FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / Smartengeld NS'er bij voor-trein-springer
4]-[ Highlanderzaterdag 7 september 2002 @ 11:21
quote:
De NS moet machinisten, die arbeidsongeschikt zijn geraakt omdat ze tijdens hun werk te maken kregen met zelfmoordenaars die voor hun trein sprongen, voortaan een schadevergoeding betalen. Omdat het op jaarbasis om honderden zelfmoorden gaat, zullen waarschijnlijk tientallen in psychische nood geraakte NS'ers naar de rechter stappen om smartengeld te eisen.

Dat is de uitkomst van een proefproces dat is aangespannen door een machinist, die in de wao belandde nadat hij in zijn carrière liefst negen maal een zelfmoordenaar op zijn weg vond. De 55-jarige NS'er, voorheen werkzaam in het rayon Twente, knapte na de laatste zelfdoding compleet af en zit sindsdien ziek thuis.

Omdat hij vindt dat hij aan zijn lot is overgelaten, sleepte de ex-machinist de NS voor de rechter. Daarbij stelde hij zijn vroegere werkgever verantwoordelijk voor diens arbeidsongeschiktheid. Nadat de kantonrechter de NS'er deze week gelijk gaf, spant de man nu andermaal een procedure aan waarin hij - op basis van het huidige vonnis - smartengeld en een vergoeding wegens derving van inkomsten eist. Daarbij gaat het om enkele tonnen aan euro's.

Volgens de raadsman van de machinist, de Hengelose letselschadespecialist Yme Drost, heeft het vonnis van de kantonrechter in Utrecht verstrekkende gevolgen: "De NS kent pas sinds enkele jaren een adequate opvang van deze groep personeelsleden. Daarvoor is ze nu door de rechter op de vingers getikt. Deze uitspraak biedt zodoende volop mogelijkheden voor NS'ers die met dezelfde problemen kampen."

Volgens Drost concludeerde de kantonrechter in zijn vonnis dat elke werkgever een zorgplicht voor zijn werknemers heeft. "De rechter oordeelde dat er in het geval van de NS'ers die worden geconfronteerd met zelfdoding, sprake is van een beroepsziekte. Daarbij maakt hij de vergelijking met asbestose."

Naar schatting krijgen op jaarbasis enkele honderden machinisten te maken met zelfmoord, zo bevestigt woordvoerder D. Cijs van de vakbond voor rijdend personeel VVMC met 3500 leden. "Het is helaas eerder regel dan uitzondering dat een machinist in zijn carrière wordt geconfronteerd met zelfdoding. Voorheen was het zo dat je naar je chef ging en dan werd opgevangen en begeleid door collega's die hetzelfde was overkomen. Sinds vier, vijf jaar hebben we speciaal daarvoor Vangrail, een hulporganisatie die overigens eveneens wordt gerund door collega's."

Hoewel het vooralsnog om een tussenvonnis van de Utrechtse kantonrechter gaat omdat die nog de mening wil horen van een externe deskundige - vermoedelijk een psychiater - is er volgens jurist Drost duidelijk sprake van precedentwerking: "Het uiteindelijke oordeel van een rechter wijkt in 999 van de 1000 gevallen niet af van het tussenvonnis. Dat is zo uitzonderlijk dat je daar niet eens rekening mee moet houden."

Bron: Telegraaf


Kan ik wel wat bij voorstellen. Lijkt me een behoorde klap voor zo'n machinist. Vooral als het 9 (!!!) keer bij je gebeurd. Onbegrijpelijk dat de NS dit niet zelf inziet
Loedertjezaterdag 7 september 2002 @ 11:48
quote:
Op zaterdag 07 september 2002 11:21 schreef 4]-[ Highlander het volgende:

[..]

Kan ik wel wat bij voorstellen. Lijkt me een behoorde klap voor zo'n machinist. Vooral als het 9 (!!!) keer bij je gebeurd. Onbegrijpelijk dat de NS dit niet zelf inziet


Ow?
En ambulance personeel? Politieagenten? Brandweermannen/Vrouwen?

Je maakt toch zelf de beroepskeuze waarvan je van te voren redelijkerwijs kunt inschatten dat je dit soort gruwelijkheden ook kunt tegenkomen?

Kaasblaakzaterdag 7 september 2002 @ 11:49
Ja heel rot voor die vent maar is het de schuld van de NS? Dacht et niet.

Shit happens hoor, ik vind niet dat je het op het bordje van de ns neer kan leggen dat er zoveel suicidale asocialen zich op die manier van het leven willen beroven. En wat kan de ns er dan aan doen? Die is toch niet verantwoordelijk voor de dingen die anderen buiten hun invloed om doen? Kan je het verwachten dat de ns om het HELE spoorwegnet muren of hekken heenplaatst zodat het niet meer kan??

Dat is toch ook het risico van treinmachinist worden, je weet toch dat het kan gebeuren? Hou dan ook je bek als het gebeurt, of word postbode ofzo.

Als je beroepssoldaat wordt ga je je werkgever toch ook niet aanklagen omdat je in je kloten wordt geschoten tijdens een oorlog en je daardoor niet meer kan lopen?

amnesiaczaterdag 7 september 2002 @ 11:50
quote:
Op zaterdag 07 september 2002 11:48 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Ow?
En ambulance personeel? Politieagenten? Brandweermannen/Vrouwen?

Je maakt toch zelf de beroepskeuze waarvan je van te voren redelijkerwijs kunt inschatten dat je dit soort gruwelijkheden ook kunt tegenkomen?


Deze doelgroep wordt nog enigszins professioneel begeleid omdat leed bij hun vak hoort. Bij machinisten is het klaarblijkelijk anders.
Loedertjezaterdag 7 september 2002 @ 11:55
quote:
Op zaterdag 07 september 2002 11:50 schreef amnesiac het volgende:

[..]

Deze doelgroep wordt nog enigszins professioneel begeleid omdat leed bij hun vak hoort. Bij machinisten is het klaarblijkelijk anders.


quote:
Voorheen was het zo dat je naar je chef ging en dan werd opgevangen en begeleid door collega's die hetzelfde was overkomen. Sinds vier, vijf jaar hebben we speciaal daarvoor Vangrail, een hulporganisatie die overigens eveneens wordt gerund door collega's
Er is dus wel degelijk begeleiding.
Rezaterdag 7 september 2002 @ 11:56
Aan de andere kant weet je dat je als machinist deze dingen meemaakt. Het zou wat zijn als je als arts, verpleger of verzorger je ziekenhuis aansprakelijk stelt voor de sterfgevallen die je dagelijks meemaakt.

Dit alles buiten het feit om dat er natuurlijk voor een geschikte opvang gezorgd moet worden door de werkgever, maar die is niet altijd geschikt

Trammelantzaterdag 7 september 2002 @ 12:03
quote:
"De NS kent pas sinds enkele jaren een adequate opvang van deze groep personeelsleden. Daarvoor is ze nu door de rechter op de vingers getikt
Het gaat dus om de figuren VOORDAT de opvangregeling er was neem ik aan.
4]-[ Highlanderzaterdag 7 september 2002 @ 12:15
quote:
Op zaterdag 07 september 2002 11:48 schreef Loedertje het volgende:
Ow?
En ambulance personeel? Politieagenten? Brandweermannen/Vrouwen?

Je maakt toch zelf de beroepskeuze waarvan je van te voren redelijkerwijs kunt inschatten dat je dit soort gruwelijkheden ook kunt tegenkomen?


Bij de beroepen die jij noemt kun je het verwachten. Dat krijg je ook bij je opleiding te zien. Bij machinist is het niet echt normaal.
QyRoZzaterdag 7 september 2002 @ 12:17
quote:
Op zaterdag 07 september 2002 12:15 schreef 4]-[ Highlander het volgende:

[..]

Bij de beroepen die jij noemt kun je het verwachten. Dat krijg je ook bij je opleiding te zien. Bij machinist is het niet echt normaal.


Neuh, er gebeuren niet al tientallen jaren tientallen zelfmoorden per jaar op het spoor... dat is zo en je weet dat het kan gebeuren.
Rezaterdag 7 september 2002 @ 12:17
quote:
Op zaterdag 07 september 2002 12:15 schreef 4]-[ Highlander het volgende:

[..]

Bij de beroepen die jij noemt kun je het verwachten. Dat krijg je ook bij je opleiding te zien. Bij machinist is het niet echt normaal.


90% van de machinisten heeft ooit wel een zelfmoord meegemaakt dus kan je redelijkerwijs verwachten het mee te maken
QyRoZzaterdag 7 september 2002 @ 12:18
quote:
http://www.dood.nl/view.php3?sid=164

Uit de laatste cijfers van het CBS blijkt dat in het jaar 2000 1500 personen een einde aan hun leven gemaakt
[...]
Tien procent van de zelfdodingen vindt plaats bij de spoorbaan.


150 per jaar dus. Dat is niet echt een negeerbare hoeveelheid.
Loedertjezaterdag 7 september 2002 @ 12:22
quote:
Op zaterdag 07 september 2002 12:15 schreef 4]-[ Highlander het volgende:

[..]

Bij de beroepen die jij noemt kun je het verwachten. Dat krijg je ook bij je opleiding te zien. Bij machinist is het niet echt normaal.


Een klasgenote van mij sprong in 1983 voor de trein, commentaar van de machinist was "dat is de 3e al deze week".
Het is dus geen verschijnsel wat plots waar te nemen is sinds een paar jaar Highlander.
Kaasblaakzaterdag 7 september 2002 @ 12:23
quote:
Op zaterdag 07 september 2002 12:18 schreef QyRoZ het volgende:

[..]

150 per jaar dus. Dat is niet echt een negeerbare hoeveelheid.


Ja en daar zijn dus alleen de "succesvolle" pogingen meegeteld, mensen die onder de trein sprongen en er levend vanafbrachten zijn dus niet meegeteld maar dat is dus vaak minstens even schokkend om te zien als een geslaagde zelfmoordpoging.
QyRoZzaterdag 7 september 2002 @ 12:23
quote:
Op zaterdag 07 september 2002 12:22 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Een klasgenote van mij sprong in 1983 voor de trein, commentaar van de machinist was "dat is de 3e al deze week".
Het is dus geen verschijnsel wat plots waar te nemen is sinds een paar jaar Highlander.


Ik zat pas bij 2 Railion (goederen) machinisten in de trein en heb ze een beetje afgeluisterd, Eentje had er al 9 onder gehad in 10 jaar en de andere nog nooit één. Ligt trouwens ook aan de trajecten die je rijdt als machinist: bij een gesticht langs het spoor is de kans een stuk groter (bijvoorbeeld Ermelo).

[Dit bericht is gewijzigd door QyRoZ op 07-09-2002 12:25]

QyRoZzaterdag 7 september 2002 @ 12:25
quote:
Op zaterdag 07 september 2002 12:23 schreef Kaasblaak het volgende:

[..]

Ja en daar zijn dus alleen de "succesvolle" pogingen meegeteld, mensen die onder de trein sprongen en er levend vanafbrachten zijn dus niet meegeteld maar dat is dus vaak minstens even schokkend om te zien als een geslaagde zelfmoordpoging.


Ik heb als passagier ook vorig jaar een keer iemand onder de trein gehad bij Hilversum, ook niet echt een fijne ervaring Gelukkig kwam ze er levend onderuit...
The_Beatleszaterdag 7 september 2002 @ 13:12
quote:
Op zaterdag 07 september 2002 11:48 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Ow?
En ambulance personeel? Politieagenten? Brandweermannen/Vrouwen?

Je maakt toch zelf de beroepskeuze waarvan je van te voren redelijkerwijs kunt inschatten dat je dit soort gruwelijkheden ook kunt tegenkomen?


Het verschil is dat die mensen in aanraking komen met dergelijke situaties en daarvoor aangesteld/opgeleid zijn. Een treinmachinist niet, die is aangesteld om de treinen te besturen en niet om mensen te zien die zichzelf voor de trein gooien. Tevens heb je het waarschijnlijk niet goed gelezen, in tegenstelling tot de hulp die hulpverleners (politie, brandweer etc) krijgen is deze machinist dus aan zijn lot overgelaten. Dus dan is de NS ook verantwoordelijk volgens jou omdat ook zij een inschatting kunnen maken van de gruwelijkheden.
Loedertjezondag 8 september 2002 @ 14:02
quote:
Op zaterdag 07 september 2002 13:12 schreef The_Beatles het volgende:

[..]

Het verschil is dat die mensen in aanraking komen met dergelijke situaties en daarvoor aangesteld/opgeleid zijn. Een treinmachinist niet, die is aangesteld om de treinen te besturen en niet om mensen te zien die zichzelf voor de trein gooien.


Maar een machinist weet dondersgoed dat hij het risico loopt om een springer voor zijn trein te krijgen.
Je kunt het de NS niet verwijten dat dat niet doordringt tot de mensen die de keuze maken machinst te worden
quote:
Tevens heb je het waarschijnlijk niet goed gelezen, in tegenstelling tot de hulp die hulpverleners (politie, brandweer etc) krijgen is deze machinist dus aan zijn lot overgelaten.
quote:
De NS kent pas sinds enkele jaren een adequate opvang van deze groep personeelsleden.
Ik las nergens dat de machinst na zo'n incident aan zijn lot is overgelaten en uit gesprekken met NS personeel is mij ook niet gebleken dat dat daadwerkelijk zo is.
ToXiCitYzondag 8 september 2002 @ 14:05
okee het is wel de machinist die zoiemand plat rijdt zeg maar, maar het is de hoofdconducteur die de trein uit moet om polshoogte te gaan nemen
Mousemaandag 9 september 2002 @ 11:21
Loedertje,

Je stelt dat de machinist er vanuit mag gaan dat dit wel eens in zijn carriere kan gebeuren.
Vind ik ook.
Maar om nu een vergelijk te trekken met ambulance personeel brandweer en politie vind ik wel erg ver gaan.
Kijk die machinist rijdt wel met zijn trein over iemand heen.
Dat vind ik alleen te vergelijken met een politie agent die iemand neerschiet. En meestal zal de politie agent dit doen uit zelfverdediging.
De machinist overkomt het. Hij kan er niets aan doen en toch rijdt hij met zijn trein over die persoon heen.
Ambulance personeel is er voor opgeleid om mensen te helpen. Vind ik dus niet te vergelijken met de machinist.

O ja Toxicity,
De hoofdconducteur moet uitstappen om polshoogte te nemen.
En als die er niet is. Ik denk dat dan de machinist toch de pineut is.
Ik zie nog niet een passagier polshoogte gaan nemen.

Ik heb zelf een situatie meegemaakt van een man die onwel werd en gereanimeerd moest worden.
Ik kan je vertellen dat de machinist niets deed, er geen conducteur te bekennen was en dat er heel veel reizigers in de trein waren die dachten mijn pakkie an niet.

Giamaandag 9 september 2002 @ 12:01
Dat een machinist het mee moet maken dat er iemand voor zijn trein springt is uiteraard vreselijk, maar daar is de NS niet voor verantwoordelijk. Het is wel logisch dat de NS zorgt voor goede begeleiding van hun personeel nadat ze zoiets hebben zien gebeuren.

Maar om de NS aan te klagen dat je in de WAO bent gekomen doordat derden zelfmoord plegen en daar jouw trein voor uitkozen, slaat nergens op.

Als die man in de WAO is gekomen doordat er door de NS onvoldoende nazorg is verricht, dan is de NS er wel verantwoordelijk voor.

Maar dan nog: Tonnen schadevergoeding en smartegeld? Dat kan hij dus rustig vergeten. We leven nu eenmaal niet in Amerika, waar dat wel heel normaal is.

BenKettingmaandag 9 september 2002 @ 12:45
Ik sluit me aan bij degenen die stellen dat je als machinist weet dat het je ooit een keer zal gebeuren; neemt niet weg dat het vreselijk is.

Het grote nadeel van een extra uitkering is dat het wel aantrekklijk wordt om arbeidsongeschikt te worden na 'een springer'. Je kunt er dan ook op rekenen dat het percentage arbeidsongeschikten ten gevolge van een zelfmoord geval, zal stijgen.

Veel beter is het om het in de sfeer van begeleiding etc te zoeken, ipv het proberen af te kopen.

Kwarkmaandag 9 september 2002 @ 13:11
quote:
Op zaterdag 07 september 2002 11:21 schreef 4]-[ Highlander het volgende:

De NS moet machinisten, die arbeidsongeschikt zijn geraakt omdat ze tijdens hun werk te maken kregen met zelfmoordenaars die voor hun trein sprongen, voortaan een schadevergoeding betalen. Omdat het op jaarbasis om honderden zelfmoorden gaat, zullen waarschijnlijk tientallen in psychische nood geraakte NS'ers naar de rechter stappen om smartengeld te eisen.


Dit lijkt me een vreemde conclusie. De grond voor de schadevergoeding, namelijk het ontbreken van goede begeleiding, is immers sinds de oprichting van vangrail niet meer aan de orde.

Goed voor deze machinist dat 'ie gekregen heeft waar hij recht op heeft, maar de NS moet niet zo zijn dat de NS nu moet betalen aan elke machinist die een zelfmoordenaar onder z'n trein krijgt.

QyRoZmaandag 9 september 2002 @ 13:17
quote:
Op maandag 09 september 2002 11:21 schreef Mouse het volgende:
O ja Toxicity,
De hoofdconducteur moet uitstappen om polshoogte te nemen.
En als die er niet is. Ik denk dat dan de machinist toch de pineut is.
Een trein mag niet rijden zonder conducteur. Er is er ALTIJD één aan boord.
Trammelantmaandag 9 september 2002 @ 16:49
quote:
Op zondag 08 september 2002 14:02 schreef Loedertje het volgende:

Ik las nergens dat de machinst na zo'n incident aan zijn lot is overgelaten en uit gesprekken met NS personeel is mij ook niet gebleken dat dat daadwerkelijk zo is.


quote:
Op zaterdag 07 september 2002 12:03 schreef Trammelant het volgende:

"De NS kent pas sinds enkele jaren een adequate opvang van deze groep personeelsleden. Daarvoor is ze nu door de rechter op de vingers getikt


ComComMerdinsdag 10 september 2002 @ 15:49
Als uitvaartverzorger wordt je om je oren geslagen met doden. Leuk lijkt me anders, maar ja, iemand moet het doen. Maar ik ben het met die NS-er eens... als je je verhaal nergens kwijt kan is zo'n ervaring na negen keer wel heel traumatisch... zou jij dan nog durven?
beertje_woensdag 11 september 2002 @ 01:00
quote:
Op maandag 09 september 2002 13:17 schreef QyRoZ het volgende:

[..]

Een trein mag niet rijden zonder conducteur. Er is soms ALTIJD géén!! aan boord.


Als je machinist wordt kan je er eigenlijk vanuit gaan dat je vandaag of morgen een springer voor je trein krijgt.
Ik denk niet dat je kan inschatten wat voor impact dat op je heeft en dat er daarom zeker goede begeleiding door de NS moet worden aangeboden.