abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_130948462
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2013 14:39 schreef fruitsalade007 het volgende:
Wat is een recht evenredig verband?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Evenredigheid
  zondag 8 september 2013 @ 14:48:07 #152
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_130948495
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 18:28 schreef Barthoofd het volgende:
Ik heb een eenvoudig probleem met scheikunde. We krijgen een herhalingstoets maar die stof is zo lang geleden uitgelegd, dat ik hier vast zit.

Het gaat om het verschil tussen een suspensie en een emulsie. Ik snap de principes, maar ik weet niet hoe ik er een zou moeten herkennen. Hoe weet ik bijvoorbeeld of koffie een suspensie is, of een emulsie? Of sap? En bestaat er ook een combinatie tussen een suspensie en een emulsie?

Ik hoop dat iemand mij dit kan uitleggen :)
Suspensie zijn deeltjes die niet opgelost zijn zoals suiker of zout maar eerder een zichtbaar mengsel vormen zoals Brinta in melk. Een emulsie zijn twee verschillende lagen (bijv. vloeistoffen, olie drijft op water) die niet mengen. Emulsies kunnen wel mengen met een emulgator en dan krijg je een suspensie geloof ik. Sap is een suspensie (in elk geval wel met sinaasappelsap en vruchtvlees). Koffie weet ik niet, koffie is dan net als thee een extractie van de oplosbare delen van de koffie in heet water (misschien zelfs een andere term voor). Kijk ook evt. op de beide Wikipediapagina's voor extra toelichting.

Combinaties ken ik niet maar hoop dat bovenstaande een en ander toelicht.

quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2013 14:39 schreef fruitsalade007 het volgende:
Wat is een recht evenredig verband?
Dat de een een veelvoud is van de ander. Bijv. met briefjes van 10,-

Het totale bedrag in je portemonnee is recht evenredig aan de hoeveelheid briefjes van 10 (ander geld uitgesloten).
pi_130948538
quote:
Ik heb hier geen duidelijke zin uit kunnen pikken die aangeeft wat het betekent..
  zondag 8 september 2013 @ 14:51:53 #154
203089 Scuidward
pi_130948627
quote:
1s.gif Op zondag 8 september 2013 14:49 schreef fruitsalade007 het volgende:

[..]

Ik heb hier geen duidelijke zin uit kunnen pikken die aangeeft wat het betekent..
Stel je fietst met 30 km / uur.

De totale afstand is dan recht evenredig aan de totale reistijd.

1 uur - 30 km
2 uur - 60 km
3 uur - 90 km

etc.

Mocht het zo nog niet duidelijk zijn dan ben ik benieuwd van wie of waar je deze term voor het eerst tegen kwam.
pi_130948730
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2013 14:51 schreef Scuidward het volgende:

[..]

Stel je fietst met 30 km / uur.

De totale afstand is dan recht evenredig aan de totale reistijd.

1 uur - 30 km
2 uur - 60 km
3 uur - 90 km

etc.

Mocht het zo nog niet duidelijk zijn dan ben ik benieuwd van wie of waar je deze term voor het eerst tegen kwam.
Nee ik begrijp het al. Je eerste post was al vrij duidelijk, dus bedankt. Zou je nog twee voorbeelden kunnen geven? (moet d'r 4 geven)
  zondag 8 september 2013 @ 14:58:21 #156
203089 Scuidward
pi_130948899
quote:
1s.gif Op zondag 8 september 2013 14:54 schreef fruitsalade007 het volgende:

[..]

Nee ik begrijp het al. Je eerste post was al vrij duidelijk, dus bedankt. Zou je nog twee voorbeelden kunnen geven? (moet d'r 4 geven)
Ow ik mag je huiswerk gaan maken? :+ Ga ik niet doen, denk dat je wel slim genoeg bent.

Desnoods google je maar. Kwam er net al een tegen van hotelkamerovernachtingen.
pi_130949118
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2013 14:58 schreef Scuidward het volgende:

[..]

Ow ik mag je huiswerk gaan maken? :+ Ga ik niet doen, denk dat je wel slim genoeg bent.

Desnoods google je maar. Kwam er net al een tegen van hotelkamerovernachtingen.
:(
pi_130949143
quote:
1s.gif Op zondag 8 september 2013 14:54 schreef fruitsalade007 het volgende:

[..]

Wiskundig gezien is iedere lijn y = ax rechtevenredig. y is namelijk een veelvoud van x. Nu moet je toch wel wat zaken kunnen opdreunen?
pi_130957662
quote:
1s.gif Op zondag 8 september 2013 14:49 schreef fruitsalade007 het volgende:

[..]

Lees het nog een keer...
https://en.wikipedia.org/wiki/Proportionality_%28mathematics%29
pi_130973798
Kan iemand me aub uitleggen wat kve inhoudt en hoe je het berekent. Ben moe en heb een grote deel van de dag gestudeerd.

Wat ik weet is dat het met het kiemgetal te maken heeft. Kiemgetal bereken je geloof ik door het aantal kolonies te delen door het oppervlak, nietwaar? Kve heeft te maken met eenheden, maar wat precies weet ik niet.
pi_130974670
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 00:03 schreef DefinitionX het volgende:
Kan iemand me aub uitleggen wat kve inhoudt en hoe je het berekent. Ben moe en heb een grote deel van de dag gestudeerd.

Wat ik weet is dat het met het kiemgetal te maken heeft. Kiemgetal bereken je geloof ik door het aantal kolonies te delen door het oppervlak, nietwaar? Kve heeft te maken met eenheden, maar wat precies weet ik niet.
Het kiemgetal of kolonievormende eenheden (kve) is het aantal bacteriekiemen dat zich in of op een product bevindt.
pi_131005674
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 00:35 schreef thenxero het volgende:

[..]

Het kiemgetal of kolonievormende eenheden (kve) is het aantal bacteriekiemen dat zich in of op een product bevindt.
Dankje. :)
pi_131071804
Hoeveel molecuul- en atoomsoorten bestaan er?
pi_131072131
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 20:32 schreef fruitsalade007 het volgende:
Hoeveel molecuul- en atoomsoorten bestaan er?
Wat is een atoomsoort? Wat is een molecuul?
Hoeveel atomen zijn er (hint: kijk in het Periodiek systeem). Waaruit bestaat een molecuul?

Hoop dat deze hulpvragen je in de goeie richting helpen!
pi_131072390
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 20:41 schreef Aardappeltaart het volgende:

[..]

Wat is een atoomsoort? Wat is een molecuul?
Hoeveel atomen zijn er (hint: kijk in het Periodiek systeem). Waaruit bestaat een molecuul?

Hoop dat deze hulpvragen je in de goeie richting helpen!
Deze vragen had ik al beantwoord. (niet zo moeilijk ;p) Overigens weet ik het aantal atoomsoorten al, namelijk 110. Alleen het aantal molecuulsoorten kan ik echt niet vinden, enig idee?
pi_131072580
quote:
1s.gif Op woensdag 11 september 2013 20:47 schreef fruitsalade007 het volgende:

[..]

Deze vragen had ik al beantwoord. (niet zo moeilijk ;p) Overigens weet ik het aantal atoomsoorten al, namelijk 110. Alleen het aantal molecuulsoorten kan ik echt niet vinden, enig idee?
Ah top! Het is slim om te vermelden hoever je al bent met je vraag in plaats van die zo hier neer te gooien, dan krijgen mensen minder snel het idee dat je je huiswerk dumpt. Zomaar 'n tip :)!

Ik denk dat de vraag ook meer bedoelt is om je een idee te geven dat het aantal mogelijke moleculen groot is. Je kunt oneindig veel combinaties maken met die 110 elementen zou je simpelweg denken, maar ze bestaan niet allemaal. Het zijn er veel, dat denk ik wel. Duizenden? Meer? Geen idee precies. Ver aan het begin van de scheikunde verwacht ik zoets. Geen precies aantal dus. Of ben je verder?
pi_131103817
Zou iemand mij kunnen vertellen wat het verschil tussen een afleesfout en een toevallige fout is?
Bij voorbaat dank!
:)
  donderdag 12 september 2013 @ 23:20:06 #168
203089 Scuidward
pi_131113962
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2013 19:40 schreef BalotelliFan het volgende:
Zou iemand mij kunnen vertellen wat het verschil tussen een afleesfout en een toevallige fout is?
Bij voorbaat dank!
Afleesfout is denk ik wanneer je bijv. een analoge weegschaal gebruikt en je een schatting moet geven. Maar ook als je bij een titratie een ijklijn van 10 erlenmeyers tot het streepje moet vullen.

Toevallige fout hangt (aldus een eerste check met google) samen met externe omstandigheden zoals omgevingstemperatuur die niet altijd voor een extreme afwijking in je resultaten zorgen maar eventueel toch wel ingecalculeerd moeten worden.

Afleesfouten zouden, als je het steeds zelf doet, geminimaliseerd worden om tot een redelijk nauwkeurig resultaat te komen.
pi_131133953
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2013 19:40 schreef BalotelliFan het volgende:
Bij voorbaat dank!
Zoals Scuidward het zie, zie ik het ook.
Daaraan toegevoegd: Afleesfouten zijn denk ik dus willekeurig twee kanten op en hangen samen met hoe nauwkeurig je afleest (of hoeveel afleesstreepjes er zijn, etc). Als je steeds hetzelfde wil meten komt uit al die waardes dus uiteindelijk een wat nauwkeuriger gemiddelde. Dat is meer statistiek, maar goed.
Zo'n toevallige fout heb je elke keer en als je die niet weet kom je dus ook na veel proeven op een verkeerde waarde.
pi_131403771
Ik heb een vraag waar ik niet uitkom:

Je hebt een closed network system (jackson) met 3 machines en 4 jobs.
De rate van machine 1 is mu*alpha waar de rates van machine 2 en 3 mu zijn. Exponentiele distributies.
Dan is de vraag:
a) List all possible states (n1; n2; n3) and determine the corresponding steady-state probabilities
theta(n1;n2;n3).

Maar hoe bereken je dit? Als de alpha verandert dan verandert de kans op de verschillende states(bijv 4,0,0 komt minder vaak voor wanneer de alpha 2 is en de rate dus sneller is dan die van de andere machines) Dan moet het antwoord haast wel alphas bevatten aangezien het daarvan afhankelijk is. Maar hoe dat moet?
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
  maandag 23 september 2013 @ 14:09:48 #171
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_131477728
Hello ik heb tijdje geleden een berekening gemaakt, ik zit nu weer te reviewen maar ik snap niet meer waar het getal 15.63 vandaag komt in de regel waar staat ABC-formule. Kan iemand me helpen mijn eigen uitwerking te ontcijferen :P?

Het stuk vanaf de eerst wortel teken is van belang, daarboven is allemaal straight forward en stel gegevens. Je ziet dus dat ik de CL ga berekenen omdat deze nodig is om de TAS te bepalen. In de gegevens is Cd uitgedrukt in CL, na enig omschrijven ga ik dus naar een ABC formule, echter op de rij waar ABC formule staat heb ik iets gedaan wat ik nu onduidelijk vind, iemand?

Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_131491464
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 14:09 schreef GoodGawd het volgende:
Hello ik heb tijdje geleden een berekening gemaakt, ik zit nu weer te reviewen maar ik snap niet meer waar het getal 15.63 vandaag komt in de regel waar staat ABC-formule. Kan iemand me helpen mijn eigen uitwerking knoeiwerk te ontcijferen?

Zo zout heb ik het nog nooit gegeten. Wat jij moet doen is gewoon die opgave opnieuw maken, maar nu fatsoenlijk. Je uitwerking is sowieso fout en onbruikbaar.

Ik vermoed dat je destijds iets verkeerd hebt ingetoetst op je calculator aangezien (1/15,63)2 ≈ 0,004. Maar dan nog. Ik zie dat je de abc-formule ook niet eens correct weet te gebruiken. Epic fail.
pi_131498460
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 20:32 schreef Riparius het volgende:

[..]

Zo zout heb ik het nog nooit gegeten. Wat jij moet doen is gewoon die opgave opnieuw maken, maar nu fatsoenlijk. Je uitwerking is sowieso fout en onbruikbaar.

Ik vermoed dat je destijds iets verkeerd hebt ingetoetst op je calculator aangezien (1/15,63)2 ≈ 0,004. Maar dan nog. Ik zie dat je de abc-formule ook niet eens correct weet te gebruiken. Epic fail.
Wat hij bedoelt te zeggen is dat je enkel de wortel van de discriminant moet nemen, dus

x1,2 = (-b ± √D)/(2a) met D = b2 -4•a•c.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-09-2013 22:57:48 ]
pi_131500259
quote:
1s.gif Op maandag 23 september 2013 22:57 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Wat hij bedoelt te zeggen is dat je enkel de wortel van de discriminant moet nemen, dus

x1,2 = (-b ± √D)/(2a) met D = b2 -4•a•c.
En dat je b² hebt, en niet -b². ;)
pi_131500710
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 23:40 schreef thenxero het volgende:

[..]

En dat je b² hebt, en niet -b². ;)
Ook dat nog ja. :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')