quote:'Eet méér paard'
81 procent van de Nederlanders heeft geen morele bewaren tegen het eten van paard. En gelijk hebben ze.
De 'Horsegate' heeft iets bijzonders teweeg gebracht: er is de afgelopen dagen 2 keer zoveel paardenvlees verkocht dan normaal.![]()
Staan de Britten op hun achterste benen nu blijkt dat in allerlei magnetronmaaltijden paardenvlees zit inplaats van rund; in ons land hebben we niet zoveel moeite met paard.
Lekker!
81 procent heeft geen moreel bezwaar tegen het eten van een stuk(je) paard. 90 procent vindt het zelfs prima als het in de supermarkt ligt, blijkt uit een peiling van Maurice de Hond.
Meer dan de helft heeft het wel eens gegeten. We willen alleen niet misleid worden. Als er paardenvlees in een maaltijd zit, moet dat ook netjes op de verpakking staan.
Eet paard
Paardenmeisjes mogen dan walgen van het idee, een stuk paard op je bord is helemaal geen slecht idee.
5 redenen om paard te eten:
- Paardenvlees bevat meer proteïnen dan rundvlees. En dat houdt je onder meer langer warm.
- Paardenvlees is langer houdbaar dan rund-en varkensvlees.
- Het bevat meer ijzer en minder vet dan rundvlees.
- De smaak is lekker: het heeft een veelzijdig karakter. Het is wat zoeter, waardoor je het in veel recepten kunt gebruiken.
- Het is een stuk goedkoper dan rundvlees.
3 paardentips:
Geïnteresseerd geraakt? Drie culinaire tips:
- Recept: ouderwets Limburgs zuurvlees.
- Recept II: Gemengd dubbel van everzwijn en paard.
- Geen zin om te koken? Bezoek Steakhouse Piet de Leeuw in Amsterdam.
Het duurde even voordat de eigenaar het toegaf, maar sinds 1949 serveren ze daar paard.
Dat is een ieders goedrecht, zo ook het uwe.quote:Op zondag 17 februari 2013 17:41 schreef DeParo het volgende:
Ik heb daar wel degelijk echt moeite mee, daarom vind ik dit ook schandalig, ik wil gewoon geen paard eten en daar blijf ik dan ook gewoon bij.
Scharrelvlees? Je leeft in de veronderstelling dat het gaat om paardjes die hier in nederland vertroeteld zijn voordat ze naar de slacht gaan?????quote:Op zondag 17 februari 2013 17:38 schreef Scjvb het volgende:
Een goedendag,
Geachte lezer, afgelopen week presenteerde ik u eigenlijk al: sinds het schandaal rond het paardenvlees hebben aanzienlijk veel mensen ondervonden dat het eten van paardenvlees geen probleem hoeft te zijn. Na vanmiddag gezamelijk een drankje en 'n hapje gedaan te hebben in een Haerlemse horecagelegenheid kwam het paardenvlees-schandaal ook nog even aan bod.![]()
![]()
Men heeft hier toch een punt: het moge duidelijk zijn dat fraude in geen enkel opzicht getolereerd kan worden, zo ook in deze kwestie. Derhalve spreekt het voor zich dat een sanctie op zijn plaats blijft. Wanneer men paardenvlees in producten wilt verwerken dient dit altijd netjes op de verpakking te worden vermeld.![]()
Anderzijds heeft dit schandaal toch ook weer wat 'goeds' teweeg gebracht want meerdere mensen zijn paardenvlees gaan waarderen, zij koesteren zelfs geen morele bezwaren tegen dit vlees. [ afbeelding ]
[..]![]()
http://www.rtl.nl/compone(...)es-niets-mis-mee.xml
````````````````````````````````````
Afijn, anders dan andere vlezen is paardenvlees scharrelvlees. Paarden worden niet gefokt voor de vleesverwerking maar soms belanden ze toch bij de slachterij, bijvoorbeeld omdat ze te duur worden om te blijven onderhouden. Behalve paardenmeisjes of andere tegenstanders is het opmerkelijk dat zoveel Nederlanders tóch zo weinig moeite hebben met het paardenvlees, ook is het paard in de volksmond 'een trouw en edel dier', deze mening delen wij.
We vinden in elk geval dat het voortaan netjes op het etiket moet komen te staan wanneer paardenvlees in een product verwerkt wordt. Tenslotte zullen óók wij Haarlemmers uit het gegoede milieu het paardenvlees met genoegen blijven eten.
Wat het schandaal betreft, we zullen blijven het volgen. [ afbeelding ]
Ik heb toch een ander beeld bij het eten van paardenvlees ik wil dat simpelweg niet en het is belachelijk dat ze het je nu proberen op te dringen.quote:Op zondag 17 februari 2013 17:48 schreef __Saviour__ het volgende:
Vlees is vlees. Er is niks anders aan paard eten dan aan koe, varken of kip.
Zuurvlees zegt me echt niets maar ik heb wel 'ns paardenbiefstuk op en paardensalami. Prima te doen.quote:
Dit dus. Ik heb geen morele bezwaren tegen het eten van paarden, zelfs honden en katten moeten kunnen, maar ik wil wel weten wat ik m'n mond stopquote:Op zondag 17 februari 2013 17:48 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Geen problemen met het eten van paardenvlees maar dan moet het ook als paardenvlees verkocht worden.
Alhoewel het mij geen ene biet kan interesseren van welk slachtbeest mijn vlees vandaan komt, die keus hoor je wel te kunnen maken. Net zoals met halalvlees, je moet kunnen vertrouwen dat het ook daadwerkelijk is wat er op de verpakking staat.quote:Op zondag 17 februari 2013 17:41 schreef DeParo het volgende:
Ik heb daar wel degelijk echt moeite mee, daarom vind ik dit ook schandalig, ik wil gewoon geen paard eten en daar blijf ik dan ook gewoon bij.
Ik zie paard niet als een slachtbeest, maar hoe dan ook, inderdaad je moet gewoon kunnen weten wat voor vlees je eet en waar het vandaan komt.quote:Op zondag 17 februari 2013 17:52 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Alhoewel het mij geen ene biet kan interesseren van welk slachtbeest mijn vlees vandaan komt, die keus hoor je wel te kunnen maken. Net zoals met halalvlees, je moet kunnen vertrouwen dat het ook daadwerkelijk is wat er op de verpakking staat.
En dat dat blijkbaar niet zomaar kan is nu wel lastig voor sommigen inderdaad.
Dat is zo. Voor de gewone sterveling is het ook lastig te controleren dus je moet kunnen vertrouwen op de producenten, en dat kan niet meer.quote:Op zondag 17 februari 2013 17:55 schreef DeParo het volgende:
[..]
Ik zie paard niet als een slachtbeest, maar hoe dan ook, inderdaad je moet gewoon kunnen weten wat voor vlees je eet en waar het vandaan komt.
Dat sowieso.quote:Op zondag 17 februari 2013 17:55 schreef DeParo het volgende:
[..]
Ik zie paard niet als een slachtbeest, maar hoe dan ook, inderdaad je moet gewoon kunnen weten wat voor vlees je eet en waar het vandaan komt.
Of ze vertroeteld werden weet ik niet, daar was ik tenslotte niet bij.quote:Op zondag 17 februari 2013 17:48 schreef erodome het volgende:
[..]
Scharrelvlees? Je leeft in de veronderstelling dat het gaat om paardjes die hier in nederland vertroeteld zijn voordat ze naar de slacht gaan?????
Is het duur vlees? Als ik ergens ben waar ze het hebben dan eet ik 't, maar als ik 't zelf moest kopen en het is duurder dan rundvlees dan hoeft het niet.quote:Op zondag 17 februari 2013 18:08 schreef Pietverdriet het volgende:
Men zegt dit wel, maar koopt het niet, en bestelt het niet. Nederlanders zeggen zoveel, maar ze handelen anders.
Het paardenvlees wat we hier eten komt voor het leeuwendeel uit het buitenland, bv argentinie. Dan hebben we het over het tegenovergestelde van vertroetelen, dan hebben we het over bar en boze omstandigheden.quote:Op zondag 17 februari 2013 18:05 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Of ze vertroeteld werden weet ik niet, daar was ik tenslotte niet bij.
Maar een paard is aanvankelijk niet bedoeld om te dienen als slachtdier.
Goed, tot uw dienst.quote:Op zondag 17 februari 2013 18:12 schreef erodome het volgende:
[..]
Het paardenvlees wat we hier eten komt voor het leeuwendeel uit het buitenland, bv argentinie. Dan hebben we het over het tegenovergestelde van vertroetelen, dan hebben we het over bar en boze omstandigheden.
En of de dieren bedoeld waren als slachtdier boeit me vrij weinig, ik zie geen verschil tussen een schattig lammetje en een paard daarin, maar ik denk dat je je mening heel aardig bij moet stellen als je denkt dat dat zulk diervriendelijk vlees is.
Nee, het is goedkoper dan rund.quote:Op zondag 17 februari 2013 18:11 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Is het duur vlees? Als ik ergens ben waar ze het hebben dan eet ik 't, maar als ik 't zelf moest kopen en het is duurder dan rundvlees dan hoeft het niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |