FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Garantie Mediamarkt
stripemaandag 18 februari 2013 @ 12:36
Beste fokkers,

precies 4 weken geleden kocht mijn boertje een tv bij de Mediamarkt. Gisteravond bleek er een dode pixel in het midden van het scherm te zitten. Niet super storend, maar je ziet het wel.

Vanmorgen de Mediamarkt gebeld. Ze vertelden direct dat ze er niets aan konden doen en dat ik voor eventuele garantie maar bij Phillips aan moest kloppen.

Toevallig studeer ik Rechten en weet ik dat een product minimaal 6 maanden deugdelijk moet functioneren. Als dat niet het geval is, is de verkoper verantwoordelijk voor de vervanging/reparatie.
Ik heb de tv toch bij de Mediamarkt gekocht?

Nu rest mijn vraag: wat is slim om te doen? Aangezien de tv net 4 weken is gekocht wil ik de tv niet bij Phillips laten repareren. Er is me zojuist verteld dat zo'n reparatie 4 tot 6 weken in beslag gaat nemen.
RolStaart-Beermaandag 18 februari 2013 @ 12:37
Altijd bij de MediaMarkt aankloppen. Zij zijn immers de verkopers.
kwiwimaandag 18 februari 2013 @ 12:38
Terug naar de Mediamarkt ermee, dat weet een leek ook.
Cracka-assmaandag 18 februari 2013 @ 12:40
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 12:36 schreef stripe het volgende:
Nu rest mijn vraag: wat is slim om te doen? Aangezien de tv net 4 weken is gekocht wil ik de tv niet bij Phillips laten repareren. Er is me zojuist verteld dat zo'n reparatie 4 tot 6 weken in beslag gaat nemen.
Dat gaat het ook als het via mediamarkt loopt. Helaas is het niet anders.
Dennis101maandag 18 februari 2013 @ 12:42
Aparte reactie, vraag me af wie je dan aan de lijn hebt gehad. Reparatie gaat inderdaad via hun, maar je zal je TV inderdaad wel een tijd kwijt zijn.
Flurrymaandag 18 februari 2013 @ 12:43
De vraag is wel of een dode pixel als defect beschouwd wordt. Vroeger was dat niet zo namelijk. Een paar dode pixels waren toen normaal.
RolStaart-Beermaandag 18 februari 2013 @ 12:45
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 12:43 schreef Flurry het volgende:
De vraag is wel of een dode pixel als defect beschouwd wordt. Vroeger was dat niet zo namelijk. Een paar dode pixels waren toen normaal.
Ik dacht dat Philips en ook Samsung een "zero dead pixel policy" hadden
Fe2O3maandag 18 februari 2013 @ 12:47
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 12:36 schreef stripe het volgende:

Toevallig studeer ik Rechten en weet ik dat een product minimaal 6 maanden deugdelijk moet functioneren. Als dat niet het geval is, is de verkoper verantwoordelijk voor de vervanging/reparatie.
Ik heb de tv toch bij de Mediamarkt gekocht?

:') daarom kom je op een forum informatie vragen? Ermee schermen dat je rechten studeert draagt echt 0,0 bij.

Dode pixels vallen binnen specificaties. Je kan ook monitoren met garantie op geen pixels kopen. Je zou de handleiding erbij moeten nemen om te kijken hoe en wat. (of anders de spec van het panel zelf, maar daar ga jij niet aankomen ;) )

En het moet wel een ontiegelijke kut televisie zijn wil je vanaf de bank 1 dode pixel zien als ie aan staat.
sjorsie1982maandag 18 februari 2013 @ 13:12
je weet het antwoord al omdat je rechten studeert.
Of je bent zo onzeker als het achtereind van een koe of je lult uit je nek.

verder weet iedereen dat de garantie loopt via de verkoper.
Teenomaandag 18 februari 2013 @ 13:15
Meestal geldt er een klasse-x pixelgarantie, waarin staat dat er per miljoen pixels zoveel defecte (sub)pixels mogen voorkomen... vaak kan je bij de verkoper ook een extra pixelgarantie afsluiten.
Armageddonmaandag 18 februari 2013 @ 13:32
Naar de Mediamarkt terug gaan en daarna 6 weken wachten inderdaad. Of gewoon over dat dode pixeltje heenkijken.

Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.

Goedemiddag...
Kreatormaandag 18 februari 2013 @ 13:40
Krijg je met die paupermerken. Toen mijn Loewe kapot ging kwam er een team van monteurs overgevlogen en die hebben mijn tv thuis binnen 12 seconden gerepareerd.
GoobyPlsmaandag 18 februari 2013 @ 13:41
Dode pixels blijft lastig, men schetst het hier wel lekker zwart wit maar zo gaat het in de praktijk niet.
jcdenboermaandag 18 februari 2013 @ 13:54
Ik ga met defecte pixels altijd terug, je mag van een nieuw product verwachten dat deze goed is, ook al is het 1 pixel!!! Ze zijn verplicht dit te repareren.
Armageddonmaandag 18 februari 2013 @ 13:58
http://kassa.vara.nl/tv/a(...)dode-pixels/speel/1/
Flurrymaandag 18 februari 2013 @ 13:58
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 13:54 schreef jcdenboer het volgende:
Ik ga met defecte pixels altijd terug, je mag van een nieuw product verwachten dat deze goed is, ook al is het 1 pixel!!! Ze zijn verplicht dit te repareren.
:') dat is gewoon niet waar. Hangt er vanaf of er een speciale garantie wordt geboden. Verder kan je een dode pixel niet repareren. Ze moeten het hele scherm vervangen. Een nieuwe tv leveren is waarschijnlijk goedkoper.
GeneraalAdmiraalmaandag 18 februari 2013 @ 14:23
Je hebt garantie en ze kunnen de garantiebepalingen niet ten nadele van de consument afwijken.
Je gaat naar de winkel en zegt; hij is kapot en ik wil dat het wordt herstelt/vervangen.
jcdenboermaandag 18 februari 2013 @ 14:46
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 13:58 schreef Flurry het volgende:

[..]

:') dat is gewoon niet waar. Hangt er vanaf of er een speciale garantie wordt geboden. Verder kan je een dode pixel niet repareren. Ze moeten het hele scherm vervangen. Een nieuwe tv leveren is waarschijnlijk goedkoper.
Moet je is opletten! Ik koop hardware voor onze onderneming in, en kom het regelmatig tegen, en alle leveranciers voldoen er netjes aan. Particulier zelfs Alternate, BCC en Makro op de knieen gekregen om dit alsnog op te lossen. Vaak proberen ze je zogenaamde pixel garantie te verkopen. Waarom iets erbij kopen als je er al recht op hebt? Defect is defect, al is het 1 pixel, al gaat 1 geheugen module in je pc stuk, wil dat nog niet zeggen dat als de andere 3 het nog wel doen dat ze die ene niet vervangen? Dat het 1 scherm is, is niet mijn probleem....
Innisdemonmaandag 18 februari 2013 @ 17:22
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 12:36 schreef stripe het volgende:
.

Toevallig studeer ik Rechten en weet ik dat een product minimaal 6 maanden deugdelijk moet functioneren. Als dat niet het geval is, is de verkoper verantwoordelijk voor de vervanging/reparatie.
Ik heb de tv toch bij de Mediamarkt gekocht?

Dan zou ik maar eens wat beter opletten tijdens colleges. Je hebt recht op 2 jaar garantie. Straight and simpel, zo schrijft de Europese wetgeving het voor.

Het klopt inderdaad dat MM hier verantwoordelijk is. Jij hebt de TV daar gekocht, niet bij Philips
kovenantmaandag 18 februari 2013 @ 17:24
een dode pixel valt niet onder een defect voor zover ik weet
pas bij 3 of 4 mag je gaan ruilen.
GeneraalAdmiraalmaandag 18 februari 2013 @ 17:28
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 17:22 schreef Innisdemon het volgende:

[..]

Dan zou ik maar eens wat beter opletten tijdens colleges. Je hebt recht op 2 jaar garantie. Straight and simpel, zo schrijft de Europese wetgeving het voor.

Het klopt inderdaad dat MM hier verantwoordelijk is. Jij hebt de TV daar gekocht, niet bij Philips
Praat deze jongen geen onzin aan. Het is een richtlijn en geen verordering. 2 jaar garantie is een algemeens uitgangspunt.
Er wordt gekeken naar " normaal gebruik" en niet naar jaren.
Innisdemonmaandag 18 februari 2013 @ 17:30
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 17:28 schreef GeneraalAdmiraal het volgende:

[..]

Praat deze jongen geen onzin aan. Het is een richtlijn en geen verordering. 2 jaar garantie is een algemeens uitgangspunt.
Er wordt gekeken naar " normaal gebruik" en niet naar jaren.
We hebben het over een TV, dus 2 jaar
Innisdemonmaandag 18 februari 2013 @ 17:31
oeps
GeneraalAdmiraalmaandag 18 februari 2013 @ 17:32
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 17:30 schreef Innisdemon het volgende:

[..]

We hebben het over een TV, dus 2 jaar
De redelijke termijn(normaal gebruik) is afhankelijk van het soort product, de kwaliteit, de prijs en wat u kon verwachten. jouw stelling is onjuist
Innisdemonmaandag 18 februari 2013 @ 17:33
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 17:32 schreef GeneraalAdmiraal het volgende:

[..]

De redelijke termijn(normaal gebruik) is afhankelijk van het soort product, de kwaliteit, de prijs en wat u kon verwachten. jouw stelling is onjuist
hmm ok, da's een goed punt.

Echter, als we het dan toch over verwachting hebben. Van Philips TV's mag je, gezien de jarenlange ervaring van de producent, toch een bepaalde verwachting qua kwaliteit hebben.
eightmaandag 18 februari 2013 @ 17:40
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 17:32 schreef GeneraalAdmiraal het volgende:

[..]

De redelijke termijn(normaal gebruik) is afhankelijk van het soort product, de kwaliteit, de prijs en wat u kon verwachten. jouw stelling is onjuist
Gedeeltelijk waar.
De meeste fabrikanten gaan uit van een gemiddelde levensduur van 8 jaar als je gemiddeld 2 uur per dag kijkt. Echter als jij 12 uur per dag de tv aan hebt staan en na 1.5 jaar is de tv op dan is de fabrikant toch verplicht om de tv kosteloos te repareren.
GeneraalAdmiraalmaandag 18 februari 2013 @ 17:42
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 17:40 schreef eight het volgende:

[..]

Gedeeltelijk waar.
De meeste fabrikanten gaan uit van een gemiddelde levensduur van 8 jaar als je gemiddeld 2 uur per dag kijkt. Echter als jij 12 uur per dag de tv aan hebt staan en na 1.5 jaar is de tv op dan is de fabrikant toch verplicht om de tv kosteloos te repareren.
Ja, hoe wil je dat gaan controleren.
Mijn standpunt is; er is geen standaard jaar.
http://www.vergelijk.nl/l(...)ose/videowave_ii_55/
Ik gok dat deze tv echt geen 2 jaar garantie heeft.
eightmaandag 18 februari 2013 @ 17:55
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 17:42 schreef GeneraalAdmiraal het volgende:

[..]

Ja, hoe wil je dat gaan controleren.
Mijn standpunt is; er is geen standaard jaar.
http://www.vergelijk.nl/l(...)ose/videowave_ii_55/
Ik gok dat deze tv echt geen 2 jaar garantie heeft.
Monteurs kunnen in de software precies zien hoeveel uur de tv heeft aangestaan ;)

En ja, ook deze tv is 2 jaar garantie.

quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 12:43 schreef Flurry het volgende:
De vraag is wel of een dode pixel als defect beschouwd wordt. Vroeger was dat niet zo namelijk. Een paar dode pixels waren toen normaal.
Tegenwoordig speelt het aantal defecte pixels en de plek waar ze zich bevinden een rol. Als de dode pixel zich in aan de zijkanten van het scherm bevind is het meestal specs (dus geen reparatie). In het geval van TS is de kans vrij groot dat deze gewoon onder de garantie valt.
GeneraalAdmiraalmaandag 18 februari 2013 @ 17:59
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 17:55 schreef eight het volgende:

[..]

Monteurs kunnen in de software precies zien hoeveel uur de tv heeft aangestaan ;)

En ja, ook deze tv is 2 jaar garantie.

[..]

Tegenwoordig speelt het aantal defecte pixels en de plek waar ze zich bevinden een rol. Als de dode pixel zich in aan de zijkanten van het scherm bevind is het meestal specs (dus geen reparatie). In het geval van TS is de kans vrij groot dat deze gewoon onder de garantie valt.
Ja, ik ben het daar mee eens, maar ik vind dat er toch een verschil is. een tv ter waarde van 400 euro of een tv ter waarde van 4000 euro.
Grouchmaandag 18 februari 2013 @ 18:02
quote:
Dat was 2004. Tegenwoordig zijn dode pixels niet meer acceptabel.
Kapt-Ruigbaardmaandag 18 februari 2013 @ 18:05
quote:
2s.gif Op maandag 18 februari 2013 17:24 schreef kovenant het volgende:
een dode pixel valt niet onder een defect voor zover ik weet
pas bij 3 of 4 mag je gaan ruilen.
Waar in de wet staat dat precies?
Als ik een tv met dode pixels wil dan koop ik er wel eentje.
Grouchmaandag 18 februari 2013 @ 18:16
quote:
1s.gif Op maandag 18 februari 2013 18:05 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Waar in de wet staat dat precies?
Als ik een tv met dode pixels wil dan koop ik er wel eentje.
Nergens. Het is een reliek uit de tijd dat het produceren van platte beeldschermen nog moeilijk en nieuw was, en het perfect doen vrijwel onmogelijk. Men achtte toen een dode pixel of 3 acceptabel en normaal .
Maar dat is al jaren niet meer zo. Tegenwoordig is foutloze beeldschermen maken eenvoudig en mag de klant dat dus ook gewoon eisen.
Revolution-NLmaandag 18 februari 2013 @ 18:33
Daarom moet je een TV gewoon online kopen. De mediamarkt is duurder maar levert dezelfde beroerde service.
Kapt-Ruigbaardmaandag 18 februari 2013 @ 19:02
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 18:16 schreef Grouch het volgende:

[..]

Nergens. Het is een reliek uit de tijd dat het produceren van platte beeldschermen nog moeilijk en nieuw was, en het perfect doen vrijwel onmogelijk. Men achtte toen een dode pixel of 3 acceptabel en normaal .
Maar dat is al jaren niet meer zo. Tegenwoordig is foutloze beeldschermen maken eenvoudig en mag de klant dat dus ook gewoon eisen.
Wie of wat is men?
klippermaandag 18 februari 2013 @ 19:10
Tja, of het werkt.....
http://plazilla.com/hoe-h(...)en-lcd-tv-of-monitor
GeneraalAdmiraalmaandag 18 februari 2013 @ 19:13
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 18:16 schreef Grouch het volgende:

[..]

Nergens. Het is een reliek uit de tijd dat het produceren van platte beeldschermen nog moeilijk en nieuw was, en het perfect doen vrijwel onmogelijk. Men achtte toen een dode pixel of 3 acceptabel en normaal .
Maar dat is al jaren niet meer zo. Tegenwoordig is foutloze beeldschermen maken eenvoudig en mag de klant dat dus ook gewoon eisen.
Ik eis een goed product die de overeenkomst beantwoord. mijn wilsverklaring is niet: Ik koop een tv met dode pixels.
Tocadiscomaandag 18 februari 2013 @ 19:14
quote:
1s.gif Op maandag 18 februari 2013 19:02 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Wie of wat is men?
De ISO: http://en.wikipedia.org/wiki/ISO_13406-2
andre_kmaandag 18 februari 2013 @ 20:35
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 18:02 schreef Grouch het volgende:

[..]

Dat was 2004. Tegenwoordig zijn dode pixels niet meer acceptabel.
Ik dacht al dat niemand het meer ging zeggen. Dode pixel-garantie is idd nogal 2004.
r_onedinsdag 19 februari 2013 @ 00:13
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 14:46 schreef jcdenboer het volgende:

[..]

Moet je is opletten! Ik koop hardware voor onze onderneming in, en kom het regelmatig tegen, en alle leveranciers voldoen er netjes aan. Particulier zelfs Alternate, BCC en Makro op de knieen gekregen om dit alsnog op te lossen.
Moet jij eens opletten: particulier en Makro gaan niet samen!