Precies dit. Het rubber wordt zachter waardoor het meer contact met de weg maakt. Een equivalente uitspraak is dat de wrijvingscoëfficient dan hoger wordt.quote:Op maandag 14 oktober 2013 19:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Mijn theorie, het rubber wordt meer vervormbaar waardoor de vorm van het deel van de band wat contact maakt met de weg beter aansluit op de vorm van de weg. Bedenk hierbij dat het niet alleen gaat om wat je met het blote oog kan zien, die weg die vlak oogt is wellicht helemaal niet zo vlak als je bij wijze van spreken met een microscoop naar die weg gaat kijken.
Zoek eens op wat de statische wrijvingscoëfficiënt is. Dat is hetzelfde principe.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
Post je vraag maar, dan zal ik kijken of ik je kan helpen.quote:
Maar dan moet die pentanol dus eerst de H van zijn OH-groep kwijtraken zodat zijn O negatief geladen wordt, hoe gebeurt dat dan? Gewoon zomaar opeens?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 20:07 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Post je vraag maar, dan zal ik kijken of ik je kan helpen.
Het mechanisme in je vorige post klopt trouwens niet. Een alcohol is niet nucleofiel genoeg om te doen wat jij hebt getekend.
In jouw plaatje zie ik wel een propanol, geen pentanol. En deprotoneren kan met een base.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 20:09 schreef Rezania het volgende:
[..]
Maar dan moet die pentanol dus eerst de H van zijn OH-groep kwijtraken zodat zijn O negatief geladen wordt, hoe gebeurt dat dan? Gewoon zomaar opeens?
Ik zal de NMR-spectra even scannen.
Ja, propanol bedoel ik, sorry. De reactie was gekatalyseerd met een zuur ja, maar trekt dat zuur dat de H van die OH-groep weg?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 20:13 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
In jouw plaatje zie ik wel een propanol, geen pentanol. En deprotoneren kan met een base.
Maar het is gebruikelijker om een omestering te doen met een katalytische hoeveelheid zuur.
Nee, de O van de carbonyl wordt geprotoneerd en krijgt dan een positieve lading. Die positieve lading trekt aan de elektronen van de π-binding, waardoor de C van de carbonyl elektrofieler wordt. Dan kan het alcohol wel gebonden worden.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 20:14 schreef Rezania het volgende:
[..]
Ja, propanol bedoel ik, sorry. De reactie was gekatalyseerd met een zuur ja, maar trekt dat zuur dat de H van die OH-groep weg?
En dan laat hij op een gegeven moment dat proton weer los zodat je weer het zuur krijgt waar je mee begon, waardoor het een katalysator is.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 20:17 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Nee, de O van de carbonyl wordt geprotoneerd en krijgt dan een positieve lading. Die positieve lading trekt aan de elektronen van de π-binding, waardoor de C van de carbonyl elektrofieler wordt. Dan kan het alcohol wel gebonden worden.
Hier staat het mechanisme uitgebreid getekend: http://science.uvu.edu/oc(...)transesterification/quote:Op woensdag 16 oktober 2013 20:22 schreef Rezania het volgende:
[..]
En dan laat hij op een gegeven moment dat proton weer los zodat je weer het zuur krijgt waar je mee begon, waardoor het een katalysator is.
Zo, dat is nog behoorlijk groot.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 20:24 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Hier staat het mechanisme uitgebreid getekend: http://science.uvu.edu/oc(...)transesterification/
Let vooral ook even op de extra informatie die onderaan staat. Je zult of het alcohol dat je er afsloopt moeten verwijderen of het alcohol dat de reactie moet aangaan met het ester in overmaat aanbieden om de reactie te laten aflopen. Anders krijg je een mengsel van twee esters.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 20:28 schreef Rezania het volgende:
[..]
Zo, dat is nog behoorlijk groot.Echt niet dat ik dat zelf kon bedenken.
Gelukkig hoeft dat ook niet per se.
Ah, dat verklaart waarom ik een overmaat aan alcohol moest toevoegen, veel meer dan 1 op 3.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 20:36 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Let vooral ook even op de extra informatie die onderaan staat. Je zult of het alcohol dat je er afsloopt moeten verwijderen of het alcohol dat de reactie moet aangaan met het ester in overmaat aanbieden om de reactie te laten aflopen. Anders krijg je een mengsel van twee esters.
Mijn ervaring is overigens dat je reacties beter leert begrijpen als je ze ook uitvoert in het lab.
quote:Op woensdag 16 oktober 2013 20:44 schreef Rezania het volgende:
[..]
Ah, dat verklaart waarom ik een overmaat aan alcohol moest toevoegen, veel meer dan 1 op 3.Ik heb hem uitgevoerd in het lab, maar ik heb nog moeite om de praktijk aan de theorie te koppelen (eerste keer en zo).
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hij is voor deze stof:
[ afbeelding ]
Die cijfers boven heeft een assistent er snel bijgezet zonder echt duidelijk uit te leggen wat ze betekenen en waar ze vandaag komen, dus daar kon ik al niks mee. Ik meen me wel te herinneren dat de pieken iets zeggen over de buren, ben ik dan correct om te zeggen dat de buur van de eerste piek 3 waterstofatomen heeft en de eerste piek zelf twee waterstofatomen?
Nee, hij is tamelijk simpel, maar ik was even met iets anders bezig.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 21:02 schreef Rezania het volgende:
Dit is zeker iets te veel gevraagd, of niet? Ik kan het anders ook gewoon aan mijn assistent vragen als ik hem weer zie, geen zorgen.
1 + 1 = 2quote:Op woensdag 16 oktober 2013 21:08 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
[..]
Nee, hij is tamelijk simpel, maar ik was even met iets anders bezig.
Ik ga je even een hint geven: elk cijfer dat je begeleider op de H-NMR heeft geschreven staat voor een hoeveelheid waterstoffen die bij een shifts hoort. Als je de molecuulstructuur goed bekijkt, dan zie je dat de waterstofatomen te groeperen zijn. Door te bepalen welke H's equivalent zijn, kun je zo zeggen welke H's bij welke shift horen.
Zo?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 21:08 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
[..]
Nee, hij is tamelijk simpel, maar ik was even met iets anders bezig.
Ik ga je even een hint geven: elk cijfer dat je begeleider op de H-NMR heeft geschreven staat voor een hoeveelheid waterstoffen die bij een shift hoort. Als je de molecuulstructuur goed bekijkt, dan zie je dat de waterstofatomen te groeperen zijn. Door te bepalen welke H's equivalent zijn, kun je zo zeggen welke H's bij welke shift horen.
Oh ja, natuurlijk. En de onderste 7 en 8 moeten worden verwisseld zodat beide zevens dezelfde buren hebben, evenals de achten?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 21:45 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Bij 2, 3 en 5 bevinden zich geen waterstoffen. En de 7 en 8 moet je onderaan verwisselen.
Inderdaad, die cyclische groep mag je als symmetrisch beschouwen. Feitelijk zijn er verschillende conformaties, maar dat verschil is niet te zien in het spectrum.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 21:48 schreef Rezania het volgende:
[..]
Oh ja, natuurlijk. En de onderste 7 en 8 moeten worden verwisseld zodat beide zevens dezelfde buren hebben, evenals de achten?
De eerste piek bevat 9 protonen, dus 9 H. 1 is drie keer dezelfde methylgroep, dus drie H, is 9 H in totaal. 6 zal dan wel bij de tweede piek horen. N trekt harder dan O, dus de eerste piek met vier protonen bij 8, de tweede bij 7. Dan de laatste piek bij 4.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 21:53 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Inderdaad, die cyclische groep mag je als symmetrisch beschouwen. Feitelijk zijn er verschillende conformaties, maar dat verschil is niet te zien in het spectrum.
Er zijn dus H's bij 1, 4, 6, 7 en 8. Hoeveel zijn dat er? En probeer dat aantal eens te koppelen aan het spectrum.
O is elektronegatiever dan N. Maar welke piek precies bij 7 en welke bij 8 hoort, dat durf ik niet te zeggen. Als je ChemBiooffice gebruikt voor je molecuulstructuren, dan kun je de ingebouwde tool gebruiken om te kijken wat die voorspelt. Ook is er een database die vaak door organisch chemici wordt gebruikt: http://sdbs.riodb.aist.go.jp/sdbs/cgi-bin/direct_frame_top.cgiquote:Op woensdag 16 oktober 2013 21:58 schreef Rezania het volgende:
[..]
De eerste piek bevat 9 protonen, dus 9 H. 1 is drie keer dezelfde methylgroep, dus drie H, is 9 H in totaal. 6 zal dan wel bij de tweede piek horen. N trekt harder dan O, dus de eerste piek met vier protonen bij 8, de tweede bij 7. Dan de laatste piek bij 4.
Ik ben in de war. O is inderdaad elektronegatiever dan N, hierdoor verschuift de piek naar links (dat zei een assistent). Maar goed, de H-NMR is geanalyseerd, dan kan je toch nog geen conclusies trekken? Daarvoor moet je de C-NMR en H-NMR combineren toch?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 22:17 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
O is elektronegatiever dan N. Maar welke piek precies bij 7 en welke bij 8 hoort, dat durf ik niet te zeggen. Als je ChemBiooffice gebruikt voor je molecuulstructuren, dan kun je de ingebouwde tool gebruiken om te kijken wat die voorspelt. Ook is er een database die vaak door organisch chemici wordt gebruikt: http://sdbs.riodb.aist.go.jp/sdbs/cgi-bin/direct_frame_top.cgi
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |