abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 12 september 2002 @ 10:38:10 #101
8369 speknek
Another day another slay
pi_5765984
quote:
Op donderdag 12 september 2002 10:35 schreef harmonichunk het volgende:
God zal horen maar ik weet dat God genadig en de mens wil bereiken dus iedereen zal van hem horen.
Genadig? Of obsessief bezittelijk?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_5766016
quote:
Op woensdag 11 september 2002 11:40 schreef Koerok het volgende:

[..]

Hier nog een goed excuus: Waar kwam dat water vandaan en waar is het nu? Kom op zeg, die Noach met z'n ark is gewoon een mythe, zoals er zoveel zijn. Zaten al die dino's bijv. ook in de ark? En had hij grote aquaria voor de zoetwatervissen. Dit verhaal rammelt zo verschrikkelijk aan alle kanten. En de enige reden om het serieus te nemen (en dus niet symbolisch te zien) is omdat het het onfeilbare woord van God zou zijn.
Werkelijk onbegrijpelijk.

lees het verhaal is goed en verdraai het niet. het water kwam gewoon uit de lucht dat noem je regen
HET LEVEN IS TE KORT OM NIET ELK MOMENT TEN VOLLE TE BENUTTEN
  donderdag 12 september 2002 @ 10:40:43 #103
35555 Riesz
Moet je KOEK???
pi_5766025
quote:

[..]

Geloof mij iedereen krijgt zeker 1 maar zeker meerdere keren de kans om met God in aanraking te komen en het evangelie te horen. Of je het dan verwerpt of aan neemt is aan jou. Sommige mensen worden in een omgeving geboren waar je niet zo snel van God zal horen maar ik weet dat God genadig en de mens wil bereiken dus iedereen zal van hem horen.

HALLEELLUUJJAA!!!
"Who will survive........................................... and what will be left of them?"
  donderdag 12 september 2002 @ 10:41:21 #104
35555 Riesz
Moet je KOEK???
pi_5766039
quote:
Op donderdag 12 september 2002 10:40 schreef harmonichunk het volgende:

[..]

lees het verhaal is goed en verdraai het niet. het water kwam gewoon uit de lucht dat noem je regen

Ja en de dino's nou?
"Who will survive........................................... and what will be left of them?"
pi_5766283
quote:
Op donderdag 12 september 2002 10:41 schreef Riesz het volgende:

[..]

Ja en de dino's nou?

die leefden niet in die tijd het is maar een paar duizend jaar terug gebeurd hoor. Ik weet niet meer hoeveel dat moet ik weer ff opzoeken.
HET LEVEN IS TE KORT OM NIET ELK MOMENT TEN VOLLE TE BENUTTEN
pi_5766420
quote:

[..]

Regen moet ook ergens vandaan komen... uit de zee/meren/rivieren bijv.

En daar kan jij weer op zeggen dat God alles kan en dus ook meer water kan toveren dan er is. Tja, dan houd het op... Geloof wat je wil geloven... we zijn allemaal opzoek naar de waarheid.

[Dit bericht is gewijzigd door Svart Rose op 12-09-2002 11:17]

Sta stil bij elke stap die je zet.
pi_5766444
quote:

[..]

Geloof mij iedereen krijgt zeker 1 maar zeker meerdere keren de kans om met God in aanraking te komen en het evangelie te horen. Of je het dan verwerpt of aan neemt is aan jou. Sommige mensen worden in een omgeving geboren waar je niet zo snel van God zal horen maar ik weet dat God genadig en de mens wil bereiken dus iedereen zal van hem horen.

Waarom verwacht god eigenlijk dat we in hem geloven? vind hij zichzelf zo verschrikkelijk oke? 't is wel weer eens tijd voor een openbaring ofzo. Zo na 2000 jaar vakantie mag hij wel weer eens wat van zich laten horen/zien. Het moet wel van 2 kanten komen, anders is het een relatie van niks natuurlijk.

filmtip voor het perspectief: the life of Brian

pi_5766564
Vraagje, wat is het nut van geloven? Of God nou bestaat of niet, ik zie het nut er niet van in.
Sta stil bij elke stap die je zet.
pi_5766882
quote:
Op donderdag 12 september 2002 11:23 schreef Svart Rose het volgende:
Vraagje, wat is het nut van geloven? Of God nou bestaat of niet, ik zie het nut er niet van in.
- een (valse) zekerheid het leven hebben waar je op terug kan vallen
- niet hoeven nadenken over andere mogelijkheden, dus ongecompliceerd geluk
- groepsgevoel en veiligheid
- euh...

ja, ik ben dus erg jaloers op de mensen die blind kunnen geloven en daarmee vrede en rust vinden.

donderdag 12 september 2002 @ 12:00:13 #110
35555 Riesz
Moet je KOEK???
pi_5767131
quote:
Op donderdag 12 september 2002 11:44 schreef spaceben het volgende:

[..]

- een (valse) zekerheid het leven hebben waar je op terug kan vallen
- niet hoeven nadenken over andere mogelijkheden, dus ongecompliceerd geluk
- groepsgevoel en veiligheid
- euh...

ja, ik ben dus erg jaloers op de mensen die blind kunnen geloven en daarmee vrede en rust vinden.

En de leefregels die het geloof in een god met zich meebrengt dan? Dan vind je in principe een kunstmatige / opgelegde rust en niet je eigen rust. Lijkt mij mooier om op je eigen manier vrede en rust te vinden dan als vee. Maar ja , da's natuurlijk heel persoonlijk.
pi_5767592
quote:
lees het verhaal is goed en verdraai het niet.
Ik verdraai niks. Ik stel vragen.
quote:
Het water kwam gewoon uit de lucht dat noem je regen
Gewoon uit de lucht? Sorry, maar voor regen heb je wolken nodig en die bestaan weer uit waterdamp. Als jij wilt geloven dat de atmosfeer een hoeveelheid waterdamp kan bevatten die alle bergen op aarde onder water kan zetten, dan doe je dat maar. Iedere meteoroloog zal je vertellen dat dat volslagen onzin is.
Kijk hier voor meer informatie:
Problems with a Global Flood
"Buckle your seatbelt Dorothy, because Kansas is going bye-bye"
pi_5772275
quote:

[..]

ik las op talk.origins hier een grappig stuk over een tijd terug. er was iemand die had berekend hoeveel energie er vrij zou komen bij het neervallen van zo veel water. was genoeg om de aarde met duizenden graden te verhitten. er waren zo nog meer berekeningen mbt de ark die, in mijn ogen, erg grappige uitkomsten hadden. Kan helaas ze helaas niet meer vinden met deja
pi_5780775
quote:
Op donderdag 12 september 2002 17:57 schreef Malach het volgende:
Kan helaas ze helaas niet meer vinden met deja
Klik eens op de link in mijn vorige post (boven die van jou). Is dat 'm niet? In ieder geval hebben ze het daar ook ongeveer over wat jij zegt.
  vrijdag 13 september 2002 @ 10:05:20 #114
35555 Riesz
Moet je KOEK???
pi_5780953
quote:
Op donderdag 12 september 2002 10:59 schreef harmonichunk het volgende:

[..]

die leefden niet in die tijd het is maar een paar duizend jaar terug gebeurd hoor. Ik weet niet meer hoeveel dat moet ik weer ff opzoeken.

Geloof jij in dino's?
  vrijdag 13 september 2002 @ 11:50:45 #115
29706 DonQuichotte
Ongekend Koppig :)
pi_5782741
quote:
Op zaterdag 07 september 2002 14:44 schreef Kogando het volgende:

[..]

Slimme speknek. Misschien heb je wel eens van fokken gehoord, of evolutie. Micro evolutie bestaat uiteraard. Ik bedoel; als je een tekkel en een herder kruist krijg je ook een 'nieuw' beest. Je moet je het dus zo voorstellen dat in de ark van noach een oerwolf, een oerrund, een oereen en weet ik allemaal zat. Later zijn uit deze oersoorten verscheidene soorten ontstaan. Niet een reiger uit een schildpad, maar de ene soort vogel uit de ander.

Als er geen evolutie (ofwel natuurlijk fokken) was, dan zouden we allemaal als 2 druppels water op elkaar lijken.

Nou dan ben jij het er dus mee eens dat de evolutietheorie moet kloppen. Je stelt zelfs dat evolutie in enkele duizenden jaren het werk kan doen waar zij miljoenen jaren over gedaan zou mogen hebben.
"To do is to be", Aristotle.... "To be is to do", Descartes....."Do-be-do-be-do", Sinatra......
pi_5783531
quote:
Op vrijdag 13 september 2002 11:50 schreef DonQuichotte het volgende:
Nou dan ben jij het er dus mee eens dat de evolutietheorie moet kloppen. Je stelt zelfs dat evolutie in enkele duizenden jaren het werk kan doen waar zij miljoenen jaren over gedaan zou mogen hebben.
Nee, hij heeft het over het tegenovergestelde. Volgens hem is er alleen micro-evolutie en degeneratie (een proces dat overigens niet in strijd is met de evolutie-theorie).
pi_5792067
quote:
Op donderdag 12 september 2002 12:27 schreef Koerok het volgende:

Gewoon uit de lucht? Sorry, maar voor regen heb je wolken nodig en die bestaan weer uit waterdamp. Als jij wilt geloven dat de atmosfeer een hoeveelheid waterdamp kan bevatten die alle bergen op aarde onder water kan zetten, dan doe je dat maar. Iedere meteoroloog zal je vertellen dat dat volslagen onzin is.
Kijk hier voor meer informatie:
Problems with a Global Flood

Voor de zondloed was het klimaat anders, dit kwam o.a. doordat de dampkring veel dikker was. De dampkring bestaat uit waterdamp, zoals je weet. Tijdens de zondvloed kwam dat water met bakken uit de hemel, en wat krijg je: een laag water die heel de aarde bedekt.

[Dit bericht is gewijzigd door Melchisedek op 13-09-2002 22:11]

En nu blijft geloof, hoop en liefde, deze drie; maar de meeste van deze is de liefde.
pi_5792376
Ik kom dit topic een beetje binnenvallen, maar goed. Wat geloof ik nog niet vermeld is in dit topic is het feit dat in diverse culturen rondom het oostelijke Middellandse Zeegebied, maar ook de Keltische, Germaanse, Scandinavische en zelfs enkele Afrikaanse culturen, een zondvloedverhaal gecirculeerd heeft. In het Gilgamesh-epos van de Sumeriėrs ontmoet de hoofdpersoon Gilgamesh ene Utnapishtim, die de 'Grote Vloed' overleefd heeft door het bouwen van een boot met daarin ook de nodige dieren. In de Babylonische cultuur bestaan er ook versies van dit verhaal, maar dat is ws. overgenomen van de Sumeriėrs. De Grieken kennen het verhaal van Deucalion en Pyrrha, dat ook erg lijkt op het verhaal van Noach e.a. Hierin vluchten Deucalion en Pyrrha naar de top van een berg op de Peloponnesos, nadat de goden uit woede over de zonden van de mensen (een element dat bijna altijd terugkomt) de boel laten overstromen (ze willen de aarde niet in de brand steken uit angst dat de hemel dan ook in de brand komt te staan). De Kelten kennen een verhaal over 2 op elkaar liggende reuzen, de hemel en de aarde, waarna de hemel opengebroken wordt en het bloed zorgt voor een zondvloed. Enzovoort.

Dat is natuurlijk wel een groot bewijs voor een mogelijke 'zondvloed', dwz een grote overstroming ergens in ws. het Midden-Oosten. Een groot deel van de verhalen zal van elkaar overgenomen zijn, zoals bij de culturen van het Midden-Oosten, maar dat er zelfs bij Europese stammen zule verhalen bestonden is wel apart, en sowieso moet het ergens een bron hebben. Mogelijk zijn het overleveringen die dateren van het einde van de ijstijd, toen klimaatveranderingen zoals het opwarmen van de aarde gezorgd moeten hebben voor grote overstromingen, of verhalen gebaseerd op een overstroming van de Tigris en Eufraat. Frappant is ook dat er in de woestijn van Syriė (dacht ik, of iig in die buurt) schelpen zijn gevonden, en natuurlijk het 'schip' op de berg Ararat.

Een overstroming van de hele aarde op last van de goden, met een mannetje en een vrouwtje die alle dieren verzamelden in een boot en zo de mensheid redden, is natuurlijk volslagen onzin, een mythe, en met elke poging dat 'wetenschappelijk' te bewijzen maak je jezelf belachelijk. Maar het is wel leuk om te kijken wat er echt gebeurd zou kunnen zijn.

(zie ook http://www.crystalinks.com/floodstories.html)

It is much easier to be critical than to be correct.
pi_5792871
Uit het verhaal van jou kun je opmaken dat je wel gelooft in een immense vloed die de hele wereld bedekte. Maar als dan alles door die vloed gedood is, elk levend wezen, hoe is het dan mogelijk dat wij nu leven!?! Moet er na die vloed een tweede evolutie opgang zijn gekomen vanuit de rottende resten van al het gestorvene...
En nu blijft geloof, hoop en liefde, deze drie; maar de meeste van deze is de liefde.
  vrijdag 13 september 2002 @ 22:53:32 #120
8369 speknek
Another day another slay
pi_5793098
quote:
Op vrijdag 13 september 2002 22:39 schreef Melchisedek het volgende:
Uit het verhaal van jou kun je opmaken dat je wel gelooft in een immense vloed die de hele wereld bedekte.
Nee hij zegt dat het volslagen onzin is. Overigens had met het overstromen van de donau zoals deze zomer is gebeurd ookal zo'n vijf volkeren in die tijd een verhaal over een zondvloed kunnen schrijven.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_5793196
quote:
Op vrijdag 13 september 2002 22:12 schreef Meneer_Aart het volgende:
Ik kom dit topic een beetje binnenvallen, maar goed. Wat geloof ik nog niet vermeld is in dit topic is het feit dat in diverse culturen rondom het oostelijke Middellandse Zeegebied, maar ook de Keltische, Germaanse, Scandinavische en zelfs enkele Afrikaanse culturen, een zondvloedverhaal gecirculeerd heeft. In het Gilgamesh-epos van de Sumeriėrs ontmoet de hoofdpersoon Gilgamesh ene Utnapishtim, die de 'Grote Vloed' overleefd heeft door het bouwen van een boot met daarin ook de nodige dieren. In de Babylonische cultuur bestaan er ook versies van dit verhaal, maar dat is ws. overgenomen van de Sumeriėrs. De Grieken kennen het verhaal van Deucalion en Pyrrha, dat ook erg lijkt op het verhaal van Noach e.a. Hierin vluchten Deucalion en Pyrrha naar de top van een berg op de Peloponnesos, nadat de goden uit woede over de zonden van de mensen (een element dat bijna altijd terugkomt) de boel laten overstromen (ze willen de aarde niet in de brand steken uit angst dat de hemel dan ook in de brand komt te staan). De Kelten kennen een verhaal over 2 op elkaar liggende reuzen, de hemel en de aarde, waarna de hemel opengebroken wordt en het bloed zorgt voor een zondvloed. Enzovoort.

Dat is natuurlijk wel een groot bewijs voor een mogelijke 'zondvloed', dwz een grote overstroming ergens in ws. het Midden-Oosten. Een groot deel van de verhalen zal van elkaar overgenomen zijn, zoals bij de culturen van het Midden-Oosten, maar dat er zelfs bij Europese stammen zule verhalen bestonden is wel apart, en sowieso moet het ergens een bron hebben. Mogelijk zijn het overleveringen die dateren van het einde van de ijstijd, toen klimaatveranderingen zoals het opwarmen van de aarde gezorgd moeten hebben voor grote overstromingen, of verhalen gebaseerd op een overstroming van de Tigris en Eufraat. Frappant is ook dat er in de woestijn van Syriė (dacht ik, of iig in die buurt) schelpen zijn gevonden, en natuurlijk het 'schip' op de berg Ararat.

Trouwens, het bovenstaan is niet meer dan logisch. Want wij allen stammen af van Noach, en z'n acht medereisgenoten wel te verstaan. Dus hebben onze voorouders het zelfde verhaal, over een zondvloed meegekregen.

Nu blijkt dus dat het in de loop der tijden wel enigzins verdraait is, maar ook dat is niet meer dan logisch. Als je in een groepje van twintig mensen een bepaald zinnetje doorgeeft komt het er bij de laatste persoon ook verdraait uitzetten, je kent 't wel. Laat dus staan na verloop van overlevering van generatie op generatie, en dat eeuwen lang.

Logisch dus

pi_5799083
quote:
Op vrijdag 13 september 2002 22:39 schreef Melchisedek het volgende:
Uit het verhaal van jou kun je opmaken dat je wel gelooft in een immense vloed die de hele wereld bedekte.
Nee, dat zegt hij dus NIET!
quote:
Meneer Aart:
Een overstroming van de hele aarde op last van de goden, met een mannetje en een vrouwtje die alle dieren verzamelden in een boot en zo de mensheid redden, is natuurlijk volslagen onzin, een mythe, en met elke poging dat 'wetenschappelijk' te bewijzen maak je jezelf belachelijk. Maar het is wel leuk om te kijken wat er echt gebeurd zou kunnen zijn.
Maar niet ondenkbaar is, zoals Aart ook al aangeeft, dat er een tijd is geweest van een aantal overstromingen (zoals die nu ook in Europa plaatsvinden) en die op mensen grote indruk heeft gemaakt.
pi_5799171
quote:
Op vrijdag 13 september 2002 21:54 schreef Melchisedek het volgende:
Voor de zondloed was het klimaat anders, dit kwam o.a. doordat de dampkring veel dikker was. De dampkring bestaat uit waterdamp, zoals je weet. Tijdens de zondvloed kwam dat water met bakken uit de hemel, en wat krijg je: een laag water die heel de aarde bedekt.
Heb je uberhaupt wel gekeken naar de link die ik heb geplaats?
Volgens die link is het praktisch onmogelijk wat jij zegt:

Vapor canopy
This model, proposed by Whitcomb & Morris and others, proposes that much of the Flood water was suspended overhead until the 40 days of rain which caused the Flood. The following objections are covered in more detail by Brown.

* How was the water suspended, and what caused it to fall all at once when it did?
* If a canopy holding the equivalent to more than 40 feet of water were part of the atmosphere, it would raise the atmospheric pressure accordingly, raising oxygen and nitrogen levels to toxic levels.
* If the canopy began as vapor, any water from it would be superheated. This scenario essentially starts with most of the Flood waters boiled off. Noah and company would be poached. If the water began as ice in orbit, the gravitational potential energy would likewise raise the temperature past boiling.
* A canopy of any significant thickness would have blocked a great deal of light, lowering the temperature of the earth greatly before the Flood.
* Any water above the ozone layer would not be shielded from ultraviolet light, and the light would break apart the water molecules.

Wederom is de enige reden om deze onwaarschijnlijke theorie aan te hangen, het geloof in het onfelibare woord van de bijbel. Waarom vraag ik me af? Waarom wordt dar toch zo krampachtig aan vast gehouden? Geloof voor mijn part dat de bijbel hier en daar geļnspireerd door God, maar houd op met het verzinnen van absurde scenario's om mythische verhalen bewaarheid te laten zijn.

zaterdag 14 september 2002 @ 13:28:36 #124
35871 Makz
De Graaf van Merentha
pi_5799850
quote:
Op dinsdag 10 september 2002 19:44 schreef nikk het volgende:

[..]

Omdat de mens sinds het begin van de geschiedenis bij het water heeft gevestigd.

dus krijgen ze regelmatig te maken met een overstroming, en is het niet zoveel speciaals, waarschijnlijk zal er eentje zijn geweest die toch heel veel indruk heeft achtergelaten.

eentje in het midden-oosten zoals mr. aart al zei, omdat daar de meeste verhalen zijn, en zo met doorvertellen zijn er een aantal verschillende verhalen uit gekomen.

ik denk dat het zo ongeveer is gegaan:)

I am just curious, why am I so good?
pi_5800035
quote:
Op zaterdag 14 september 2002 12:06 schreef Koerok het volgende:

Maar niet ondenkbaar is, zoals Aart ook al aangeeft, dat er een tijd is geweest van een aantal overstromingen (zoals die nu ook in Europa plaatsvinden) en die op mensen grote indruk heeft gemaakt.

Op bepaalde plaatsen op aarde een overstroming die tot bergtoppen rijkt? Tenminste, dat blijkt uit de verhalen over de hele wereld versprijdt, volgens Aart. Nah, lijkt me niet. Er kan niet op éé bepaalde plek op eens een overstroming van kilomters hoog zijn. Dat kan als de ganse aarde bedekt is met het vocht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')