![smeets_affiches.jpg]()
Na een aantal fantastische uitspraken vandaag tegenover
3voor12 vind ik dat Jan Smeets, oprichter van Pinkpop, een eigen topic verdient.
Een aantal interviews met Jan Smeets:
Pinkpop 2012: Jan Smeets wil Europese avondklok voor festivalsquote:
"Ik zou willen dat er een wet kwam waarin drie dingen geregeld worden op Europees niveau: Een curfew voor iedereen om 11 uur, niet langer en niet korter. Geluidsrestricties, zodat niet iedereen met pijn in de oren naar huis gaat en in de derde plaats: niet langer dan drie dagen."
Jan Smeets bepleit rook- en drugsverbod op festivalsquote:
Smeets verwacht dat de politiek een verbod op tabak, drugs en alcohol gaat eisen. "Vergeet niet dat er op een festival als Glastonbury elk jaar gemiddeld vijf doden vallen." Volgens de directeur zijn doden op festivals vrijwel altijd 'druggerelateerd'.
uit een gerelateerd interview:quote:
Smeets vroeg de Belgische journalisten: "Vind je het hier nu na 23.00 uur echt leuk, dat iedereen stomdronken tegen je oploopt en in het wildeweg loopt te pissen?" Hun reactie 'dat moet toch kunnen?' maakt hem nog steeds boos: "Hou toch op! Dat is oldschool. We hebben in de jaren '60 vrijheid bepleit en daar komt men nu op terug, allemaal met het oog op de gezondheid. 75% van de bezoekers op Pinkpop en Werchter gedraagt zich niet zo en wil dat niet." Volgens Smeets wijst uitgebreid onderzoek onder festivalbezoekers dat uit. "En statistieken liegen niet."
‘Mister Pinkpop’ Jan Smeets boos op Werchter Boutique om Metallicaquote:
Op de Pinkpop maandag had Smeets Bruce Springsteen al als headliner geboekt. Die zet je natuurlijk niet zomaar aan de kant, zegt de directeur. “Ik heb gekozen voor Springsteen, Metallica wou ik voor zondag” <de dag die nu afgesloten wordt door Linkin Park, SH>. “Natuurlijk hadden ze wel gekund, maar hun boeker wilde ze per se op maandag hebben.” Achter zijn rug om is de boekingsagent toen met Herman Schueremans, de organisator van Werchter Boutique gaan praten. Zonder met Smeets te overleggen heeft die de band toen vastgelegd. “Wij zijn er totaal door verrast”, aldus de Pinkpop-baas. Hij bezweert dat het niet om het dure prijskaartje gaat dat er aan Metallica hangt. Geïrriteerd: “Dat is totaal niet aan de orde! Wij hebben ze een sky-high bod gedaan voor de zondag, maar dat hebben ze naast zich neergelegd. Aan de orde is dat je dit gewoon niet doet; een band als deze tijdens Pinkpop boeken.”
En vooral deze in combinatie met de daaropvolgende quote (uit het interview wat vandaag gepubliceerd is) vind ik mooi.

quote:
“Hoe moet ik het dan uitdrukken?” zegt hij geagiteerd. “Ik kan ook wel kort-door-de-bocht stellen dat ik het gewoon kut vind.” Het is een ongeschreven regel dat festivalorganisatoren uit elkaars vaarwater blijven. “Wij hebben elkaar 42 jaar lang niet voor de voeten gelopen, en nu komen ze hiermee. Ik weet zeker dat er een hoop mensen naar Werchter Boutique gaan, in plaats van naar Pinkpop.” Volgens de Pinkpop-directeur komen er normaal ongeveer zesduizend Belgische bezoekers naar Pinkpop, terwijl dit er nu ongeveer de helft zullen zijn. “Ook zullen er ongetwijfeld Nederlanders naar Werchter Boutique gaan voor Metallica en andere goede bands.”
quote:
Voor de line-up moeten Mojo en Pinkpop nadrukkelijk naar het buitenland kijken. Manders: "Artiesten exclusief naar Nederland halen is niet te doen. We kijken naar welke artiesten op tournee zijn en het helpt dat er buitenlandse festivals in dezelfde periode zitten als onze events." Smeets doet er niet geheimzinnig over dat dat de reden was om Pinkpop van mei naar mid juni te verhuizen: "Dan is Green Day in de buurt. Dat heb ik in 2005 al gezegd: voor een goed programma moet er geen groot gat in het festivalseizoen zitten tussen Rock Am Ring en Pinkpop. Wij kopen gezamenlijk in en artiesten invliegen vanuit Amerika is te duur."