abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_123924394
Beste FOK!ers,

Ik heb een maand geleden een BMW E46 328i uit '98 aangeschaft. Geweldige wagen, rijd als een zonnetje, ben der nog altijd zeer tevree mee, maar helaas doet zich er een probleem voor...

Zodra ik de auto met koude motor start en hem in zijn drive zet wil die nog wel eens afslaan, het toerental zakt gewoon in ene keer weg.. Als ik hem dan weer opnieuw start doet die het meestal wel weer zoals het hoort.
Laat ik de auto na het starten een seconde of 30 draaien voordat ik naar z'n drive schakel is er ook niks aan de hand.

De auto rijd verder perfect, schakelt zo zacht als boter en de automaatbak heeft bij 145k nog verse bakolie gekregen (staat momenteel 185k op de teller). Als je eenmaal weg bent zijn er gewoon geen problemen meer..

Ik heb wel het idee dat het steeds erger wordt, dus er moet wel echt wat aan gedaan worden.

Ik hoop niet dat het het geval is, maar zou de automaatbak aan zijn eindje zijn ;( ?

Ik heb net de monteur gebeld en deze vertelde mij dat hij denkt dat het gasklephuis gereinigd moet worden, ook zat hij te denken aan de stappenmotor.. Zou dit de oorzaak van het afslaan kunnen zijn?

Wat denken jullie dat het probleem is?

Bvd :)
  maandag 11 maart 2013 @ 19:50:08 #2
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_123925487
Inderdaad het gasklephuis en de stationairregelklep(stappenmotor) schoonmaken. Dan heb je dat in ieder geval uitgesloten en het kan geen kwaad

Als ie stationair ook beroerd loopt kan je ook even kijken na je carterventilatie
Als ook van de sarcastische opmerkingen
  maandag 11 maart 2013 @ 22:33:49 #3
35845 Cybje
Muuh muuh muuh
pi_123937353
Lijkt me eerder de motor dan de bak. Kan gewoon iets heel kleins zijn waardoor hij koud net niet goed blijft lopen in Drive. Dingen als gasklephuis zijn dan wel logische zaken om te checken. Maar het kan bijv. ook een temperatuursensortje zijn die iets afwijkt.

Ik heb het ook wel eens gehad bij een automaat. Gewoon linkervoet op de rem, met rechtervoet heel licht gas bijgeven en dan in Drive zetten. Dan bleef hij wel lopen en was wegrijden een kwestie van de rem loslaten. Warm ging het sowieso wel goed, maar warm blijft een motor sowieso al makkelijker lopen.
Schaap
pi_123942143
pijl je automaat bak eens?
wanneer voor het laatst vervangen?
de meeste automaat problemen kan je daar mee oplossen

En anders inderdaad hij kan te laag stationair lopen voor de extra belasting bij inschakeling D
Maar als je het gevoel hebt dat hij normaal stationair loopt zal ik het daar niet zoeken.

houdt er ook rekening mee dat in deze kou de olie een stuk dikker is bij koude motor... of als je de verkeerde olie in je automaat hebt kan hij dus moeilijker rond draaien

tel daarbij op dat je motor olie ook dikker is :) kan allemaal factoren zijn he
  dinsdag 12 maart 2013 @ 00:46:56 #5
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_123943640
Ik denk dat die monteur zich helemaal niet moet uitlaten over eventuele storingen die dit kunnen veroorzaken voor hij irl heeft ervaren wat er daadwerkelijk gebeurt. Via de telefoon kun je niks anders als een beetje verzinnen en een gat in de lucht lullen, net zoals we kunnen op een forum aan de hand van meestal gebrekkige en/of gedeeltelijke info.

Het inschakelen van de bak veroorzaakt een bepaalde weerstand, omdat een deel van de bak mee gaat draaien. Er zit een systeem in een versnellingsbak wat werkt als een koppeling, die moet dus voorkomen dat de auto meteen gaat rijden. Een automaat heeft toch de neiging om te gaan rijden, daarom trap je op de rem zodat de auto blijft stilstaan, deze kracht moet dus door die koppeling worden opgevangen.
De kracht die dus wordt gegenereerd komt via de andere kant van de bak op de krukas terecht, waardoor de motor dus logischerwijs weerstand ondervindt en daardoor zakt de motor in toeren, dit wordt opgevangen door een systeem wat de motor dus ietsje meer brandstof geeft, waardoor hij niet afslaat.

Nu kan dat systeem dus vervuild of defect zijn, maar het is evengoed mogelijk dat de bak dermate veel weerstand opwekt, dat de motor niet aan de praat kán worden gehouden. Dit verschil ga je pas ondervinden op het moment dat je hands on kunt kijken, luisteren en voelen wat er gebeurt.
Indien de indruk wordt gewekt dat het in het stationair gebeuren ligt, kun je dus domweg dingen gaan vervangen en schoonmaken en er goedjes in gooien die een reinigende werking zouden hebben, maar de énige échte oplossing is een diagnoseboef á la Sjukkie met een kassie laten kijken wat er exact gebeurt in de motor wat tot het afslaan leidt.

Denk ik dan, als derderangs online knutselsufferd. :@ :+
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_123944411
Ik zou toch eerder zeggen een koppelomvormer die het aan het begeven is..?
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  dinsdag 12 maart 2013 @ 10:10:38 #7
53151 T42
Pinball Wizard
pi_123948247
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 00:01 schreef blackbeartje het volgende:
pijl je automaat bak eens?
wanneer voor het laatst vervangen?
de meeste automaat problemen kan je daar mee oplossen

En anders inderdaad hij kan te laag stationair lopen voor de extra belasting bij inschakeling D
Maar als je het gevoel hebt dat hij normaal stationair loopt zal ik het daar niet zoeken.

houdt er ook rekening mee dat in deze kou de olie een stuk dikker is bij koude motor... of als je de verkeerde olie in je automaat hebt kan hij dus moeilijker rond draaien

tel daarbij op dat je motor olie ook dikker is :) kan allemaal factoren zijn he
als er te weinig in zit word het voor de motor lichter draaien en schakeld de bak slecht.
maar ts is de olie nog ooit vervangen?
  dinsdag 12 maart 2013 @ 10:11:00 #8
53151 T42
Pinball Wizard
pi_123948259
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 01:30 schreef Turquaz52 het volgende:
Ik zou toch eerder zeggen een koppelomvormer die het aan het begeven is..?
en wat kan daar aan stuk eigelijk?
pi_123950543
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 10:10 schreef T42 het volgende:

[..]

als er te weinig in zit word het voor de motor lichter draaien en schakeld de bak slecht.
maar ts is de olie nog ooit vervangen?
Et voila, staat gewoon in op ;)

quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 19:31 schreef 12345r het volgende:
De auto rijd verder perfect, schakelt zo zacht als boter en de automaatbak heeft bij 145k nog verse bakolie gekregen (staat momenteel 185k op de teller). Als je eenmaal weg bent zijn er gewoon geen problemen meer..
pi_123950711
Bakolie is bij 145.000 vervangen, staat nu 185.000 op de teller...

quote:
2s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 01:30 schreef Turquaz52 het volgende:
Ik zou toch eerder zeggen een koppelomvormer die het aan het begeven is..?
Dat is dus ook waar ik het meest bang voor ben, dat deze in de lockup blijft hangen oid... Dit zou betekenen dat ik tegen een complete bakrevisie aan zit te kijken?
Toch blijft het vreemd dat de auto verder perfect schakelt en alleen dit probleem heeft als de auto net gestart is, heb je 1 meter gereden is er niks meer aan de hand...

Dit soort dingen zijn toch ook niet uit te lezen?

Ik hoop toch nog dat het wat kleins is, morgen worden het gasklephuis en de stappenmotor schoongemaakt...
pi_123951445
Als je constant een snelheid rijdt, zeg bijvoorbeeld 80km/h schommelt je toerental dan overdreven? Dus dan bedoel ik dat je auto meer dan 200 toeren begint te schommelen?

Dat wordt dus een ritje naar ZF in Duitsland. :)
Putin for President _O_
  dinsdag 12 maart 2013 @ 12:01:28 #12
53151 T42
Pinball Wizard
pi_123951943
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 11:20 schreef madco het volgende:

[..]

Et voila, staat gewoon in op ;)

[..]

owjah dan is het even kijken hoeveel en of de pomp nog goed werkt
pi_123966763
Ik denk dat je het probleem in het motorblok moet zoeken.

Geef de volgende keer eens wat gas tijdens het schakelen.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_124099717
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 17:45 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Ik denk dat je het probleem in het motorblok moet zoeken.

Geef de volgende keer eens wat gas tijdens het schakelen.
Het is een automaat Sherlock
pi_124102042
quote:
3s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 00:46 schreef Sounddragon het volgende:
maar de énige échte oplossing is een diagnoseboef á la Sjukkie met een kassie laten kijken wat er exact gebeurt in de motor wat tot het afslaan leidt.

^O^

oh voor TS, bak olie ook (laten) peilen, een te laag olie paal zorgt voor extra weerstand in de koppelomvormer zoals SD ook al aangaf :P
pi_124102709
Woensdag gasklephuis en stappenmotor gereinigd, sindsdien geen problemen meer ^O^
De stappenmotor zat helemaal vast...
  vrijdag 15 maart 2013 @ 19:16:10 #17
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_124103016
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 19:10 schreef 12345r het volgende:
Woensdag gasklephuis en stappenmotor gereinigd, sindsdien geen problemen meer ^O^
De stappenmotor zat helemaal vast...
Lucky mechanic ^O^
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_124103413
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 17:45 schreef stripe het volgende:

[..]

Het is een automaat Sherlock
Joh. Maar het toerental verandert wel zodra je schakelt tussen P R N D.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_124103946
Nu ben ik toch wel nieuwsgierig, ik ben hier niet zo in thuis maar ik dacht dat een defecte stappenmotor in de regel vervangen ipv schoongemaakt werd.

Het zal bij TS vast prima opgelost zijn, maar is dit nu eigenlijk een gebruikelijke werkwijze?
pi_124105024
Stappenmotor regelt over het algemeen een luchtklep die bepaalt hoeveel lucht de motor krijgt, bij stationair draaien. Als die vervuilt, door carterdampen of een egr systeem, gaat de klep vastzitten of stroef lopen, waardoor de motor niet snel genoeg meer kan reageren om een te laag stationair toerental.
.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')