abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 6 september 2002 @ 16:18:16 #1
28156 qbus
Walk of fame.
pi_5685016
quote:
RIO DE JANEIRO - Een aanval door de Verenigde Staten op Irak kan volgens de OPEC grote gevolgen voor de olieprijzen hebben.

Secretaris-generaal Alvaro Calderon van de organisatie van olie-exporterende landen (OPEC) gaf die waarschuwing donderdag op het Wereld Olie Congres in Rio de Janeiro. "Men weet doorgaans wanneer een oorlog begint, maar niet hoe die eindigt en met welke consequenties," aldus Calderon. De secretaris-generaal sluit niet uit dat de OPEC tot een prijsverhoging van olie besluit tijdens de bijeenkomst van de organisatie op 19 september in het Japanse Osaka.

Calderon uitte de waarschuwing in het licht van de verklaring van de Amerikaanse president Bush. Hij had eerder op de dag laten meedelen dat de Verenigde Staten voldoende bewijsmateriaal hebben om het bewind van Saddam Hussein omver te werpen.

Het word hoog tijd dat men dit olie-kartel eens flink aanpakt! het kan toch niet zo zijn dat als Bush Irak aanvalt, wij het dubbele voor brandstof moeten gaan betalen ?

[Dit bericht is gewijzigd door qbus op 06-09-2002 16:20]

vrijdag 6 september 2002 @ 16:20:21 #2
26978 Talk2me
© Copyright 2002 Talk2me
pi_5685058
kennen we dat niet bij hun decelareren ?
  vrijdag 6 september 2002 @ 16:20:50 #3
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_5685072
Er zijn volgens mij weinig regels voor mondiale kartelvorming, alhoewel het natuurlijk niet goed te praten is.

[Europese en Amerikaanse landbouw zijn ook niet echt brandschoon op dit gebied, dus...]

Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_5685079
TE LAAT!!!

Irak is al aangevallen. Volgende week zijn die prijzen niet meer te betalen.

vrijdag 6 september 2002 @ 16:22:54 #5
18933 Krush
Altijd newbie gebleven
pi_5685107
quote:
Op vrijdag 06 september 2002 16:18 schreef qbus het volgende:

[..]

Het word hoog tijd dat men dit olie-kartel eens flink aanpakt! het kan toch niet zo zijn dat als Bush Irak aanvalt, wij het dubbele voor brandstof moeten gaan betalen ?

En waarom zou dat niet kunnen? Toevallig hebben die landen olie, dat is hun eigendom. Als zij risico lopen vanwege een destabilisering in de regio moet iemand dat toch betalen.
pi_5685115
quote:
Op vrijdag 06 september 2002 16:21 schreef Kuupke het volgende:
TE LAAT!!!

Irak is al aangevallen. Volgende week zijn die prijzen niet meer te betalen.

???
Al aangevallen? je bedoeld die paar vliegtuigjes van vannacht?
  vrijdag 6 september 2002 @ 16:24:02 #7
28156 qbus
Walk of fame.
pi_5685122
quote:
Op vrijdag 06 september 2002 16:20 schreef Kaalhei het volgende:
Er zijn volgens mij weinig regels voor mondiale kartelvorming, alhoewel het natuurlijk niet goed te praten is.
Wat mij betreft neemt Bush een aantal olievelden mee, eens kijken of ze dan nog zo hoog van de toren blazen!
hopelijk niet erin
  vrijdag 6 september 2002 @ 16:24:31 #8
17061 mvt
blame Canada
pi_5685130
quote:

[..]

De meerderheid van de olie gaat ondertussen buiten de OPEC om. Nadeel is dat meestal de andere olielanden de OPEC adviezen volgen.
Het is trouwens meestal niet een prijsverhoging, maar marktwerking. Ze knijpen de productie, waardoor olie schaarser wordt.
We were to understand there would be pie and punch?
pi_5685181
quote:
Op vrijdag 06 september 2002 16:22 schreef Krush het volgende:

[..]

En waarom zou dat niet kunnen? Toevallig hebben die landen olie, dat is hun eigendom. Als zij risico lopen vanwege een destabilisering in de regio moet iemand dat toch betalen.

Klopt. En dan mag je nog blij zijn als ze het beperken tot het verhogen van de prijs. Ze zouden ook de kraan een tijdje helemaal kunnen dichtdraaien.

Maar qbus, leg eens uit, waarom zouden olie-producerende landen niet het recht hebben om de prijs van hun producten te verhogen? Mag alleen het westen zijn ongenoegen over iets uiten op een dergelijke manier? Denk aan handelsembargos en importheffingen bijvoorbeeld...

Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
  vrijdag 6 september 2002 @ 16:28:16 #10
33622 montesqieu
...De Verlichter...
pi_5685191
quote:

[..]

Het word wordt hoog tijd dat men dit olie-kartel eens flink aanpakt! het kan toch niet zo zijn dat als Bush Irak aanvalt, wij het dubbele voor brandstof moeten gaan betalen ?

Geen dank.
* * * *
  vrijdag 6 september 2002 @ 16:29:09 #11
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_5685203
quote:
Op vrijdag 06 september 2002 16:27 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

Klopt. En dan mag je nog blij zijn als ze het beperken tot het verhogen van de prijs. Ze zouden ook de kraan een tijdje helemaal kunnen dichtdraaien.

Denk niet dat dat getolereerd zal worden door enkele Westerse naties....
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
pi_5685228
quote:
Op vrijdag 06 september 2002 16:23 schreef D_Who het volgende:

[..]

???
Al aangevallen? je bedoeld die paar vliegtuigjes van vannacht?

NU.nl : Grootste luchtaanval op Irak in vier jaar tijd

Uitgegeven: 6-9-2002 9:40
Laatst gewijzigd: 6-9-2002 11:10

LONDEN - Britse en Amerikaanse vliegtuigen hebben de grootste luchtaanval in vier jaar tijd uitgevoerd op een luchtverdedigingsinstallatie in Irak. Dat meldde de BBC vrijdag op gezag van militaire bronnen.

Denk dat het wel binnenkort gebeurt, ja...

My door is always open, so feel free to leave!!!
  vrijdag 6 september 2002 @ 16:30:43 #13
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_5685229
quote:
Dan wens ik ze veel succes met hun economie....
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  vrijdag 6 september 2002 @ 16:31:05 #14
28156 qbus
Walk of fame.
pi_5685234
quote:
Op vrijdag 06 september 2002 16:24 schreef mvt het volgende:

[..]

De meerderheid van de olie gaat ondertussen buiten de OPEC om. Nadeel is dat meestal de andere olielanden de OPEC adviezen volgen.
Het is trouwens meestal niet een prijsverhoging, maar marktwerking. Ze knijpen de productie, waardoor olie schaarser wordt.

Ook een van hun bekende trucs idd.

Zoals ik al zei: Ik hoop dat de airforce als waarschuwing een paar olievelden meeneemt, het vooruitzicht op vernietiging van een van je grootste autonome bronnen van inkomsten is namelijk in landen als Irak een absoluut doem-scenario.

pi_5685330
Vandaag maar even tanken dus en gelijk een jerrycannetje volgieten
Where facts are few, experts are many.
  vrijdag 6 september 2002 @ 16:37:21 #16
28156 qbus
Walk of fame.
pi_5685366
quote:

Maar qbus, leg eens uit, waarom zouden olie-producerende landen niet het recht hebben om de prijs van hun producten te verhogen? Mag alleen het westen zijn ongenoegen over iets uiten op een dergelijke manier? Denk aan handelsembargos en importheffingen bijvoorbeeld...

Jawel, maar de opec vormt een dusdanig groot kartel dat het volgens mij alle internationale handelsverdragen overschreid. De enige reden dat er nog nooit ingegrepen is dmv importstops e.d is dat ruwe olie (naar verhouding) een van de schaarste fosiele brandstoffen op deze aarde vormt, en de opec-leden de uitbaters daarvan zijn.
  vrijdag 6 september 2002 @ 16:38:33 #17
24099 Tia_Tijger
Demonisator :)
pi_5685391
quote:
Op vrijdag 06 september 2002 16:31 schreef qbus het volgende:

Ook een van hun bekende trucs idd.

Zoals ik al zei: Ik hoop dat de airforce als waarschuwing een paar olievelden meeneemt, het vooruitzicht op vernietiging van een van je grootste autonome bronnen van inkomsten is namelijk in landen als Irak een absoluut doem-scenario.

Alsof wij of OPEC afhankelijk zijn van Iraakse olie, OPEC waarschuwt dat er mogelijk een prijsverhoging komt indien het tot oorlog komt, dat lijkt mij ook volledig logisch en was tijdens Desert Storm ook het geval.

Hoe maak jij eigenlijk van een mogelijkheid (sluit niet uit) een absoluut (Olieprijs gaat omhoog!).
Schrijf jij kopteksten voor de Telegraaf of zo?

En wat betreft verhalen als "hah, dan gaat hun economie kapot", moet je eens opletten hoe slecht het met onze economie gaat als de arabische landen hun geld uit het Westen terugtrekken.
Alleen Saudi-Arabie heeft al meer dan 200 miljard dollar in de VS geinvesteerd.

You have the right to remain silent. Anything you say will be misquoted, then used against you.
  vrijdag 6 september 2002 @ 16:45:27 #18
24099 Tia_Tijger
Demonisator :)
pi_5685505
quote:
Op vrijdag 06 september 2002 16:37 schreef qbus het volgende:

Jawel, maar de opec vormt een dusdanig groot kartel dat het volgens mij alle internationale handelsverdragen overschreid. De enige reden dat er nog nooit ingegrepen is dmv importstops e.d is dat ruwe olie (naar verhouding) een van de schaarste fosiele brandstoffen op deze aarde vormt, en de opec-leden de uitbaters daarvan zijn.

Ja en....?
You have the right to remain silent. Anything you say will be misquoted, then used against you.
  vrijdag 6 september 2002 @ 16:45:36 #19
28156 qbus
Walk of fame.
pi_5685508
quote:
Op vrijdag 06 september 2002 16:30 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Dan wens ik ze veel succes met hun economie....

Die wordt totaal vernietigt als men aan hun oliebronnen komt.

Het mes snijd dus aan 2 kanten......

vrijdag 6 september 2002 @ 16:50:41 #20
8369 speknek
Another day another slay
pi_5685617
Niet erg, dan benadrukt OPEC alleen maar de noodzaak om andere brandstoffen uit te vinden c.q. aan te boren.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  vrijdag 6 september 2002 @ 16:57:04 #21
28156 qbus
Walk of fame.
pi_5685767
quote:
Op vrijdag 06 september 2002 16:50 schreef speknek het volgende:
Niet erg, dan benadrukt OPEC alleen maar de noodzaak om andere brandstoffen uit te vinden c.q. aan te boren.
Das ook een theorie natuurlijk.
Alleen zou je je kunnen afvragen of de belangen van bijvoorbeeld Nederland in Koninklijke olie niet te groot zijn om dit te stimuleren.
  vrijdag 6 september 2002 @ 17:04:53 #22
8369 speknek
Another day another slay
pi_5685949
Ach kleine aderlating om ons voorgoed van het juk van het midden-oosten te ontdoen. Beetje lullig dat zij weer teruggaan naar hun arme boeren bestaan. Maar eigen schuld dikke bult.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_5689540
quote:

[..]

Zal wel meevallen. Als het midden-oosten geen olie levert wordt de olie lekker duur. Andere landen zullen dan graag een paar extra vaatjes oppompen. Het regelt zichzelf wel weer. Beetje accijnzen aanpassen mocht het uit de hans lopen en er is weinig aan de hand. We hebben ook veel grotere voorraden als vroeger.
quote:

[..]

Dan hebben ze daar ook geen geld, is niet echt handig voor hen.
  vrijdag 6 september 2002 @ 20:04:24 #24
8369 speknek
Another day another slay
pi_5689553
quote:
Op vrijdag 06 september 2002 20:03 schreef extremeknul het volgende:
Dan hebben ze daar ook geen geld, is niet echt handig voor hen.
Mwah, ik denk dat die oliesjeiks een redelijke buffer hebben. En de gewone bevolking interesseert hun toch geen kont.
En als die wel zouden demonstreren doen ze dat wel tegen Amerika.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')