abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_125999753
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 21:55 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Laat ik het anders stellen. Neem een groep van 1000 gemiddelde studenten. Bijna iedereen daarvan kan Bedrijfskunde gaan doen. Slechts een kleine groep daarvan kan bijv. Aeronautical engineering, Econometrie of Geneeskunde doen. Met andere woorden deze studie zorgt totaal niet voor een schifting qua intelligentie. En waarom zou de HR van de grote IB's daar dus moeite voor gaan doen als jij niet van plan was een moeilijke studie te doen?
Geneeskunde is toch niet echt een moeilijke studie? Het is wel zwaar in de zin dat je veel moet leren, maar intellectueel toch niet echt uitdagend?
pi_126000537
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 22:13 schreef Martijn228 het volgende:

[..]

Geneeskunde is toch niet echt een moeilijke studie? Het is wel zwaar in de zin dat je veel moet leren, maar intellectueel toch niet echt uitdagend?
Zo kun je altijd natuurlijk wel argumenten vinden. Technische natuurkunde is ook niet lastig, je moet er alleen veel voor studeren. Je snapt waar de clou zit. Iedereen kan bedrijfskunde doen, niet iedereen kan Geneeskunde nominaal cum laude afronden.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_126001279
Ik had altijd het idee dat econometrie een (versimpelde) wiskunde studie was met hier en daar wat economische vakken
pi_126002096
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 22:24 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Zo kun je altijd natuurlijk wel argumenten vinden. Technische natuurkunde is ook niet lastig, je moet er alleen veel voor studeren. Je snapt waar de clou zit. Iedereen kan bedrijfskunde doen, niet iedereen kan Geneeskunde nominaal cum laude afronden.
Ah op die manier.
Ik vraag me af. Er zijn studies die je beter niet kunt doen als je wil opvallen bij recruiters(bedrijskunde economie ofzo). Dan heb je de moeilijke studies waarmee je punten scoort (wiskunde,natuurkunde,informatica ,technische studies,econometrie) . Maar stel dat een recruiter een c.v. krijgt van iemand die archeologie of iets in die trant gestudeerd heeft? Zal de recruiter dan denken: "Goh, wat vreemd, zulke mensen krijgen wij hier nooit". En zal hij dan vervolgens uit nieuwsgierigheid dat c.v. eens nader bekijken?
pi_126002144
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 22:13 schreef Martijn228 het volgende:

[..]

Geneeskunde is toch niet echt een moeilijke studie? Het is wel zwaar in de zin dat je veel moet leren, maar intellectueel toch niet echt uitdagend?
Het is veel leren en dat maakt het moeilijk. Maar goed bij elke studie moet je leren terwijl je bij geneeskunde ook als student mee kan helpen met wetenschapelijk studies waarbij je soms zelfs de kans hebt om een stukje van het artikel mag schrijven. Als je met paar van zulke studies/projecten meedoet kan dit erg goed op je CV staan.
Tijdens een interview is het bijvoorbeeld voor de vraagsteler wel leuk om eens te horen dat doordat wij leptine mensen op een natuurlijke wijze beschermd zijn tegen overgewicht. En waarom het bij sommige mensen dan niet werkt.
Toch wel leuker dan weer een standaard verhaal van iemand van Bedrijfskunde die komt praten over marketing.

En daarnaast als je coschappen gaat lopen begrijp je pas dat Geneeskunde toch echt wel een pittige studie is.
pi_126002538
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2013 22:49 schreef Djibril het volgende:

[..]

Het is veel leren en dat maakt het moeilijk. Maar goed bij elke studie moet je leren terwijl je bij geneeskunde ook als student mee kan helpen met wetenschapelijk studies waarbij je soms zelfs de kans hebt om een stukje van het artikel mag schrijven. Als je met paar van zulke studies/projecten meedoet kan dit erg goed op je CV staan.
Tijdens een interview is het bijvoorbeeld voor de vraagsteler wel leuk om eens te horen dat doordat wij leptine mensen op een natuurlijke wijze beschermd zijn tegen overgewicht. En waarom het bij sommige mensen dan niet werkt.
Toch wel leuker dan weer een standaard verhaal van iemand van Bedrijfskunde die komt praten over marketing.

En daarnaast als je coschappen gaat lopen begrijp je pas dat Geneeskunde toch echt wel een pittige studie is.
Ik snap dat Geneeskunde een onderscheidend effect kan geven. Ik beschreef dit in mijn reactie hierboven ook, maar ik gebruikte toen als (extremere) voorbeeld archeologie.
pi_126002629
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 22:55 schreef Martijn228 het volgende:

[..]

Ik snap dat Geneeskunde een onderscheidend effect kan geven. Ik beschreef dit in mijn reactie hierboven ook, maar ik gebruikte toen als (extremere) voorbeeld archeologie.
Excuses, had het niet gezien ;)
pi_126002662
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 22:48 schreef Martijn228 het volgende:

[..]

Ah op die manier.
Ik vraag me af. Er zijn studies die je beter niet kunt doen als je wil opvallen bij recruiters(bedrijskunde economie ofzo). Dan heb je de moeilijke studies waarmee je punten scoort (wiskunde,natuurkunde,informatica ,technische studies,econometrie) . Maar stel dat een recruiter een c.v. krijgt van iemand die archeologie of iets in die trant gestudeerd heeft? Zal de recruiter dan denken: "Goh, wat vreemd, zulke mensen krijgen wij hier nooit". En zal hij dan vervolgens uit nieuwsgierigheid dat c.v. eens nader bekijken?
Jep opvallende studies werken altijd goed. Zelfs rommel zoals Culturele antropologie en ontwikkelingssociologie lijkt mij een hogere kans te hebben ivg met bedrijfskunde. Het valt op. Ik ken in ieder geval genoeg recruiters in het wereldje die de hele sloot BSc/MSc economie/finance/bedrijfskunde bijvoorbaat al direct de prul in sturen.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_126003418
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 22:56 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Jep opvallende studies werken altijd goed. Zelfs rommel zoals Culturele antropologie en ontwikkelingssociologie lijkt mij een hogere kans te hebben ivg met bedrijfskunde. Het valt op. Ik ken in ieder geval genoeg recruiters in het wereldje die de hele sloot BSc/MSc economie/finance/bedrijfskunde bijvoorbaat al direct de prul in sturen.
Hoe doet fiscaal economie het? Leek mij een leuke studie om te doen.
pi_126003490
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 22:56 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Jep opvallende studies werken altijd goed. Zelfs rommel zoals Culturele antropologie en ontwikkelingssociologie lijkt mij een hogere kans te hebben ivg met bedrijfskunde. Het valt op. Ik ken in ieder geval genoeg recruiters in het wereldje die de hele sloot BSc/MSc economie/finance/bedrijfskunde bijvoorbaat al direct de prul in sturen.
Zoiets dacht ik al. Best wel ironisch, meestal doen die studenten zo'n studie omdat ze een carrière in de finance ambiëren en dan worden ze juist buiten de deur gehouden, omdat ze zo'n studie hebben gedaan. :P
  donderdag 2 mei 2013 @ 23:33:11 #236
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_126005086
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 22:07 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik denk dat je deze zelf ook had kunnen in koppen.

Gewoon enorm veel studenten die in de studenten verenigingen zaten bij Erasmus, krijgen een baan bij Goldman, JP Morgan, Citi, Wereldbank, IMF etc. Die komen dan langs bij de reunie van zo'n studenten vereniging en zien daar potentieel qua studenten. Maw, die volgende groep studenten mag langskomen voor een internship.

Et voila, de cirkel is rond.
Dan had ik het dus goed geraden maar het is minder een inkopper dan dat je zou denken. Ik denk niet dat het bij de studentenvereniging waar ik lid van ben zo werkt. Niet dat het krijgen van een baan een probleem is, veel studenten krijgen al een baan aangeboden voordat ze zijn afgestudeerd, vaak meer dan 1. Niet zo'n goedbetaalde baan als in dat gladde financiële wereldje helaas. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  donderdag 2 mei 2013 @ 23:34:42 #237
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_126005178
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 22:24 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Zo kun je altijd natuurlijk wel argumenten vinden. Technische natuurkunde is ook niet lastig, je moet er alleen veel voor studeren. Je snapt waar de clou zit. Iedereen kan bedrijfskunde doen, niet iedereen kan Geneeskunde nominaal cum laude afronden.
Ik betwijfel dat het nominaal met lof slagen voor geneeskunde een goede indicator is voor je talent in dat financiële wereldje. Het is verre van een exacte opleiding. ;)
Het punt was echter duidelijk.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_126005443
Hoe staan UC's aangeschreven bij de grotere werkgevers?

quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 21:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:

Een tweede belangrijke kanttekening, het gaat er om wat je leert bij zo'n opleiding, niet hoe selectief zo'n opleiding is. Wat heb je aan een eretrack wat niets voorstelt, wat heb je aan een UC wanneer je bij een bepaalde opleiding van een TU meer leert en een pittiger programma volgt?
Goed, voor die IB's doet het er dus blijkbaar niet toe wat je leert maar voor een normale baan die aansluit op een selectievere opleiding wel. ;)

[..]

Tja, ook dat speelt helaas een rol. Het zou niet moeten maar het is wel zo. Wat hebben de studentenverenigingen ermee te maken? Stages?
UC's schijnen de beste studenten af te leveren. Zijn ook hele andere studenten dan hardcore bèta's. Niet echt te vergelijken dus denk ik.
"Fear is only as deep as the mind allows."
  donderdag 2 mei 2013 @ 23:49:56 #239
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_126005925
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 23:39 schreef Push. het volgende:
UC's schijnen de beste studenten af te leveren.
Oh? Waaruit zou dat blijken?
Ik denk dat een opleiding wiskunde zeker niet mensen met minder werkgerelateerde kwaliteiten afleveren dan een opleiding van een UC. Ik weet het wel zeker, zo'n UC-opleiding is gemakkelijker wegens de gemakkelijkere vakken die je ook moet volgen.
Selectie vindt er bij beide opleidingen even sterk plaats maar op een andere manier. Het gaat er echter om wat je hebt bewezen met zo'n opleiding en wat je hebt geleerd.

quote:
Zijn ook hele andere studenten dan hardcore bèta's. Niet echt te vergelijken dus denk ik.
Eens maar voor het financiële wereldje is juist dat bètatalent relevant.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_126006367
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 23:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Oh? Waaruit zou dat blijken?
Ik denk dat een opleiding wiskunde zeker niet mensen met minder werkgerelateerde kwaliteiten afleveren dan een opleiding van een UC. Ik weet het wel zeker, zo'n UC-opleiding is gemakkelijker wegens de gemakkelijkere vakken die je ook moet volgen.
Selectie vindt er bij beide opleidingen even sterk plaats maar op een andere manier. Het gaat er echter om wat je hebt bewezen met zo'n opleiding en wat je hebt geleerd.

[..]

Eens maar voor het financiële wereldje is juist dat bètatalent relevant.
Zijn expert oordelen en oordelen van werkgevers geloof ik. Check de studiekeuzegids, daar staat t in, mocht je er interesse in hebben. Geloof het zelf ook niet helemaal, maar het zij zo.

Klopt, wil niet zeggen dat een UC opleiding 'een eretrack wat niets voorstelt' is.. UC kan je trouwens zo bèta maken als je wilt. Laat gewoon zien dat je iets in je mars hebt. Was alleen benieuwd naar UC's omdat het relatief nieuw is in Nederland.
"Fear is only as deep as the mind allows."
  vrijdag 3 mei 2013 @ 00:15:05 #241
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_126007015
Die motivatie van de Studiekeuzegids vind ook ik niet geloofwaardig. Ik hou het er op dat je met beiden goed zit, met een bètaopleiding bewijs je via prestaties bij de opleiding wat je in je mars hebt, bij een UC bewijs je dat je een bovengemiddelde VWO-scholier was die een iets grotere werklast dan die van een doorsneel gamma-opleiding (maar gelijke werklast aan de doorsnee bèta-opleiding) aankan. Veel van die bovengemiddelde VWO-scholieren kiezen gewoon voor een bèta-opleiding omdat ze niet geïnteresseerd zijn in een bredere opleiding.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_126007557
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 21:40 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Bedrijfskunde is typisch zo'n studie wat je kunt afschaffen. Het is echt gewoon simplistisch.
Jij klinkt hier plotseling ook met de dag arroganter s_e, waar is de Groninger gebleven? :P

[ Bericht 0% gewijzigd door Kaas- op 03-05-2013 00:33:11 ]
  vrijdag 3 mei 2013 @ 00:50:01 #243
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_126008198
quote:
12s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 00:27 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Jij klinkt hier plotseling ook met de dag arroganter s_e, waar is de Groninger gebleven? :P
Haha, naja, misschien is het de verharding binnen de finance wereld, het gegeven dat een aantal oud-collega's om me heen ontslag hebben gekregen. Geen verlenging van contract kregen etc. Moet wel zeggen dat het meeste volk wat ontslag krijgt ook gewoon echt niet in de finance wereld thuis hoort en het me een raadsel (lees vriendjes op de juiste plek) is hoe sommige uberhaupt een plek kregen.

En voor de rest een grote groep 2e, 3e of MSc studenten die helaas Economie/Finance aan het studeren zijn en totaal niet binnen komen bij grote BB's en maar bij de lokale sufferdjes zoals de ABN en ING of Lloyds en regionale Britse banken aan de slag moeten :'). Als je daar al moet beginnen..

Maar je hebt idd gelijk. Goed dat ik van een mede-Groninger te horen krijg dat ik maar weer eens wat nuchterder moet worden. Kwam laatst overigens tijdens het backpacken een aantal week geleden nog een 23 jarige M&A bankier van Goldman tegen. Nog gevraagd naar die 'loodzware' interviews .. Nou dat viel reuze mee, gezien ik al bij 4 bedrijven heb gezeten waren mijn interviews stuk voor stuk pittiger :P aldus wat ik te horen kreeg tijdens een dinnertje. Zijn cijfers waren niet top of the bill. Maar je kon duidelijk merken dat het wel gewoon een slimme gast was. Wel prima kerel en ga binnen een aantal maand daar op kantoor lunchen in Amerika.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_126008351
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 00:50 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]
Goed dat ik van een mede-Groninger te horen krijg dat ik maar weer eens wat nuchterder moet worden.
We houden elkaar scherp. :D Hoor overigens vaak dat het nog een bijzonder goede eigenschap in finance is ook.

Klinkt overigens (je eerste alinea) alsof het aannemen van personeel niet erg meritocratisch verloopt, maar dat daar on the job gelukkig wél sprake van is.
  vrijdag 3 mei 2013 @ 00:57:53 #245
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_126008426
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 00:55 schreef Kaas- het volgende:

[..]

We houden elkaar scherp. :D Hoor overigens vaak dat het nog een bijzonder goede eigenschap in finance is ook.

Klinkt overigens (je eerste alinea) alsof het aannemen van personeel niet erg meritocratisch verloopt, maar dat daar on the job gelukkig wél sprake van is.
Oh ja hoor :). Heb daar ook nog genoeg verhalen over te vertellen. Ben wel bij bedrijven geweest waar we eerst door 'alle vriendjes' van de collega's op het werk gingen voor dat we gingen kijken in de bergen met CV's :D.

En dan werden er soms 7 "studenten" vriendjes van een collega uitgenodigd die allen niet eens door de SHL tests kwamen _O- _O-

[ Bericht 1% gewijzigd door sitting_elfling op 03-05-2013 01:05:35 ]
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 3 mei 2013 @ 09:40:14 #246
78918 SeLang
Black swans matter
pi_126012316
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 22:24 schreef sitting_elfling het volgende:
Technische natuurkunde is ook niet lastig, je moet er alleen veel voor studeren.
Het punt met beta studies op academisch niveau is natuurlijk wel dat je het daar moeilijk gaat redden met leren alleen. Je hebt daar wiskundig inzicht voor nodig en je moet goed abstract kunnen denken. Als je dat niet hebt dan gaat het heel lastig worden want je krijgt niet alleen maar standaard sommetjes voor je kiezen. Dat is een groot verschil met veel andere studies die je kunt halen met domweg leren.

Er zijn wel middenmoters die het halen, maar die hebben dan echt keihard gewerkt en die gaan ook niet met een hoog cijfer afstuderen. Want om voor je afstuderen een hoog cijfer te halen zul je toch met iets origineels moeten komen. Niet iedereen heeft dat in zich. Ik heb middenmoters gezien die zich helemaal te pletter werkten en uiteindelijk zelfs een hele aardige cijferlijst hebben. Maar met het afstudeerwerk zie je dan de ware intelligentie want dan moet je zelf met originele inzichten komen. Dus die studeren dan af met een 6 of een 7.

Disclaimer: ervaringen van ca 25 jaar geleden :P, maar volgens mij geldt dat nog steeds.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 3 mei 2013 @ 13:30:20 #247
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_126019624
quote:
12s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 00:27 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Jij klinkt hier plotseling ook met de dag arroganter s_e, waar is de Groninger gebleven? :P
Daar zal ik me maar niet over uitlaten maar ze heeft toch wel gelijk met haar stelling dat bedrijfskunde in vergelijking met die andere opleidingen vrij gemakkelijk is voor de meeste mensen en dat je dientengevolge jezelf onvoldoende onderscheidt om bij zo'n bedrijf met zo'n functie te mogen starten na het afstuderen?

quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 00:50 schreef sitting_elfling het volgende:
En voor de rest een grote groep 2e, 3e of MSc studenten die helaas Economie/Finance aan het studeren zijn en totaal niet binnen komen bij grote BB's en maar bij de lokale sufferdjes zoals de ABN en ING of Lloyds en regionale Britse banken aan de slag moeten :'). Als je daar al moet beginnen.
Deze opmerking deed mij wel in mijn ogen wrijven. Wat is er mis mee om daar te starten? Is het zo erg in het financiële wereldje dat je niet kan doorgroeien naar de 'top' als je steeds je werk goed doet omdat je bent gestart bij een regionale afdeling van een grote bank?
Waarom zo neerkijken (qua werk) op een regionaal kantoor van een bank? Het is geen topbaan maar dat is nu eenmaal de praktijk voor verreweg de meeste mensen, niets mis mee.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_126020379
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 13:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Daar zal ik me maar niet over uitlaten maar ze heeft toch wel gelijk met haar stelling dat bedrijfskunde in vergelijking met die andere opleidingen vrij gemakkelijk is voor de meeste mensen en dat je dientengevolge jezelf onvoldoende onderscheidt om bij zo'n bedrijf met zo'n functie te mogen starten na het afstuderen?
:D
pi_126021020
Beide opleidingen heb ik gedaan zowel bedrijfskunde als econometrie en er is inderdaad een groot verschil. Bij bedrijfskunde op de EUR zitten bij de IBA variant nog best een aantal slimme studenten, maar het verschil is gewoon gigantisch groot.

Bij econometrie zitten over het algemeen gewoon slimme studenten en bij bedrijfskunde heb je een kleine toplaag die over goede kwaliteit beschikt en de rest is zeer matig. Maar dit komt net zo hard voor bij andere mega studies als economie, psychologie, rechten en alle andere mega-opleidingen.

Ik vind dat teveel mensen de waarde van econometrie wel overschatten op dit moment is dat ook een sterk groeiende groep binnen de EUR en de trend in de financiële wereld is dalend. Ik ben ervan overtuigd dat je een goede baan kan vinden, maar het perspectief is toch aanzienlijk slechter dan een aantal jaren geleden.

Ik zie een grotere toekomst voor studenten met een technische, wiskunde of een -natuurkundige master. Met deze masters heb je toch meer keuzemogelijkheden dan de masters bij econometrie.

En bij de ingewikkeldere materie in investment banking hebben ze het liefst mensen met een phd in Wiskunde.
  vrijdag 3 mei 2013 @ 14:20:10 #250
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_126021458
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 09:40 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het punt met beta studies op academisch niveau is natuurlijk wel dat je het daar moeilijk gaat redden met leren alleen. Je hebt daar wiskundig inzicht voor nodig en je moet goed abstract kunnen denken. Als je dat niet hebt dan gaat het heel lastig worden want je krijgt niet alleen maar standaard sommetjes voor je kiezen. Dat is een groot verschil met veel andere studies die je kunt halen met domweg leren.

Er zijn wel middenmoters die het halen, maar die hebben dan echt keihard gewerkt en die gaan ook niet met een hoog cijfer afstuderen. Want om voor je afstuderen een hoog cijfer te halen zul je toch met iets origineels moeten komen. Niet iedereen heeft dat in zich. Ik heb middenmoters gezien die zich helemaal te pletter werkten en uiteindelijk zelfs een hele aardige cijferlijst hebben. Maar met het afstudeerwerk zie je dan de ware intelligentie want dan moet je zelf met originele inzichten komen. Dus die studeren dan af met een 6 of een 7.

Disclaimer: ervaringen van ca 25 jaar geleden :P, maar volgens mij geldt dat nog steeds.
Eens. Je hebt er inderdaad wel wiskundig inzicht voor nodig. Het was slechts als reactie op de stelling dat geneeskunde niet lastig is. Het is allemaal maar relatief.

Een goed voorbeeld toen ik bij een CRA werkte was dat mijn baas destijds een MA in Arts had van een ivy. Die kon makkelijk overal meekomen qua berekeningen en analyses. Gezien ik bij meerdere toko's heb gezeten merkte ik later pas, dat het verschil qua opleidingsniveau van het personeel soms zo enorm groot is dat het niet verwonderlijk is dat sommige financiele toko's er geen reet van kunnen terwijl anderen er echt boven uit kunnen steken.

quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 13:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:

Deze opmerking deed mij wel in mijn ogen wrijven. Wat is er mis mee om daar te starten? Is het zo erg in het financiële wereldje dat je niet kan doorgroeien naar de 'top' als je steeds je werk goed doet omdat je bent gestart bij een regionale afdeling van een grote bank?
Waarom zo neerkijken (qua werk) op een regionaal kantoor van een bank? Het is geen topbaan maar dat is nu eenmaal de praktijk voor verreweg de meeste mensen, niets mis mee.
Omdat je bij sommige toko's niet serieus wordt genomen als je een crappy naam op je CV hebt staan. En ik denk dat als je echt een die-hard werkende finance student bent die enorm graag wil werken bij de top-toko's je knetter gek gaat worden bij een lokaal sufferdje om de hoek om daar te beginnen. Dan kun je beter nog weer een studie gaan doen dan daar gaan beginnen met werken. En verschil qua reputatie is gewoon enorm groot.

Jarenlang was het zo dat als je nergens een baan kon vinden in de financiele wereld, en je nergens goed genoeg voor was je maar ging solliciteren voor Bloomberg omdat je daar 1) altijd wel een interview kreeg en 2) je daar snel aan het werk kon. Daar kon je enorm netwerken en na 2/3/4 jaar zat je alsnog bij een grote bank. Ik ken genoeg vrienden die die route hebben bewandeld.

quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 13:49 schreef Rejected het volgende:

[..]

:D
Wat is het wereldje toch klein :P

quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 14:07 schreef Vincentkemper het volgende:
Ik vind dat teveel mensen de waarde van econometrie wel overschatten op dit moment is dat ook een sterk groeiende groep binnen de EUR en de trend in de financiële wereld is dalend. Ik ben ervan overtuigd dat je een goede baan kan vinden, maar het perspectief is toch aanzienlijk slechter dan een aantal jaren geleden.

Ik zie een grotere toekomst voor studenten met een technische, wiskunde of een -natuurkundige master. Met deze masters heb je toch meer keuzemogelijkheden dan de masters bij econometrie.

En bij de ingewikkeldere materie in investment banking hebben ze het liefst mensen met een phd in Wiskunde.
Ingewikkelde materie in investment banking? :D Het grote probleem van studies zoals technische wiskunde, natuurkunde etc. is dat veel van die studenten (helaas) vaak sociale horken zijn. Ken wel een aantal gasten die echt slim zijn, maar nog nooit ergens binnen zijn gekomen omdat ze zich sociaal gewoon afblaffen of dat ze denken dat ze met fluwelen handschoenen dienen behandeld te worden :').

Gewoon normaal doen, gewoon hard werken, en niet de meute volgen. Dan kom je er vanzelf echt wel.

Het perspectief op een (goede) baan in de financiele wereld is sowieso steeds kleiner aan het worden. Nu is (terecht) flink aan de boom geschud. Veel MBO/HBO personeel komt op straat te staan die allerlei simplistische finance baantjes hadden. Dat wordt nu allemaal minimaal WO opleiding. Voor de rest zit er ook gewoon nog enorm veel personeel op allerlei niveau's die er niet zo heel veel van kunnen, die worden er ook langzamerhand uitgeknald.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')