Ik denk dat die monteur zich helemaal niet moet uitlaten over eventuele storingen die dit kunnen veroorzaken voor hij irl heeft ervaren wat er daadwerkelijk gebeurt. Via de telefoon kun je niks anders als een beetje verzinnen en een gat in de lucht lullen, net zoals we kunnen op een forum aan de hand van meestal gebrekkige en/of gedeeltelijke info.
Het inschakelen van de bak veroorzaakt een bepaalde weerstand, omdat een deel van de bak mee gaat draaien. Er zit een systeem in een versnellingsbak wat werkt als een koppeling, die moet dus voorkomen dat de auto meteen gaat rijden. Een automaat heeft toch de neiging om te gaan rijden, daarom trap je op de rem zodat de auto blijft stilstaan, deze kracht moet dus door die koppeling worden opgevangen.
De kracht die dus wordt gegenereerd komt via de andere kant van de bak op de krukas terecht, waardoor de motor dus logischerwijs weerstand ondervindt en daardoor zakt de motor in toeren, dit wordt opgevangen door een systeem wat de motor dus ietsje meer brandstof geeft, waardoor hij niet afslaat.
Nu kan dat systeem dus vervuild of defect zijn, maar het is evengoed mogelijk dat de bak dermate veel weerstand opwekt, dat de motor niet aan de praat kán worden gehouden. Dit verschil ga je pas ondervinden op het moment dat je hands on kunt kijken, luisteren en voelen wat er gebeurt.
Indien de indruk wordt gewekt dat het in het stationair gebeuren ligt, kun je dus domweg dingen gaan vervangen en schoonmaken en er goedjes in gooien die een reinigende werking zouden hebben, maar de énige échte oplossing is een diagnoseboef á la Sjukkie met een kassie laten kijken wat er exact gebeurt in de motor wat tot het afslaan leidt.
Denk ik dan, als derderangs online knutselsufferd.