12345r | maandag 11 maart 2013 @ 19:31 |
Beste FOK!ers, Ik heb een maand geleden een BMW E46 328i uit '98 aangeschaft. Geweldige wagen, rijd als een zonnetje, ben der nog altijd zeer tevree mee, maar helaas doet zich er een probleem voor... Zodra ik de auto met koude motor start en hem in zijn drive zet wil die nog wel eens afslaan, het toerental zakt gewoon in ene keer weg.. Als ik hem dan weer opnieuw start doet die het meestal wel weer zoals het hoort. Laat ik de auto na het starten een seconde of 30 draaien voordat ik naar z'n drive schakel is er ook niks aan de hand. De auto rijd verder perfect, schakelt zo zacht als boter en de automaatbak heeft bij 145k nog verse bakolie gekregen (staat momenteel 185k op de teller). Als je eenmaal weg bent zijn er gewoon geen problemen meer.. Ik heb wel het idee dat het steeds erger wordt, dus er moet wel echt wat aan gedaan worden. Ik hoop niet dat het het geval is, maar zou de automaatbak aan zijn eindje zijn ![]() Ik heb net de monteur gebeld en deze vertelde mij dat hij denkt dat het gasklephuis gereinigd moet worden, ook zat hij te denken aan de stappenmotor.. Zou dit de oorzaak van het afslaan kunnen zijn? Wat denken jullie dat het probleem is? Bvd ![]() | |
bokkepoot | maandag 11 maart 2013 @ 19:50 |
Inderdaad het gasklephuis en de stationairregelklep(stappenmotor) schoonmaken. Dan heb je dat in ieder geval uitgesloten en het kan geen kwaad Als ie stationair ook beroerd loopt kan je ook even kijken na je carterventilatie | |
Cybje | maandag 11 maart 2013 @ 22:33 |
Lijkt me eerder de motor dan de bak. Kan gewoon iets heel kleins zijn waardoor hij koud net niet goed blijft lopen in Drive. Dingen als gasklephuis zijn dan wel logische zaken om te checken. Maar het kan bijv. ook een temperatuursensortje zijn die iets afwijkt. Ik heb het ook wel eens gehad bij een automaat. Gewoon linkervoet op de rem, met rechtervoet heel licht gas bijgeven en dan in Drive zetten. Dan bleef hij wel lopen en was wegrijden een kwestie van de rem loslaten. Warm ging het sowieso wel goed, maar warm blijft een motor sowieso al makkelijker lopen. | |
blackbeartje | dinsdag 12 maart 2013 @ 00:01 |
pijl je automaat bak eens? wanneer voor het laatst vervangen? de meeste automaat problemen kan je daar mee oplossen En anders inderdaad hij kan te laag stationair lopen voor de extra belasting bij inschakeling D Maar als je het gevoel hebt dat hij normaal stationair loopt zal ik het daar niet zoeken. houdt er ook rekening mee dat in deze kou de olie een stuk dikker is bij koude motor... of als je de verkeerde olie in je automaat hebt kan hij dus moeilijker rond draaien tel daarbij op dat je motor olie ook dikker is ![]() | |
Sounddragon | dinsdag 12 maart 2013 @ 00:46 |
Ik denk dat die monteur zich helemaal niet moet uitlaten over eventuele storingen die dit kunnen veroorzaken voor hij irl heeft ervaren wat er daadwerkelijk gebeurt. Via de telefoon kun je niks anders als een beetje verzinnen en een gat in de lucht lullen, net zoals we kunnen op een forum aan de hand van meestal gebrekkige en/of gedeeltelijke info. Het inschakelen van de bak veroorzaakt een bepaalde weerstand, omdat een deel van de bak mee gaat draaien. Er zit een systeem in een versnellingsbak wat werkt als een koppeling, die moet dus voorkomen dat de auto meteen gaat rijden. Een automaat heeft toch de neiging om te gaan rijden, daarom trap je op de rem zodat de auto blijft stilstaan, deze kracht moet dus door die koppeling worden opgevangen. De kracht die dus wordt gegenereerd komt via de andere kant van de bak op de krukas terecht, waardoor de motor dus logischerwijs weerstand ondervindt en daardoor zakt de motor in toeren, dit wordt opgevangen door een systeem wat de motor dus ietsje meer brandstof geeft, waardoor hij niet afslaat. Nu kan dat systeem dus vervuild of defect zijn, maar het is evengoed mogelijk dat de bak dermate veel weerstand opwekt, dat de motor niet aan de praat kán worden gehouden. Dit verschil ga je pas ondervinden op het moment dat je hands on kunt kijken, luisteren en voelen wat er gebeurt. Indien de indruk wordt gewekt dat het in het stationair gebeuren ligt, kun je dus domweg dingen gaan vervangen en schoonmaken en er goedjes in gooien die een reinigende werking zouden hebben, maar de énige échte oplossing is een diagnoseboef á la Sjukkie met een kassie laten kijken wat er exact gebeurt in de motor wat tot het afslaan leidt. Denk ik dan, als derderangs online knutselsufferd. ![]() ![]() | |
Turquaz52 | dinsdag 12 maart 2013 @ 01:30 |
Ik zou toch eerder zeggen een koppelomvormer die het aan het begeven is..? | |
T42 | dinsdag 12 maart 2013 @ 10:10 |
als er te weinig in zit word het voor de motor lichter draaien en schakeld de bak slecht. maar ts is de olie nog ooit vervangen? | |
T42 | dinsdag 12 maart 2013 @ 10:11 |
en wat kan daar aan stuk eigelijk? | |
madco | dinsdag 12 maart 2013 @ 11:20 |
Et voila, staat gewoon in op ![]()
| |
12345r | dinsdag 12 maart 2013 @ 11:27 |
Bakolie is bij 145.000 vervangen, staat nu 185.000 op de teller...Dat is dus ook waar ik het meest bang voor ben, dat deze in de lockup blijft hangen oid... Dit zou betekenen dat ik tegen een complete bakrevisie aan zit te kijken? Toch blijft het vreemd dat de auto verder perfect schakelt en alleen dit probleem heeft als de auto net gestart is, heb je 1 meter gereden is er niks meer aan de hand... Dit soort dingen zijn toch ook niet uit te lezen? Ik hoop toch nog dat het wat kleins is, morgen worden het gasklephuis en de stappenmotor schoongemaakt... | |
Prullenbak6 | dinsdag 12 maart 2013 @ 11:47 |
Als je constant een snelheid rijdt, zeg bijvoorbeeld 80km/h schommelt je toerental dan overdreven? Dus dan bedoel ik dat je auto meer dan 200 toeren begint te schommelen? Dat wordt dus een ritje naar ZF in Duitsland. ![]() | |
T42 | dinsdag 12 maart 2013 @ 12:01 |
owjah dan is het even kijken hoeveel en of de pomp nog goed werkt | |
ZwartmetSuiker | dinsdag 12 maart 2013 @ 17:45 |
Ik denk dat je het probleem in het motorblok moet zoeken. Geef de volgende keer eens wat gas tijdens het schakelen. | |
stripe | vrijdag 15 maart 2013 @ 17:45 |
Het is een automaat Sherlock | |
Chuck-N0rr1s | vrijdag 15 maart 2013 @ 18:53 |
![]() oh voor TS, bak olie ook (laten) peilen, een te laag olie paal zorgt voor extra weerstand in de koppelomvormer zoals SD ook al aangaf ![]() | |
12345r | vrijdag 15 maart 2013 @ 19:10 |
Woensdag gasklephuis en stappenmotor gereinigd, sindsdien geen problemen meer ![]() De stappenmotor zat helemaal vast... | |
Sounddragon | vrijdag 15 maart 2013 @ 19:16 |
Lucky mechanic ![]() | |
ZwartmetSuiker | vrijdag 15 maart 2013 @ 19:23 |
Joh. Maar het toerental verandert wel zodra je schakelt tussen P R N D. | |
CafeRoker | vrijdag 15 maart 2013 @ 19:35 |
Nu ben ik toch wel nieuwsgierig, ik ben hier niet zo in thuis maar ik dacht dat een defecte stappenmotor in de regel vervangen ipv schoongemaakt werd. Het zal bij TS vast prima opgelost zijn, maar is dit nu eigenlijk een gebruikelijke werkwijze? | |
Fer | vrijdag 15 maart 2013 @ 19:55 |
Stappenmotor regelt over het algemeen een luchtklep die bepaalt hoeveel lucht de motor krijgt, bij stationair draaien. Als die vervuilt, door carterdampen of een egr systeem, gaat de klep vastzitten of stroef lopen, waardoor de motor niet snel genoeg meer kan reageren om een te laag stationair toerental. |