https://nl.wikipedia.org/wiki/Evenredigheidquote:Op zondag 8 september 2013 14:39 schreef fruitsalade007 het volgende:
Wat is een recht evenredig verband?
Suspensie zijn deeltjes die niet opgelost zijn zoals suiker of zout maar eerder een zichtbaar mengsel vormen zoals Brinta in melk. Een emulsie zijn twee verschillende lagen (bijv. vloeistoffen, olie drijft op water) die niet mengen. Emulsies kunnen wel mengen met een emulgator en dan krijg je een suspensie geloof ik. Sap is een suspensie (in elk geval wel met sinaasappelsap en vruchtvlees). Koffie weet ik niet, koffie is dan net als thee een extractie van de oplosbare delen van de koffie in heet water (misschien zelfs een andere term voor). Kijk ook evt. op de beide Wikipediapagina's voor extra toelichting.quote:Op woensdag 4 september 2013 18:28 schreef Barthoofd het volgende:
Ik heb een eenvoudig probleem met scheikunde. We krijgen een herhalingstoets maar die stof is zo lang geleden uitgelegd, dat ik hier vast zit.
Het gaat om het verschil tussen een suspensie en een emulsie. Ik snap de principes, maar ik weet niet hoe ik er een zou moeten herkennen. Hoe weet ik bijvoorbeeld of koffie een suspensie is, of een emulsie? Of sap? En bestaat er ook een combinatie tussen een suspensie en een emulsie?
Ik hoop dat iemand mij dit kan uitleggen
Dat de een een veelvoud is van de ander. Bijv. met briefjes van 10,-quote:Op zondag 8 september 2013 14:39 schreef fruitsalade007 het volgende:
Wat is een recht evenredig verband?
Ik heb hier geen duidelijke zin uit kunnen pikken die aangeeft wat het betekent..quote:Op zondag 8 september 2013 14:47 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Evenredigheid
Stel je fietst met 30 km / uur.quote:Op zondag 8 september 2013 14:49 schreef fruitsalade007 het volgende:
[..]
Ik heb hier geen duidelijke zin uit kunnen pikken die aangeeft wat het betekent..
Nee ik begrijp het al. Je eerste post was al vrij duidelijk, dus bedankt. Zou je nog twee voorbeelden kunnen geven? (moet d'r 4 geven)quote:Op zondag 8 september 2013 14:51 schreef Scuidward het volgende:
[..]
Stel je fietst met 30 km / uur.
De totale afstand is dan recht evenredig aan de totale reistijd.
1 uur - 30 km
2 uur - 60 km
3 uur - 90 km
etc.
Mocht het zo nog niet duidelijk zijn dan ben ik benieuwd van wie of waar je deze term voor het eerst tegen kwam.
Ow ik mag je huiswerk gaan maken?quote:Op zondag 8 september 2013 14:54 schreef fruitsalade007 het volgende:
[..]
Nee ik begrijp het al. Je eerste post was al vrij duidelijk, dus bedankt. Zou je nog twee voorbeelden kunnen geven? (moet d'r 4 geven)
quote:Op zondag 8 september 2013 14:58 schreef Scuidward het volgende:
[..]
Ow ik mag je huiswerk gaan maken?Ga ik niet doen, denk dat je wel slim genoeg bent.
Desnoods google je maar. Kwam er net al een tegen van hotelkamerovernachtingen.
Wiskundig gezien is iedere lijn y = ax rechtevenredig. y is namelijk een veelvoud van x. Nu moet je toch wel wat zaken kunnen opdreunen?quote:Op zondag 8 september 2013 14:54 schreef fruitsalade007 het volgende:
[..]
Nee ik begrijp het al. Je eerste post was al vrij duidelijk, dus bedankt. Zou je nog twee voorbeelden kunnen geven? (moet d'r 4 geven)
Lees het nog een keer...quote:Op zondag 8 september 2013 14:49 schreef fruitsalade007 het volgende:
[..]
Ik heb hier geen duidelijke zin uit kunnen pikken die aangeeft wat het betekent..
Het kiemgetal of kolonievormende eenheden (kve) is het aantal bacteriekiemen dat zich in of op een product bevindt.quote:Op maandag 9 september 2013 00:03 schreef DefinitionX het volgende:
Kan iemand me aub uitleggen wat kve inhoudt en hoe je het berekent. Ben moe en heb een grote deel van de dag gestudeerd.
Wat ik weet is dat het met het kiemgetal te maken heeft. Kiemgetal bereken je geloof ik door het aantal kolonies te delen door het oppervlak, nietwaar? Kve heeft te maken met eenheden, maar wat precies weet ik niet.
Dankje.quote:Op maandag 9 september 2013 00:35 schreef thenxero het volgende:
[..]
Het kiemgetal of kolonievormende eenheden (kve) is het aantal bacteriekiemen dat zich in of op een product bevindt.
Wat is een atoomsoort? Wat is een molecuul?quote:Op woensdag 11 september 2013 20:32 schreef fruitsalade007 het volgende:
Hoeveel molecuul- en atoomsoorten bestaan er?
Deze vragen had ik al beantwoord. (niet zo moeilijk ;p) Overigens weet ik het aantal atoomsoorten al, namelijk 110. Alleen het aantal molecuulsoorten kan ik echt niet vinden, enig idee?quote:Op woensdag 11 september 2013 20:41 schreef Aardappeltaart het volgende:
[..]
Wat is een atoomsoort? Wat is een molecuul?
Hoeveel atomen zijn er (hint: kijk in het Periodiek systeem). Waaruit bestaat een molecuul?
Hoop dat deze hulpvragen je in de goeie richting helpen!
Ah top! Het is slim om te vermelden hoever je al bent met je vraag in plaats van die zo hier neer te gooien, dan krijgen mensen minder snel het idee dat je je huiswerk dumpt. Zomaar 'n tipquote:Op woensdag 11 september 2013 20:47 schreef fruitsalade007 het volgende:
[..]
Deze vragen had ik al beantwoord. (niet zo moeilijk ;p) Overigens weet ik het aantal atoomsoorten al, namelijk 110. Alleen het aantal molecuulsoorten kan ik echt niet vinden, enig idee?
Afleesfout is denk ik wanneer je bijv. een analoge weegschaal gebruikt en je een schatting moet geven. Maar ook als je bij een titratie een ijklijn van 10 erlenmeyers tot het streepje moet vullen.quote:Op donderdag 12 september 2013 19:40 schreef BalotelliFan het volgende:
Zou iemand mij kunnen vertellen wat het verschil tussen een afleesfout en een toevallige fout is?
Bij voorbaat dank!
Zoals Scuidward het zie, zie ik het ook.quote:Op donderdag 12 september 2013 19:40 schreef BalotelliFan het volgende:
Zou iemand mij kunnen vertellen wat het verschil tussen een afleesfout en een toevallige fout is?
Bij voorbaat dank!
Zo zout heb ik het nog nooit gegeten. Wat jij moet doen is gewoon die opgave opnieuw maken, maar nu fatsoenlijk. Je uitwerking is sowieso fout en onbruikbaar.quote:Op maandag 23 september 2013 14:09 schreef GoodGawd het volgende:
Hello ik heb tijdje geleden een berekening gemaakt, ik zit nu weer te reviewen maar ik snap niet meer waar het getal 15.63 vandaag komt in de regel waar staat ABC-formule. Kan iemand me helpen mijn eigen uitwerking knoeiwerk te ontcijferen?
Wat hij bedoelt te zeggen is dat je enkel de wortel van de discriminant moet nemen, dusquote:Op maandag 23 september 2013 20:32 schreef Riparius het volgende:
[..]
Zo zout heb ik het nog nooit gegeten. Wat jij moet doen is gewoon die opgave opnieuw maken, maar nu fatsoenlijk. Je uitwerking is sowieso fout en onbruikbaar.
Ik vermoed dat je destijds iets verkeerd hebt ingetoetst op je calculator aangezien (1/15,63)2 ≈ 0,004. Maar dan nog. Ik zie dat je de abc-formule ook niet eens correct weet te gebruiken. Epic fail.
En dat je b² hebt, en niet -b².quote:Op maandag 23 september 2013 22:57 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Wat hij bedoelt te zeggen is dat je enkel de wortel van de discriminant moet nemen, dus
x1,2 = (-b ± √D)/(2a) met D = b2 -4•a•c.
Ook dat nog ja.quote:Op maandag 23 september 2013 23:40 schreef thenxero het volgende:
[..]
En dat je b² hebt, en niet -b².
Verdomme, mijn hele reactie weg.quote:Op maandag 30 september 2013 21:57 schreef AlexanderC het volgende:
Ik heb al het volgende:
25000mg/0.200l=125000 ppm aluminumsulfaat in de 1e oplossing
125000x(15/250)=7500 ppm aluminiumsulfaat in de tweede oplossing.
Maar daarna gaat het fout. Wie helpt mij?
Voorbeeld:quote:Op maandag 30 september 2013 22:23 schreef AlexanderC het volgende:
Ik kom niet op het juiste antwoord.
In theorie zou het inderdaad moeten werken, maar ergens gaat het mis. Kan iemand het niet gewoon voordoen? zo moeilijk kan het toch niet zijn?
Aluminiumsulfaat heeft een molgewicht van 342.15 g/mol. Aluminium heeft een molgewicht van 26.98 g/mol. Dus 26.98x2 / 342.15 is de ratio van aluminium in het aluminiumsulfaat. Reken dit om naar de fractie in 25 gram. Dan weet je hoeveel gram aluminium je in 200 ml hebt (reken om naar een percentage). De oplossing is homogeen dus als je 15 ml er uit haalt dan heb je dus hetzelfde percentage aluminium als in de maatkolf van 200 ml. Als je bijvoorbeeld 3% hebt in 200 ml dan heb je dus ook 3% in 15 ml. Reken die 3% weer om naar een gewicht. Reken dan het aluminium gewicht weer om naar een percentage en zet het dan om naar ppm.quote:Op maandag 30 september 2013 21:20 schreef AlexanderC het volgende:
Hallo ik heb een vraag waar ik maar niet uitkom.
Er wordt 25 gram Aluminiumsulfaat opgelost en in een maatkolf van 200 mL gedaan. Hieruit wordt na aanvullen en homogeniseren 15 mL gepipetteerd in een maatkolf van 250 mL en aangevuld.
a) Hoeveel ppm Al bevat de laatste oplossing
b) Hoeveel ppm Sulfaat bevat de laatste oplossing
Ik vind het inderdaad ook een beetje aan de warrige kant. Bovendien heeft de vraagsteller al de juiste concentratie aluminiumsulfaat van de eindoplossing (in ppm) te pakken, dus hij hoeft dat alleen nog maar te vermenigvuldigen met de molfracties van de ionen om de juiste antwoorden te krijgen.quote:Op maandag 30 september 2013 23:15 schreef Platina het volgende:
[..]
Aluminiumsulfaat heeft een molgewicht van 342.15 g/mol. Aluminium heeft een molgewicht van 26.98 g/mol. Dus 26.98x2 / 342.15 is de ratio van aluminium in het aluminiumsulfaat. Reken dit om naar de fractie in 25 gram. Dan weet je hoeveel gram aluminium je in 200 ml hebt (reken om naar een percentage). De oplossing is homogeen dus als je 15 ml er uit haalt dan heb je dus hetzelfde percentage aluminium als in de maatkolf van 200 ml. Als je bijvoorbeeld 3% hebt in 200 ml dan heb je dus ook 3% in 15 ml. Reken die 3% weer om naar een gewicht. Reken dan het aluminium gewicht weer om naar een percentage en zet het dan om naar ppm.
^^ Beetje warrig maar hopelijk kom je er uit (en klopt mijn uitleg ook nog)
Uit je hoofd suggereert toch echt stampen. Het is eigenlijk het periodieke systeem, maar dan net een stapje hoger.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 23:49 schreef Rezania het volgende:
Ik moet alle 20 aminozuren (eigenschappen, groep, drieletterige code, eenletterige code) uit mijn hoofd leren. Iemand die een goede methode of site weet? Want gewoon stampen werkt tot nu toe niet echt.
Drieletterige code gaat wel, vooral omdat ik daar op de middelbare ook mee moest werken. Groepen zijn eigenlijk op zich ook wel te doen, ik kan prima bepalen of een aminozuur aromatisch is of niet om maar wat te noemen. Vooral de éénletterige code en het koppelen van namen aan structuren wil niet echt lukken. Dat eerste omdat ik er voordat ik aan mijn studie begon nog nooit van had gehoord, en dat tweede omdat ik daar vroeger Binas voor had.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 23:54 schreef Scuidward het volgende:
[..]
Uit je hoofd suggereert toch echt stampen. Het is eigenlijk het periodieke systeem, maar dan net een stapje hoger.
Of gewenning als je bijv. 1 jaar lang dergelijk onderzoek doet. Je hebt waarschijnlijk al gemerkt dat de drieletterige code vaak dezelfde is als de eenletterige code, ik zou bijvoorbeeld eerder uitzonderingen gaan leren en daarna degene die geen uitzonderingen zijn. Groepen zijn volgens mij alleen het dipoolmoment? En soms zuur/basisch als het carbonzuren zijn? Maar nee, misschien weet iemand anders de gouden tip. Hoelang zit je hier al mee?
Heb je al gezocht naar sites die random je kennis testen en degene die je weet minder vaak in de roulatie neemt?
Hoewel dit forum natuurlijk veel beter is dan google gezien de persoonlijke interactie zullen er meer mensen zijn geweest met jouw probleem. Ik heb het zelf slechts voor èèn vak moeten kennen als onderdeel van een tentamen o.i.d. dus je kan je mijn laconiekheid wel enigszins voorstellen. Ik denk nog steeds stampen, maar wie weet ...quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 00:06 schreef Rezania het volgende:
En nee, ik had nog niet gegoogled, helemaal niet aan gedacht.
Ik heb dus gegoogled, maar de twee quizzen die ik vond bevatten geen proline, maar wel zuren. Die zuren heb ik niet nodig, maar proline moet ik wel weten. Beetje onhandig dus.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 00:08 schreef Scuidward het volgende:
[..]
Hoewel dit forum natuurlijk veel beter is dan google gezien de persoonlijke interactie zullen er meer mensen zijn geweest met jouw probleem. Ik heb het zelf slechts voor èèn vak moeten kennen als onderdeel van een tentamen o.i.d. dus je kan je mijn laconiekheid wel enigszins voorstellen. Ik denk nog steeds stampen, maar wie weet ...
In elk geval succes.
Ik zou het interactiever maken voor jezelf dan. Creatief gaan doen met post-its, a4-tjes, afdekken, ezelsbruggetjes ... en anders docenten om tips vragen? Het leerproces werkt op vele manieren, maar aangezien ik geen huiswerkbegeleider ben durf ik niet te zeggen wat ideaal is.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 00:13 schreef Rezania het volgende:
[..]
Ik heb dus gegoogled, maar de twee quizzen die ik vond bevatten geen proline, maar wel zuren. Die zuren heb ik niet nodig, maar proline moet ik wel weten. Beetje onhandig dus.
En aminozuren zijn best wel belangrijk voor mijn studie, dus ik wil ze gelijk even goed leren. Voor mijn gevoel lukt dat niet echt met stampen.
Misschien dat er een spel is of zo, ik zal eens zoeken.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 00:16 schreef Scuidward het volgende:
[..]
Ik zou het interactiever maken voor jezelf dan. Creatief gaan doen met post-its, a4-tjes, afdekken, ezelsbruggetjes ... en anders docenten om tips vragen? Het leerproces werkt op vele manieren, maar aangezien ik geen huiswerkbegeleider ben durf ik niet te zeggen wat ideaal is.
Ik laat het dan maar even aan andere users over die dit later zullen lezen
Alle 20 aminozuren heb ik ook nog een keer moeten leren. Ik onthield de letters die niet gebruikt werden, omdat die een niet-bestaand woord vormen: BJOUXZ. Aan de hand daarvan ben ik verder gaan leren. Bij het repeteren zette ik het hele alfabet zonder die niet-gebruikte letters onder elkaar. Daarna zette ik de drieletterige codes erbij. Daarvan beginnen er 11 met dezelfde letter als de eenletterige code en zijn daarom makkelijk te onthouden. Een aantal andere drieletterige codes zijn toch ook wel te onthouden:quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 00:20 schreef Rezania het volgende:
[..]
Misschien dat er een spel is of zo, ik zal eens zoeken.In ieder geval bedankt voor de tips.
Het is eigenlijk de bedoeling dat je het leert te begrijpen, ipv te ctrl-c ctrl-v'en.quote:Op zondag 8 september 2013 14:54 schreef fruitsalade007 het volgende:
[..]
Nee ik begrijp het al. Je eerste post was al vrij duidelijk, dus bedankt. Zou je nog twee voorbeelden kunnen geven? (moet d'r 4 geven)
Vreemde vraag aangezien zo goed als niemand dit weet natuurlijk.quote:Op woensdag 11 september 2013 20:47 schreef fruitsalade007 het volgende:
[..]
Deze vragen had ik al beantwoord. (niet zo moeilijk ;p) Overigens weet ik het aantal atoomsoorten al, namelijk 110. Alleen het aantal molecuulsoorten kan ik echt niet vinden, enig idee?
Via de gevolgen van puntmutaties? :pquote:Op vrijdag 4 oktober 2013 23:49 schreef Rezania het volgende:
Ik moet alle 20 aminozuren (eigenschappen, groep, drieletterige code, eenletterige code) uit mijn hoofd leren. Iemand die een goede methode of site weet? Want gewoon stampen werkt tot nu toe niet echt.
Je vraag is in deze vorm eigenlijk niet te beantwoorden, en uit je vraagstelling blijkt dat je inderdaad niet begrijpt wat een potentiaal(verschil) is, maar ik ga toch een poging doen het (eenvoudig) uit te leggen.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 21:13 schreef DefinitionX het volgende:
Als Epot de potentiele energie is van een punt P in een elektrisch veld, wat is dan het potentiaal in dat punt? Het wordt uitgedrukt in volt. Ik wil graag weten wat het is, niet hoe je het berekent.
Jij hebt het hier over codons, maar dat is volgende mij niet de vraag. Bovendien zijn er 43 = 64 verschillende codons, niet slechts 20.quote:Op zondag 6 oktober 2013 02:57 schreef boyv het volgende:
[..]
Via de gevolgen van puntmutaties? :p
Scheelt je in ieder geval bijna de helft.
Sikkelcelmutatie als voorbeeld. Veroorzaakt door GAG (glutamine, hydrofiel) --> GTG (valine, hydrofoob), etc..
Nog 18 te gaan!
Dit klinkt wel als een goed systeem, ga ik zeker proberen.quote:Op zondag 6 oktober 2013 00:10 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Alle 20 aminozuren heb ik ook nog een keer moeten leren. Ik onthield de letters die niet gebruikt werden, omdat die een niet-bestaand woord vormen: BJOUXZ. Aan de hand daarvan ben ik verder gaan leren. Bij het repeteren zette ik het hele alfabet zonder die niet-gebruikte letters onder elkaar. Daarna zette ik de drieletterige codes erbij. Daarvan beginnen er 11 met dezelfde letter als de eenletterige code en zijn daarom makkelijk te onthouden. Een aantal andere drieletterige codes zijn toch ook wel te onthouden:
• F - Phe - Fenylalanine: Ph spreek je uit als F
• R - Arg - Arginine: de r zit in de drieletterige code
• Y - Tyr - Tyrosine: de y zit in de drieletterige code
Verder heb je nog het onderscheid tussen asparaginezuur en glutaminezuur. Asparaginezuur komt eerder in het alfabet dan glutaminezuur en krijgt een eenletterig symbool dat eerder in het alfabet komt:
• D - Asp - Asparaginezuur
• E - Glu - Glutaminezuur
Op dezelfde manier komt asparagine eerder in de lijst dan glutamine. Je kunt dat eventueel onthouden aan de hand van het eenletterige symbool N dat ook voorkomt in Asn (asparagine).
Je hebt dan alleen nog lysine en tryptofaan die je zonder ezelsbrug moet proberen te onthouden.
Voor de structuren kan ik je geen tips geven. Vaak tekenen en oefenen!
Dan moet ik ook alle codons gaan stampen, niet zo handig.quote:Op zondag 6 oktober 2013 02:57 schreef boyv het volgende:
[..]
Via de gevolgen van puntmutaties? :p
Scheelt je in ieder geval bijna de helft.
Sikkelcelmutatie als voorbeeld. Veroorzaakt door GAG (glutamine, hydrofiel) --> GTG (valine, hydrofoob), etc..
Nog 18 te gaan!
Je post zelf dat je die moet weten?quote:Op zondag 6 oktober 2013 11:46 schreef Rezania het volgende:
[..]
Dit klinkt wel als een goed systeem, ga ik zeker proberen.Bedankt.
[..]
Dan moet ik ook alle codons gaan stampen, niet zo handig.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |