FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / fiat punto oververhit tijdens stationair draaien
WGDHvrijdag 1 maart 2013 @ 14:12
Het controlelampje (temperatuur) van de mijn fiat punto uit 2000 gaat branden wanneer de motor stationair draait of wanneer ik langzaam < 30 km/uur rijd.
Bijv in file.
Ik zet de verwarming op volle kracht op warm, maar er komt dan alleen koude lucht de auto in.
Wanneer ik normaal rijd gaat de temperatuur meter naar de normale stand en komt er ook weer warme lucht in de auto.
Wat kan er aan de hand zijn?
Oliepeil is goed.
iFriesvrijdag 1 maart 2013 @ 14:13
Heb je nog genoeg koelvloeistof? Gaat de ventilator ook draaien als de motor te warm wordt?
mvdejongvrijdag 1 maart 2013 @ 14:37
Klinkt als een ventilator die het niet (goed) doet, je koelt alleen op de rijwind.

't Zou ook nog de V-snaar kunnen zijn die slipt, dan wordt die op voldoende toeren wel meegenomen, maar niet bij lage toeren. De waterpomp doet dan niet goed zijn werk. Dit is te onderscheiden van de vorige door bij stilstand je motor op toeren te brengen, krijg je dan wel warme lucht uit de kachel, dan lijkt het de V-snaar te zijn.
Sounddragonvrijdag 1 maart 2013 @ 14:49
Koelvloeistofpeil controleren; er zit (veel) te weinig koelvloeistof in.
Chuck-N0rr1svrijdag 1 maart 2013 @ 15:16
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 14:37 schreef mvdejong het volgende:
Klinkt als een ventilator die het niet (goed) doet, je koelt alleen op de rijwind.

't Zou ook nog de V-snaar kunnen zijn die slipt, dan wordt die op voldoende toeren wel meegenomen, maar niet bij lage toeren. De waterpomp doet dan niet goed zijn werk. Dit is te onderscheiden van de vorige door bij stilstand je motor op toeren te brengen, krijg je dan wel warme lucht uit de kachel, dan lijkt het de V-snaar te zijn.
waterpomp zit op de distributie niet op re multi v riem.
mvdejongvrijdag 1 maart 2013 @ 15:24
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 15:16 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

waterpomp zit op de distributie niet op re multi v riem.
Ja natuurlijk, stom.
En als die zou slippen ...
T42vrijdag 1 maart 2013 @ 16:28
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 15:16 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

waterpomp zit op de distributie niet op re multi v riem.
niet bij alle auto's trouwens.
bij fiat weet ik dat niet.
Palomarvrijdag 1 maart 2013 @ 18:02
Vroeger thuis ook een punto gehad uit 1996 ofzo. Die vertoonde dezelfde kuren en dat kwam door een defecte koppakking. Schijnf wel vaker met dat type motor te gebeuren.

Zou dat wel even (laten) controleren.
Heer_van_Bartolhovenvrijdag 1 maart 2013 @ 18:17
Als ie wel koeler wordt tijdens het rijden is de kans op de koelvind toch redelijk groot. Maar aangezien je verwarming het ook niet doet zou het ook iets in combinatie met je koelvloeistof kunnen zijn.
Chuck-N0rr1svrijdag 1 maart 2013 @ 18:38
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2013 16:28 schreef T42 het volgende:

[..]

niet bij alle auto's trouwens.
bij fiat weet ik dat niet.
Niet bij alle auto's maar een Fiat uit 2000 zeker weten ,zal waarschijnlijk een beruchte fire motor zijn
2cvvrijdag 1 maart 2013 @ 22:07
Bij koude motor koelvloeistofniveau nakijken. Als er te weinig in zit: bijvullen en ontluchten. Kijk ook meteen of je ventilator het nog doet.