abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_5713650
quote:
Op zondag 08 september 2002 15:05 schreef SP het volgende:

[..]

Het ijs kwam niet tot het midden-oosten

Maar als al dat ijs gaat smelten krijg je een wereldwijde zeespiegelstijging van +- 120 m. Plaatsen die tijdens de laatste ijstijd droog stonden staan nu onder water. En een "badkuip" als de Zwarte Zee die door een drempel van de Middelandse zee is gescheiden zou erg snel vollopen als dat het zeeniveau boven een bepaald punt kwam. Een mooie bron voor overstromingslegenden

Maar al het land behalve de Arrarat onder water? Nee.....

zondag 8 september 2002 @ 22:48:54 #52
14453 Spohr
music was my first love...
pi_5714260
Ach, de Mount Everest zal 't ook best wel droog hebben gehouden.
Hi, I'm a signature virus. Please copy me into you signature to help me spread.
  zondag 8 september 2002 @ 23:06:30 #53
29537 Sappig
Life is a gift!
pi_5714586
quote:
Op zondag 08 september 2002 22:14 schreef Svart Rose het volgende:

Ja, natuurlijk staan er dingen in de bijbel die kloppen. Maar een dikke korel zout zou z'n werk goed doen. Al vind ik het wel stupid dat iemand zo'n belangrijk boek schrijft met allerlei wazige dingen die niemand echt begrijpt.

De Bijbel is niet door een iemand geschreven, maar door meer dan 40 mensen,
What good will it be for a man if he gains the whole world, yet forfeits his soul?
pi_5715072
quote:
Op zondag 08 september 2002 23:06 schreef Sappig het volgende:

[..]

De Bijbel is niet door een iemand geschreven, maar door meer dan 40 mensen,

ja, oke, weet ik. (tenminste, niet dat getal 40, maar dat er meer dan 1 persoon aan mee heeft gewerkt wist ik natuurlijk. (ik zou 20 gegokt hebben denk ik))
Maargoed, mijn zin klopt nog steeds. Iemand kan ook als meervoud gezien worden in dit verband.
Sta stil bij elke stap die je zet.
  maandag 9 september 2002 @ 10:04:59 #55
34949 MacMeester
MacMini schopt kont!
pi_5717906
Wat mij opvalt is dat veel mensen hier het verhaal van de Zondvloed zo letterlijk neemt
De Zondvloed is inderdaad geweest, maar dit was geestelijk/spiritueel symbolisch.
Het verhaal is in de Bijbel in verhaalvorm zodanig neergezet om deze gebeurtenis te blijven herinneren.
Geldt ook voor de Toren van Babel.
De mens had in zijn begintijd op de Aarde direct contact met de geestenwereld. Omdat de mens hier met een opdracht naar de Aarde is gekomen is dit contact steeds meer "afgeknepen" zodat de mens op een bepaald moment op zijn eigen benen hier verder moet leren. De mens kreeg heimwee naar deze verbinding en werd de Toren van Babel gebouwd om weer in contact te kunnen komen met de Hemel.
Het zijn zulke mooie symbolische verhalen.
De gene die probeert te bewijzen dat zijn geloof beter is dan dat van een ander, begrijpt de betekenis van religie niet.
meer esotherisch
pi_5718080
quote:
Op maandag 09 september 2002 10:04 schreef MacMeester het volgende:
Ooh, leuk, weer een nieuwe visie. Ik word gek!! (dat is ook symbolisch bedoeld)

Tijdje terug was er iets over die Toren van Babel op discovery. Samen met piramides enzo. Ook dat ding schijnt bestaan te hebben.

Symboliek is te moeilijk te begrijpen voor de mens. Symboliek kan je op veel verschillende manieren interperteren. Dat sucks. Tenminste, in de bijbel. in een ander boek kan het juist leuk zijn. Je kan dan je eigen fantasie er in kwijt.

Sta stil bij elke stap die je zet.
pi_5718842
Overigens heb ik zelden een artikel gezien met zoveel onzin achter elkaar gezet. Creationisme en/of intelligent design is nog tot daar aan toe, ik kan die visie (soms) zelfs op een bepaalde manier respecteren. Maar een beetje intelligenter er mee omgaan dan dit kan toch wel?

Neem nou het volgend "argument"

quote:
Er zijn tal van fossielen gevonden van vissen met de prooi nog in de bek en zeedieren met jongen nog in het geboortekanaal. Hier is geen sprake van een langzaam eeuwen durend proces, maar een plotselinge situatie.
Schiet nou toch gauw op zeg! Dat een beest er niet lang over doet om dood te gaan, zegt toch niets over het fossilisatieproces! En al helemaal niets over wanneer het beest is doodgegaan.

Diep treurig dit.

maandag 9 september 2002 @ 17:18:51 #58
35871 Makz
De Graaf van Merentha
pi_5723588
quote:
jawel!
want de bijbel is niet gemaakt om letterlijk te interpreteren
das het grootte probleem van de bijbel, zo kan ik nooit serieus discussieren met iemand, altijd alles anders interpreteren. dan kan alles weer anders betekenen, tis gewoon heel vaag.
in plaats van dat er gewoon een duidelijk boek is....
quote:
limme speknek. Misschien heb je wel eens van fokken gehoord, of evolutie. Micro evolutie bestaat uiteraard. Ik bedoel; als je een tekkel en een herder kruist krijg je ook een 'nieuw' beest. Je moet je het dus zo voorstellen dat in de ark van noach een oerwolf, een oerrund, een oereen en weet ik allemaal zat. Later zijn uit deze oersoorten verscheidene soorten ontstaan. Niet een reiger uit een schildpad, maar de ene soort vogel uit de ander.
wow daarna ff ultra evolutie? zo lang geleden is de vloed nu ook weer niet geweest....

Op discovery is er een keer een programma geweest over de zondvloed, een paar mensen hebben er heel lang onderzoek naar lopen doen, of de zwarte zee het gevolg van de zondvloed is. dat het verhaal van de mensen die het overleegd hebben gewoon doorverteld is en omdat het een best grote gebeurtenis was is het zo bekend, en dan is er natuurlijk veel bijgekomen enzo

maar iig. het ging erom dat in de ijstijd de zwarte zee leeg was (no water) omdat het was uitgedroogd en alles. en dat er mensen woonden.

daarna steeg de zeespiegel en op het kleine riggeltje is toen water naar de zwarte zee gaan stromen. eerst weinig later meer, door het uitslijten enzo. en na een tijd werd het dus een ware vloedgolf wat er naar de zwarte zee ging (dit hele proces zou zo iets van een maand kunnen duren) met 10-50x zoveel water p/s als de nigeria watervallen. en zo een gebeurtenis maakt een behoorlijke indruk

ik weet niet meer precies wat er allemaal gezegd werd bij discovery tis al tijdje geleden, dus kennen wat foutjes in zitten:) mja zowiets wassut.....

I am just curious, why am I so good?
pi_5723800
quote:
Op zaterdag 07 september 2002 16:42 schreef Kogando het volgende:
Reageer je effe ergens anders op af...
quote:
SportsIllustrated:
En dit is striving for mutual understanding?

Niet allemaal zo serieus jongens. En laat mij nou ook een keer mijn hart luchten met non-argumenten. Al moeten jullie overigens toegeven dat het wel frapant is dat dit stuk uit orthodox christelijke Urk komt en dat Jan Rein de Wit twee obsessies heeft: geologie en de bijbel. Volgens mij is deze persoon weinig objectief. Hij wil ongetwijfelt heel graag dat de bijbel gelijk heeft. Ik vraag me af of hij alle tegenwerpingen kent. In de VS is hier trouwens al veel langer een debat over gaande tussen creationisten en evolutionisten. Ik kijk dan ook niet op van dit artikel.
"Buckle your seatbelt Dorothy, because Kansas is going bye-bye"
pi_5728315
quote:
Op maandag 09 september 2002 17:30 schreef Koerok het volgende:

[..]

[..]

Niet allemaal zo serieus jongens. En laat mij nou ook een keer mijn hart luchten met non-argumenten. Al moeten jullie overigens toegeven dat het wel frapant is dat dit stuk uit orthodox christelijke Urk komt

Als dit artikel de strekking van de tentoonstelling goed weergeeft, denk (hoop!) ik dat de Wit buiten Urk geen museum kan vinden om hem te houden.
pi_5730390
Wat ik me afvraag is waar al dat water vandaan is gekomen. En hoe kwam de vogel aan dat takje, je mag toch aannemen dat een boom na een jaar onder water te hebben gestaan vrij dood is. En hoe kwamen al die beesten aan boord aan voedsel? En hoe kwam Noach toch eigenlijk aan al die beesten? Kangeroes en Koala's bijvoorbeeld vind je niet zo gemakkelijk in het Midden Oosten. En hoe kwamen die beesten na afloop zo snel weer terug waar ze oorspronkelijk thuishoorden?

Nee, om dit verhaal enigzins kloppend te willen krijgen moet je echt een flink deel van je verstand uitschakelen.

Overigens is er ook een zondvloed verhaal te vinden (net als vele andere bijbelse verhalen) in het (eerder beschreven) Gilgamesj epos.

pi_5731066
Het verhaal van Noach en de ark:

Genesis, Hoofdstuk 6
1 Het aantal mensen op aarde groeide gestadig. 2 In die tijd lieten zonen van God het oog vallen op dochters van mensen. Onder de indruk van hun schoonheid, namen zij hen tot vrouw. 3 Toen zei de HERE: "Ik kan mijn Geest niet langer in de mens laten wonen, nu hij zich zo heeft misdragen. Ik geef hem nog 120 jaar om van zijn boze weg terug te keren." 4 In die tijd waren er reuzen op aarde. In de ogen van de mensen waren het beroemdheden, mannen van naam, geweldenaars! 5 Maar de HERE bekeek met afkeer het zondige gedrag van de mensen. Van al hun voornemens zag Hij dat de opzet boos was. 6 Daarom had Hij er verdriet van dat Hij hen had geschapen. Zijn onderdanen ontspoorden en Hij was er intens verdrietig over. 7 Hij zei: "Ik zal ze uitroeien. Niet alleen de mensen, maar ook alle dieren, kruipende dieren en de vogels. Ik had ze nooit moeten maken." 8 Maar in Noach had de HERE een welbehagen. 9 Hier volgt de geschiedenis van Noach, de enige rechtvaardige en oprechte man op aarde. Hij deed echt zijn best te leven zoals God het wilde. 10 Hij had drie zonen: Sem, Cham en Jafeth. 11 In de loop van de tijd werden de mensen steeds slechter en gewelddadiger in de ogen van God.

12-13 Met al die slechtheid en verdorvenheid voor ogen zei Hij tegen Noach: "Ik heb besloten de hele mensheid uit te roeien, want zij is de schuld van alle geweld en slechtheid. Ja, Ik zal de bewoners van de aarde vernietigen. 14 Bouw een ark van acaciahout en bestrijk het hout met pek om het waterdicht te maken. 15 Verdeel hem in dekken en onderkomens. Maak hem 135 meter lang, 22, 5 meter breed en 13, 5 meter hoog. 16 Maak er een lichtsleuf in, die 45 centimeter onder het dak rond het hele schip loopt en verdeel het schip in drie dekken, een beneden, midden en bovendek. In de zijkant van het schip moet u de ingang maken. 17 Ik zal namelijk een enorme watervloed over de aarde laten gaan, die alle levende wezens zal doden. Iedereen en alles zal sterven. 18 Maar Ik beloof u dat u in het schip veilig zult zijn met uw vrouw, uw zonen en hun vrouwen. 19 Voordat de vloed komt, moet u van elk dier een mannetje en een vrouwtje aan boord nemen, zodat die de vloed overleven. 20 Van elke vogel, van elk soort vee, elk kruipend of ander dier moet een paar aan boord zijn. 21 Zorg verder voor al het voedsel dat uw familie en de dieren nodig hebben." 22 Noach volgde alle aanwijzingen van God op.

Hoofdstuk 7
1 De dag brak aan waarop de HERE tegen Noach zei: "Ga met uw familie aan boord van de ark, want u bent de enige rechtvaardige tussen al die anderen, die de aarde bewonen. 2 Neem ook de dieren aan boord; van elke soort één paar, uitgezonderd de dieren, die Ik heb bestemd tot voedsel en offer. 3 Van die dieren moet u zeven paar aan boord nemen, evenals van de vogels. Op die manier zullen ze na de grote watervloed hun soort in stand houden. 4 Over een week zal het gaan regenen. Veertig dagen en nachten achter elkaar. Alle levende wezens, die Ik heb gemaakt en die op het droge leven, zullen sterven." 5 Noach volgde al de bevelen van de HERE op. 6 Hij was 600 jaar oud toen de vloed over de aarde kwam 7 en hij ging met zijn vrouw, zijn zonen en hun vrouwen in de ark om aan de vloed te ontkomen. 8-9 Alle dieren, zowel zij, die bestemd waren als offerdieren en eetbare dieren, als de andere soorten, kwamen in paren naar de ark: mannetjes en vrouwtjes, precies zoals God het Noach had gezegd. 10-11 Een week later, toen Noach 600 jaar oud was, op de zeventiende dag van de tweede maand, stroomde de regen uit de hemel neer en braken de ondergrondse watermassa's open. 12 En dat gedurende 40 dagen en nachten! 13 Maar Noach was die dag met zijn vrouw, hun zonen Sem, Cham en Jafeth en hun vrouwen aan boord van de ark gegaan.

14 Bij hen in de ark zaten alle diersoorten, zowel wilde dieren als vee, kruipende dieren en vogels. 15 Ze kwamen twee aan twee, mannetjes en vrouwtjes, precies zoals God het had bevolen. 16 Toen sloot de HERE God de toegang tot de ark. 17 Veertig dagen lang raasde de enorme watervloed over de aarde, bedekte alles en nam de ark hoog op zijn golven mee. 18 Het water steeg en steeg, maar de ark bleef veilig drijven. 19 Tenslotte bedekte het water ook de hoogste bergen. 20 Het stond zeven meter boven de hoogste bergtoppen. 21-22 En alle levende wezens op aarde verdronken: vogels, vee, wilde en kruipende dieren en alle mensen; alles wat ademde en op het land leefde. 23 God vernietigde alles, uitgezonderd Noach en zijn familie die in de ark waren. 24 De watervloed bedekte de aarde 150 dagen lang.

Hoofdstuk 8
1 Maar God had Noach en de dieren in de ark niet vergeten! Hij stuurde de wind over het water en langzaam begon het water te zakken. 2 De ondergrondse wateren keerden weer terug naar hun normale loop en de zware regens hielden op. 3-4 Het water zakte totdat (150 dagen na het begin van de regens) de ark op de toppen van de Ararat bleef rusten. 5 Drie maanden later kwamen ook de andere bergtoppen boven het zakkende water uit. 6-7 Na nog eens 40 dagen opende Noach het venster, dat hij in de ark had gemaakt en liet een raaf los. Deze vloog heen en weer, net zolang tot de aarde weer droog was. 8-9 Daarna liet Noach een duif los om te kijken of de aarde al droog was, maar de duif vond nergens een plek om neer te strijken en vloog terug naar de ark. Het water stond nog te hoog. Noach stak zijn hand uit en zette de duif weer terug in de ark. 10 Een week later probeerde Noach het nog eens. 11 De duif vloog weg om tegen de avond terug te keren met een olijfblad in haar snavel. Zo wist Noach dat het water bijna weg was. 12 Na een week liet hij de duif nog een keer los en nu kwam zij niet meer terug. 13 29 Dagen later opende Noach de deur van de ark en zag dat het water zich had teruggetrokken. 14 Er gingen nog eens acht weken voorbij voordat de aarde helemaal droog was.

15-16 Toen zei God tegen Noach: "U mag de ark verlaten. 17 Laat alle dieren, de vogels, het vee en alle kruipende dieren los, dan kunnen zij zich weer voortplanten en de aarde vullen." 18 Noach, zijn vrouw, hun zonen en hun vrouwen verlieten het schip. De dieren en de vogels deden hetzelfde. 19 In paren en groepen kwamen zij uit de ark. 20 Toen bouwde Noach een altaar en offerde een aantal dieren en vogels, die de HERE had aangewezen als offerdieren. 21 De HERE had een welgevallen aan Noachs offer en zei bij Zichzelf: "Ik zal nooit meer zoiets doen. Nooit zal Ik de aarde meer zo zwaar vervloeken en alle levende wezens vernietigen. Ook al is de mens vanaf zijn vroegste jeugd geneigd het slechte te doen en zondigt hij nog zoveel. 22 Zolang de aarde blijft bestaan, zullen zaaitijd en oogsttijd, koude en warmte, winter en zomer, dag en nacht niet ophouden."

Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
  dinsdag 10 september 2002 @ 00:38:59 #63
28390 FritsFlits
Ik heet geen Frits
pi_5731241
En als symbool voor Zijn belofte, zien we nu de regenbogen.
"The greatest distance in the universe is that between two minds"
  dinsdag 10 september 2002 @ 00:48:14 #64
17729 SP
I hate my interests
pi_5731355
quote:
Op dinsdag 10 september 2002 00:24 schreef Kogando het volgende:
Het verhaal van Noach en de ark:
Poeh, dat lijkt me nog eens een gevalletje inteelt op te leveren....
  dinsdag 10 september 2002 @ 00:53:19 #65
9977 Vibromass
A Fistful of Boomstick
pi_5731417
Zo kunt u gemasseerd worden terwijl u lekker TV kijkt.
  dinsdag 10 september 2002 @ 01:04:03 #66
30818 ParAlien
The Truth Hurts
pi_5731580
quote:
Op dinsdag 10 september 2002 00:53 schreef Vibromass het volgende:
[afbeelding]
Ik zie hier de lol niet van in. Een boek geeft meer informatie dan een paar stoffelijke objecten. Jij weet zo zeker dat de bijbel onzin is, dat je het maar belachelijk probeert te maken. Terwijl je niet eens zeker KAN weten of de bijbel onzin is.
Het Nieuws voor vandaag: [b]http://www.nso.lt/chemtrails/faq.htm[/b]
  dinsdag 10 september 2002 @ 01:09:36 #67
17729 SP
I hate my interests
pi_5731665
quote:
Op dinsdag 10 september 2002 01:04 schreef ParAlien het volgende:

[..]

Ik zie hier de lol niet van in. Een boek geeft meer informatie dan een paar stoffelijke objecten. Jij weet zo zeker dat de bijbel onzin is, dat je het maar belachelijk probeert te maken. Terwijl je niet eens zeker KAN weten of de bijbel onzin is.

Jij kan net zo zeker weten dat de bijbel waar is als elk ander zeker weet dat de bijbel niet waar is.
Trouwens, een boek is net zo stoffelijk als elk ander object.
En chill een beetje, het stripje laat leuk zien dat iedereen zijn eigen waarheid uit de bijbel kan halen, ongeacht de conclusies die iemand al getrokken heeft.
  dinsdag 10 september 2002 @ 02:08:39 #68
9977 Vibromass
A Fistful of Boomstick
pi_5732136
quote:

[..]

Wat een onzin. Ik maak de Bijbel helemaal niet belachelijk. De illustratie laat het verschil zien tussen wetenschap en het nastreven van een letterlijke interpretatie van de Bijbel.

Die 'paar stoffelijke objecten' zijn overigens symbolisch voor talloze ontdekkingen in disciplines als geologie, paleontologie, biologie, geschiedenis en astronomie die tezamen een overweldigende hoeveelheid aanwijzingen aandragen die het onder andere vrijwel onmogelijk maken dat de aarde slechts 6000 jaar oud is, en er zeer sterk op wijzen dat de mensheid via macro-evolutie afstamt van andere diersoorten. Beide in tegenstelling tot wat een letterlijke opvatting van de Bijbel zou doen vermoeden.

Zo kunt u gemasseerd worden terwijl u lekker TV kijkt.
pi_5733096
quote:

[..]

Als er iemand is die de bijbel belachelijk maakt dan zijn het figuren als de Wit of de man in dit stripje, door de bijbel niet op z'n eigen waarde te beoordelen, maar daar allerlei zaken (een paar stofelijke objecten zoals jij het omschrijft) bij te slepen. Door dit idiote "ondersteunende bewijs" bereik je alleen maar dat mensen de bijbel onzin (gaan) vinden.

Ik vind de bijbel zeker geen onzin, maar deze tentoonstelling wel. Dat zijn twee verschillende zaken.

dinsdag 10 september 2002 @ 13:51:03 #70
35555 Riesz
Moet je KOEK???
pi_5736678
Genesis 6:4
the nephilim (Giants) lived on earth prior to the Flood.

Genesis 7:23
Only Noah and his family, and the animals on the Ark, survived the Flood.

Numbers 13:33
Long after the Flood, the Nephilim (Giants) still lived.

"Who will survive........................................... and what will be left of them?"
pi_5739355
quote:
Op zondag 08 september 2002 13:59 schreef speknek het volgende:

[..]

Gezien het feit dat ze nog elke dag nieuwe insectensoorten in het amazone gebied vinden lijkt het me een lokaal iets geweest te zijn. Ja of er moet meteen na het stranden van de Ark een groepje kevers gedacht hebben, kom jongens we gaan vanaf de Zwarte Zee even naar de andere kant van de wereld lopen. De oceaan is maar zo'n vierduizend kilometer en we kunnen niet zwemmen dus dat halen we wel.

Ja ok denk eff na. Waarom hebben zoveel volken over de hele wereld het dan over zo'n zelfde soort zondvloed

oh oh oh ohoh wat een mannetjes

HET LEVEN IS TE KORT OM NIET ELK MOMENT TEN VOLLE TE BENUTTEN
pi_5739425
quote:
Op zondag 08 september 2002 23:33 schreef Svart Rose het volgende:

[..]

ja, oke, weet ik. (tenminste, niet dat getal 40, maar dat er meer dan 1 persoon aan mee heeft gewerkt wist ik natuurlijk. (ik zou 20 gegokt hebben denk ik))
Maargoed, mijn zin klopt nog steeds. Iemand kan ook als meervoud gezien worden in dit verband.

Idd de bijbel is door verschillende mensen geschreven, maar die zijn allen geinspirireerd door Gods geest de Heilige Geest en als je het boek goed bestudeerd zelfs wetenschappers beweren dat zie je dat het boek uiterst goed in elkaar zit. Het is het oudste boek ter wereld wat het beste verkoopt dus een boek vol fabeltjes of met een grote korel zout nemen? dacht het niet.

Ik stel voor ga het is een half jaar aandachtig lezen en vraag God of hoe jij em ook noemt om wijsheid om het te begrijpen

HET LEVEN IS TE KORT OM NIET ELK MOMENT TEN VOLLE TE BENUTTEN
pi_5741606
quote:
Op dinsdag 10 september 2002 16:50 schreef harmonichunk het volgende:

[..]

Ja ok denk eff na. Waarom hebben zoveel volken over de hele wereld het dan over zo'n zelfde soort zondvloed

Hetzelfde soort zondvloed als "Eerst was het nog droog, en nu krijg ik natte voeten?" Zou dat kunnen komen omdat er overal wel eens een overstroming is?
pi_5742059
quote:
Op dinsdag 10 september 2002 16:50 schreef harmonichunk het volgende:

[..]

denk zelf even na. Waar denk je dat de stammen woonden in de oudheid? Juist, voornamelijk aan het water. De voordelen zal ik niet uit hoeven te leggen. Wat is zo'n beetje 1 van de belangrijkste gebeurtenissen die plaats kan vinden als je aan het water woont? Een overstroming. Vandaar dat je dus in veel oude verhalen overstromingen hebt zitten.

Als het op een of andere manier beter was om aan vulkanen te wonen dan hadden we heel veel verhalen gehad over vulkaan uitbarstingen.

Probeer altijd een eventuele andere verklaring te vinden voor dat wat je vindt of waarneemt en je zult zien dat het zelfden zwart/wit is.

pi_5742148
quote:
Op dinsdag 10 september 2002 16:54 schreef harmonichunk het volgende:

[..]

Idd de bijbel is door verschillende mensen geschreven, maar die zijn allen geinspirireerd door Gods geest de Heilige Geest en als je het boek goed bestudeerd zelfs wetenschappers beweren dat zie je dat het boek uiterst goed in elkaar zit. Het is het oudste boek ter wereld wat het beste verkoopt dus een boek vol fabeltjes of met een grote korel zout nemen? dacht het niet.

Ik stel voor ga het is een half jaar aandachtig lezen en vraag God of hoe jij em ook noemt om wijsheid om het te begrijpen

wie zegt dat het niet door de duivel is geschreven? een leugen kan je nou eenmaal het beste verpakken in een waarheid.

En al die andere boeken die dezelfde eigenschappen hebben die jij beschrijft? Zijn die dan ook waar?

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')