abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_123997299
Heb voor een project een constructie met bepaalde diameters (bovenste in plaatje). nu moet er water door en via 5 sproeiers er weer uit.

Nou wordt hier geroepen dat je drukverlies/verlaging krijgt door de grotere diameter. Dat je dus iets als onderin het plaatje moet toepassen.

Zelf zeg ik dat je dat bij water niet hebt (niet samendrukbaar). En dat het aan de diameter van de openingen ligt hoeveel water er uit komt.

Het is vrij lastig om de versmallingen aan te brengen, dus doe het liever niet.

Aangezien de aanvoer open en dicht kan krijg je uitloop van water en zodra je hem open zet duurt het even voor het weer gaat lopen. Dit zou kunnen worden opgevangen door een soort drukventielen bij de uitlopen toe te passen.

De vraag is of de diameter uitmaakt voor de doorstroomsnelheid?

Ook zijn ideeën welkom over hoe de uitstroom zo netjes mogelijk te verdelen over de vijf uitloopgaten.
  woensdag 13 maart 2013 @ 11:15:11 #2
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_123997802
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 11:02 schreef qwox het volgende:
Nou wordt hier geroepen dat je drukverlies/verlaging krijgt door de grotere diameter.
Laat me raden: degene die dat roept heeft er totaal geen verstand van!

quote:
De vraag is of de diameter uitmaakt voor de doorstroomsnelheid?
Ja! Maar logischerwijs precies andersom: een kleine diameter geeft een hogere stroomsnelheid met (afhankelijk van drukken) een kleiner debiet.
censuur :O
pi_123997896
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 11:15 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]
Laat me raden: degene die dat roept heeft er totaal geen verstand van!
[..]

Ja! Maar logischerwijs precies andersom: een kleine diameter geeft een hogere stroomsnelheid met (afhankelijk van drukken) een kleiner debiet.
Dankje voor de snelle reactie. Precies zoals ik dacht dus, maar een bevestiging is altijd prettig.
pi_123998060
knijp een tuinslang aan het uiteinde plat en het water spuit eruit
dus kleinere uitgang, hogere stroming

ik kan het niet onderbouwen maar mijn gevoel zegt dat:
als je kleine gaatjes minder water doorlaten als er aangevoert wordt, zodat je grote ruimte wordt gevult
Als je daar druk op kan bouwen door een overschot aan water zal het water harder uit de gaatjes komen dan wanneer je vat leeg is...
puur opgevoel...schiet mijn idee maar lek
pi_123999192
staat me iets bij van P * V = constant. Dat geld natuurlijk voor afgesloten lichamen, waar als je het volume halveert de druk verdubbeld, maar dat principe lijkt me door te trekken naar deze situatie. Je verkleint dan eigenlijk het volume op een klein stuk, wat invloed heeft op de complete leiding na dat stuk.

Dus als je op dat stuk de diameter verkleint, en de toevoer blijft gelijk, gaat de druk omhoog en dus de doorstroomsnelheid ook. (er gaat dan een zelfde hoeveelheid water per tijdseenheid door een kleiner diameter, waardoor het 'sneller' moet.)
  woensdag 13 maart 2013 @ 11:52:58 #6
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_123999264
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 11:51 schreef Mind_State het volgende:
staat me iets bij van P * V = constant.
Verbazingwekkend hoeveel onzin simpele natuurkunde bij mensen losmaakt. Wel een formule onthouden, maar de toepassing niet begrijpen...
Voor water is het (bij benadering) heel simpel: V = constant!
pi_124000588
Het is nu duidelijk dat water niet samendrukbaar is en de doorstroomsnelheid afhankelijk is van de in en uitstroom openingen. Daarnaast spelen wrijvingsverliezen en hoogte verschillen mee.

Nu hopelijk een mooie simpele oplossing om uitvoer netjes te verdelen over de vijf op een rij liggende openingen. Zal dit al netjes verdeelt zijn over allen of zal het meeste toch via het eerste gat weg willen.
  woensdag 13 maart 2013 @ 12:38:10 #8
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_124000834
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 12:30 schreef qwox het volgende:
Zal dit al netjes verdeelt zijn over allen of zal het meeste toch via het eerste gat weg willen.
Dat ligt aan de verhouding van afmetingen: neem een hele dikke pijp en een heel klein gaatje, en de drukval daarover is minimaal. Andersom: neem een 2 mm buisje en maak en gat van 5 cm lang, dan blijft er geen druk over voor het volgende gat.
pi_124001966
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 12:38 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Dat ligt aan de verhouding van afmetingen: neem een hele dikke pijp en een heel klein gaatje, en de drukval daarover is minimaal. Andersom: neem een 2 mm buisje en maak en gat van 5 cm lang, dan blijft er geen druk over voor het volgende gat.
Had ook zal zo vermoeden. Bij een buis diamter van 90 mm en uitstroom openingen van +/- 10 zal het dus redelijk verdeeld worden. Helaas zitten ze niet allemaal op de zelfde hoogte (gebogen buis) dus zal wel iets verschil in zitten.
pi_124160749
Langs een stroomlijn offer je wel degelijk snelheid op voor druk. Een grotere diameter betekent lagere stroomsnelheid dus een hogere druk. Wet van Bernoulli. Dus als je een kraan openzet zal de druk in de leidingen afnemen. De druk vertaalt zich naar snelheid.

Alleen in de praktijk hoef je daar weinig zorgen om te maken, behalve als je de druk lager is dan de atmosferische. Dan kan er cavatatie (luchtbelletjes) ontstaan in de leidingen. Gebeurt niet zo snel als de leidingsysteem geheel gevuld is wanneer er geen vloeistof doorheen stroomt.

Jouw bovenste oplossing is een oplossing waarin het debiet over de verschillende gaatjes wordt verdeeld. Je verlaagt je snelheid op het eind, de druk neemt toe en die druk zorgt ervoor dat het voor de vloeistof mogelijk is om alternatieve wegen te bewandelen.

Zo werkt een douchekop ook.

Alleen .. ja, zo'n reservoir betekent wel degelijk een extra hindernis voor het water. Dus minder mogelijke stroomsnelheid bij gelijke druk. Ook dat zie je bij een douche-kop. Je hebt het meeste water als je de douche-kop eraf schroeft. Ga maar na, met een emmertje en een stopwatch. Een massage-stand op de douche-kop lijkt wel indrukwekkend, maar in totaal komt er nog minder water doorheen.
pi_124182326
De onsamendrukbaarheid van een vloeistof heeft als gevolg dat je wel dit kan veronderstellen:

Debiet in = debiet uit

(Debiet is transport van vloeistof, in bijvoorbeeld m3/s of liter/s)

Waarbij je ook moet aannemen dat het leidingwerk zelf vormvast is natuurlijk.

Voor gassen gaat dezelfde regel niet op, omdat een gas gevulde buis extra gas kan opslaan door het aanwezige gas te comprimeren. Dit hangt af van de aanwezige druk. Dan wordt het allemaal een stuk ingewikkelder.

Dus het geroep met de formules eerder slaat wel ergens op maar users hier interpreteren hem fout. Onsamendrukbaarheid van water betekent dus niet dat er geen drukverhoging of drukverlaging mogelijk is in het water. Het betekent dat er bij drukverhoging of drukverlaging er in die ruimte geen extra water bij kan of weg moet.

Dus : druk varieert, debiet is constant.

[ Bericht 11% gewijzigd door skrn op 17-03-2013 22:12:28 ]
pi_124185238
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 11:52 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Verbazingwekkend hoeveel onzin simpele natuurkunde bij mensen losmaakt. Wel een formule onthouden, maar de toepassing niet begrijpen...
Voor water is het (bij benadering) heel simpel: V = constant!
Hij zei toch ook dat P*V geldt voor binnen afgesloten lichamen... Doe niet zo uit de hoogte als je niet eens kan lezen.
  maandag 18 maart 2013 @ 09:49:43 #13
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_124196389
quote:
1s.gif Op zondag 17 maart 2013 22:21 schreef danzazlol het volgende:

[..]

Hij zei toch ook dat P*V geldt voor binnen afgesloten lichamen... Doe niet zo uit de hoogte als je niet eens kan lezen.
En nog iemand die er geen f*ck van snapt maar toch uit de hoogte denkt te kunnen doen |:( |:( |:(
Tip dan maar: zoek eens op wat het verschil is tussen vloeistof en gas.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')