abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_123844478
Volgens 42 procent van de Oostenrijkers „was niet alles slecht” onder Adolf Hitler. 61 procent van de inwoners willen een „sterke man” aan de regering in de Alpenrepubliek. Het zijn vooral oudere Oostenrijkers die dat willen.

Dit blijkt uit een opiniepeiling van de liberale kwaliteitskrant Der Standard naar aanleiding van de 75e verjaardag van de 'Anschluss' (annexatie). 'Führer' (leider) Hitler viel op 12 maart 1938 met het Duitse leger, de politie en de SS zijn geboorteland binnen. 53 procent van de Oostenrijkers denkt dat de Anschluss vrijwillig gebeurde, 46 procent ziet zijn land in de rol van slachtoffer.

54 procent van de ondervraagden denkt dat Hitlers NSDAP met enig succes aan de verkiezingen in Oostenrijk zou kunnen deelnemen, als de partij niet na de Tweede Wereldoorlog was verboden.

Het zijn vooral jongere en hoog opgeleide Oostenrijkers die electorale kansen zien voor een nazipartij. 56 procent van de Oostenrijkers denkt dat anti-Joodse pogroms in het land nog steeds mogelijk zijn.

bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)onder_Hilter___.html

Ik weet niet goed wat de kwaliteit van het onderzoek is, maar ik las met verbazing : "Het zijn vooral jongere en hoog opgeleide Oostenrijkers die electorale kansen zien voor een nazipartij."

Dan is het meer een teken van de tijd dan een lering van het verleden.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_123844679
Lekker boeiend!
Zonder wrijving geen glans
  zaterdag 9 maart 2013 @ 21:58:32 #4
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_123844907
Gevalletje open deur.

Als alles slecht was dan hadden mensen niet op hem gestemd.
We zullen zien, zei de blinde.
pi_123845154
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 21:48 schreef cempexo het volgende:
Het zijn vooral jongere en hoog opgeleide Oostenrijkers die electorale kansen zien voor een nazipartij. 56 procent van de Oostenrijkers denkt dat anti-Joodse pogroms in het land nog steeds mogelijk zijn.
:{

ik betwijfel trouwens of dit onderzoek wel zo accuraat is
  zaterdag 9 maart 2013 @ 22:16:40 #6
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_123845771
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 21:58 schreef Doodloper het volgende:
Gevalletje open deur.

kijk ook eens in de tijdgeest van toen .....
dat doen veel mensen ook niet

Als er nu iemand opstaat die het bankwezen de kop in kan drukken en zorgt er voor dat alle onkruid het land uit wordt gezet en dan ook nog eens het geld terug naar de mensen die er voor werken , dan zal je ook zien dat 90 % van de bevolking op hem of haar zal stemmen

maar als zo iemand dan gestemd is draait hij of zij ook om
Kijk maar naar Rutte waar blijft mijn 1000 Euro ...
"Als mannen sneller als risico worden gezien en vrouwen overal mee wegkomen, dan verliezen we de nuance en rechtvaardigheid in het gesprek over grensoverschrijdend gedrag.
Dat is geen bescherming meer.
Dat is machtsmisbruik vermomd als moraal."
pi_123845858
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 22:16 schreef RAVW het volgende:

[..]

Als er nu iemand opstaat die het bankwezen de kop in kan drukken en zorgt er voor dat alle onkruid het land uit wordt gezet en dan ook nog eens het geld terug naar de mensen die er voor werken , dan zal je ook zien dat 90 % van de bevolking op hem of haar zal stemmen
wat probeer je hier mee te zeggen?
  zaterdag 9 maart 2013 @ 22:20:25 #8
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_123845914
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 22:18 schreef Kesefkesef het volgende:

[..]

wat probeer je hier mee te zeggen?
dat mensen vaak het mooiste stukje alleen maar laten zien als ze verkiesbaar zijn maat zo dra ze gekozen zijn draaien ze allemaal om ..
"Als mannen sneller als risico worden gezien en vrouwen overal mee wegkomen, dan verliezen we de nuance en rechtvaardigheid in het gesprek over grensoverschrijdend gedrag.
  zaterdag 9 maart 2013 @ 22:20:58 #9
137562 rakotto
Anime, patat en video games
pi_123845941
quote:
Volgens 42 procent van de Oostenrijkers „was niet alles slecht” onder Adolf Hitler. 61 procent van de inwoners willen een „sterke man” aan de regering in de Alpenrepubliek. Het zijn vooral oudere Oostenrijkers die dat willen.

Dit blijkt uit een opiniepeiling van de liberale kwaliteitskrant Der Standard naar aanleiding van de 75e verjaardag van de 'Anschluss' (annexatie). 'Führer' (leider) Hitler viel op 12 maart 1938 met het Duitse leger, de politie en de SS zijn geboorteland binnen. 53 procent van de Oostenrijkers denkt dat de Anschluss vrijwillig gebeurde, 46 procent ziet zijn land in de rol van slachtoffer.

54 procent van de ondervraagden denkt dat Hitlers NSDAP met enig succes aan de verkiezingen in Oostenrijk zou kunnen deelnemen, als de partij niet na de Tweede Wereldoorlog was verboden.

bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)onder_Hilter___.html

Ik weet niet goed wat de kwaliteit van het onderzoek is, maar ik las met verbazing : "Het zijn vooral jongere en hoog opgeleide Oostenrijkers die electorale kansen zien voor een nazipartij."

Dan is het meer een teken van de tijd dan een lering van het verleden.
Hitler heeft meer gedaan dan alleen maar mensen vermoorden. Niet waar?
All wars are civil wars, because all men are brothers. ~François Fénelon
  zaterdag 9 maart 2013 @ 22:22:50 #10
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_123846027
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 22:20 schreef rakotto het volgende:

[..]

Hitler heeft meer gedaan dan alleen maar mensen vermoorden. Niet waar?
kinderbijslag bijvoorbeeld
  zaterdag 9 maart 2013 @ 22:34:31 #11
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_123846588
quote:
Gevalletje open deur.

Nadat 'ie aan de macht was gekomen heeft 'ie inderdaad ieder jaar een bindend referendum uitgeschreven.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
pi_123847288
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 22:22 schreef RAVW het volgende:

[..]

kinderbijslag bijvoorbeeld
Ziekenzorg en werk verlening.
Ура для россии
  zaterdag 9 maart 2013 @ 22:48:40 #13
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_123847306
quote:

Der Standard is een betrouwbare krant.

De gestelde vraag was niet of men zelf op een nazipartij zou stemmen, maar of een nazipartij nu enig succes zou hebben bij de verkiezingen. En dat zou zomaar kunnen, zie bijvoorbeeld Jobbik in Hongarije en Gouden Dageraad in Griekenland, zeg ik als jongere hoogopgeleide Nederlander.
pi_123847571
Oostenrijkers zijn ook net mensen, met alle vooroordelen die daarbij horen. En waarom ook niet? Zijn jij en ik dan echt zoveel beter? Dacht het niet. Kijk maar eens naar de polarisatie tussen de verschillende groepen hier in NL. En dat zie ik voorlopig eerder erger, dan beter worden....
pi_123847804
Alsof 42% van de Oostenrijkse bevolking überhaupt onder Hitler zijn bewind leefde. Dan moeten ze daar een giga vergrijzingsprobleem hebben. :')
pi_123847992
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 22:03 schreef Kesefkesef het volgende:

[..]

Waarom niet? Mensen wereldwijd zijn geloof ik wel een beetje klaar met het jankgedrag van de joden. Lijkt me best te kunnen kloppen.
pi_123848062
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 22:56 schreef Timwonnacott het volgende:
Alsof 42% van de Oostenrijkse bevolking überhaupt onder Hitler zijn bewind leefde. Dan moeten ze daar een giga vergrijzingsprobleem hebben. :')
Dit, dacht ik ook.
  zaterdag 9 maart 2013 @ 23:04:42 #18
235357 TitusPullo
pi_123848276
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 22:59 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Waarom niet? Mensen wereldwijd zijn geloof ik wel een beetje klaar met het jankgedrag van de joden. Lijkt me best te kunnen kloppen.
Inderdaad, en hoe kan je dat nu beter bestrijden dan door middel van pogroms?
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
pi_123848421
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 23:04 schreef TitusPullo het volgende:

[..]

Inderdaad, en hoe kan je dat nu beter bestrijden dan door middel van pogroms?
Israël schijnt het een effectief middel te vinden in Palestina, dus wellicht met je hen die vraag stellen? Zij zullen er wel over nagedacht hebben.
  zaterdag 9 maart 2013 @ 23:10:08 #20
235357 TitusPullo
pi_123848571
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 23:07 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Israël schijnt het een effectief middel te vinden in Palestina, dus wellicht met je hen die vraag stellen? Zij zullen er wel over nagedacht hebben.
Waarom zou ik die vraag aan Israël stellen? Het gaat over pogroms in Oostenrijk. Maar als een flink gedeelte van de Oostenrijkse bevolking zo achterlijk is als jij bent, dan denk ik dat die pogroms er wel zullen komen.
  zaterdag 9 maart 2013 @ 23:11:55 #21
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_123848649
:')
  zaterdag 9 maart 2013 @ 23:12:33 #22
294141 tarantism
hups in die kont
pi_123848685
quote:
Gevalletje open deur.

Of het toont juist aan dat mensen vrij gemakkelijk te manipuleren zijn met de juiste propaganda.

Daarnaast was alles slecht in de Weimarrepubliek in de jaren '30. En in crisis maken mensen nogal eens de verkeerde keuze.

Jouw onvoorwaardelijke vertrouwen in de menselijke capaciteit om juiste keuzes te maken lijkt me zeer onterecht, zeker gegeven het onderwerp van spreken.
pi_123848686
het is maar goed dat de europese unie bestaat. anders zouden sommige landen de verkeerde kant opgaan... griekenland hongarije , oostenrijk wellicht ?
pi_123848873
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 22:59 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Welk jankgedrag van de joden? :')
pi_123848924
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 22:03 schreef Kesefkesef het volgende:

[..]

De vraag is wat ze denken he, niet wat ze vinden. Lijkt me weinig nieuwswaardig dit onderzoek.
Who's the black private dick
That's a sex machine to all the chicks?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')