abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 zondag 3 maart 2013 @ 19:20:06 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_123584646
Twee van de zeven gestolen schilderijen uit de Kunsthal in Rotterdam zouden zijn verbrand. De moeder van de Roemeense hoofdverdachte zou dat gedaan hebben, meldde de televisiezender Antena3 zondag. Het zou gaan om de werken van Matisse en Gauguin.

Haar zoon zou met de twee schilderijen tevergeefs door Roemenië hebben gereisd in de hoop ze te kunnen verkopen. Door ze te verbranden zou de moeder haar zoon hebben willen helpen.

De moeder en de tante van hoofdverdachte Radu Dogauru zijn het afgelopen weekend verhoord. Beiden zouden betrokken zijn bij het verbergen van de gestolen schilderijen in hun woonplaats, het dorpje Carcaliu in de Roemeense provincie Tulcea. De afgelopen week is in het dorpje een aantal huizen doorzocht. De politie hoopte de schilderijen te vinden. De waarde van de gestolen meesterwerken ligt tussen de 100 en 200 miljoen euro.

De tante van de hoofdverdachte wordt vervolgd voor overtreding van de wapenwet, zei eerder deze week een politiewoordvoerder. In haar woning zijn vier wapens gevonden die van de drie verdachten van de roof zijn. Dat drietal zit sinds januari vast. De woordvoerder zei dat met de vrijlating van de familieleden de verhoren niet beëindigd zijn.

Ze kon niets zeggen over de kansen dat de schilderijen op korte termijn onbeschadigd worden teruggevonden. Ze noemde het verbranden door de moeder van twee van de zeven schilderijen één van de vele wilde verhalen die de ronde doen over de schilderijenroof.

:{
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_123586117
Wel een grote zonde als het waar is. De historische waarde is natuurlijk veel groter dan de monetaire waarde van de schilderijen.
  zondag 3 maart 2013 @ 20:13:28 #3
143001 Prospera
Verfrissend
pi_123587208
De geroofde schilderijen van Monet, http://nl.wikipedia.org/wiki/Triton_Collectie, daarvan valt het verf van het doek als het niet goed vervoerd word en deze zijn opgerold meegenomen.
Dat zijn al 2 doeken die kapot zijn.

Nog eens een schilderij van Matisse en 1 van Gaugain die verbrandt zijn door een roemeense moeder :?
Dat zijn 4 doeken.

[ Bericht 13% gewijzigd door Prospera op 03-03-2013 20:54:47 ]
Alles wordt tussen de regels bepaald.
  Trouwste user 2022 zondag 3 maart 2013 @ 20:41:48 #4
7889 tong80
Spleenheup
pi_123588863
quote:
14s.gif Op zondag 3 maart 2013 19:50 schreef superdrufus het volgende:
Wel een grote zonde als het waar is. De historische waarde is natuurlijk veel groter dan de monetaire waarde van de schilderijen.
Ik dacht ook niet in geld. Maar dat alles van waarde weerloos is.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_123590682
Ophangen die mensen
Ons aller kapitein haque is ook aanwezig
  Trouwste user 2022 maandag 4 maart 2013 @ 15:14:15 #6
7889 tong80
Spleenheup
pi_123618608
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 21:11 schreef Haque het volgende:
Ophangen die mensen
In Rotterdam is maandagmiddag een 19-jarige Roemeense vrouw gearresteerd. Zij wordt verdacht van medeplichtigheid bij het onderbrengen van de zeven gestolen schilderijen die in oktober uit de Kunsthal werden geroofd.

De schilderijen zouden na de roof, zo is het vermoeden, direct naar een woning in Rotterdam zijn gebracht. 'Daar zijn vermoedelijk de lijsten van de doeken afgehaald en op een later moment naar Roemenië overgebracht. In de woning verbleef op dat moment onder anderen de maandag aangehouden 19-jarige vrouw', aldus de politie.

De politie meldt dat er inmiddels veel in kaart is gebracht. 'Ook als het gaat om andere personen die mogelijk bij de heling betrokken zijn geweest', zegt de politie. Politiemensen keken ook tientallen uren naar camerabeelden van de Kunsthal en beelden van camera's uit de ruime omgeving. Daaruit kwamen twee mannen naar voren die door hun gedrag en frequentie van de bezoeken als verdachten werden gezien. Deze mannen van 25 en 28 jaar zijn eerder dit jaar in hun thuisland Roemenië aangehouden.

De 19-jarige vrouw zou de vriendin zijn van de 28-jarige verdachte die op 21 januari in zijn eigen land werd aangehouden. Samen met de andere aangehouden, 25-jarige man wordt hij verdacht van het voorbereiden van de kunstroof. De derde persoon die in Roemenië werd aangehouden, is 23 jaar. Alle drie zitten ze nog vast en worden door de plaatselijke politie verhoord.

pi_123631982
Ze pinkt er zelf ook een traantje van weg zie ik.
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
pi_123696670
Gelukkig hebben we de foto's nog.
  Trouwste user 2022 vrijdag 8 maart 2013 @ 10:02:23 #9
7889 tong80
Spleenheup
pi_123780343
De 19-jarige Natasha Timofei die sinds maandag vastzit voor betrokkenheid bij de kunstroof in Rotterdam in oktober, biedt zichzelf aan als prostituee op een sekssite. Op Kinky.nl vraagt de Roemeense 150 euro per uur in ruil voor seksuele diensten. Dat meldt GeenStijl, die doorlinkt naar haar profielpagina.

Op haar profiel noemt de Roemeense zichzelf Alessia en schrijft uit Rusland te komen, maar op de foto's lijkt toch echt Timofei (of een hele goede look-a-like) te poseren. Haar advertentietekst is geschreven in gebrekkig Nederlands en luidt als volgt: 'Ik kan alle uw erotische fantasien waar maken. Bij u of bij mij kan ik u onvergetelijke momenten bezorgen. Ik spreek allen maar Engels. Half uur 100 euro, een uur 150 euro. Als ik niet tijdig opneem probeer aub opnieuw of laat mij een boodschaap en ik zal u terug bellen. Dikke kusjes.'

Natasha is het liefje van de hoofdverdachte in de Rotterdamse Kunsthalroof, die in januari is opgepakt in Boekarest. De politie in Roemenië en Rotterdam werken nog steeds nauw samen in het onderzoek naar de roof van zeven uiterst kostbare schilderijen. Timofei zou betrokken zijn geweest bij het onderbrengen van de doeken in een huis aan de Jonker Fransstraat in het centrum van de Maasstad.

Donderdag wordt de Roemeense voorgeleid aan de rechter-commissaris op verdenking van heling, zo maakte Openbaar Ministerie bekend. Ze blijft nog zeker twee weken vastzitten.

Trouwste user 2022 zaterdag 9 maart 2013 @ 02:42:34 #10
7889 tong80
Spleenheup
pi_123818407
De moeder van de Roemeense hoofdverdachte van de schilderijenroof uit de Kunsthal in Rotterdam, is vrijdag opnieuw aangehouden en overgebracht naar het politiebureau voor verhoor. Dat melden het persbureau Mediafax en televisiezender Antena3.

De rechtbank heeft beslist dat de vrouw 29 dagen blijft vastzitten. De moeder van hoofdverdachte Radu D. uit het dorpje Carcaliu wordt ervan verdacht de gestolen schilderijen tijdelijk in haar woning te hebben verborgen.

Ook is zij volgens de politie een belangrijke pion in de kunstroof en zou ze kunnen helpen bij het terugvinden van de schilderijen. Daarvan ontbreekt tot op dit moment nog steeds ieder spoor

Trouwste user 2022 zaterdag 9 maart 2013 @ 08:49:05 #11
7889 tong80
Spleenheup
pi_123819692
De moeder van een van de verdachten van de roof uit de Kunsthal in Rotterdam is in Roemenië aangehouden. Dat meldt het Roemeense persbureau Mediafax vrijdag. De vrouw mag voorlopig 29 dagen vast worden gehouden.

Maandag werd een 19-jarige Roemeense aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij de kunstroof. De vrouw, de vriendin van een 28-jarige verdachte die eerder samen met twee anderen werd aangehouden in Roemenië, wordt verdacht van heling. De kunstwerken zouden na de roof in het huis in Rotterdam waar zij destijds woonde zijn ondergebracht. Donderdag werd bepaald dat de vrouw nog twee weken vastblijft.

Bij de roof in oktober werden in enkele minuten zeven schilderijen meegenomen uit de Kunsthal. Het ging om werken van Claude Monet, Pablo Picasso, Henri Matisse, Paul Gauguin, Meyer de Haan en Lucian Freud. De waarde van de buit werd tussen de vijftig en honderd miljoen euro geschat.

Trouwste user 2022 woensdag 13 maart 2013 @ 09:01:24 #12
7889 tong80
Spleenheup
pi_123994006
De drie Roemenen die in Boekarest zijn opgepakt voor de grote schilderijenroof uit de Rotterdamse Kunsthal, worden in hun eigen land vervolgd en berecht. Dat meldt De Telegraaf. Het OM Rotterdam heeft niet om uitlevering gevraagd van de verdachten.

Nederland laat de zaak volledig aan Roemenië over. Over de reden van die beslissing is het OM vaag. 'We hebben ervoor gekozen het zo te doen", is de enige reactie. Justitie zegt niets te weten over een conflict met de Roemeense justitie.

Op 16 oktober drongen twee mannen de Kunsthal binnen aan de zijde van het Museumpark. Ze namen zeven schilderijen mee, waaronder werken van Claude Monet, Pablo Picasso en Henri Matisse. De kunstwerken zouden vele miljoenen waard zijn.

Trouwste user 2022 donderdag 14 maart 2013 @ 12:12:12 #13
7889 tong80
Spleenheup
pi_124044424
'De weggeroofde schilderijen komen alleen boven water als wij in Nederland voor de rechter komen.' Dat hebben de Roemeense verdachten van de schilderijenroof uit de Kunsthal via hun advocaat aan De Telegraaf laten weten.

'Nederland moet weten dat de Roemeense verdachten in Nederland vervolgd willen worden', zegt de advocaat. De verdachten zouden bang zijn dat in Roemenië hun rechten worden geschonden.

De verdachten willen een deal sluiten met het Openbaar Ministerie, aldus de advocaat. 'De officier van justitie weet dat nog niet, maar zal dat via deze publicatie in De Telegraaf vernemen', aldus de advocaat.

Twee mensen drongen op 16 oktober het gebouw van de Kunsthal binnen. In korte tijd namen ze zeven schilderijen mee, waaronder werken van Claude Monet, Pablo Picasso, Henri Matisse en Paul Gauguin. De werken zouden vele miljoenen waard zijn. In januari werden drie Roemenen opgepakt voor de roof. Begin deze maand pakte deze politie in Rotterdam een 19-jarige Roemeense op, omdat ze zou hebben geholpen bij het verstoppen van de schilderijen.

Trouwste user 2022 vrijdag 15 maart 2013 @ 11:33:46 #14
7889 tong80
Spleenheup
pi_124085173
Justitie in Nederland werkt in de kunstroofzaak veel te langzaam. Dat zegt de advocaat van de in Roemenië vastgehouden verdachte Radu Dogaru, die betrokken zou zijn geweest bij de diefstal van schilderijen uit de Rotterdamse Kunsthal.

Advocaat Bogdan Cimbru laakt de Nederlandse traagheid bij het afhandelen van het verzoek van Dogaru om in Nederland berecht te worden. Er is zelfs nog geen enkele reactie gekomen, zei de advocaat vrijdag tegen het ANP. 'De onderzoekers die zich in Nederland met deze zaak bezighouden zouden een andere baan moeten zoeken', aldus Cimbru.

Dat de 19-jarige vriendin van Dogaru nog altijd vastzit, noemt Cimbru 'onvoorstelbaar'. 'Het is al lang duidelijk dat zij verder nergens iets vanaf wist en nooit een rol heeft gespeeld in de diefstal. En toch blijft ze maar vastzitten. Waarom? Niemand begrijpt er nog iets van.'

De verdachten van de kunstroof willen in Nederland worden berecht en niet in Roemenië. Pas als dat geregeld zou zijn, zouden zij bereid zijn de plaats bekend te maken waar de zeven gestolen meesterwerken nu zijn. Zo niet, dan blijven de schilderijen voor altijd onvindbaar, zei de advocaat namens zijn cliënten.

De Roemeense televisiezender Antena 3 meldde vrijdagochtend dat uit de verhoren van Dogaru en zijn moeder is gebleken dat de schilderijen een tijd lang begraven zijn geweest op de begraafplaats van het dorpje Carcaliu. Dat verklaart waarom de Roemeense politie 2 weken geleden daar opgravingen heeft gedaan.

Er werd alleen een lege tas aangetroffen. De schilderijen zouden toen al bij de moeder van Dogaru zijn opgehaald door een vriend van haar zoon. Bij opgravingen in het dorp diezelfde dag werden ook een laptop en een koffer gevonden, waarin de schilderijen naar Roemenië zijn vervoerd.

Trouwste user 2022 vrijdag 15 maart 2013 @ 18:50:19 #15
7889 tong80
Spleenheup
pi_124101933
De 19-jarige Roemeense Timofei die vastzit voor betrokkenheid bij de kunstroof in Rotterdam is slachtoffer, geen dader, verklaart haar advocaat Martin Iwema vrijdag tegen het ANP. 'Zij heeft in Nederland geen misdrijf gepleegd', benadrukt hij.

De vrouw was nog maar kort in Nederland toen zij volgens haar advocaat ongewild betrokken werd bij de diefstal van zeven kostbare schilderijen.

Hij vindt het daarom van groot belang dat de verdachten snel in Roemenië worden ondervraagd om zo vast te kunnen stellen wie waar verantwoordelijk voor is. 'Ik zie de verdachten in Roemenië graag naar Nederland komen', zegt Iwema.

Omdat zijn cliënt in zogeheten beperking zit, mag de advocaat niet veel zeggen. Daarom kan hij niet vertellen waarom zij slachtoffer is. Ook wil hij niet kwijt of de 19-jarige de schilderijen ooit heeft gezien en waar ze nu zouden zijn.

De raadsman stelt dat het gunstig voor zijn cliënt is als de Roemenen in Nederland worden berecht. Dan kan in Nederland de hele zaak door de rechter worden beoordeeld. Nu zit alleen Timofei in Nederland vast voor in ieder geval betrokkenheid bij de roof.

Trouwste user 2022 zaterdag 16 maart 2013 @ 07:27:48 #16
7889 tong80
Spleenheup
pi_124121637
BOEKAREST (ANP) - De Roemeense justitie heeft vrijdag laten weten nog een andere verdachte te zoeken in verband met de schilderijenroof in de Rotterdamse Kunsthal vorig jaar. De identiteit is niet vrijgegeven, meldde de nieuwssite Mediafax in Boekarest.

De man is voorzover bekend de zevende verdachte in de zaak, maar de Roemeense justitie sprak van een vierde verdachte. Daarmee wordt mogelijk bedoeld dat hij na de drie hoofdverdachten die vastzitten, als belangrijkste dader wordt ingeschat.

Roemeense media speculeren dat het gaat om een vriend van hoofdverdachte Radu Dogaru.

Trouwste user 2022 woensdag 27 maart 2013 @ 11:46:45 #17
7889 tong80
Spleenheup
pi_124560752
De daders van de kunstroof in de Kunsthal in Rotterdam vertrokken direct na de megaroof met een vluchtauto die klaarstond in de omgeving. Volgens Roemeense autoriteiten is de wagen na de roof naar een autosloperij in Nederland gebracht om hem te ontmantelen.

'Ze hebben alles gedaan om de sporen uit te wissen', aldus de Roemenen. Vorig jaar rees het scenario dat de kunstrovers mogelijk te voet kwamen, maar dat blijkt niet zo.

De gebruikte vluchtauto was volgens de Roemeense autoriteiten eigendom van Mihai-Alexandru Bitu, de jongste van het stel. Bitu wachtte in een pizzeria op drie kilometer afstand van de Kunsthal op zijn kompanen.

Radu Dogaru, het brein van de roof, was waarschijnlijk de bestuurder. De doeken werden verzekerd voor 18 miljoen euro.

pi_124563954
Zonde.
Ура для россии
  Trouwste user 2022 woensdag 27 maart 2013 @ 17:22:37 #19
7889 tong80
Spleenheup
pi_124572636
quote:
9s.gif Op woensdag 27 maart 2013 13:37 schreef Woestijnvos het volgende:
Zonde.
Kun je wel zeggen :{

pi_124582962
samenvatting?
Ons aller kapitein haque is ook aanwezig
  Trouwste user 2022 woensdag 27 maart 2013 @ 21:31:13 #21
7889 tong80
Spleenheup
pi_124584094
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 21:11 schreef Haque het volgende:
samenvatting?
Morgen in het jeugdjournaal

Trouwste user 2022 zondag 7 april 2013 @ 12:22:40 #22
7889 tong80
Spleenheup
pi_124982405
BOEKAREST - De Roemeense politie en justitie hebben een internationaal opsporingsbevel doen uitgaan naar de vierde belangrijke verdachte van de schilderijenroof uit de Rotterdamse Kunsthal. Het zou gaan om de Roemeen Adrian Procop, een goede vriend van de hoofdverdachte Radu Dogaru. Procop zou het brein zijn achter de roof van eind vorig jaar. Dat meldt de Roemeense internetkrant Ring.

Volgens de nieuwssite, die zich beroept op betrouwbare bronnen binnen justitie, zou Procop samen met zijn vader zijn ondergedoken in Italië. Het is de eerste keer dat de naam van de vierde belangrijke verdachte wordt bekendgemaakt, wiens aanhouding ruim twee weken geleden door de Roemeense media werd voorspeld.

Naast Dogaru zitten nog twee andere Roemenen sinds begin januari vast in verband met de kunstroof. In Rotterdam werd de vriendin van Dogaru aangehouden. De afgelopen maanden zijn ook de moeder en de tante van Dogaru aangehouden en verhoord over hun betrokkenheid bij het verbergen van de schilderijen. Overigens heeft de moeder van Dogaru een aanklacht tegen de recherche ingediend omdat deze tijdens huiszoekingen vernielingen in haar huis zou hebben aangericht, aldus de krant. Volgens Ring worden Dogaru en zijn twee vastzittende kompanen komende week opnieuw verhoord.

Van de schilderijen ontbreekt nog steeds ieder spoor.

Moderator dinsdag 16 juli 2013 @ 19:07:27 #23
42184 crew  DaMart
pi_129015972
Inmiddels blijken alle schilderijen te zijn verbrand... enorm zonde -O-.

quote:
Alle schilderijen Kunsthalroof zijn verbrand

De schilderijen die vorig jaar uit de Kunsthal in Rotterdam zijn gestolen, zijn allemaal verbrand. Dat heeft het onderzoeksteam van justitie in Roemenië dinsdag laten weten.

NRC meldt op de website dat uit de maandag gepubliceerde tenlastelegging voor de verdachten door één van de zes verdachten - namelijk Olga D., de moeder van de aangehouden Radu D. - is toegegeven dat alle werken zijn verbrand.

In kachel verbrand
De moeder zou verklaard hebben dat ze, zonder het iemand te vertellen, vier dagen na de huiszoeking in februari besloten heeft de werken te verbranden in een verwarmingskachel. De doeken zouden volgens haar snel vlam hebben gevat. De asresten heeft ze in haar tuin gestort.

Waarde 18 miljoen euro
Het betreft zeven schilderijen met een geschatte waarde van 18 miljoen euro. Het gaat om de volgende schilderijen: 'Tête d'Arlequin' (1971) van Pablo Picasso; 'La Liseuse en Blanc et Jaune' (1919) van Henri Matisse; 'Waterloo Bridge, London' (1901) en 'Charing Cross Bridge, London' (1901) van Claude Monet; 'Femme devant une fenêtre ouverte, dite la Fiancée' (1988) van Paul Gauguin; 'Autoportrait' (circa 1889 - '91) van Meyer de Haan en 'Woman with Eyes Closed'(2002) van Lucian Freud.
  Trouwste user 2022 dinsdag 16 juli 2013 @ 20:42:34 #24
7889 tong80
Spleenheup
pi_129019342
quote:
11s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 19:07 schreef DaMart het volgende:
Inmiddels blijken alle schilderijen te zijn verbrand... enorm zonde -O-.

[..]

Te triest :{

De schilderijen die vorig jaar uit de Kunsthal in Rotterdam zijn gestolen, zijn allemaal verbrand. Dat heeft het onderzoeksteam van justitie in Roemenië dinsdag laten weten.

Het gaat om zeven schilderijen met een geschatte waarde van 18 miljoen euro van onder anderen Monet, Matisse, Picasso en Gauguin. De kunstwerken zijn verbrand in de de woning van de moeder van hoofdverdachte Radu Dogaru in het Roemeense dorpje Carcaliu, zo meldde de Roemeense televisiezender PRO TV. Kunstexperts van het Nationaal Museum in Roemenië hebben in opdracht van justitie gevonden as-resten onderzocht en daar bleek uit dat het resten van de kunstwerken zijn.

Het Openbaar Ministerie in Rotterdam heeft nog niet gehoord van de Roemeense collega's dat de schilderijen allemaal zijn verbrand. Een woordvoerster van het OM liet dinsdag weten dat 'onze justitiekanalen zeggen dat dat nog niet vaststaat' en dat er nog onderzoek wordt gedaan, dat nog niet is afgerond. 'Wij zijn afhankelijk van wat we daar vandaan krijgen.'

Twee minuten
De kunstwerken werden in de nacht van 15 op 16 oktober vorig jaar binnen twee minuten uit de Kunsthal ontvreemd in wat in de volksmond al snel de 'kunstroof van de eeuw' werd genoemd.

Zes Roemenen worden van de roof verdacht, en gisteren werd bekend dat zij in hun thuisland zullen worden aangeklaagd. Twee van hen zouden de schilderijen hebben gestolen, de andere vier worden als medeplichtigen beschouwd. Een van de medeplichtigen is voortvluchtig. Wanneer het proces tegen de zes plaatsvindt, is nog niet duidelijk.

Er waren al eerder aanwijzingen dat (een deel van) de gestolen werken mogelijk verbrand zouden zijn. De Roemeense zender Antena3 meldde in maart dat de nu aangeklaagde moeder van een van de twee hoofdverdachten zou hebben gezegd dat de gestolen werken van Matisse en Gauguin verbrand zijn. Haar zoon zou met de twee schilderijen tevergeefs door Roemenië hebben gereisd in de hoop ze te kunnen verkopen. Zijn moeder zou hem hebben willen helpen door ze te verbranden. De politie in Rotterdam zei toen in een reactie dat er geen enkel bewijs is dat het verhaal klopt. In het huis van de moeder werden eind mei resten van een verbrand kunstwerk aangetroffen.

Maffia
De moeder van Radu Dogaru heeft de gestolen schilderijen in haar woning in het dorpje Carcaliu in Oost-Roemenië verstopt, nadat de drie hoofdverdachten de schilderijen aan de straatstenen niet kwijt konden. De verdachten wilden de schilderijen verkopen aan de Russische maffia, aldus justitie. Ook werd een Roemeense modekoning benaderd door de drie, die letterlijk met de schilderijen opgerold in een boodschappentasje door de Roemeense hoofdstad Boekarest leurden in de hoop ze kwijt te raken.

Toen ze uiteindelijk begrepen dat de werken zo beroemd waren dat ze nooit te gelde konden worden gemaakt, werden de schilderijen naar de moeder van Dogaru gebracht. Daar werden ze eerst verstopt, daarna begraven op het lokale kerkhof en uiteindelijk samen met huisvuil en rubber laarzen opgestookt in de houtkachel. 'Het werd me duidelijk dat ze iets verschrikkelijks hadden gedaan en we waren bang gestraft te worden', zo zou de moeder in haar bekentenis hebben verklaard.

:{
  Trouwste user 2022 woensdag 17 juli 2013 @ 08:49:14 #25
7889 tong80
Spleenheup
pi_129034510
De schilderijenroof uit de Kunsthal in Rotterdam was een aaneenschakeling van toevalligheden, blijkt uit het Roemeense strafdossier. Hoofdverdachte Radu Dogaru en zijn handlangers belandden via hun Tomtom eerst bij een ander museum en hadden geen idee hoe waardevol hun buit was toen ze de schilderijen lukraak van de muur van de Kunsthal plukten. Dat schrijft het AD woensdag.

Als Radu Dogaru naar het enorme walvisgeraamte boven de entree van het Natuurhistorisch Museum kijkt, weet hij: hier inbreken is zinloos. Het is begin oktober en de Roemeense crimineel en zijn handlanger Eugen Darie zijn op verkenning. De twee beramen een kunstroof en hebben op hun Tomtom gezocht naar een geschikt museum. Maar de topstukken uit het Natuurhistorisch Museum, zoals opgezette vogels, kalfjes met twee hoofden en andere dieren zijn niet echt de ultieme buit. Zeker niet voor iemand die zich op internet voordoet als John Dillinger, misschien wel de grootste crimineel uit de Amerikaanse geschiedenis.

Toeval leidt Roemeense criminelen naar Kunsthal
De twee druipen af en zien bij toeval het affiche van de expositie van de Triton-collectie in de Kunsthal. Dat biedt de criminelen nieuwe hoop. En wat een toeval: de aangekondigde tentoonstelling is vanaf 6 oktober in de Kunsthal. Pal tegenover het Natuurhistorisch Museum.

In de dagen voor de roof in de nacht van 15 op 16 oktober wordt het museum door de groep Roemeense criminelen - gekleed in trainingsbroeken - en hun vriendinnen verkend.

Radu Dogaru en Adrian Procop, die nog altijd voortvluchtig is, weten die nacht om 16 minuten over drie 's nachts het museum binnen te komen. Ze zijn welgeteld 2 minuten en 48 seconden binnen en weten de zeven schilderijen in rugzakken mee te nemen. Eerdere verkenningstochten hebben uitgewezen dat alleen bij de in- en uitgangen camera's staan. Het is die nacht bewolkt en regenachtig, precies zoals gepland.

Geen controle bij aanhouding door politie
De schilderijen worden in de auto gelegd bij de wachtende Eugen Darie. Alexander Bitu assisteert vanuit een café. De mannen worden nog diezelfde nacht bijna aangehouden door de politie, maar weten ternauwernood een controle te voorkomen. Ze besluiten daarna te voet naar het huis van Dogaru te gaan.

In de tassen zitten onder meer een Picasso, een Matisse, twee Monets en een Gauguin. De Roemenen hebben geen idee welke schat ze in handen hebben. Ze leggen contact met de bekende crimineel George Hotu en proberen de werken in Brussel tevergeefs te slijten.

Pas als ze in de dagen na de kraak de televisie aanzetten, dringt de omvang van de buit tot hen door. De kunstroof is dagenlang hot news in Nederland. De Roemeense criminelen schrikken ervan. Ze halen de schilderijen uit lijsten, verpakken ze in kussenslopen en willen zo snel mogelijk terug naar Roemenië. Om de pakkans te verkleinen gaan ze via verschillende routes. De een per auto, anderen met het vliegtuig. 'We reden non-stop van Nederland naar Roemenië,' zegt Darie.

Maar ook daar raken de criminelen de kunstwerken aan de straatstenen niet kwijt.

Bange moeder crimineel verbrandt schilderijen
In februari wordt het te heet onder de voeten van Radu's moeder, Olga, die in het dorpje Carcaliu in Oost-Roemenië woont. De schilderijen zijn daar eerst verstopt bij een leegstaande woning en later bij de plaatselijke begraafplaats.

Na de arrestatie van haar zoon en een huiszoeking waarbij het wapenarsenaal van Dogaru in beslag wordt genomen, is Radu's moeder bevangen door angst. 'Als de schilderijen nooit gevonden worden, dan is er geen bewijs en worden ze ook niet veroordeeld. Nadat de politie bij mij was geweest heb ik 4 dagen later, op 13 februari, besloten de schilderijen te verbranden,' vertelt ze de politie.

In de asresten werden sporen van verf aangetroffen, zoals dinsdagavond bekend werd.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')