abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_125477984
De directe gevolgen van de crisis zijn veel en veel groter in Spanje. Goed toeven? Vertel dat de Spanjaarden maar. Ongeveer 70% van alle personen onder 25 in de Comunidad Valenciana is langdurig werkloos. Er zijn gewoon bijna geen banen meer.

Wat er hier zit aan Nederlanders en Britten zijn grotendeels gepensioneerden, en dat geldt voor de Noren iets minder. Het aantal Nederlanders dat hier werkt is flink afgenomen, en wat er hier nog zit zijn grotendeels mensen die in de horeca werken, die elke zoveel maanden op een ander terras rondlopen. Veel horecagelegenheden zijn gewoon vrij leeg.

Dan spreek ik over de Costa Blanca, maar dat is sowieso waar het overgrote deel van de buitenlanders zit.

Dus, crisis in Nederland erger? Ik denk het niet.
pi_125706770
In Madrid en Barcelona buzzt het gewoon lekker door hoor.

En vergeet niet dat het steeds gaat over de officiele werkloosheid. Er werken zoveel mensen zwart, dat de echte werkloosheid véél lager is.

In Nederland moet je daarentegen so wie so 9 % bij de werkloosheidscijfers optellen. Dat is het percentage van de arbeidsbevolking dat ''ziek '' zegt te zijn, en met een uitkering thuis zit.

En die boze pensionadas aan de costas hebben gewoon verkeerd gegokt. Hu huisje is minder waard, maar zolang het (pensioen) geld uit Nederland, Zweden , duitsland enzv, blijft binnenkomen, is ook daar niets aan de hand.
pi_129574011

Update:

Ik vind je laatste regel wel interessant.(ondanks mijn wat late reactie)

De huisjes zijn minder waard, dus is het oppassen geblazen met al die advertenties/aanbiedingen die je op tv ziet waar een goede investering in Spanje (of Portugal) wordt belooft qua woning als men er nu 1 koopt. (of een perceel)

Of zeg je dat dat wat te ver gezocht is?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 01-08-2013 11:33:27 ]
pi_129598425
quote:
6s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 11:32 schreef Iwanius het volgende:

Update:

Ik vind je laatste regel wel interessant.(ondanks mijn wat late reactie)

De huisjes zijn minder waard, dus is het oppassen geblazen met al die advertenties/aanbiedingen die je op tv ziet waar een goede investering in Spanje (of Portugal) wordt belooft qua woning als men er nu 1 koopt. (of een perceel)

Of zeg je dat dat wat te ver gezocht is?
Nee. De echte klap moet nog komen in Spanje.

De grote portefeuilles met onroerend goed zijn door (staats)banken opgekocht, en die houden de prijzen gewoon op een te hoog niveau, omdat anders het vertrouwen helemaal zou worden ondermijnd.

Als de Spaanse economie niet aantrekt wordt dat heel erg duur voor de overheid om die prijzen kunstmatig hoog te houden.
pi_129650453
En als we die gedachte vasthouden in het achterhoofd dan is er nog steeds een reële kans dat Spanje failliet gaat?

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 03-08-2013 17:26:30 ]
pi_129783025
Spanje mag niet failliet van de ECB.

Dus gebeurt het niet.
pi_129801223
Het zal niet failliet gaan, maar dat zegt verder vrij weinig over het verdere verloop van de crisis. Eén ding is zeker, de echte klap moet inderdaad nog komen.
pi_129819508
De vraag is wie die echte klap op mag vangen.

mijn gok: De werkende middenklasse
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')