abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_124052860
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 16:13 schreef Alixs het volgende:

[..]

Nee klopt :D geconcentreerd blijven. Maar ik ben altijd fanatiek en dan krijgen emoties toch snel de overhand. Zwak puntje.
Schaken is een puur rationele sport. Als je je emoties er aan te pas laat komen ben je sowieso verkeerd bezig.
Je moet je gaan verdiepen in openingen, spelverloop, anticiperen etc kortom verschillende scenario's ontwikkelen waar op je steeds kunt terugvallen.
pi_124053041
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 15:04 schreef Alixs het volgende:
Zijn er hier mensen die serieus schaken, ook meedoen aan wedstrijden enz?
Ik heb vroeger wel vaak vanuit de basisschool meegedaan met schoolschaaktoernooi en ook gewonnen ;)
Ik ben het nu wel een beetje verleerd helaas. Dus niet (meer) echt serieus.
pi_124053341
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 16:24 schreef Aldo-MC het volgende:

[..]

Schaken is een puur rationele sport. Als je je emoties er aan te pas laat komen ben je sowieso verkeerd bezig.
Je moet je gaan verdiepen in openingen, spelverloop, anticiperen etc kortom verschillende scenario's ontwikkelen waar op je steeds kunt terugvallen.
Ja. Vooral na de eerste paar zetten heb ik geen tactiek meer. Je moet je de hele tijd met een nieuwe strategie komen, gezien de zetten die de ander doet. Hoe meer de stukken verdeeld worden over het bord, hoe moeilijker het wordt om dat te zien voor mij. Dan komt het meer op het punt van; doe maar wat. :')
pi_124053361
quote:
7s.gif Op donderdag 14 maart 2013 16:29 schreef PinkBlossom het volgende:

[..]

Ik heb vroeger wel vaak vanuit de basisschool meegedaan met schoolschaaktoernooi en ook gewonnen ;)
Ik ben het nu wel een beetje verleerd helaas. Dus niet (meer) echt serieus.
Ook geen interesse meer in?
pi_124053601
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 16:38 schreef Alixs het volgende:

[..]

Ook geen interesse meer in?
Hmm, ik weet niet eigenlijk. Ik heb er momenteel niet veel tijd voor, druk met school en andere dingen. Maar wie weet in de toekomst dat ik het weer ga oppakken. :)
pi_124053736
quote:
1s.gif Op donderdag 14 maart 2013 16:45 schreef PinkBlossom het volgende:

[..]

Hmm, ik weet niet eigenlijk. Ik heb er momenteel niet veel tijd voor, druk met school en andere dingen. Maar wie weet in de toekomst dat ik het weer ga oppakken. :)
Leuk :) doen
  donderdag 1 mei 2014 @ 23:27:04 #32
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_139472582
Dit verdient reanimatie :)

Ik heb vroegah in de jeugd wel een paar bekers gewonnen en ben net weer begonnen bij een club. Ik maak even de competitie af, hoop in de laatste 3 ronden nog een puntje op de borden te krijgen, en dan volgend seizoen in om alles weer langzaam in de vingers te krijgen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_154448023
Ik schaakte voor de lol weleens op schaaksites. Mn hoogste ELO rating was 1640 toen ik er voor ging zitten, had wellicht de 1700 kunnen halen, maar vanaf dat punt heb ik het wat laten varen. Nu speel ik soms weleens een potje tegen vrienden of voor een rating op de telefoon, maar het is puur koffietafelschaken, Als er iets tussendoor komt of dan speel ik met een half oog of laat ik mn tijd lichtelijk verlopen en dat is niet goed. Daarom zit ik nu zo rond de 1400. :)

http://en.lichess.org/tv

dit is een mooie voor live wedstrijden van spelers rond de 2500.

Het mooie van schaken vind ik dat je al die oude partijen terug kunt vinden en analyseren, partijen die ergens in de 18e of 19e eeuw zijn gespeeld, zet voor zet. Mooie documentatie.

[ Bericht 3% gewijzigd door Beathoven op 18-07-2015 21:53:43 ]
pi_159852530
Leuk!!!
Dit topic verdiend wel een topickick.

Hoe spelen jullie tegenwoordig??
Welke app is populair en hoe gaat het met de schaakcomputers van vroeger.
Hell To The Liars
pi_159853105
Vroeger veel gespeeld en veel gewonnen.
Zonder wrijving geen glans
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 12 februari 2016 @ 11:49:02 #36
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_159856640
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2016 01:23 schreef Droopie het volgende:
Leuk!!!
Dit topic verdiend wel een topickick.

Hoe spelen jullie tegenwoordig??
Welke app is populair en hoe gaat het met de schaakcomputers van vroeger.
Die computers hebben inmiddels de wereldkampioen verslagen :)
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  maandag 2 januari 2017 @ 21:17:57 #37
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_167840113
Kick!

ik heb het schaken weer wat opgepakt. Wie schaakt er nog? :D
pi_167842251
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2017 21:17 schreef RedFever007 het volgende:
Kick!

Niemand de computers kunnen het nu allemaal beter.
“An interesting thing is a good thing.”
  donderdag 5 januari 2017 @ 09:43:24 #39
308660 kl1172
De zomer van '83...
pi_167895921
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2017 21:17 schreef RedFever007 het volgende:
Kick!

Ik ook, heb enkele jaren niet meer geschaakt. Zat niet in een club of zo, online wat snelle partijtjes zo nu en dan.
pi_185648219
Ik voel me wat besluiteloos.

Iemand een idee? ;)

(Uit "Oom Fok leert zijn neefje Toby schaken", ongepubliceerde uitgave.)
Ik doe het ff rustig aan.
  zaterdag 16 maart 2019 @ 14:25:40 #41
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_185649875
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2019 12:26 schreef Toby56 het volgende:

[ afbeelding ]

Iemand een idee? ;)

Bij twijfel altijd e2 e4.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_185650465
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2019 14:25 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Bij twijfel altijd e2 e4.
Yep.

Dit boekje heb ik vroeger nog wel eens geleend, van de bieb of van een schoolvriend. Dat hielp wel een beetje om een partij min of meer logisch op te zetten.

Maar zodra de opening achter de rug was, begon het echte zware denkwerk. En ik dacht alleen maar aan m'n eigen kansen. Ik was gewoon veel te solistisch voor zo'n spel. Meer dan twee zetten vooruit denken was sowieso een probleem. Dus voor ik het in de gaten had, stond ik weer eens mat, of werden er op z'n minst wat van mijn torens/lopers/paarden weggemept.

Alleen met 'blitz' kon ik nog wel eens een sterkere tegenstander verslaan, meestal puur op tijd. Lekker bluffen. Maar degenen die mij kenden, bleven gewoon rustig en overbluften mij simpeltjes retour. Toen ben ik maar gestopt met schaken, en begon ik aan andere leuke dingen, zoals euh.... boeken lezen, of iets anders waar je verder geen mens bij nodig hebt.

Misschien moet ik gewoon eens tegen mezelf gaan schaken. Het schijnt dat zat mensen dat doen. Rustig heen en weer lopen, en de zaak eens van de andere kant bekijken.
pi_185655504
quote:
14s.gif Op donderdag 1 mei 2014 23:27 schreef Dr_Flash het volgende:
Dit verdient reanimatie :)

Ik heb vroegah in de jeugd wel een paar bekers gewonnen en ben net weer begonnen bij een club. Ik maak even de competitie af, hoop in de laatste 3 ronden nog een puntje op de borden te krijgen, en dan volgend seizoen in om alles weer langzaam in de vingers te krijgen.
Ik ben daar allang weer mee gestopt. Interne competitie was niet echt te combineren met mijn werk en toen hebben ze me ook maar meteen uit het OSBO-team geflikkerd. Naja dan hou het :W

Gewoon een beetje voor de lol op chess.com nu. Vrijwel nooit meer dat ik nog echt met houtjes op een bord schuif. Al mag ik graag om een eurootje een potje spelen tegen een Hongaarse straatschwindelaar in Budapest, wetende dat ik toch verlies :D
pi_185663614
quote:
10s.gif Op zaterdag 16 maart 2019 20:19 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik ben daar allang weer mee gestopt. Interne competitie was niet echt te combineren met mijn werk en toen hebben ze me ook maar meteen uit het OSBO-team geflikkerd. Naja dan hou het :W

Gewoon een beetje voor de lol op chess.com nu. Vrijwel nooit meer dat ik nog echt met houtjes op een bord schuif. Al mag ik graag om een eurootje een potje spelen tegen een Hongaarse straatschwindelaar in Budapest, wetende dat ik toch verlies :D
Toch blijft het schuiven op een bord nog altijd het leukste.

Hoewel ik al vanaf mijn vroegste jeugd was gefascineerd door die mooie diagrammetjes in de krant, en de mysterieuze codetaal daarbij. Die taal bleek dus de notatie te zijn.

Omdat die diagrammetjes me bijna net zo aantrekkelijk voorkwamen als fotootjes met schaars geklede dametjes (lol), heb ik vroeger wel eens wat schaakboekies gekocht. Vooral van matches waarin complete partijen stonden geannoteerd, met onbegrijpelijke analyses erbij.

14. Pf3-h5?
Een onbegrijpelijke zet. "Paard aan de rand brengt de eigenaar tot schand." Waarom wit hier niet het veel logischer 14. a4 speelt, mag een raadsel zijn. Want na 14. ... 0-0 15. b3 en daarna de toren naar de e-lijn, heeft zwart positioneel weinig in te brengen. Na de tekstzet wordt alles anders, zoals al snel zal blijken.

(En meer van dat fraais.)
  zondag 17 maart 2019 @ 06:57:50 #45
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_185663808
Pf3-h5 verliest op slag de partij aangezien dat een illegale zet is :P
pi_185663952
quote:
10s.gif Op zondag 17 maart 2019 06:57 schreef Dr_Flash het volgende:
Pf3-h5 verliest op slag de partij aangezien dat een illegale zet is :P
Damn. He's got me through.
pi_185664272
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2019 12:26 schreef Toby56 het volgende:

[ afbeelding

Iemand een idee? ;)

Dutch Defence
pi_185664969
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2019 07:37 schreef Beathoven het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Dutch Defence
Maar vanuit de beginstand, waar ondergetekende zoveel twijfels over had ;), heeft wit daar weinig over te vertellen. Zwart bepaalt.

zondag 17 maart 2019 @ 09:22:51 #49
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_185665280
quote:
10s.gif Op zaterdag 16 maart 2019 20:19 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Hier ook een voormalig club- en OSBO-schaker (in mijn jeugdjaren) en ben sinds een tijdje bezig het schaken weer op te pakken. Op de app van chess.com win ik 80% van mijn partijen tegen de computer op 1400 maar verlies 90% op 1600. Is dat al een beetje een instapniveau om tegen andere spelers op chess.com te spelen of ga ik mezelf ongelofelijk voor lul zetten?
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_185665632
quote:
11s.gif Op zondag 17 maart 2019 09:22 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Hier ook een voormalig club- en OSBO-schaker (in mijn jeugdjaren) en ben sinds een tijdje bezig het schaken weer op te pakken. Op de app van chess.com win ik 80% van mijn partijen tegen de computer op 1400 maar verlies 90% op 1600. Is dat al een beetje een instapniveau om tegen andere spelers op chess.com te spelen of ga ik mezelf ongelofelijk voor lul zetten?
Kies gewoon 'Korchnoi' als username en iedereen zal denken dat Viktor de Verschrikkelijke een lieve beminnelijke man geworden is in de schaakhemel, en dat hij het niet erg vindt om op het virtuele schaakbord duchtig over de knie gelegd te worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')