quote:je vergeet de verhalen van de vroegere volkeren van Europa, die Aart ook aanhaalde
Op zaterdag 14 september 2002 13:28 schreef Makz het volgende:eentje in het midden-oosten zoals mr. aart al zei, omdat daar de meeste verhalen zijn, en zo met doorvertellen zijn er een aantal verschillende verhalen uit gekomen.
ik denk dat het zo ongeveer is gegaan:)
quote:Ik had inderdaad de moeite nog niet genomen om die site van je door te lezen, spijt. Maar mijn engels is ook niet het beste, dus snap ik er toch maar de helft van.
Op zaterdag 14 september 2002 12:14 schreef Koerok het volgende:[..]
Heb je uberhaupt wel gekeken naar de link die ik heb geplaats?
Volgens die link is het praktisch onmogelijk wat jij zegt:Vapor canopy
This model, proposed by Whitcomb & Morris and others, proposes that much of the Flood water was suspended overhead until the 40 days of rain which caused the Flood. The following objections are covered in more detail by Brown.* How was the water suspended, and what caused it to fall all at once when it did?
* If a canopy holding the equivalent to more than 40 feet of water were part of the atmosphere, it would raise the atmospheric pressure accordingly, raising oxygen and nitrogen levels to toxic levels.
* If the canopy began as vapor, any water from it would be superheated. This scenario essentially starts with most of the Flood waters boiled off. Noah and company would be poached. If the water began as ice in orbit, the gravitational potential energy would likewise raise the temperature past boiling.
* A canopy of any significant thickness would have blocked a great deal of light, lowering the temperature of the earth greatly before the Flood.
* Any water above the ozone layer would not be shielded from ultraviolet light, and the light would break apart the water molecules.Wederom is de enige reden om deze onwaarschijnlijke theorie aan te hangen, het geloof in het onfelibare woord van de bijbel. Waarom vraag ik me af? Waarom wordt dar toch zo krampachtig aan vast gehouden? Geloof voor mijn part dat de bijbel hier en daar geïnspireerd door God, maar houd op met het verzinnen van absurde scenario's om mythische verhalen bewaarheid te laten zijn.
Wie zegt dat heel de dampkring naar beneden is komen zetten!?!
En daarnaast, het duurde wel veertig dagen voordat al het water verdampt was.
Dus: in een klap heelveel water, ga maar na hoeveel (: over de hele aarde een laag van kilometers), en dat is dan heel snel verdampt. In veertig dagen een ongekende hoeveelheid, het moet dus wel behoorlijk warm geweest zijn.
quote:Is ook niet meer dan logisch. Kleine overstromingen komen vaker voor dan grote.
Op zaterdag 14 september 2002 13:28 schreef Makz het volgende:
dus krijgen ze regelmatig te maken met een overstroming, en is het niet zoveel speciaals, waarschijnlijk zal er eentje zijn geweest die toch heel veel indruk heeft achtergelaten.
quote:Inderdaad. Eerder in het topic schreef ik al dat ik denk dat het bijbelse zondvloed verhaal afstamt van het gilgamesj epos.
eentje in het midden-oosten zoals mr. aart al zei, omdat daar de meeste verhalen zijn, en zo met doorvertellen zijn er een aantal verschillende verhalen uit gekomen.
quote:En dat was er dan ook niet. Door overlevering hebben mensen dat er met een beetje fantasie van gemaakt. Overigens was het niet ongebruikelijk om zoiets te overdrijven. Met hechte toen veel minder aan feitelijke verslaggeving dan nu.
Op zaterdag 14 september 2002 13:46 schreef Melchisedek het volgende:
Er kan niet op éé bepaalde plek op eens een overstroming van kilomters hoog zijn.
quote:Niemand. Maar er wordt wel beweerd dat de dampkring een hoeveelheid waterdamp kan bevatten die de ganse aarde onder kan zetten. Als je evne engels leert, dan kun je dat lezen.
Op zaterdag 14 september 2002 14:10 schreef Melchisedek het volgende:
Wie zegt dat heel de dampkring naar beneden is komen zetten!?!
quote:Wat een onzin. Al het water op de wereld kan niet zomaar verdampen. Dan zou het zo heet moeten worden dat Noach zelf ook zou zijn verdampt. En zoals gezegd houdt de dampkring zoveel water niet vast. Het zou dan al veel eerder gaan regenen. Tenslotte stond VOOR de zondvloed de aarde niet onder water, dus dan zal dat NA de zondvloed ook niet het geval zijn geweest (aangenomen dat het waar is, zoals jij beweert, dat tijdens de zondvloed water naar beneden kwam wat is dat eerst is verdampt).
En daarnaast, het duurde wel veertig dagen voordat al het water verdampt was.
Dus: in een klap heelveel water, ga maar na hoeveel (: over de hele aarde een laag van kilometers), en dat is dan heel snel verdampt. In veertig dagen een ongekende hoeveelheid, het moet dus wel behoorlijk warm geweest zijn.
Gewoon een vraagje:
Waarom mag dit geen mythologie zijn? Waarom zoek je krampachtig naar argumenten om dit toch eventueel mogelijk te laten zijn? Waarom MOET de HELE bijbel het onfeilbare woord van God zijn?
quote:Vertel eens...
Op zondag 15 september 2002 12:24 schreef Koerok het volgende:
Eerder in het topic schreef ik al dat ik denk dat het bijbelse zondvloed verhaal afstamt van het gilgamesj epos.
quote:Nogal wiedes, als één ding niet waar is, is het einde zoek. Als god niet onfeilbaar is dito. Dat maakt het hele geloof relatief en dus onzinnig.
Op zondag 15 september 2002 12:31 schreef Koerok het volgende:
Gewoon een vraagje:
Waarom mag dit geen mythologie zijn? Waarom zoek je krampachtig naar argumenten om dit toch eventueel mogelijk te laten zijn? Waarom MOET de HELE bijbel het onfeilbare woord van God zijn?
quote:Het Gilgamesj epos is afkomstig uit Mesopotamië, ongeveer hetzelfde gebied waar het bijbelse Noach verhaal vandaan komt. En het werd vermoedelijk zo'n 2000 v.C. (misschien zelfs wel eerder) opgeschreven, beduidend ouder dan de bijbelse zondvloed verhaal. Daarnaast zijn er van het Gilgamesj epos, anders dan de bijbel, nog oorspronkelijke kleitabletten te vinden.
Op zondag 15 september 2002 12:32 schreef Koerok het volgende:
Vertel eens...
quote:Wat is negatieve energie????
Op maandag 16 september 2002 11:52 schreef MacMeester het volgende:
In die tijd waren zoveel mensen met negatieve energie bezig dat een ingreep noodzakelijk was...
quote:bijvoorbeeld: materialisme, hebzucht
Op maandag 16 september 2002 13:29 schreef Riesz het volgende:Wat is negatieve energie????
quote:Ach, Atlantis heeft bestaan? Weet je dat zeker? En iedereen was bezig met negatieve enrgie? Echt iedereen? Zelf gecheckt?
Op maandag 16 september 2002 11:52 schreef MacMeester het volgende:
In die tijd waren zoveel mensen met negatieve energie bezig dat een ingreep noodzakelijk was...
quote:Atlanis ligt vast ergens in de atlantische oceaan..
Op maandag 16 september 2002 14:19 schreef Koerok het volgende:[..]
Ach, Atlantis heeft bestaan? Weet je dat zeker? En iedereen was bezig met negatieve enrgie? Echt iedereen? Zelf gecheckt?
Sorry voor mijn sarcasme, maar hier valt toch niets over te zeggen. Voor zover ik weet is Atlantis een sprookje, laat staan dat je zou kunnen weten waar die mensen zich mee bezig hielden.
quote:ik had het niet over iedereen...
Ach, Atlantis heeft bestaan? Weet je dat zeker? En iedereen was bezig met negatieve enrgie? Echt iedereen? Zelf gecheckt?
Sorry voor mijn sarcasme, maar hier valt toch niets over te zeggen. Voor zover ik weet is Atlantis een sprookje, laat staan dat je zou kunnen weten waar die mensen zich mee bezig hielden.
quote:Als God dus daadwerkelijk bestaat en het waar is wat er in de bijbel geschreven staat is het antwoord op je vraag niet zo moeilijk.
Op donderdag 12 september 2002 11:23 schreef Svart Rose het volgende:
Vraagje, wat is het nut van geloven? Of God nou bestaat of niet, ik zie het nut er niet van in.
Want God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft.
quote:Als materialisme jouw gelukkig maakt is dit dan "slecht"?
Op maandag 16 september 2002 13:39 schreef MacMeester het volgende:[..]
bijvoorbeeld: materialisme, hebzucht
quote:Nee, het is niet slecht.
Op maandag 16 september 2002 15:26 schreef Riesz het volgende:
Als materialisme jouw gelukkig maakt is dit dan "slecht"?
quote:Je gaatheen daar waar je je hart begraven hebt...
Op maandag 16 september 2002 15:43 schreef MacMeester het volgende:[..]
Nee, het is niet slecht.
Het vertraagt je ontwikkeling...
quote:Dus Noach heeft de bijbel samengesteld!
Op zondag 8 september 2002 14:11 schreef speknek het volgende:
Ik vraag me uberhaupt af hoe die andere verhalen het overleefd hebben als iedereen verzopen is.
quote:Je bedoeld die vallei onder water waar nog nooit een levende ziel geweest is?
Op maandag 16 september 2002 14:20 schreef neo567 het volgende:
Atlanis ligt vast ergens in de atlantische oceaan..
quote:Of atlantis heeft bestaan weet ik niet, of de zondvloed heeft plaatsgevonden weet ik ook niet. Maar laten we beide verhalen eens combineren:
Zo'n 10.000 jaar voor Christus was er een beschaving (Atlantis dus) die op de Zuidpool woonde. De Zuidpool was toen niet geheel met ijs bedekt. Helaas volgde er toen een ijstijd (daar is die weer ), die er voor zorgde dat de Zuidpool niet meer bewoonbaar was. Het land werd immers 'overspoeld' met ijs. Dit zorgde er natuurlijk voor dat de bewoners van Atlantis allemaal doodgingen. Enkelen hadden echter mazzel en konden ontkomen door de boot te pakken er ervan door te gaan. Een van die boten kwam in het Midden Oosten terecht (niet ondenkbaar, want Atlantis zou contacten hebben gehad met de hele wereld). Daar vertelden ze hun verhaal aan de lokale bevolking. Het verhaaltje werd steeds verder doorverteld en hieruit ontstonden de verhalen van Gilgamesj en de Ark van Noach. Verhalen uit andere streken die over een zondvloed vertellen kunnen worden toegewezen aan andere overlevenden, die een andere kant op vluchtten.
Ik zie de zondvloed dus weer als een metafoor voor de laatste ijstijd. Zo vreemd vind ik dat namelijk niet. Zeker niet als je bedenkt dat het verhaal duizenden jaren is doorverteld door verschillende volkeren die verschillende talen spraken.
Oh ja, even voor de duidelijkheid. Het is niet mijn bedoeling om de zondvloed te bewijzen ofzo (ik ben Atheist), maar ik denk dat er wel een kern van waarheid in zou kunnen zitten (zeker aangezien er meerdere soortgelijke verhalen bestaan). Hetzelfde geldt ook voor Atlantis. Er zijn meerdere aanwijzigingen voor een (hoge) beschaving die in de loop van de geschiedenis vergeten is. Of die ook echt bestaan heeft weet ik niet en of het Atlantis is geweest weet ik al helemaal niet. Bovenstaande verhaaltje is slechts een poging om wat puzzelstukjes op hun plaats te leggen. De kans dat bovenstaande echt is wat er is gebeurd is natuurlijk klein. Als iemand nog argumenten heeft om deze hypothese te ondersteunen (of juist niet, dat mag natuurlijk ook) dan hoor ik ze graag.
quote:De relatie is was lang geleden verbroken toen er zonde in de wereld kwam, want zonde brengt scheiding tussen God en de mens. God deed toen een stap van verzoening naar ons toe door Zijn Zoon te sturen die stierf voor onze zonde zondat wij weer kans hebben om naar de hemel te gaan en rechtstreeks tot hem te kunnen bidden zonder dat we eerst dieren hoeven te offeren.
Op donderdag 12 september 2002 11:12 schreef spaceben het volgende:[..]
Waarom verwacht god eigenlijk dat we in hem geloven? vind hij zichzelf zo verschrikkelijk oke? 't is wel weer eens tijd voor een openbaring ofzo. Zo na 2000 jaar vakantie mag hij wel weer eens wat van zich laten horen/zien. Het moet wel van 2 kanten komen, anders is het een relatie van niks natuurlijk.
filmtip voor het perspectief: the life of Brian
quote:Sorry maar volgens mij hadden meer mensen dit overleefd hoor niet alleen die 8 mensen......
Op vrijdag 13 september 2002 22:59 schreef Melchisedek het volgende:[..]
Trouwens, het bovenstaan is niet meer dan logisch. Want wij allen stammen af van Noach, en z'n acht medereisgenoten wel te verstaan. Dus hebben onze voorouders het zelfde verhaal, over een zondvloed meegekregen.
Nu blijkt dus dat het in de loop der tijden wel enigzins verdraait is, maar ook dat is niet meer dan logisch. Als je in een groepje van twintig mensen een bepaald zinnetje doorgeeft komt het er bij de laatste persoon ook verdraait uitzetten, je kent 't wel. Laat dus staan na verloop van overlevering van generatie op generatie, en dat eeuwen lang.
Logisch dus
quote:Het probleem is dat het te lang geleden is om dat te achterhalen. Als we al die verhalen gewoon maar moeten geloven, dan moeten we ook consistent zijn en alle berichtgeving uit die tijd geloven. Ook verhalen die we sowieso afdoen als mythe.
Op dinsdag 17 september 2002 14:51 schreef Hattab het volgende:
Waarom onzin? Denk jij dat de mensen van vroeger achterlijk waren?
quote:Ik vermoed van niet.
God bestaat!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |