt bewegen over de lengte van de as. Die kun je vastklikken in de binnenkant van een tandwiel. Dan draait de as mee met dat wiel, en zit je in een versnelling.

Je moet je voorstellen dat wanneer je schakelt, je dat uitsteeksel over de as beweegt. Elk wiel heeft maar een beperkt aantal (vaak zelfs maar 1) doorgangen voor dat ding. Je moet dus wachten tot de bak een keer rond geweest is voordat je verder kunt schakelen. Als je rijdt, draaien beide assen met elkaar mee en is die overgang soepeler. Sta je stil, schiet die doorgang in de tandwielen continue voorbij. Daardoor wordt het lastig om de schakelwals met dat uitsteeksel eraan op te schuiven.

Lang en ingewikkeld verhaal kort en eenvoudig gemaakt: Klopt, een motor moet je eigenlijk rijdend schakelen. Je instructeur heeft gelijk. Al blijf ik vaak in de 2 tot ik echt stil sta, van 2 naar 1 is ook niet zo'n probleem, en het is makkelijker met doorrijden als het stoplicht net voor ik stil sta weer op groen gaat.

Edit: Overigens kun je hem natuurlijk wel in zijn vrij zetten. Die draait zoals de naam al zegt vrij rond waardoor je schakelwals veel meer ruimte krijgt om in zijn één te schieten. Het is dan vervolgens wel normaal dat dat even wat meer herrie maakt, dat kan geen kwaad :)


Veel verder ga ik er niet op in, want dan heeft het weinig met de rijles meer te maken. Maar het is wel zo dat weten hoe een motor werkt, kan helpen in het besturen ervan. Als je meer wilt weten over hoe een sequential constant-mesh versnellingsbak werkt, bekijk dit filmpje ff :)


[ Bericht 18% gewijzigd door BlackLining op 10-06-2013 16:55:36 ]
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_127623813
Weer wat geleerd :@.
pi_127625146
quote:
14s.gif Op maandag 10 juni 2013 16:39 schreef Anne het volgende:

[..]

Tuurlijk kan je dat. Het is alleen kwestie van oefenen, net zoals je met je rijlesmotor hebt gedaan.
Eigenlijk zou iedereen na het behalen van zijn rijbewijs en het kopen van een motor eens een AVB-les met eigen motor moeten nemen :Y).

Ik neem aan dat je rijinstructeur destijds ook wel eens wat voor deed op zijn motor? Of gebruikten die ook lesmotoren? De mijne in ieder geval niet.. Ik heb geen idee mee waar ze precies op reden, maar ze konden door voor een dikke toermotor.
Mijn rijinstructeur deed de oefeningen voor op de lesmotor. Zijn volg motor is een Honda Supermagna, niet de beste motor voor AVB oefeningen :+
Al kan het vast ook wel daarmee. Ik vond het eigenlijk beter dat hij het op de lesmotor liet zien. Dan weet je zeker dat het met die motor kan :)
pi_127628269
@anne; mijn instructeur raadde aan om met een nieuwe motor naar een leeg parkeerdek te rijden en daar wat te 'oefenen' zodat je de motor kan aanvoelen. :)
pi_127628545
inderdaad mijn instructeur deed ook alle oefeningen op 1200 gs adventure met volle kofferset
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_127641951
Na jaaaaaren tegen mezelf gezegd te hebben dat ik ooit wel een keer mijn motor rijbewijs wil gaan halen, heb ik van de week besloten dat ik, zodra ik weer werk heb, flink ga sparen voor én mijn motor rijbewijs, én motorkleding + helm, én een motor natuurlijk :Y
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  maandag 10 juni 2013 @ 22:55:03 #298
45071 nlboy
aka Kasesouffle
pi_127642551
Bedankt BlackLining voor de uitleg. Dat wist ik niet. Dan is het idd wel verstandig om echt voor het stil staan terug te schakelen. :)
  dinsdag 11 juni 2013 @ 18:56:45 #299
160396 Tommzzz
niet zaai
pi_127674101
Zo, morgenochtend de AVD, begin nu wel aardig zenuwachtig te worden. Zo heb ik het nog nooit gehad bij een examen. Stom, want de lessen gaat goed. Ben vooral "bang" voor het klaverbladrijden en invoegen op de snelweg. Dat ging vorige les namelijk niet geheel vlekkeloos; Er was een auto zo aardig om ineens vol gas nog voor me langs te schieten en uit te voegen terwijl ik net zou invoegen met 110-120. Ik moest daardoor weer in de remmen. (Klaverblad Heerenveen, voor de kenners). Volgens de rij instructeur kan zoiets gebeuren, maar laten ze je tijdens het examen wel zakken op zoiets. Ook de plaats op de weg na een afrit vind ik nog wel lastig te bepalen. De ene keer kom ik te dicht bij de kruizende weg, en de andere x sta ik weer te dicht bij de middenberm. Hoop maar dat alles morgen goed gaat....

Zal geen rustig nachtje worden in ieder geval....
pi_127674361
Succes morgen ^O^
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')