abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 17 september 2002 @ 15:07:40 #151
34949 MacMeester
MacMini schopt kont!
pi_5844558
quote:
Op dinsdag 17 september 2002 14:59 schreef Koerok het volgende:

Het probleem is dat het te lang geleden is om dat te achterhalen. Als we al die verhalen gewoon maar moeten geloven, dan moeten we ook consistent zijn en alle berichtgeving uit die tijd geloven. Ook verhalen die we sowieso afdoen als mythe.

wat is de functie van een mythe? het moraal cq les wat er in verborgen ligt. Alleen is de Bijbel een stukje uitgebreider dan een gemmiddelde mythe..
Veel tegenwoordige sprookjes hebben eigenlijk ook een moraal cq les...

mmm

De gene die probeert te bewijzen dat zijn geloof beter is dan dat van een ander, begrijpt de betekenis van religie niet.
meer esotherisch
  dinsdag 17 september 2002 @ 15:09:33 #152
36430 mijn_held
ik ben mijn eigen held
pi_5844595
onzin neem dat maar van mij aan
[..]
pi_5844766
quote:
Op dinsdag 17 september 2002 15:07 schreef MacMeester het volgende:
Wat is de functie van een mythe?
Een mythe ontstaat uit verhalen die mensen aan elkaar doorvertellen. Informeren en vermaken zal dan ook wel de eerste functie zijn geweest. Later is het z'n eigen leven gaan leiden.
quote:
het moraal cq les wat er in verborgen ligt.
Kan zijn, maar dat doet Harry Mulisch ook in zijn boeken.
quote:
Alleen is de Bijbel een stukje uitgebreider dan een gemmiddelde mythe.
De bijbel is een aaneenschakeling van mythen (en nog een aantal andere geschriften, zoals wetteksten en poezie).
"Buckle your seatbelt Dorothy, because Kansas is going bye-bye"
pi_5845013
Dank voor dit prachtige topic.

Het geloof biedt niet alleen troost, maar is ook een bron van eenvoudige pret, zo blijkt maar weer.

Om met Douwes Dekker te spreken (ook al zo'n perfide atheist): "De godsdienst is een schone zaak en biedt het mensdom veel vermaak."

And it's only the giving
That makes you
What you are
  dinsdag 17 september 2002 @ 15:36:50 #155
34949 MacMeester
MacMini schopt kont!
pi_5845021
quote:
Op dinsdag 17 september 2002 15:18 schreef Koerok het volgende:
Een mythe ontstaat uit verhalen die mensen aan elkaar doorvertellen. Informeren en vermaken zal dan ook wel de eerste functie zijn geweest. Later is het z'n eigen leven gaan leiden.
Waarom neem je dit wel aan?
Als een mythe nu bedoeld is om iemand duidelijk te maken hoe je in bepaalde oimstandigheden moet omgaan met dilemma's, problemen of hoe je vooruit kunt komen in je huidige leven etc etc?
Dit is toch ook mogelijk?
De gene die probeert te bewijzen dat zijn geloof beter is dan dat van een ander, begrijpt de betekenis van religie niet.
meer esotherisch
pi_5845116
quote:
Op dinsdag 17 september 2002 15:36 schreef MacMeester het volgende:
Waarom neem je dit wel aan?
Het gaat niet om het aannemen van iets. Volgens mij is een mythe per definitie een ongegrond verhaal. Hoe zo'n mythe dan precies ontstaat, dat doet er niet zoveel toe, maar het laat zich raden dat dit komt door doorvertellen, fantasie, ect. Maar precies weet ik dat natuurlijk ook niet.
quote:
Als een mythe nu bedoeld is om iemand duidelijk te maken hoe je in bepaalde oimstandigheden moet omgaan met dilemma's, problemen of hoe je vooruit kunt komen in je huidige leven etc etc?
Dit is toch ook mogelijk?
Tuurlijk, maar volgens mij noem je dat dan geen mythe, maar een parabel of roman.
  dinsdag 17 september 2002 @ 16:06:23 #157
34949 MacMeester
MacMini schopt kont!
pi_5845483
quote:
Op dinsdag 17 september 2002 15:43 schreef Koerok het volgende:
Het gaat niet om het aannemen van iets. Volgens mij is een mythe per definitie een ongegrond verhaal. Hoe zo'n mythe dan precies ontstaat, dat doet er niet zoveel toe, maar het laat zich raden dat dit komt door doorvertellen, fantasie, ect. Maar precies weet ik dat natuurlijk ook niet.
Per definitie? dat is jouw mening...

Er zijn veel mythen die gebaseerd zijn op absolute waarheden... en dus waard om er van te leren. Dat deze mythen mooier en fantastischer zijn geworden neemt niet weg dat de les cq moraal er minder van is geworden.

meer esotherisch
pi_5845779
quote:
Op dinsdag 17 september 2002 16:06 schreef MacMeester het volgende:
Per definitie? dat is jouw mening...
Sorry, maar je kunt niet zomaar beslissen wat de betekenis van een woord is. Een roman is een roman en geen feitelijk historisch verslag.
En een mythe is dus:

my·the (de ~ (m.))
1 heilig, overgeleverd verhaal van een volk over zijn herkomst en godsdienst
2 [pej.] ongegrond verhaal => fabel
3 als juist aanvaarde maar niet op feiten berustende voorstelling

quote:
Er zijn veel mythen die gebaseerd zijn op absolute waarheden... en dus waard om er van te leren. Dat deze mythen mooier en fantastischer zijn geworden neemt niet weg dat de les cq moraal er minder van is geworden.
En dat heb ik ook helemaal niet beweerd. Je kunt uit een mythe halen wat er in zit, maar het gaat me erom dat je er niet vanuit mag gaan dat het per defintitie de waarheid is. Want een mythe kan berusten op wijze lessen, maar ook op volslagen kul.

Volgens mij zijn we het trouwens minder oneens met elkaar dan jij denkt.

dinsdag 17 september 2002 @ 16:26:34 #159
34949 MacMeester
MacMini schopt kont!
pi_5845840
quote:
Op dinsdag 17 september 2002 16:23 schreef Koerok het volgende:
...
Volgens mij zijn we het trouwens minder oneens met elkaar dan jij denkt.
Valt mij ook op
meer esotherisch
pi_5878445
quote:
Op zondag 15 september 2002 12:31 schreef Koerok het volgende:

Gewoon een vraagje:
Waarom mag dit geen mythologie zijn? Waarom zoek je krampachtig naar argumenten om dit toch eventueel mogelijk te laten zijn? Waarom MOET de HELE bijbel het onfeilbare woord van God zijn?

Omdat ik geloof in een almachtig God, en dat de bijbel het woord van God is. De bijbel spreekt voor degene die zich daarvoor open stellen.
Een halve waarheid is een hele leugen, en als God door de bjibel spreekt, mensen aanraakt, vertelt de bijbel geen leugens, dus ook geen halve waarheden.
En nu blijft geloof, hoop en liefde, deze drie; maar de meeste van deze is de liefde.
  donderdag 19 september 2002 @ 15:32:45 #161
8369 speknek
Another day another slay
pi_5878546
Dan komt de vraag, waarom geloof je in een almachtige god en de bijbel als zijn woord als alle vormen van logica daar tegen zijn?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 19 september 2002 @ 15:35:13 #162
34949 MacMeester
MacMini schopt kont!
pi_5878603
ehm, om eens een balletje op te gooien:

Is de Bijbel niet gewoon een boek die door een aantal mensen is geschreven om onze oorsprong en doel te verwoorden?
Dat dit in mooi geschreven verhalen zijn, die hoogstwaarschijnlijk gebaseerd zijn op historische gegevens, geeft nog niet het recht het boek letterlijk te nemen. Veel verhalen erin zijn symbolisch bedoeld zo ook het verhaal van Noach.

meer esotherisch
  donderdag 19 september 2002 @ 15:37:24 #163
34949 MacMeester
MacMini schopt kont!
pi_5878652
quote:
Op donderdag 19 september 2002 15:32 schreef speknek het volgende:
Dan komt de vraag, waarom geloof je in een almachtige god en de bijbel als zijn woord als alle vormen van logica daar tegen zijn?
Heb je bewijs dat alle logica tegen is?
meer esotherisch
  donderdag 19 september 2002 @ 15:37:45 #164
8369 speknek
Another day another slay
pi_5878658
quote:
Op donderdag 19 september 2002 15:35 schreef MacMeester het volgende:
Veel verhalen erin zijn symbolisch bedoeld zo ook het verhaal van Noach.
Nee dat lijkt me niet, het was immers een goede verklaring voor het uitsterven van diersoorten en de grote overstroming. (En liet nog maar eens zien hoe machtig god was) Volgens mij waren ze in die tijd niet zo behept met symboliek.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 19 september 2002 @ 15:40:32 #165
8369 speknek
Another day another slay
pi_5878725
quote:
Op donderdag 19 september 2002 15:37 schreef MacMeester het volgende:
Heb je bewijs dat alle logica tegen is?
Nuja dat was wel symbolisch want je hebt maar één vorm van logica.
In het geval van almachtigheid is het het duidelijkst: je kunt niet alles kunnen en er zodoende voor zorgen dat je iets niet kunt. Een steen maken die je niet zelf op kunt tillen bijvoorbeeld. Ik kan het wiskundig opschrijven, als je echt bewijs wilt.
  donderdag 19 september 2002 @ 15:41:43 #166
34949 MacMeester
MacMini schopt kont!
pi_5878750
quote:
Op donderdag 19 september 2002 15:37 schreef speknek het volgende:

Nee dat lijkt me niet, het was immers een goede verklaring voor het uitsterven van diersoorten en de grote overstroming. (En liet nog maar eens zien hoe machtig god was)

het uitsterven van diersoorten gebeurt elke dag... Daar heeft de zondvloed nix extra's mee gebracht.
quote:
Volgens mij waren ze in die tijd niet zo behept met symboliek.
Nee, die 7 dagen voor de schepping van hemel en aarde....
meer esotherisch
  donderdag 19 september 2002 @ 15:44:19 #167
8369 speknek
Another day another slay
pi_5878805
quote:
Op donderdag 19 september 2002 15:41 schreef MacMeester het volgende:
het uitsterven van diersoorten gebeurt elke dag... Daar heeft de zondvloed nix extra's mee gebracht.
Dat wisten ze toen niet, het enige wat ze zagen waren botten van dieren die ze niet kenden
quote:
Nee, die 7 dagen voor de schepping van hemel en aarde....
Ach de bliksem kwam toch door een grote god met paarden en een grote hamer? En de zon werd voortgetrokken door een andere god met een kar. Dat waren ook allemaal dingen die schenen te kunnen.
pi_5879704
quote:
Op donderdag 19 september 2002 15:32 schreef speknek het volgende:
Alle logica die ons menselijk verstand bezit lijkt tegen, ja. Maar God zou geen god meer voor ons zijn als we alles van Hem konden doorgronden, begrijpen. Niet alles is te begrijpen, de schepping, de zondvloed, het gaat nou een maal boven ons verstand. God is almachting, en daar kan onze logica niet bij
En nu blijft geloof, hoop en liefde, deze drie; maar de meeste van deze is de liefde.
  donderdag 19 september 2002 @ 16:34:25 #169
8369 speknek
Another day another slay
pi_5879871
Dus god is onlogisch?
  donderdag 19 september 2002 @ 20:03:24 #170
35871 Makz
De Graaf van Merentha
pi_5882621
quote:
Dus god is onlogisch?
dat noem je: god is niet te begrijpen

maar oke, dan hebben we dus een almachtige god, nemen we ff aan.

dus hij liet de aarde vol water staan omdat de mensen zo zondig waren

leuke vredelievende god is dat...
al die kleine lieve kindjes die verdronken...

zullen we willibrord erop afsturen?

dat gaat er dus niet in bij mij, ze luisteren niet dus zijn ze evil!
mensen die niet geloven kennen toch ook heel redelijk zijn?

I am just curious, why am I so good?
  donderdag 19 september 2002 @ 22:59:23 #171
8369 speknek
Another day another slay
pi_5886781
quote:
Op donderdag 19 september 2002 20:03 schreef Makz het volgende:
Nou nee want ook een onbegrijpelijk iets kan heel goed logisch zijn. Ik wil deze discussie even heel principieel: is god vanuit onze optiek onlogisch?
  vrijdag 20 september 2002 @ 01:53:32 #172
34793 neo567
You know who
pi_5888890
quote:
Op donderdag 19 september 2002 20:03 schreef Makz het volgende:

[..]

maar oke, dan hebben we dus een almachtige god, nemen we ff aan.

dus hij liet de aarde vol water staan omdat de mensen zo zondig waren

leuke vredelievende god is dat...
al die kleine lieve kindjes die verdronken...

zullen we willibrord erop afsturen?

dat gaat er dus niet in bij mij, ze luisteren niet dus zijn ze evil!
mensen die niet geloven kennen toch ook heel redelijk zijn?

Volgens mij was God idd wreed met z'n lessen en opruim actie's.
Later zag deze wel in dat hij het goede voorbeeld moest geven in de trend van een goed milieu...
Zond zijn zoon met het verhaal wat de meeste wel kennen.
En wist dat door z'n eigen wrede actie's dat deze wel vermoord zou worden.
Zou HIJ als ie nu op aarde kwam wel overleven/niet gedood worden ?
  vrijdag 20 september 2002 @ 08:36:20 #173
34949 MacMeester
MacMini schopt kont!
pi_5889765
quote:
Op vrijdag 20 september 2002 01:53 schreef neo567 het volgende:
Volgens mij was God idd wreed met z'n lessen en opruim actie's.
Later zag deze wel in dat hij het goede voorbeeld moest geven in de trend van een goed milieu...
Zond zijn zoon met het verhaal wat de meeste wel kennen.
En wist dat door z'n eigen wrede actie's dat deze wel vermoord zou worden.
Zou HIJ als ie nu op aarde kwam wel overleven/niet gedood worden ?
Wie of Wat is God?
Het lijkt er op dat dit nog niet duidelijk is...
Als de Goden (zie genesis) de hemel en aarde hebben geschapen, dan is het heel goed mogelijk dat één van deze Goden het Joodse volk verder heeft begeleid.
Nu, als je verder kijkt naar het scheppingsverhaal zouden alleen Adam en Eva geschapen zijn....
En die 2 zonen dan? die hadden toch ook kinderen? Het is ook bekend dat de Bijbel, zeker in het oude testament, niet te veel spreekt over vrouwen, en mag je toch aannemen dat Adam en Eva wellicht ook dochters hebben neergezet. En die 2 jongens gaan dan met hun zusters spelen? Lijkt me niet.
Er waren dus meer mensen dan alleen Adam en Eva, go figure it out for your self...

Veel van de verhalen zijn symbolisch bedoeld....

meer esotherisch
  vrijdag 20 september 2002 @ 10:47:55 #174
8369 speknek
Another day another slay
pi_5891041
quote:
Op vrijdag 20 september 2002 08:36 schreef MacMeester het volgende:
Veel van de verhalen zijn symbolisch bedoeld....
Lekker makkelijk, drieduizend jaar geleden was het de normaalste zaak van de wereld dat je binnen de familie trouwde. Erfelijkheid en genetische diversiteit bestonden toen nog niet.
  vrijdag 20 september 2002 @ 11:19:11 #175
34949 MacMeester
MacMini schopt kont!
pi_5891434
quote:
Op vrijdag 20 september 2002 10:47 schreef speknek het volgende:

[..]

Lekker makkelijk, drieduizend jaar geleden was het de normaalste zaak van de wereld dat je binnen de familie trouwde. Erfelijkheid en genetische diversiteit bestonden toen nog niet.

tuurlijk...
meer esotherisch
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')