abonnement Unibet Coolblue
pi_8624792
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 16:07 schreef nikk het volgende:

[..]

Aan de hand van de naam van de website vind ik de beschrijving die je er bij zet een beetje misleidend. Het is eerder:
[..]


Ik heb het gewoon uit de beschrijving ('description') van de website gehaald.
Toeval is altijd gepland.
pi_8631138
quote:
Op donderdag 20 februari 2003 09:33 schreef Gbazz het volgende:

[..]

Voor zover ik weet was er tijdens het hoogtepunt van het dinosauriertijdperk maar 1 groot continent.

Maar als hij (en jij) dat niet geloofd dan moet je ook eens vragen op welk continent Noach volgens hem zat. Dinofossielen zijn op elk continent gevonden, behalve Antarctica.


Bedankt voor je opmerking!

Ik heb het aan m'n docent gevraagd en het is inderdaad zo dat de continenten in die tijd aan elkaar zaten. Toch zijn er altijd "geografische opstakels", zoals bijvoorbeeld rivieren e.d., waardoor de dino's niet naar de ark konden komen.

Toeval is altijd gepland.
pi_9876189
Toevallig op deze discussie gestuit. Wat mij opvalt is dat iedereen zich alleen bezighoudt met de vraag of het verhaal historisch juist is. Dit heb ik ook jaren gedaan. Mijn ogen gingen pas open toen ik me ging bezighouden met de morele implicaties van het verhaal. Het verhaal is onzin omdat het mensen een beklagenswaardige wereldbeschouwing opzadelt. Ik wil in ieder geval niet meer aan meedoen aan de verering van een God van straf, oordeel, vervloeking en verdoemenis.

Denk na over het volgende:
Op vers vijf aangekomen van Genesis 6 is de maat van God vol: God heeft er berouw van de mens gemaakt te hebben omdat al wat de overleggingen van zijn hart voortbrachten te allen tijde slechts boos was. De lezer blijft nu met een stapel vragen achter en staat perplext: Vijf bladzijden geleden was alles wat God gemaakt had goed. En nu is het mooiste wat Hij gemaakt heeft, de mens, die bovendien naar Zijn beeld gemaakt is, zo slecht geworden dat er in hem niets maar dan ook niets goeds meer over is. Ten alle tijden doet hij niets anders dan slechtheid. De schepping die eerst zo geweldig mooi leek was dus maar een probeerseltje, en God veegt nu alles van de tafel. Alles moet worden uitgeroeid. Ik durf het woord bijna niet in mijn mond te nemen, want ik ben na de nazitijd geboren, maar het staat in het heilige boek: Ik zal de mensen zowel als het vee en het kruipend gedierte en het gevogelte des hemels uitroeien, want ik heb er spijt van dat ik ze gemaakt heb. Uitroeien? Verdelgen? Ook de kleine kinderen? Ook de dieren? Hoe hebben die enige schuld? En God heeft spijt? Als een mens ergens berouw van heeft zeggen we dat hij gezondigd heeft en zich moet bekeren. Maar nu heeft God er berouw van dat Hij de mens gemaakt heeft en heeft hij het recht om alles van de tafel te vegen en opnieuw te beginnen. Hij hoeft er zijn verontschuldigingen niet voor aan te bieden. Hij hoeft zelfs niet eens toe te geven dat Hij zich vergist had. Integendeel, het is allemaal de schuld van de mens die verkeerd doet. De mens zal alleen het oordeel ondergaan dat hij verdiend heeft. Nu ja, we moeten er maar aan wennen dat in de bijbel God soeverein is. Dat klinkt mooi, statig en koninklijk, maar het betekent eigenlijk dat Hij doet naar het Hem belieft, zoals een absoluut koning dat vroeger deed. Wanneer het tegen ons gevoel van rechtvaardigheid indruist moeten we ons onderwerpen en kunnen we de gevleugelde zinssnede gebruiken: Gods wegen zijn ondoorgrondelijk. We moeten het zondvloedverhaal ethisch maar aanvaarden. t Is toch wel een beetje te begrijpen ook: we hebben allemaal wel eens een sneeuw- of zandkasteel gemaakt dat niet naar onze zin was en het even later in elkaar geschopt. Wie weet lukt het God de volgende keer iets beters te maken.
Maar wat lezen we nu? Op de gehele aarde bevindt zich nog één onberispelijke en rechtvaardige man, Noach, en hij en zijn familie krijgt genade. Hij wordt door God gered, we weten allemaal hoe. Op dit punt aangekomen zit iedereen die het verhaal volgt tegen God te roepen: hoe kunt U dat nu doen? U redt Noach en zijn familie, en daaruit groeit op den duur weer diezelfde mensheid die beter verdelgd kan worden. Het is dus echt de moeite waard niet. We zullen er allemaal later nog last mee krijgen. We zullen na zon zondvloed later allemaal ook vreselijk bang voor God zijn. Ik hoor ook nog iemand anders roepen: Als U Noach redt, kunt U nu echt niet nóg een paar mensen opzoeken die het niet verdienen de verdrinkingsdood te smaken? Die ergens op de hei gewoon wat schapen houden, een klein meisje misschien, dat wat met poppen speelt? Maar nee, God is onverbiddelijk, er worden zelfs nog meer dieren gered dan mensen, eerst twee van elke soort, en even later wordt het aantal van de reine dieren opeens vergroot tot zeven (of zeven paren). God heeft Noach blijkbaar uitgelegd dat er reine en onreine beesten zijn. Een deel van de reine dieren waren bestemd als slachtoffers, maar goed, ze mochten toch ruim een jaar langer leven.

Wanneer de zondvloed voorbij is en Noach de aarde weer betreedt, maakt hij meteen een altaar en brengt hij een brandoffer. God ruikt de liefelijke reuk van het brandoffer en zijn hart wordt erdoor verzacht: Hij belooft dat Hij nooit meer de wereld zal verdelgen door een zondvloed, omdat het voortbrengsel van des mensen hart boos is van zijn jeugd aan. Onbegrijpelijk dat God de zondvloed over de aarde deed komen vanwege de zonde van de mens, en nu, vanwege precies dezelfde reden besluit de mensheid er nooit meer zo voor de straffen. Maar goed, voor even kunnen we opgelucht adem halen. God is niet boos meer. Hij verlangt alleen dat we ons van nu af aan aan de volgende regel houden: Wie des mensen bloed vergiet, diens bloed zal door de mens vergoten worden. Met het invoeren van de doodsstraf zal het hier op aarde best leefbaar worden. Welk een wijsheid legt God hier als wetgever aan de dag.
(Iedereen die de bijbel uit heeft gelezen weet natuurlijk dat Gods tweede wraakneming het verdelgen van de aarde door vuur zal zijn. Daar heeft Hij natuurlijk het recht toe, want alweer, het is Zijn schepping, en bovendien wordt in het verbond met Noach alleen over verdelgen met water gesproken.Vernuftig niet? Je moet de kleine lettertjes lezen voor je de vlag uit steekt).

En raad nu eens waar deze Rechtvaardige en Onberispelijke man Noach de aarde mee begint op te bouwen? Wel, hij plant een wijngaard en gaat er lekker van genieten. Niet wat je zou verwachten van een man die als enige genade van God kreeg om door te leven. Een beetje genieten OK, maar je helemaal dronken drinken en je ontbloten...Zijn zoon Cham komt langs en ziet hem zo naakt in zn tent liggen. Hij moet er hartelijk om lachen en roept zijn twee broers. Daarop namen Sem en Jafet een mantel, legden die op hun beider schouders, liepen achterwaarts en bedekten huns vaders naaktheid, terwijl hun aangezicht afgewend was, zodat zij hun vaders naaktheid niet zagen. Toen Noach uit zijn roes ontwaakte en vernam, wat zijn jongste zoon hem aangedaan had, zei hij: Vervloekt zij Kanaän, een knecht der knechten zij hij voor zijn broeders. Voorts zei hij: Geprezen zij de God van Sem, maar Kanaän zij hem tot knecht. God breide Jafet uit, en hij wone in de tenten van Sem, en Kanaän zij hem tot knecht.
Ik geef les op school aan kinderen van 8 tot 12. Ik ken ze goed: wat hebben ze een lol als een volwassene door een stommiteit een nar van zichzelf maakt. En wat is de reactie van een wijze onderwijzer? Hij glimlacht om ze en hij geeft zichzelf stilletjes een reprimande en de opdracht de volgende keer een betere onderwijzer te zijn. Maar nu deze onberispelijke man Noach. Hij wordt niet alleen boos op zn zoon Cham, maar vliegt volkomen uit de bocht en vervloekt het nageslacht van zijn zoon! (Kanaän is Chams zoon). We strijken ons door ons haar en binden de touwtjes aan elkaar: Noach gedraagt zich net zoals God. Onberispelijk en Rechtvaardig betekent dus grilligheid en vooral buitengewone boosheid en straf die in geen enkele verhouding staat tot de overtreding, straf die zich zelfs uitstrekt over ongeborenen. Bovendien heeft onberispelijk en rechtvaardig niets te maken met wat wij van die begrippen gemaakt hebben!
Nu weet iedereen die wat meer gelezen heeft over slavenhandel, rassenstrijd en dergelijke, wat de gevolgen van deze vloek is geweest. Duizenden keren en honderden jaren is deze bijbeltekst gebruikt om het zwarte ras te onderdrukken. Hoeveel leed heeft deze vloek en het optekenen ervan in de wereld gebracht? Noach had er geen idee van: hij bracht door deze uitspraak meer ellende in de wereld dan alle mensen die in de zondvloed vanwege hun zonden om het leven kwamen. En God dacht dat hij onberispelijk was! Maar goed, God kan ook niet alles weten. Hij wist tenslotte ook niet dat zijn mooie schepping zo bevuild werd dat het hem later berouwde de mens gemaakt te hebben, anders zou Hij toch de mens in de eerste plaats niet gemaakt hebben.
Als een gelovige een beetje moeite heeft met dit verhaal, kan ik hem op een paar punten gerust stellen. Mijn leraar op de lagere school stelde voor dat Noach helemaal niet wist dat de alcohol zich stilletjes ontwikkelt als de druivensap in de zon staat, wie weet scheen de zon na de zondvloed heel anders. En wat Kanaän betreft, als u wat bladert in de Joodse overlevering zult u vast wel een verhaal tegenkomen dat vertelt dat Kanaän ook een twijfelachtige rol speelde in dit verhaal over Noachs dronkenschap. Hij kreeg vast niet zomaar op zn kop. Deze kanttekeningen zijn van het allergrootste belang voor ieder die wil weten hoe gelovigen met de bijbel omgaan, de bijbel uitleggen wanneer ze overduidelijk voor zichzelf spreekt, maar we het maar moeilijk slikken kunnen.
Ik voor mij ben eindelijk op de leeftijd gekomen dat ik de bijbel onbevooroordeeld kan lezen. Zoiets is buitengewoon moeilijk voor een fundamentalistisch christen. Het wordt namelijk arrogant, zelfoverschatting en hooghartig genoemd, en getuigt van een zondige levenshouding. En toch doe ik het, omdat ik eindelijk zie dat het precies andersom is: de autoriteiten die s mensen vrijheid van gedachten verbieden zijn hooghartig, arrogant, en overschatten hun intellect honderdvoudig! En wat een wereld gaat er nu voor mij open! Alles is anders! Het eerste wat me bij het lezen van dit verhaal te binnen schiet is Noach en zijn twee preutse zonen aan te raden om iets van de levenswijze van Finnen te leren. Je gaat daar als vader gewoon met je zonen bloot naar de sauna, en er is niemand die lacht en niemand die ergens naar kijkt. Het klinkt misschien wat vreemd, maar in feite heet zoiets civilisatie en is het vervloeken van iemand inclusief zijn nageslacht volkomen barbaars. Mijn reaktie laat dus meteen zien waar het lezen van de bijbel alsof het een gewoon boek is op uitloopt (en tegelijkertijd ook waarom de religieuze autoriteiten mensen altijd verbieden voor zichzelf te denken).

  zaterdag 19 april 2003 @ 11:42:01 #204
49296 ds_polleke
Apostel Paulus de boskabouter
pi_9877051
tsjonge wat een lap op de vroege morgen...

wat wil je nu precies zeggen (conclusie)

If my answers scare you.. stop asking scary questions.
pi_12375319
De zondvloed vond pas 4500 jaar geleden plaats. Het bewijs darvoor vinden we in de bijbel.
In Gen 7:11 staat dat Noach 600 jaar oud was toen de zondvloed plaatsvond. Hij was toen een man van middelbare leeftijd, want hij werd uiteindelijk 900 jaar
Hij was 480 jaar oud toen God hem riep.
We lezen dat de vloed startte op de 17e dag van de 2e maand.
De Gregoriaanse tijdrekening is anders dan de Joodse tijdrekening. De Joodse wetskalender start in september, dus de 17e dag van de 2e maand is rond 1 nov. in onze tijdrekening.
Een Joodse maand telt 30 dagen per maand. Voor de zondvloed draaide de aarde in precies 360 dagen rond de zon, na de zondvloed was dat in 265,25 dagen.
(Een cirkel wordt nog steeds in 360 graden verdeeld, parallel aan de joodse kalender met 12 maanden van 30 dagen)
In Gen 8:4 staat dat de ark op de 7e dag van de 7e maand vast kwam te zitten
In 7:24 staat dat er 150 dagen (=5 maanden) verliepen in de tijd dat het water steeg en in 8:3 lezen we dat het dalen van het water ook weer 150 dagen duurde. Daarna droogde de aarde nog 2 maanden en zijn we dus een jaar verder voordat Noach de ark uit kon komen.
Gen 8:14 zegt dat de aarde droog was op de 27e dag van de 2e maand, dus van begin tot eind heeft het 360 + 10 dagen geduurd.
Start zondvloed:
Gen. 7:11 vertelt dat eerst de waterdiepten van de aarde openbraken en dat daarna de regen kwam.
In het Hebreeuws staat letterlijk dat de wateren openspleten.Wat we niet direct op het droge kunnen zien, wordt wel zichtbaar als we het water uit de oceanen weghalen. We zien bv. dat het eind van de tektonische platen steil naar beneden gaat, ±3 km diep.
Je kunt nog zien dat de continenten vroeger precies in elkaar gepast hebben, zeker als je precies kijkt naar de tektonische platen, vooral ook het deel dat onder water zit.
De evolutionisten zeggen dat dit gebeurd is over een periode van 12 miljoen jaar met een snelheid van zon 3 cm per jaar. Klopt dat eigenlijk wel???
Vlak bij Florida in de Golf van Mexico zien we een diepe spleet op 150 km van de kust en een gat van zon 3 km diep.
In de golf van Mexico komt de Mississippi rivier uit. Deze heeft de bijnaam van De grote modderige.
Er stroomt dus jaarlijks een grote hoeveelheid modder de Golf van M. in.
Als je de totale hoeveelheid modder neemt die er in de loop van de tijd is afgezet en je deelt dat door de hoeveelheid modder die er jaarlijks wordt afgezet, dan kom je tot een eindgetal van minder dan 4500. De hoeveelheid modder die er ligt is dus in minder dan 4500 jaar daar afgezet.
Als de Mississippi al 120 miljoen jaar het land heeft weggeërodeerd, dan zou de Golf van M allang vol moeten hebben zitten met modder.
Wat voor de Mississippi in Noord Amerika geldt, geldt ook voor de Amazone rivier in Zuid Amerika en voor de Congorivier in Afrika.
Als je nauwkeurig kijkt naar de breuklijnen van de continentale platen dan zie je bij de kust van Argentinië een grillig verloop, maar aan de rand van het continentale plat is dat niet zo. Dat grillige zie je wel bij de rand van de plaat bij Brazilië.
Kijk je naar de randen van de platen bij Afrika, dan zie dat de platen precies in elkaar passen.
Hetzelfde geldt voor Noord Amerika en Europa. De uitstulping bij Noord Amerika past precies in het open stuk tussen Engeland en Spanje.
Breuklijnen
Stel dat je met een mes door een stuk kaas heen snijdt van beneden naar boven, dan zie je dat de randen, daar waar het mes tevoorschijn is gekomen, omhoog staan.
In de Indische oceaan is er een rif dat een rand heeft die 90 graden naar beneden gaat en een diep gat vormt.
In de Stille oceaan loopt een breuklijn die precies de vorm heeft van het mes-effect
Als je de breuklijn volgt vanuit de Stille oceaan, dan zie dat hij twee kanten opgaat.
De ene kant is richting Noordpool, waar hij eindigt. De andere kant is richting Rode Zee om de hoorn van Afrika heen, richting de Dode zee. Hij wordt die kant op steeds smaller. Hij gaat via de Jordaan en eindigt bij Caesarea Filippi.
In het NT lezen we dat Jezus met zijn discipelen naar Caesarea Filippi gaat en daar, op de Golanhoogte, komt het water uit de rots. Dat is het beginpunt van de Jordaan.
Het is niet toevallig dat Jezus daar heenging met zijn discipelen, daar was het allemaal begonnen voorafgaand aan het reddingsplan van God voor de mensheid.
Jezus stelde zijn discipelen daar 2 belangrijke vragen:
Wie zeggen de mensen dat Ik ben?
Wie zeggen jullie dat Ik ben?
Twee kernvragen van het leven.
120 miljoen jaar of één jaar?
De continenten zijn niet in 120 miljoen jaar opgeschoven, maar in slechts één jaar, het jaar van de zondvloed.
Bewijs:
1.
Als de continenten 3 cm per jaar opgeschoven zouden zijn, dan zou je een stroom modder hebben moeten zien dwars door de oceaan heen die in die periode tijd gevormd zou zijn door de modderafzetting van de rivieren.
Drie dimensionale beelden van wat er ook onder water te zien is, wijzen wel op verschillende plekken van modderafzettingen vlak bij de contineten.
2.
Er zijn duidelijke breuken zichtbaar.
3.
De v-vorm van het mes-effect is zichtbaar.
4.
De breuklijnen hebben duidelijke stress marks, in de gynaecologie worden dit striae genoemd (lijnen die ontstaan in de huid van bv de buik door uitrekking van het onderliggende weefsel, oftewel zwangerschapsstriemen)
Ze ontstaan vaak bij een bevalling als het iets te snel gaat allemaal.
Watervloed:
In het scheppingsverhaal lezen we dat er wateren onder en boven de aarde waren.
Vroeger zag de aarde er keurig uit als een eierschaal en de continenten pasten precies aan elkaar. De rest van het aardoppervlak was water.
Al in het begin van de vorige eeuw (1909) hebben wetenschappers vastgesteld cq. bewezen dat er in vroeger tijden onder het aardoppervlak een laag water heeft gezeten van ongeveer
1½ km dikte. Deze laag heeft bestaan vanaf de schepping tot aan de zondvloed.
Hoe dieper je de aarde ingaat, hoe warmer het wordt en op 6 tot 10 km diepte, waar die waterlaag heeft ongeveer gezeten was het water dus superheet, ongeveer 500 graden Fahrenheit.
Vloeibaar water met die temperatuur is dus superheet, eigenlijk is het vloeibare stoom.
Nu is stoom een van de meest krachtige energiebronnen (vgl. lanceren van vliegtuigen op een vliegdekschip)
God heeft bij de schepping die laag al neergelegd om het later te kunnen gebruiken.
Als een hogedrukpan ontploft, dan kan een litertje water al een complete keuken ruïneren. Wat te denken van een laag van 1½ km dikte die explodeert.

Op het moment dat de zondvloed begon prikte God a.h.w. bij Caesarea Filippi in de grond zodat de kracht van het water daar naar boven kon komen. Als het water aan het oppervlak komt explodeert het met kracht. Het gevolg is dat het gaatje een gat wordt en dat dat gat groter en groter wordt. De scheur wordt de bodem van de Jordaan en gaat verder via de Rode Zee.
Als het water aan de rand van het continent komt, hoeft het niet meer door zon dikke laag heen te ploegen. In de oceaan gaat het proces dus steeds sneller en het breekt de continenten van elkaar af.
Als een laag water van 1½ km dikte omhoog komt, dan betekent dat tevens dat de grond gaat zakken en wel ook 1½ km.
Bij Sumatra en bij India zie je duidelijke breuklijnen die steil 1½ km naar beneden lopen.
Het is zelfs zo dat de hele bodem van de Stille oceaan 1½ km naar beneden zakt. Aan de randen van die gezakte plaat zie je de breuklijnen nog aanwezig.
Dit had tot gevolg dat er zon 20 000 vulkanen actief werden, waarvan wij nu nog de eilanden bij Hawaï kennen. De meeste vulkanen zijn bedekt door het water van de Stille oceaan.
In de Stille oceaan vinden we ook zgn gayos, dis zijn platte onderwaterbergen.
Van de bovenkant tot het wateroppervlak is een watermassa te vinden van 1½ km.
Als je die bergen van dichtbij bestudeert, zie je aan de randen zandstranden en op de hellingen heeft men resten van koraalrif gevonden van een soort koraal dat je alleen tegenkomt op een diepte van 100 meter omdat het licht nodig heeft om te groeien.
Het is niet toevallig dat dit allemaal op een diepte van 1½ km zit.
Het waren vroeger, voor de tijd van de zondvloed, eilanden. Toen het continent 1½ km zakte, werden ze bedekt door het water.
Het voorkomen van deze bergen is 57 jaar geleden ontdekt. Er zijn er honderden in de Stille oceaan.
Verschuiven van de continenten
De vraag rijst hoe het kan dat de continenten zo gemakkelijk konden verschuiven.
Alles wat massa heeft, maar op een laag water rust, kan vrij eenvoudig in beweging gezet worden, net als bij schepen. De continenten hebben ongeveer een jaar lang de tijd gehad om te schuiven.
Hoe zit het met de ijstijden?
Er was tijdens de zondvloed een enorme vulkanische activiteit, die mega hoeveelheden as uitstootten.
In 1816 heeft Europa een jaar zonder zomer gekend. Het heeft 12 maanden lang gesneeuwd.
Dit was het gevolg van de vulkanische as van de vulkaan Krakatau die ontploft was.
Deze ene vulkaanuitbarsting had al gevolgen voor heel Europa, wat te denken van 20.000 vulkanen.
Die uitbarstingen hebben samen voor de ijstijd gezorgd.
In de bovenste atmosfeer zat veel as van de uitbarstingen van de vulkanen, waardoor de waterdamp die in de atmosfeer kwam door de verdamping van het warme oceaanwater condenseerde en het poolijs zich vormde.
Vroeger dacht men dat er zon 11 ijstijden zijn geweest, dat is al teruggebracht tot 3 à 4, maar in werkelijkheid is er maar één ijstijd geweest, in de tijd van de zondvloed.
De piek van de ijstijd is geweest ± 500 jaar na de zondvloed en de effecten zijn in de 100 à 200 jaar erna vervaagd.
In Job 38 (vs 22, 29) spreekt God voor het eerst in de bijbel over sneeuw en ijs.
Het boek Job is ongeveer 350 jaar na de vloed geschreven.
In de ijstijd kenden de mensen die toen leefden geen ijs. Het ijs van de ijstijd is niet ten zuiden van de stad Berlijn gekomen en de mensen die er toen waren woonden in de regio Turkije en zijn gemigreerd naar het Midden Oosten. Ze hebben nooit ijs gezien.
Toen het effect van de ijstijd minder werd, kwamen sneeuw en ijs ook meer voor daar waar de mensen toen woonden.
Hoe hield God de mensen in die regio warm?
De wind die over de oceanen waaide werd verwarmd door het verhoudingsgewijs warme water. Die wind zorgde er voor dat de mensen in het M.O. voldoende warm konden blijven.
Bewijzen voor het feit dat de temperaturen van de aarde vroeger anders waren dan nu zijn er legio. Op Groenland zijn fossielen van broodbomen gevonden en op Antartica fossielen van varens en palmen met de bevroren vruchten er nog aan.
In Noord Canada zijn bomen van 35 meter lengte gevonden, keurig naast elkaar, sommige als fossiel, andere gemummificeerd.
Vraag:
Er waren maar een klein aantal dieren in de ark, hoe konden die zich na de vloed toch weer verspreiden over de verschillende continenten?
God zelf stuurde de dieren naar de ark, Noach was te druk bezig met bouwen.
Hij stuurde 1 paar van de onreine en 3½ paar van de reine dieren.
Als we kijken naar het dierenrijk dan zijn er soorten en families van dieren. Wolven en honden horen bij dezelfde familie, je kunt ze met elkaar kruisen. Er hoefden dus geen honden èn wolven in de ark. Ieder koppel bezat voldoende genetisch materiaal om zich verder voort te planten.
De mens maakt gebruik van diezelfde genetische informatie om door middels fokprogrammas poedels, tekkels enz. te fokken.
Zet alle soorten honden bij elkaar in een gebied en laat ze zich weer met elkaar mengen, dan krijg je uiteindelijk weer een soort oervorm van de hond terug.
10.000 soorten dieren was voldoende om bij elkaar te hebben, dat betekende ±27.000 dieren. Als je naar de afmetingen van de ark kijkt, was er meer dan voldoende ruimte voor al die dieren.
Dinosaurussen
Een dinosaurus is een reptiel en reptielen groeien altijd door. Een alligator bv. kan een lengte bereiken van zon 4 meter. Dan heb je te maken met een erg oud dier dat uiteindelijk van ouderdom sterft. Er zijn erg lange alligators, maar ook erg kleine!
Alligators kunnen zich voortplanten als ze een lengte tussen de 1½ en 2 meter hebben.
Er waren vroeger erg grote dinosaurussen, maar ook erg kleine. De gemiddelde grootte van de dinos was 1 1½ meter. God zal Noach de kleintjes gestuurd hebben, de dieren die nog voor voldoende nageslacht zouden kunnen zorgen.
Alle dieren verspreidden zich te voet over de continenten. In de ijstijd zakte het water tussen de continenten tussen de 40 en 120 meter vanwege het feit dat de vorming van het ijs op de poolkappen enorm veel water kostte.
In de ijstijd was er dus ook erosie van het landschap op gebieden die nu onder water staan. Op bepaalde gebieden zijn de ingesleten canyons nog zichtbaar, als je het water weghaalt.

Denk aan de duim :)
pi_12384548
quote:
Op zondag 8 september 2002 22:48 schreef Spohr het volgende:
Ach, de Mount Everest zal 't ook best wel droog hebben gehouden.
Wie zegt dat de Mount Everest al bestond zo'n 4500 jaar geleden?

Ik vind het een plausibele verklaring dat er zich een laag van 1.5 km onder het aardoppervlak bevond die de zondvloed veroorzaakte, waardoor alle continenten zijn gaan schuiven en alle grote bergen, vulkanen, diepe troggen e.d. zijn ontstaan.

Denk aan de duim :)
pi_12385614
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2003 17:09 schreef nEDerland het volgende:

[..]

Wie zegt dat de Mount Everest al bestond zo'n 4500 jaar geleden?

Ik vind het een plausibele verklaring dat er zich een laag van 1.5 km onder het aardoppervlak bevond die de zondvloed veroorzaakte, waardoor alle continenten zijn gaan schuiven en alle grote bergen, vulkanen, diepe troggen e.d. zijn ontstaan.


Daar gaan we weer hoor. Die continenten zijn niet in 4500 jaar eventjes verschoven. Dat kan ook helemaal niet. Dat zou het leven op aarde onmogelijk hebben gemaakt. Die continenten drijven nu nog steeds van elkaar af met 5 cm per jaar. Reken zelf maar uit hoe lang het geleden is dat de continenten nog aan elkaar zaten.
pi_12385642
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2003 17:09 schreef nEDerland het volgende:

[..]

Wie zegt dat de Mount Everest al bestond zo'n 4500 jaar geleden?


Nee de Mount Everest is even spontaan als een raket uit de bodem komen schieten nou goed
pi_12388323
nEDerland, ik weet niet of je mijn lange verhaal hierboven hebt doorgeploegd, maar ik zou je willen vragen waarom jij in zo'n monster van een god wil geloven die op de gehele wereld niet meer dan zeven 'rechtvaardigen' kan vinden en alles dat hij gemaakt heeft en 'perfect' verklaard had, wil vernietigen op zo'n gruwelijke manier.

Hij gebruikt termen zoals 'uitroeien', en doet dat nog efficienter dan Himmler.
Hij redt nog meer dieren dan mensen! Hij geeft niets om onschuldige kinderen en schijnt volkomen onwetend te zijn over het zielsleven van de mensheid. Alle mensen 'ten alle tijden' en 'in alles' slecht? Kom nou, zoiets is gewoon niet mogelijk.

Al zou het verhaal van een zondvloed waar zijn, dit is op zijn hoogst een interessante geologische wederwaardigheid.

Maar de kernvraag is dit: waarom verbind je hieraan de morele uitspraken van de bijbel? Waarom zou je die aanvaarden? Met het aanvaarden van deze bijbelse kijk op de wereld maak je namelijk van jezelf en van God een barbaar. Je moet het natuurlijk zelf weten hoe je je leven door wil gaan, maar ik wil je dit te denken geven: de wereld om je heen is niettegenstaande zijn 'goddeloosheid' oneindig rechtvaardiger dan jouw god.

[Dit bericht is gewijzigd door Rereformed op 12-08-2003 19:59]

pi_12391103
LOL, de aarde zou met tektonische platen die met 1 km per jaar bewegen veeeeeeeeeeels te onstabiel zijn voor gecompliceerd leven. De aarde zou letterlijk kapot trillen met zulke racende platen.
Enne, vloeibaar stoom met een temp van 500 graden fahrenheit?
Is het nou echt zó moeilijk te accepteren dat de aarde ouder is dan 6000 jaar?
  dinsdag 12 augustus 2003 @ 23:14:01 #211
9740 Knarf
Ik hou niet van titels
pi_12393456
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2003 11:00 schreef nEDerland het volgende:
Heleboel onzin
Ach de man die dit zegt, zegt ook dit:
However, one must remember the primary reason we are funding NASA and the space exploration effort - to prove that evolution is true!

Grady McMurtry

(wel grappig. Als je die naam intikt in google, kom je veel meer links tegen over een man, waar nEDerland waarschijnlijk geen fan van is )

Don't Hold Me Back, This Is My Own Hell.
No keyboard found, press F1 to continue
pi_12394913
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2003 23:14 schreef Knarf het volgende:

[..]

Ach de man die dit zegt, zegt ook dit:
However, one must remember the primary reason we are funding NASA and the space exploration effort - to prove that evolution is true!

Grady McMurtry

(wel grappig. Als je die naam intikt in google, kom je veel meer links tegen over een man, waar nEDerland waarschijnlijk geen fan van is )


Op Google krijg ik een hoop vage links over Orders en cults. Maare die man is een missionaris?
  woensdag 13 augustus 2003 @ 00:06:12 #213
9740 Knarf
Ik hou niet van titels
pi_12394992
quote:
Op woensdag 13 augustus 2003 00:02 schreef PvtRyan het volgende:

[..]

Op Google krijg ik een hoop vage links over Orders en cults. Maare die man is een missionaris?


Nope

Die man die dit gezegd heeft is de vijfde echte link in google. (dus minus de sublinks, anders is het de 7e link)

Maar nEDerland heeft zijn onzin ws. hiervandaan:
http://www.christelijkcentrumgroningen.org/studies.htm

Don't Hold Me Back, This Is My Own Hell.
No keyboard found, press F1 to continue
pi_12395711
De vijfde link is bij mij deze:

http://www.creationworldview.org/_docs/About.htm

Toch wel een erg ANTI evolutionistische site, lijkt me niet dat daar die uitspraak vandaan kwam?
Ik moet toegeven, ze hebben wel goede punten op die site, maar ook vrij onvolledig.

  woensdag 13 augustus 2003 @ 00:39:43 #215
9740 Knarf
Ik hou niet van titels
pi_12395788
quote:
Op woensdag 13 augustus 2003 00:36 schreef PvtRyan het volgende:
De vijfde link is bij mij deze:

http://www.creationworldview.org/_docs/About.htm

Toch wel een erg ANTI evolutionistische site, lijkt me niet dat daar die uitspraak vandaan kwam?
Ik moet toegeven, ze hebben wel goede punten op die site, maar ook vrij onvolledig.


Dat is de site van die man ja.

Als je de andere link volgt:
http://www.christelijkcentrumgroningen.org/studies.htm
dan zie je het zelfde lange verhaal dat nEDerland gepost had.
Er staat een naam bij: Grady McMurtry.

En onderaan een link naar de site.

Don't Hold Me Back, This Is My Own Hell.
No keyboard found, press F1 to continue
pi_12395856
quote:
Op woensdag 13 augustus 2003 00:39 schreef Knarf het volgende:

[..]

Dat is de site van die man ja.

Als je de andere link volgt:
http://www.christelijkcentrumgroningen.org/studies.htm
dan zie je het zelfde lange verhaal dat nEDerland gepost had.
Er staat een naam bij: Grady McMurtry.

En onderaan een link naar de site.


Welke stelling steun je hier nou? De evolutionistische of de creationistische?
Volg het ff niet meer
Maar als hij die uitspraak doet over evolutie dat het waar is, staat nogal in contrast met die andere site waarop toch hard beweert wordt dat de aarde 6000 jaar oud is.
pi_12398700
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2003 19:58 schreef Rereformed het volgende:

...

Je moet het natuurlijk zelf weten hoe je je leven door wil gaan, maar ik wil je dit te denken geven: de wereld om je heen is niettegenstaande zijn 'goddeloosheid' oneindig rechtvaardiger dan jouw god.


Natuurlijk is de wereld om mij heen rechtvaardig. Daarom bezitten de 200 rijksten van de wereld evenveel als de 2 miljard armsten. Nee dat is rechtvaardig. Hoe kan je oordelen over God als je niet alle feiten hebt?
Denk aan de duim :)
pi_12398755
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2003 21:59 schreef PvtRyan het volgende:
LOL, de aarde zou met tektonische platen die met 1 km per jaar bewegen veeeeeeeeeeels te onstabiel zijn voor gecompliceerd leven. De aarde zou letterlijk kapot trillen met zulke racende platen.
Enne, vloeibaar stoom met een temp van 500 graden fahrenheit?
Is het nou echt zó moeilijk te accepteren dat de aarde ouder is dan 6000 jaar?
Nee, er is dus een laag van 1,5 km water geweest onder het aardoppervlak. Maar op een gegeven moment (vlak voor de zondvloed dus) kwam het water door het aardoppervlak en dat ging met zoveel kracht gepaard dat de continenten scheurden en vervolgens een jaar lang de tijd hadden om te verplaatsen naar waar ze nu ongeveer liggen.
Denk aan de duim :)
pi_12399246
quote:
Op woensdag 13 augustus 2003 09:13 schreef nEDerland het volgende:

[..]

Hoe kan je oordelen over God als je niet alle feiten hebt?


Ik kan daar wel degelijk over oordelen: Er zijn geen feiten aan te voeren die God het recht geven om alles wat leeft uit te roeien. Tenzij deze god geen flauw benul heeft van rechtvaardigheid en liefde.

Jij geeft nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Hoe kun je een god verdedigen die een monster is?

Indirekt geef je er wel antwoord op: je doet het door het menselijk rechtvaardigheidsgevoel te beschouwen als er niet toe doende.

Je ziet niet in dat je hiermee de basis van je menselijke waardigheid hebt kapotgemaakt. Je hebt van jezelf een slaaf gemaakt en geeft je blind over aan een autoriteit, zelfs als die autoriteit van wit zwart maakt en van zwart wit. Je zou geschiedenis moeten lezen, vooral die van de vorige eeuw. Misschien zouden je ogen open gaan wanneer je deze blindheid in aanhangers van andere totalitaire denkstelsels ontmoet.

pi_12399478
quote:
Op woensdag 13 augustus 2003 09:55 schreef Rereformed het volgende:

[..]

Ik kan daar wel degelijk over oordelen: Er zijn geen feiten aan te voeren die God het recht geven om alles wat leeft uit te roeien. Tenzij deze god geen flauw benul heeft van rechtvaardigheid en liefde.


Als nu eens iedereen, behalve Noach en consorten, erop los leefde en allemaal andere goden eerden? Zou je dan als God niet denken, jongens... de mazzel?
Denk aan de duim :)
pi_12400380
quote:
Op woensdag 13 augustus 2003 10:13 schreef nEDerland het volgende:

[..]

Als nu eens iedereen, behalve Noach en consorten, erop los leefde en allemaal andere goden eerden? Zou je dan als God niet denken, jongens... de mazzel?


Waarom zou je geen andere god mogen eren? Is god zo arrogant en ijdel dat we alleen hem mogen eren? Wij mogen niet ijdel zijn maar god mag dat natuurlijk wel.
pi_12400424
quote:
Op woensdag 13 augustus 2003 09:18 schreef nEDerland het volgende:

[..]

Nee, er is dus een laag van 1,5 km water geweest onder het aardoppervlak. Maar op een gegeven moment (vlak voor de zondvloed dus) kwam het water door het aardoppervlak en dat ging met zoveel kracht gepaard dat de continenten scheurden en vervolgens een jaar lang de tijd hadden om te verplaatsen naar waar ze nu ongeveer liggen.


En waar is dat water dan nu gebleven? En denk je nou echt dat die ark er nog zou zijn als die platen een jaar lang waren gaan schuiven? Echt hilarisch hoe je je in allerlei bochten wringt om een onmogelijk verhaal toch waar te laten zijn.
pi_12400573
quote:
Op woensdag 13 augustus 2003 11:04 schreef dazzle123 het volgende:

[..]

En waar is dat water dan nu gebleven? En denk je nou echt dat die ark er nog zou zijn als die platen een jaar lang waren gaan schuiven? Echt hilarisch hoe je je in allerlei bochten wringt om een onmogelijk verhaal toch waar te laten zijn.


Dat water is nu het water dat zich bevindt in onze zeeën.
Denk aan de duim :)
pi_12400781
quote:
Op woensdag 13 augustus 2003 11:12 schreef nEDerland het volgende:

[..]

Dat water is nu het water dat zich bevindt in onze zeeën.


En waar is al het water dat er was ten tijde van de zondvloed dan?
pi_12401153
De zondvloed is natuurlijk een parabel. Je moet het verhaal in de historische context van de stammen van israel op dat moment op die plaats zien. Het verhaal gaat niet over de hele wereld, het gaat over hun wereld. Vandaar dat de ark ook alleen dieren bevat die ze daar op het moment van schrijven kenden. Er wordt nergens gesproken over mensapen en pandaberen, maar wel over vee en plaatselijk wild.

Gekeken naar sec de gegevens die over dit verhaal beschikbaar zijn kun je het geheel niet letterlijk nemen.

Net zoals de rest van het oude testament behelst dit verhaal een vertelling, een symbool om iets over te brengen. Verteld aan kinderen en rond kampvuren. Het zegt niets meer dan dat mensen zich aan de regels moeten houden. Zo niet de regels van God danwel de regels die planeet aarde dicteerd. Het verteld ook dat de mens in principe nietig is. Hoe een hoge dunk we ook hebben van ons zelf, het kan zomaar afgelopen zijn.
De parabel laat ook zien dat God genadig is. Dat de hele wereld schoon gewassen wordt en dat God in zijn almacht de mensen altijd een nieuwe kans zal geven.

Het klassiek verhaal van strijd en gramschap en uiteindelijk victorie met maatschappelijk verandering ten goede als resultaat. Het verhaal Jezus is precies hetzelfde. Het verhaal Mozes eveneens.

Een opmerking over de mogelijkheid van een zondvloed ansich. Gezien vanuit een plaatselijk oogpunt is het heel wel mogelijk dat grote delen van de wereld onderlopen door 1 enkele ramp. Er zijn genoeg voorbeelden van te noemen. Een recentelijk voorbeeld kan het onderlopen van ijsland zijn wat enkele jaren geleden gebeurrde.
Plaat tectoniek is geen verklaring. Het is geologisch onmogelijk om de gehele aardkorst in zo een korte tijd zo drastich te veranderen. Zo werkt het systeem gewoon niet.

Opmerking over dino's. Er komt in de hele bijbel geen dino voor. Niet ten tijde van de zondvloed en niet ten tijde van de schepping. Nergens. Mensen en dinos hebben elkaar ook nooit ontmoet. De schrijvers van het oude en het nieuwe testament hadden nog nooit van dino's gehoord. In de psyche van de genenis israeliet komen dino's niet voor. Hoog uit draken. Daarbij opgemerkt dat het hele concept van archeologie vrij nieuw is. Er werd in de oudheid niet actief naar nog meer oudheid gegraven. Kwam je het toevallig tegen, dan was het een zaak van snel je eigen gezicht erin bijtelen.

[Dit bericht is gewijzigd door stigchel op 13-08-2003 11:55]

abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')