abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_123961685
Binnenkort ambitieus, doch realistisch, aan de slag met de badkamer.

De huidige situatie:
Toiletpot in een hoek van 45 graden (in een soort hoekje) geplaatst
Hoge stortbak voor het water, wateraansluiting uiteraard daarop gemaakt.

Wat wil ik:
toiletpot "normaal" haaks op de muur, dus niet meer schuin zoals nu. Wel gewoon staand.
laag weterreservoir, liefst los van de pot (ik vind de duoblock-en niet mooi)

Wat ik moet doen:
AL uitgebreid op het internet gekeken. Alles afsluiten en dan de pot + huidige reservoir demonteren gaat me wel lukken, dat is geen hogere wiskunde. De nieuwe pot, met de juiste afmetingen uiteraard, vastmaken gaat me sowieso ook lukken. Dan komen er een paar vragen in me op, waarbij ik graag jullie ideeën / ervaringen wil vragen:

- op welke manier zit zo'n wandreservoir vast? De huidige hoge stortbak zit, vrij opzichtig, vast een soort houten tussenblokje tussen het reservoir en de muur. Het nieuwe, lage reservoir moet natuurlijk wat mooier "hangen". Hoe ziet die verbinding eruit? Boor/schroef ik een bepaalde houder in de muur, waar het reservoir vervolgens aan komt te hangen?

- de waterleiding zal in elk geval verlengd moeten worden, van het huidige eindpunt naar beneden toe. Dat kan, maar zal snel lelijk worden ben ik bang. Daarom ben ik voornemens om deze zo hoog mogelijk dicht te maken. Hoe doe ik dit? Er zal weliswaar geen 1000 bar op komen, maar moet natuurlijk wel echt waterdicht zijn en blijven.
Vervolgens wil ik de koudwateraansluiting naar de wasttafel (feitelijk naast de nieuwe locatie waar het nieuwe reservoir komt te hangen) "splitten" en dan aansluiten het reservoir. Ik neem aan dat dit gewoon kan, maar zijn er nog specifieke tips hierin? Ik lees veel over solderen e.d., maar ik voel zelf meer meer "draai"/schroefoplossingen met teflon-tape, heb gelezen dat dat ook waterdicht is.

Ben niet overdreven handig, maar gevoelsmatig moet ik dit kunnen. Het is en blijft vooral vastschroeven, maar precies het deel van de waterleiding is nog even helemaal nieuw voor me, en wil natuurlijk zo goed als maar kan aan deze klus beginnen.

Bedankt vast voor het meedenken en de tips!!
pi_123962262
Een wand reservoir zit over het algemeen vast met 2 (of meer) haken aan de muur. Het gewicht hangt dus primair aan de muur. Aan het reservoir zit een stortbuis die aangesloten zit op je nieuwe pot.

Je kan de bestaande waterleiding gewoon afdoppen met een 12mm kneldop. Dat moet geen probleem zijn.

Wat betreft je opmerking over "draai/schroefoplossingen met teflon-tape" pas hiermee op! Je kan hoofdzakelijk wegkomen door gebruik te maken van knelkoppelingen. Deze koppelingen mag je niet van afdichtingsmateriaal voorzien zoals teflon of hennep!

Uitsluitend je aansluiting van je closet zelf en de wastafel zijn voorzien van schroefkoppelingen (veelal 3/8inch) deze moeten wel teflon of hennep hebben. (bij voorkeur hennep want dat zet uit als het nat wordt)

Knellen is vrij simpel. Draad de knelkoppeling totdat hij zwaar begint aan te voelen. Draai dan nog een halve slag en je knelring zal in de buis snijden. Draai de koppeling niet muurvast want je snijd gewoonweg je buis door. Hij kan beter een beetje lekke dat je hem strakker zet dan andersom.

De waterleiding druk is veelal 3bar. De leidingen naar je wasbakje en toilet zijn doorgaans 12mm koper en de aansluitingen zijn doorgaans 3/8inch.

En als laatste nog de tip date je alle rubber aansluitingen van je afvoer en startbuis even lekker in de zeep zet. Hierdoor werkt het allemaal gemakkelijker en het rubber gaat ook langer mee.

Succes, en gewoon DOEN! Het lijkt moeilijker dan het in de werkelijkheid is.
Er zitten altijd 2 kanten aan een verhaal. Mijn kant en de verkeerde kant.
Geloof is voor in de kerk, niet voor een merk!
pi_123963047
Waterleiding afdoppen mag, mits de afgedopte leiding niet langer is dan 10 cm, dit is om stilstaand en dood water in de leidingen tegen te gaan.

Wil je de leidingen in de muur weg werken, dan mag je geen knelfittingen gebruiken maar moet je solderen of met persfittingen aan de slag.
In plaats van hennep kan je beter loctite 55 gebruiken
pi_123963228
klinkt wel als iets dat op z'n minst het proberen waard is, en inderdaad, iets wat ik gewoon moet doen. Die knelkoppeling is in feite niet veel meer, of minder, dan het stevig "aan elkaar draaien" van 2 leidingen, als ik het goed begrijp. Dat moet ik wel kunnen :). Rest mij wel de vraag: hoe maak ik van het standaard "kale" uiteinde van een waterleiding, een deel waarop ik het laatste stukje (flexibele) waterleiding mét schroefdraad op kan zetten? Is er een knelkoppeling verkrijgbaar met aan de ene kant de moer/ring, maar aan de andere kant het schroefdraad?

is het met het plaatsen van de toiletpot daadwerkelijk zo dat er in de pot een "kant en klare" afvoerbuis zit, die ik gewoon op de afvoer in de grond plaats? Die afmetingen zullen bij mij gewoon standaard zijn. Klinkt zo simpel namelijk :).

het gaat (Helaas) niet om leidingen die weggewerkt worden in een muur, dat laat het budget voorlopig nog niet toe.
pi_123964484
De eis dat een afgedopte waterleiding niet meer dan 10 centimeter mag zijn is hoofdzakelijk van toepassing op warm waterleidingen ivm de groei van legionella. Dat heeft tussen de 40 en 60 graden nodig en is dol op stilstaand water. Bij koudwater zal het niets uitmaken in de praktijk, daarvoor zijn de temperaturen te laag. Uiteraard moet je wel het stuk leiding wat je niet meer gebruikt zoveel mogelijk inkorten, das wel een goede tip.

Knelkoppelingen mag je wel degelijk in een muur verwerken hoor. Dat staat gewoon in de KiWa voorschriften en NEN 1006. Persoonlijk zou ik het niet snel doen, maar ik ben van de oude stempel en ik kan solderen. Maar het kan en mag wel gewoon, geen enkel probleem. Sla de normen er maar op na.

Een standaard uiteinde van een buis kan je op 2 manieren maken, misschien wel meer. De meest gangbare manier is door de ijzerzaag in de buis te zetten. Na het doorzagen heb je een gewone standaard aansluitmogelijkheid. Een buizensnijder kan je ook gebruiken mocht je die hebben en mocht je de draai kunnen maken ermee. Maar let wel op dat je de binnenzijde van de buis even schoonmaakt. Eventuele bramen die er nog aan zitten kunnen voor geluid gaan zorgen in je waterleiding.

Flexibele aansluitbuisjes kan je gewoon in de bouwmarkt halen. Das allemaal niet zo spannend, maar bij voorkeur gebruik ik ze niet. Het rubber van de buisjes droogt namelijk ook uit en ze zouden elke x jaar vervangen moeten worden. Maar dat gebeurt nooit in de praktijk. (net als met gas aansluitingen)

Een toiletpot kan je eigenlijk vrij standaard kopen. Naast je toiletpot heb je nog een rubber nodig dat de verbinding maakt tussen je pot en de vloeraansluiting. Deze verbindingen heb je gemakkelijk gezegd in 2 uitvoeringen. Een rechte waarbij alles gecentreerd wordt aangesloten en een afwijkende waarbij je meer speelruimte hebt met het plaatsen van je pot (concentrisch uitgevoerd). De laatste kan ik je aanbevelen omdat die je ietsjes meer vrijheid geeft en das in de praktijk wel zo handig tijden het plaatsen en positioneren van de pot. (gebruik zeep als glijmiddel op die aansluiting, het maakt het verwerken makkelijker zoals ik al als tip gaf.)

Ps de aansluitngen van een toiletpot op het riool zijn inderdaad standaard, daar hoef je verder niet bij stil te staan.
Er zitten altijd 2 kanten aan een verhaal. Mijn kant en de verkeerde kant.
Geloof is voor in de kerk, niet voor een merk!
pi_124195718
stomme vraag, maar: hoe weet je zeker dat de pot daadwerkelijk goed 1:1 is aangesloten op het gat in de vloer? Steekt de verbinding, die ik op de pot aansluit, iets "uit"en dus in de vloer druk als het ware?
pi_124196119
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 16:48 schreef AlfredJKwak5 het volgende:
De eis dat een afgedopte waterleiding niet meer dan 10 centimeter mag zijn is hoofdzakelijk van toepassing op warm waterleidingen ivm de groei van legionella. Dat heeft tussen de 40 en 60 graden nodig en is dol op stilstaand water.
quote:
Dat staat gewoon in de KiWa voorschriften en NEN 1006
Grappig dat je wel de NEN 1006 aanhaalt en het toch fout hebt. Er staat expliciet aangegeven dat de temperatuur nooit de 25 graden celsius mag overschrijden ivm legionella. Ideale temperatuur ligt tussen de 35 en 45 graden.
pi_124198390
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 09:38 schreef Deshain het volgende:
Grappig dat je wel de NEN 1006 aanhaalt en het toch fout hebt. Er staat expliciet aangegeven dat de temperatuur nooit de 25 graden celsius mag overschrijden ivm legionella. Ideale temperatuur ligt tussen de 35 en 45 graden.
Dat klopt ook. Maar we hebben hier hier over een koudwaterleiding die (als het goed is) binnenkomt op een temperatuur van 8 tot 12graden. De ruimtes zijn niet warmer dan maximaal 21 á 22 graden dus die 25graden die je noemt zal, indien de leidingen goed zijn aangelegd, nooit en ten nimmer gehaald worden.

Overigens zijn de legionella beheersplannen primair van toepassing op utiliteitsgebouwen en niet zozeer op woon gebouwen. In woningen kan ook wel legionella ontstaan, maar de kans daarop is heel erg klein. De 2 bekendste voorbeelden zijn in een doucheslang en in een tuin slang. Beide hebben een terugstroombeveiliging als het goed is (keerklep of beluchter). Je zou ervoor kunnen kiezen om bijvoorbeeld nog een leegloop automaat bij je douche slag te plaatsen, maar goed welke gek zet de douche aan en gaat er direct onder staan? Niemand, het effect daarvan is dus absoluut minimaal.

Om weer terug te komen om het verhaal van de TS; het gaat om een koud waterleiding die het toilet van water voorziet.

Nog een tip: Zoek eens na wat voor voorschriften er zijn voor een grijs water systeem, toilet aansluiting en legionella....

Al met al het het natuurlijk raadzaam om dode leidingen tot een minimum te beperken, laten we dat wel voorop stellen.
Er zitten altijd 2 kanten aan een verhaal. Mijn kant en de verkeerde kant.
Geloof is voor in de kerk, niet voor een merk!
pi_124244987
ik ga het met pasen allemaal proberen, denk dat ik wel een heel eind ga komen.

in de bouwmarkt even precies kijken hoe zo'n knelkoppeling werkt. Klopt het als ik zeg dat ik daarmee bijvoorbeeld ook de normale koperen buis aan een flexibele waterslang kan aansluiten, en dié aansluit op de kraan/reservoir?

En...: een wastafel zit met 2 bouten in de muur. Is de afstand tussen die 2 universeel, of zit het me dan weer niet zó mee?
pi_124255360
De afstand tussen de bouten van een wastafel zijn niet universeel maar afhankelijk van type en gtote

Knelkopppelingen zijn er in div uitvoeringen, met aan een zijde knel en aan de andere zijde schroefdraad
in of uitwendig en verloop van 15 - 12 mm, 15 - 10 , 12-10 mm knel, recht en haaks
pi_124259480
Knelverbindingen mogen alleen worden gebruikt op plekken waar je er later makkelijk bij kan (lees in het zicht dus). Anders solderen. Is niet moeilijk, scheelt veel geld voor de koppelingen zelf, je moet alleen wel een soldeerbrander kopen. Heb het laatst ook voor het eerst gedaan, is een questie van geduldig werken.

1 buis schuren aan het uiteinde, en de koppelingen aan de binnekant voor een goede aanhechting s39kiwa, hierna niet meer met de vingers eroverheen gaan.
2 s39kiwa erop smeren (vloeimiddel)
3 in elkaar zetten, verwarmen met de soldeerbrander en dan als de koppelingen en buizen warm zijn het soldeer er tegenaan zetten. Vloeit mooi dicht, hoeft niet veel soldeer te gebruiken.

Knelkoppelingen gaan nog wel eens lek en mogen daarom niet worden gebruikt op weggewerkte plaatsen zoals in gipsmuren etc.

Vergeet je leidingen niet goed te beugelen, dit is belangrijk. Anders kan het zo zijn dat je de waterleiding hoort bewegen met het dichtdoen van de kraan.

Succes!
pi_124263797
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 18:36 schreef usernaamvergeten het volgende:

1 buis schuren aan het uiteinde, en de koppelingen aan de binnekant voor een goede aanhechting s39kiwa, hierna niet meer met de vingers eroverheen gaan.
2 s39kiwa erop smeren (vloeimiddel)
3 in elkaar zetten, verwarmen met de soldeerbrander en dan als de koppelingen en buizen warm zijn het soldeer er tegenaan zetten. Vloeit mooi dicht, hoeft niet veel soldeer te gebruiken.

Vloeimiddel spaarzaam aanbrengen. Na afkoelen van de verbinding, met een lapje de overgebleven of afgevloeide vloeimiddel afvegen. Geeft anders groene aanslag op ´t koper.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_124271476
Goed beugelen met koper is inderdaad echt nodig. Mijn hele huis klappert momenteel als ik de kraan dicht draai.

Vaag me wel nog af, hoe zit dat met alupex?
Laat die handjes wapperen!
pi_124271893
Zou je dit project niet samen met iemand gaan doen? Als je niet weet hoe en wat met een knel koppeling dan is een nieuw reservoir best wel een stap. Uiteindelijk moet het wel voor jaren goed zijn, en ook belangrijk; je moet er een goed gevoel over hebben :Y

c_/
met een koekje
pi_124271972
Oh, en solderen vraagt ook wel wat oefening en vaardigheid hoor.
met een koekje
pi_124286635
eerste even de hoofdkraan fixxen (zie ander topic)... dan ga ik er wel mee aan de slag. Het gaat nu enkel om het aansluiten van het reservoir. Ik heb de knelkoppelingen in de gamma 's goed bekeken en "gevoeld" en dat ga ik gewoon kunnen.
pi_124287831
overigens; ik woon 5 hoog. als Vitens de kraan zou moeten vervangen, moet dan niet hemel en aarde bewogen worden? "voor" de hoofdkraan duikt de leiding de vloer in en is ie verder foetsie...
pi_124287908
dat is toch probleem van vitens ?
ze kunnen tijdelijk water afsluiten in het gebouw maar ik denk dat het realistischer is om te denken dat elke verdieping een hoofdkraan heeft.
pi_124723149
kleine afrondende update:

het is werk waar een vakman misschien een half uurtje mee bezig is, en ik dus een hele dag, maar gisteren wat leidingwerk in de badkamer aangepast en het nieuwe toilet geplaatst. Ging allemaal goed!

Enige wat ik nu nog merk is dat één knelfitting minimaal lekt (als in: 3 druppeltjes per dag). Niet de moeite nu om daarvoor het geheel weer open te maken, en durf hem niet strakker aan te draaien dan ie al zit, gevoel dat ik hem dan stuk draai. Tegen de zomer komt een nieuwe wastafel dus dan gaat dat stukje toch nog op de schop, tot die tijd redden we 't zo wel :)

dank voor de adviezen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')