Russische Sukhoi's en MIG's hebben tegenwoordig ook nog bijna allemaal achteruitkijkspiegels in de cockpit. Heeft niet altijd helemaal hypermodern te zijn. De F-16 was ook redelijk uitzonderlijk met de volledige bubble canopy, dus zonder boogspijl etc.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 14:56 schreef Cobra4 het volgende:
Piloten JSF kunnen niet achterom kijken
WASHINGTON -
De JSF-straaljager is technologisch hoogstaand, maar gewoon achterom kijken is voor de piloten erg moeilijk. Testvliegers klagen steen en been dat ze nauwelijks zicht naar achteren hebben vanuit de cockpit, wat erg gevaarlijk is bij luchtgevechten op korte afstand.
Maar dat was toch bekend vanaf het begin ? De hightech vr helm zou dat oplossen door beelden van uit ongeveer elke hoek te projecteren.quote:Op zondag 10 maart 2013 22:55 schreef RonaldV het volgende:
De boogspijl is het probleem niet, die zit ook op de A-10, AV-8B, F/A-18A/C en zelfs de F-15. Het probleem is dat je in bijna al die jets een uitzonderlijk goed zicht hebt, niet alleen naar voren en opzij, maar zelfs omlaag. In een F-16 is het zelfs alsof je OP het vliegtuig zit in plaats van er in. Maar in de F-35 zit je echt IN het vliegtuig en is er nauwelijks aandacht besteed aan de mogelijkheid om rond te kijken. Het cockpitdak lijkt op dat van de F-5 en A-7. Twee kisten die weliswaar uitzonderlijk goed hun werk deden, maar die geen zicht naar achter kenden, wat een bekend zwak punt was.
En als het HMDS systeem in-flight uitvalt net op het moment dat je bezig bent met een militaire operatie? Dan is het wel fijn als je een backup hebt door rondom te kunnen kijken.quote:Op maandag 11 maart 2013 00:02 schreef SolDat het volgende:
De AN/AAQ-37 zorgt er inderdaad voor dat een piloot door middel van zijn HMDS door de structuur van het toestel heen kan kijken. Ditzelfde systeem heeft de taak om andere toestellen op te sporen en te volgen, en daarbij automatisch vriend van tegenstander te scheiden.
Het probleem is dat de AN/AAQ-37 pas bij software-block 2B in gebruik kan worden genomen, en dat de leerlingpiloten die nu worden opgeleid tot testpiloot op eerdere versies vliegen (Block 1A/B), en daarom dus over het zicht klagen.
Naar ik heb vernomen laat block 2B nog op zich wachten; Door ontwikkelingsproblemen zijn de software-updates uitgesteld. Positiever nieuws is dat de HMDS zich dermate heeft ontwikkeld dat het vervangende helm-project wellicht niet meer nodig is (beslissing in april).
Tja, wat als de AN/AAQ37 het tijdens een missie begeeft? Dan ben je op je buurman aangewezen, en net zo goed de lul als dat je dat als F-16 piloot bent op het moment dat de APG-66(V)2A tijdens een operatie stopt functioneren. Zonder opsporing- en begeleidingssystemen ben je op je boordkanon aangewezen, maar je kan er donder op zeggen dat die systemen dusdanig getest en ontworpen zijn dat dat 'uitvallen' niet zo heel snel gebeurd.quote:Op maandag 11 maart 2013 20:42 schreef Gruj0 het volgende:
[..]
En als het HMDS systeem in-flight uitvalt net op het moment dat je bezig bent met een militaire operatie? Dan is het wel fijn als je een backup hebt door rondom te kunnen kijken.
Sowieso ben ik geen fan van dat mega grote MFD. Tis geen desktop PC.
Als je Russia Today moet geloven heeft het Pentagon nu ook naar buiten gebracht dat de F-35 tegen een volwaardige opponent geen kans heeft.![]()
http://rt.com/usa/pentagon-f35-report-combat-012/
Frapant is dat een kleine stadsstaat als sgp bijna 2x zoveel vliegtuigen heeft dan NL. Waarbij een aantal geavnceerder zijn dan de Nederlandse.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 11:39 schreef RonaldV het volgende:
Singapore evalueert de F-35 als vervanger voor de F-5S
Officieel zitten die nog op dezelfde positie als wij. Alleen hebben zij geen testvliegtuigen.quote:
WTF? De Noren hebben traditioneel een luchtmacht die nog niet de helft is van de onze. Maar zij staan op het punt om vrolijk net zo veel te bestellen als dat wij lijken te gaan doen (als de minister de JSF tenminste niet afschrijft in haar visie die aan het eind van het jaar verschijnt)!quote:Oslo will acquire up to 52 F-35s for operation by the Royal Norwegian Air Force.
Dat zwarte goud is zo'n lul-excuus. Wij zitten al decennia op aardgas, daar draait onze hele welvaart op. Het is een keuze. De Nederlandse politiek verkiest het om het geld in onzinnige zaken en veel te luxe sociale regelingen te steken. Kijk even naar de belachelijke toename (zowel procentueel als in absolute aantallen) van het budget in de sociale zekerheid sinds 1990 bijvoorbeeld. Onze aardgas-welvaart wordt gestoken in cadeautjes aan groepen kiezers en het ophouden van een Europese eenheidsleugen. Iets waar de Noren geen last van hebben, zij blijven (heel verstandig) buiten de EU.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 00:53 schreef Radegast het volgende:
De Noren zitten natuurlijk wel op het zwarte goud, en economisch gezien gaat het ze voor de wind itt tot de rest van Europa. Da's makkelijker investeren. En de F-35 levert ze veel op, hebben ze niet een grote deal binnengesleept om composiete materialen te fabriceren voor de staart van alle drie de varianten?
Dat klopt maar dan nog, een stuk land ter grote van de NO polder met ongeveer 6 miljoen inwoners.quote:Op woensdag 13 maart 2013 00:47 schreef Radegast het volgende:
Is niet zo gek, want er is gewoon een wapenwedloop aan de gang in Zuid-(Oost) Azie.
Niet waar, de Noren zitten er net zo dik in alleen officieel zitten ze er niet in maar feitelijk moeten ze ongeveer elke EU regel overnemen (net als Zwitserland trouwens). Ook zijn ze de grootste netto betaler.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 10:43 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Dat zwarte goud is zo'n lul-excuus. Wij zitten al decennia op aardgas, daar draait onze hele welvaart op. Het is een keuze. De Nederlandse politiek verkiest het om het geld in onzinnige zaken en veel te luxe sociale regelingen te steken. Kijk even naar de belachelijke toename (zowel procentueel als in absolute aantallen) van het budget in de sociale zekerheid sinds 1990 bijvoorbeeld. Onze aardgas-welvaart wordt gestoken in cadeautjes aan groepen kiezers en het ophouden van een Europese eenheidsleugen. Iets waar de Noren geen last van hebben, zij blijven (heel verstandig) buiten de EU.
En ook in de VS. En zelfs in Frankrijk dacht ik.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 14:15 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat klopt maar dan nog, een stuk land ter grote van de NO polder met ongeveer 6 miljoen inwoners.
Heeft een leger wat 3x zo groot is dan het NLse.
Sterker nog ze hebben bijna geen ruimte om met dat leger te oefenen in eigen land en doend at daarom in australie.
Ook de Noren steken het geld uit gas en olie vooral in de verzorgingsstaat, ze doen het alleen veel slimmer met dat investeringsfonds. Overigens is het niet zo dat al het geld uit de gasopbrengsten hier naar sociale regelingen ging/gaat, al gaat het inderdaad om een flink deel (ruim 25% ofzo) Kan je nog teveel vinden, dat moet iedereen voor zich weten.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 10:43 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Dat zwarte goud is zo'n lul-excuus. Wij zitten al decennia op aardgas, daar draait onze hele welvaart op. Het is een keuze. De Nederlandse politiek verkiest het om het geld in onzinnige zaken en veel te luxe sociale regelingen te steken. Kijk even naar de belachelijke toename (zowel procentueel als in absolute aantallen) van het budget in de sociale zekerheid sinds 1990 bijvoorbeeld. Onze aardgas-welvaart wordt gestoken in cadeautjes aan groepen kiezers en het ophouden van een Europese eenheidsleugen. Iets waar de Noren geen last van hebben, zij blijven (heel verstandig) buiten de EU.
Ja hallo, zo kan ik het ook presenteren aan een stel Noren.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 16:20 schreef Radegast het volgende:
[..]
En ook in de VS. En zelfs in Frankrijk dacht ik.
het ging over Singaporequote:Op zaterdag 16 maart 2013 19:48 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Ja hallo, zo kan ik het ook presenteren aan een stel Noren.
Van: Moet je eens luisteren. Het Nederlandse Leger oefent niet alleen bij jullie in het witte knusse Noorwegen, maar in Amerika, Suriname, Het Caribisch gebied, Frankrijk, Duitsland, Tsjechië,Polen, België en af en toe pakken we een trainingsmissie in Zuid-Afrika mee.
Het wordt af en toe zo opgeblazen hoe gras het groen bij de buren wel niet is.
Ik heb ook wat Noren gesproken en het is echt niet allemaal hozanna daar.
Het reguliere leger is best klein, een echte Marine bestaat niet als je naar hun landoppervlakte kijkt en de luchtmacht mag dan wel van hetzelfde niveau zijn, het gebied wat ze moeten bestrijken is met Nederland in vergelijking 30 keer zo groot.
Schamen voor wat?quote:Op vrijdag 15 maart 2013 20:42 schreef RonaldV het volgende:
http://www.flightglobal.c(...)s-f-35-debut-383362/
Joint Strike Fighter en Joint Strike Missile
Maar wat me eigenlijk er toe zette om dit te posten staat pas aan het eind van het artikel:
[..]
WTF? De Noren hebben traditioneel een luchtmacht die nog niet de helft is van de onze. Maar zij staan op het punt om vrolijk net zo veel te bestellen als dat wij lijken te gaan doen (als de minister de JSF tenminste niet afschrijft in haar visie die aan het eind van het jaar verschijnt)!
Nederland moet zich gaan schamen! Een land met 5 miljoen inwoners haalt 17 miljoen Nederlanders probleemloos in, qua investeringen voor haar luchtmacht!
2 posts , dat klopt. De rest ging over het gehosanna van Noorwegenquote:
Ah dus we gaan onbekende vliegtuigen niet meer identificeren maar schieten ze voortaan maar naar benedenquote:Op zaterdag 16 maart 2013 20:07 schreef Gruj0 het volgende:
[..]
Schamen voor wat?![]()
Nederland heeft een goede luchtverdedigings infrastructuur.
Dat paar vliegtuigjes welke aangeschaft zullen worden, zullen echt weinig tot niets uit kunnen halen, mocht het komen tot een oorlog komen tegen een serieuse, machtige tegenstander waarbij er zelfstandig geopereerd moet worden.
Wij willen deze dingen vooral zodat we ons internationaal kunnen "laten gelden" tegen inferieure landen als Bosnië, Servië, Libië, binnenkort misschien wel Syrië () etc.
Noorwegen daartegenin schaft deze dingen volgens mij vooral aan ter aanvulling van hun luchtverdediging welke niet zo zeer dekkend is.
Ik hoor van groundcrew andere verhalen maar ik gok dat een tweede kamerlid dat beter weet.quote:Op woensdag 20 maart 2013 18:00 schreef Cobra4 het volgende:
VVD zet druk op JSF-dossier
DEN HAAG - De VVD zet druk op het JSF-dossier. Voor Defensie is de F-35 ofwel JSF de beoogde opvolger van de F-16.
Volgens de VVD moet snel over de vervanging van de F-16 worden besloten, omdat langer doorvliegen met het toestel steeds meer risico's voor de piloten met zich meebrengt. Dat zei het liberale Kamerlid Ronald Vuijk woensdag in de Tweede Kamer tijdens een debat over langer doorvliegen met de F-16. Hij repte zelfs over „levensbedreigende risico's” voor de piloten. Maar dat ging coalitiepartner PvdA veel te ver.
„We moeten niet dramatiseren”, reageerde Angelien Eijsink. Volgens haar is er met de F-16's gemiddeld 4000 uur gevlogen en is 6000 uur zeker mogelijk. „Het zijn nog heel goede toestellen.”
Ze kreeg steun van minister Jeanine Hennis van Defensie. Die zei dat de veiligheid van de piloten van de F-16 niet op het spel staat.
Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)p_JSF-dossier__.html
De minister bevestigt het en ik neem aan dat die wordt ingefluisterd door haar medewerkers (de info komt dus rechtstreeks van defensie).quote:Op donderdag 21 maart 2013 18:32 schreef Pumatje het volgende:
Aah wat een stomme ganzen weer in die kamer.
Die uren zeggen niets, het is relatief aan het gewicht waar mee wordt gevlogen. Die dingen van ons zijn overwerkt.
Oh dear god..quote:Op donderdag 21 maart 2013 18:50 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De minister bevestigt het en ik neem aan dat die wordt ingefluisterd door haar medewerkers (de info komt dus rechtstreeks van defensie).
http://www.theglobeandmai(...)ces/article10081027/quote:Dutch orders for F-35 likely to be scaled back
Dutch orders for the Pentagon’s F-35 warplane are likely to be cut back, sources close to the discussions told Reuters, citing cost overruns and delays in the program, uncertainty over the Netherlands’ defence strategy and budget cuts across Europe.
The Netherlands may cut 17 to 33 F-35s from its initial plans to buy 85 of the new warplanes, according to people close to the discussions who were not authorized to speak publicly since final decisions are not expected until later this year.
Jaja, hier past een 'je weet niet waar je over praat' in elk geval een stuk beter.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 15:47 schreef Pumatje het volgende:
Omdat ze dat niet weten. De fukkin ground crew zou aan dat debat moeten plaatsnemen. Niet de minister.
Bij wijze van spreken natuurlijk. Ik zou het fantastisch vinden als ze er wel bij werden gehaald. En waarom niet, zij zijn degenen die ermee werken. Die vertellen het eerlijke verhaal.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 16:01 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Jaja, hier past een 'je weet niet waar je over praat' in elk geval een stuk beter.
een quote uit een rapport van de ARK uit '11:quote:Op donderdag 21 maart 2013 21:41 schreef RonaldV het volgende:
De discussie over wel of niet doorvliegen met de F-16 is een kwestie van de rekenmeesters loslaten. Hoe langer je er mee door vliegt, hoe meer onderhoud ze per vlieguur nodig hebben. De Fransen hebben dat in de Jaren 90 met de F-8 ondervonden. Hun 'Cruzes' konden heel goedkoop onderhouden worden voor zover het over materiaal ging, want dat konden ze voor peanuts krijgen van de VS, die er toch niks meer mee deden. Hun F-8s waren al sinds 1980 uit dienst. Maar om één uur te vliegen moest zo'n kist vervolgens voor 80 uur in onderhoud. Alleen al aan manuren een vermogen. Extrapoleer dat even naar de F-16, die nog gewoon in dienst is rond de hele wereld en waarvoor dus gewoon commerciële prijzen betaald moet worden voor de onderdelen. Onderdelen die op verzoek/bestelling gemaakt worden, want dit is nu eenmaal spul wat zo kostbaar is dat je er geen hangaars mee vol hebt staan.
Kostbare grappen dus. Zou ook gewoon in de business-case moeten staan. Geen idee waarom het er niet in staat.
Dat soort informatie wordt niet zomaar op straat gelegd.quote:Het Ministerie van Defensie heeft tegenover ons aangegeven bezig te zijn
met de actualisatie van een eerdere inventarisatie van de investeringen die noodzakelijk zijn om langer door te vliegen met de F-16. Op basis van de eerdere inventarisatie bleek dat bij een ongewijzigd ambitieniveau aanzienlijke investeringen nodig zijn om tot 2020 door te vliegen met de F-16 in plaats van tot 2016. Deze onderbouwing heeft de rubricering
ŤStaatsgeheimť ...
Wie bedoel je met 'gound crew'?quote:Op vrijdag 22 maart 2013 17:50 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Bij wijze van spreken natuurlijk. Ik zou het fantastisch vinden als ze er wel bij werden gehaald. En waarom niet, zij zijn degenen die ermee werken. Die vertellen het eerlijke verhaal.
al het betrokken grondpersoneel dat verantwoordelijk is voor onderhoud, controle en het gebruik van het toestel. De mensen die ermee werken, die het toestel repareren, die een groot referentiekader hebben. Niet om te adviseren wat wel te kopen, maar puur om de staat, functioneren en kostenplaatje in onderhoud en manuren aan te geven als hierom wordt gevraagd. Wat dus is gebeurd..quote:
Die worden wel degelijk betrokken bij het hele verhaal, maar mogelijk niet de mensen die jij kent. Alleen worden er geen details vrijgegeven voor het publiek.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 18:04 schreef Pumatje het volgende:
[..]
al het betrokken grondpersoneel dat verantwoordelijk is voor onderhoud, controle en het gebruik van het toestel. De mensen die ermee werken, die het toestel repareren, die een groot referentiekader hebben. Niet om te adviseren wat wel te kopen, maar puur om de staat, functioneren en kostenplaatje in onderhoud en manuren aan te geven als hierom wordt gevraagd. Wat dus is gebeurd..
Dat snap ik, maar blijkbaar is het vocabulaire van de minister zo beperkt dat ze niet uit kan leggen dat vlieguren relatief zijn. En dat de toestellen toch echt scheurtjes in de airframes hebben door zware belasting. Maargoed in den haag zeggen ze van niet dus is het niet zo.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 18:06 schreef M5 het volgende:
[..]
Die worden wel degelijk betrokken bij het hele verhaal, maar mogelijk niet de mensen die jij kent. Alleen worden er geen details vrijgegeven voor het publiek.
Voor zover ik de berichten heb gelezen wordt er nergens ontkent dat er sparke is van scheurtjes in de airframes. De minister heeft alleen aangegeven dat de (vlieg)veiligheid niet in het geding is. Dat vlieguren niet alles zeggen is absoluut waar.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 18:13 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar blijkbaar is het vocabulaire van de minister zo beperkt dat ze niet uit kan leggen dat vlieguren relatief zijn. En dat de toestellen toch echt scheurtjes in de airframes hebben door zware belasting. Maargoed in den haag zeggen ze van niet dus is het niet zo.
begrip, enkel werd het een beetje een welles nietes verhaal in die kamer omtrend die vlieguren. En op basis van vlieguren werd een beslissing gemaakt, die in vele ogen de verkeerde was. Daarbij komt kijken dat helemaal niet gesproken is over het punt dat er veel meer kosten bijkomen bij het doorvliegen omdat meer onderhoud nodig is. Dit zijn zaken die meetellen, in tegenstelling tot de uren. Daar doel ik meer opquote:Op vrijdag 22 maart 2013 18:21 schreef M5 het volgende:
[..]
Voor zover ik de berichten heb gelezen wordt er nergens ontkent dat er sparke is van scheurtjes in de airframes. De minister heeft alleen aangegeven dat de (vlieg)veiligheid niet in het geding is. Dat vlieguren niet alles zeggen is absoluut waar.
Wat betreft het vocabulaire van de minister... ik denk niet dat het om haar vocabulaire gaat (ze krijgt gewoon info aangeleverd) maar het gaat meer om de kennis die de politici in de kamer hebben. Het heeft denk ik niet heel veel zin daar diep in de technische details te gaan.
Over de extra kosten van het onderhoud (dat wat komt bovenop reguliere exploitatie kosten) bij het langer door vliegen met de F-16's is de kamer vorig jaar al geďnformeerd door de Algemene Reken Kamer in het rapport over de uitstap kosten van het JSF programma. Dat politici dat nu al 'vergeten' zijn,niet gelezen hebben, de dossier kennis niet hebben... tsja, dat is politiek.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 18:29 schreef Pumatje het volgende:
[..]
begrip, enkel werd het een beetje een welles nietes verhaal in die kamer omtrend die vlieguren. En op basis van vlieguren werd een beslissing gemaakt, die in vele ogen de verkeerde was. Daarbij komt kijken dat helemaal niet gesproken is over het punt dat er veel meer kosten bijkomen bij het doorvliegen omdat meer onderhoud nodig is. Dit zijn zaken die meetellen, in tegenstelling tot de uren. Daar doel ik meer op
De politici hebben die kennis ook. Defensiewoordvoerders worden gewoon confidentieel gebrieft. Alleen is het makkelijk publiek discussieren als je details niet mag noemen. Dan ga je gewoon lekker dwars tegen de waarheid in om je kiezers te kunnen vertellen wat ze willen horen. Of nee, dat is een doodzonde als het ontdekt wordt. Je doet het valser: je zegt dat die kisten best 6000uur kunnen vliegen. Maar je 'vergeet' er bij te vertellen dat je er wel alleen maar mee rechtuit blijft vliegen en niet te veel plotselinge bewegingen mee maakt. En je mag er ook niet te veel gas meer mee geven, keurig rond de 600KM/u blijven vliegen dus. Met andere woorden: je koopt een Porsche 911 en je mag er ook mee rijden, zolang je je maar gedraagt als de chauffeur van een Citroen C1. Dat is nog handig voor toekomstige discussies ook, want dan kun je over 6 jaar roepen dat we geen snelle vliegtuigen meer nodig hebben, want de huidige vliegtuigen vliegen ook maar op 30% van de maximale snelheid.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 18:21 schreef M5 het volgende:
[..]
Voor zover ik de berichten heb gelezen wordt er nergens ontkent dat er sparke is van scheurtjes in de airframes. De minister heeft alleen aangegeven dat de (vlieg)veiligheid niet in het geding is. Dat vlieguren niet alles zeggen is absoluut waar.
Wat betreft het vocabulaire van de minister... ik denk niet dat het om haar vocabulaire gaat (ze krijgt gewoon info aangeleverd) maar het gaat meer om de kennis die de politici in de kamer hebben. Het heeft denk ik niet heel veel zin daar diep in de technische details te gaan.
Politici zijn het niet vergeten. Verschillende Kamerleden van verschillende partijen hebben de afgelopen jaren al toegegeven dat Defensie tot op het bot is uitgekleed en er geld bij moet. Maar ze worden door de partijtop gemuilkorfd. Ze moeten het verplichte partij-riedeltje afsteken. Tot op het bot is niet genoeg. Er moet geamputeerd worden.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 18:33 schreef M5 het volgende:
[..]
Over de extra kosten van het onderhoud (dat wat komt bovenop reguliere exploitatie kosten) bij het langer door vliegen met de F-16's is de kamer vorig jaar al geďnformeerd door de Algemene Reken Kamer in het rapport over de uitstap kosten van het JSF programma. Dat politici dat nu al 'vergeten' zijn,niet gelezen hebben, de dossier kennis niet hebben... tsja, dat is politiek.
Ik doel meer op zij die wel de info gehad hebben, toen geen vragen/commentaar hadden en nu beweren dat er niet veel aan de hand is en de keuze nog wel ff uitgesteld kan worden. Die zijn imo wat 'vergeten'.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 22:15 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Politici zijn het niet vergeten. Verschillende Kamerleden van verschillende partijen hebben de afgelopen jaren al toegegeven dat Defensie tot op het bot is uitgekleed en er geld bij moet. Maar ze worden door de partijtop gemuilkorfd. Ze moeten het verplichte partij-riedeltje afsteken. Tot op het bot is niet genoeg. Er moet geamputeerd worden.
En ik doel op partijprogrammas die iets anders zeggen dan de dagelijkse waarheid. Partijprogrammas die verdedigd worden alsof het de Koran is. Vanaf de PvdA naar rechts weet men prima wat er aan de hand is.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 22:55 schreef M5 het volgende:
[..]
Ik doel meer op zij die wel de info gehad hebben, toen geen vragen/commentaar hadden en nu beweren dat er niet veel aan de hand is en de keuze nog wel ff uitgesteld kan worden. Die zijn imo wat 'vergeten'.
Ik ga uit van wat de Amerikanen dit jaar betalen voor hun F35's. Als ander land kun je ze dan niet goedkoper krijgen, staat daar in de wet geloof ik.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 01:03 schreef M5 het volgende:
Maar bij optie A, ga je dan uit dat de je voor 4,5 Miljard max 35 F-35's kan krijgen? Dus incl. exploitatie kosten, of verwacht je een aanschaf prijs van >100 miljoen per stuk? niet om een oud paard uit de sloot te trekken, maar het is niet de verwachte realiteit...
Het lijkt mij nou juist uiteindelijk veel goedkoper dan een hele vloot F35's, dure toestellen die je dan ook moet inzetten voor taken waarvoor het toestel eigenlijk veels te geavanceerd is. Voor één sortie van een F-35 boven Aghanistan kun je ikweetniethoeveel Supertucano's laten vliegen met meer lading aan boord en die kunnen dan ook nog langer troepen op de grond luchtondersteuning geven.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 01:03 schreef M5 het volgende:
E.e.a. hangt gewoon samen met het beoogde ambitie niveau. Maar ik zou gaan voor optie A, zoveel mogelijk F-35. Indien ambitie niveau bijgesteld wordt naar beneden: Nieuwe F-16's (block 50+ met AESA,IRST, etc. en GE's -129 motoren).
Één fighter type is budgettair gezien wel het max haalbare voor NL denk ik. Een mix met drie types, hoewel erg aantrekkelijk, is stukken duurder dan je zou denken..
Daar kun je vanuit gaan, maar dat zijn prijzen voor kleine aantallen F-35's tegelijk de zgn 'low rate initial production'. Dan ben je altijd duurder uit. De stuks prijs die nu betaald wordt is niet te vergelijken met die van komende jaren. De grote definitieve orders komen pas als er op 'full rate' geproduceerd wordt. Dat je ze als ander land niet goedkoper kan krijgen staat daar niet in de wet.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 01:30 schreef Radegast het volgende:
[..]
Ik ga uit van wat de Amerikanen dit jaar betalen voor hun F35's. Als ander land kun je ze dan niet goedkoper krijgen, staat daar in de wet geloof ik.
40x super tucano's ? De taliban heeft genoeg middelen om zoiets ook uit de lucht te schieten hoor.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 00:45 schreef Radegast het volgende:
Even zomaar een vraagje..
Stel, je hebt het voor het zeggen en je moet dit jaar beslissen over de opvolging van de 68 F-16's.
Beetje rekening houdend met het gereserveerde budget natuurlijk. (pakweg 4,5 miljard euri) Wat doe je?
a. Koop je zoveel mogelijk F-35's (30 á 35 stuks)
b. Een Europese optie? Gripens kopen? Typhoons leasen van de Engelsen of Duitsers?
c. Iets anders..
Ik zou zelf kiezen voor een Hi Lo mix.
16x F-35A Lightning II
48x FA-50 Golden Eagle
40x Super Tucano
De F-35 voor inzet in het hoogste geweldsspectrum. Kickin' in the door.
De FA-50 om te doen wat onze huidige F-16 ook kan, werkpaardje.
De Super Tucano om lui bewapend met kalashnikovs, al dan niet rijdend in Toyota-pickuptrucks , te bestoken.
met manpads, RPG's? Zou kunnen. De FARC bv. heeft ze ook maar zoveel hebben de Tucano's van de Colombiaanse luchtmacht er niet van te vrezen tot nu toe. Wel blijven opletten natuurlijk, dat wel.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 12:32 schreef Pumatje het volgende:
[..]
40x super tucano's ? De taliban heeft genoeg middelen om zoiets ook uit de lucht te schieten hoor.
Nee, met een een RPD op een affuitje of simpelweg ak's in vierling combinatie op affuit moet een toestel als dat wel kunnen verassen. De farc doen dit niet omdat ze dit niet hoeven, ze genieten veel zichtdekking door jungle en kunnen makkelijk verdwijnen. In gebied als Afghanistan in de bergen is dat veel te gevaarlijk voor zulk "traag" vliegend materieel.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 15:52 schreef Radegast het volgende:
[..]
met manpads, RPG's? Zou kunnen. De FARC bv. heeft ze ook maar zoveel hebben de Tucano's van de Colombiaanse luchtmacht er niet van te vrezen tot nu toe. Wel blijven opletten natuurlijk, dat wel.
True, 119 heli's in totaal, kleine dertig daarvan door vijandelijk vuur.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 16:04 schreef sp3c het volgende:
ja maar zoveel helikopters schieten ze toch ook niet uit de lucht daar?
lijken mij even kwetsbaar, zoniet kwetsbaarder
Je begrijpt het punt van mijn post totaal niet.quote:Op zondag 17 maart 2013 15:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ah dus we gaan onbekende vliegtuigen niet meer identificeren maar schieten ze voortaan maar naar beneden.
Er deden helemaal geen toestellen van de vijfde generatie mee aan die oefening.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 06:54 schreef Cobra4 het volgende:
F-16 kan niet mee in gevecht
door Roy Klopper
AMSTERDAM -
De tekortkomingen van de verouderde Nederlandse F-16’s zijn ondubbelzinnig aan het licht gekomen tijdens de internationale luchtoefening Red Flag in de VS.
De evaluaties van twintig luchtmachtpiloten die begin dit jaar met acht jachttoestellen deelnamen aan de hoog aangeschreven, tweejaarlijkse oefening boven de Nevadawoestijn, liegen er niet om: „Het verhaal is vrij simpel. Tegenover moderne wapensystemen hebben we geen kans meer om doelen uit te schakelen of om te overleven”, aldus kapitein-vlieger Stefan van het 312 squadron.
De militair, wiens familienaam vanwege operationele inzet niet in de krant kan worden vermeld, meldt dat hij tijdens de oefenstrijd met de nieuwste, zogeheten vijfde generatie gevechtskisten uit de VS ’alleen maar bezig was met overleven’.
Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)ee_in_gevecht__.html
Toevallig stond in de defensiekrant een stukje over deze oefening, waar ook in stond dat de amerikanen besloten om last minute nog hun F-22 Raptors in te zetten voor deze oefeningquote:Op dinsdag 26 maart 2013 14:12 schreef Radegast het volgende:
[..]
Er deden helemaal geen toestellen van de vijfde generatie mee aan die oefening.
Wel waar, de Amerikanen hadden F-22's ingevlogen. Dit gebeurde op aanvraag en kwamen omdat er juist 5e gen toestellen nodig waren.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 14:12 schreef Radegast het volgende:
[..]
Er deden helemaal geen toestellen van de vijfde generatie mee aan die oefening.
Wat in jouw ogen waanzin is, is in de ogen van anderen -JUIST in deze tijden- bittere noodzaak. Het verschil? Zij kennen hun geschiedenis, jij weet er blijkbaar net zo veel van als van het schrijven van 'crisistijd'.quote:Op zondag 24 maart 2013 18:24 schreef Gruj0 het volgende:
[..]
Je begrijpt het punt van mijn post totaal niet.
Sowieso valt er tegen een supeurieure tegenstander weinig te onderscheppen.![]()
Daarnaast leent de F-35 zich daar niet zo goed voor.![]()
Ik schaf liever 150+ J-7 / JF-17 aan welke we dan in eigen land kunnen produceren (licentie van China aanschaffen) en naar eigen lust kunnen modificeren. Maar dat zal nooooit zover komen, bovendien zullen dit soort niet-westerse producten velen een doorn in het oog zijn, hoewel deze tegen een vele malen bescheidenere prijs, prima in de basisbehoeften van NL kunnen voorzien.
Die 50~ (dat zal nog wel naar beneden gesteld worden) overpriced F-35 zullen echt niets voorstellen, in een echte oorlog waarbij Nederland zich moet verdedigen, niets tot weinig presteren en bij de eerste aanvalsgolf zullen zij nimmer ergens meer van op kunnen stijgen.
![]()
De echte reden waarom deze tyfusdingen worden aangeschaft is het feit dat wij Amerika de rug niet willen keren en nog altijd een wereldmierenneuker willen zijn door ons met "het nieuwste van het nieuwste en het beste van het beste" in het buitenland (al dan niet legaal) te "laten gelden".
Aan dat soort waanzin wordt in deze crysistijd ons belastinggeld verspild.
2 squadrons, op 1 vliegveld, of zouden ze 2 vligvelden openhouden voor die paar vliegtuigen.quote:Op woensdag 27 maart 2013 13:42 schreef Cobra4 het volgende:
VVD kan leven met ruim dertig JSF's
DEN HAAG - De VVD kan ermee leven als er 30 tot 36 F-35's (ofwel JSF's) worden aangeschaft voor de Koninklijke Luchtmacht. Dat zei Ronald Vuijk, defensiewoordvoerder van de partij in de Tweede Kamer, woensdag na een gesprek met deskundigen van denktanks Clingendael en het Hague Centre for Strategic Studies.
Maar voor de liberalen is het belangrijkste dat het ministerie van Defensie dit jaar een besluit neemt over de opvolging van de F-16, liet hij weten. Vuijk tekent daarbij aan dat hij „niet rücksichtslos pleit” voor de JSF. Als Defensie met een ander toestel op de proppen komt, kan hij daar ook mee leven.
Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)_dertig_JSF_s__.html
Vorig jaar tijdens de onderhandelingen op het Catshuis waren er plannen over de krimp van de luchtmacht naar 42 F-16's en daarbij zou toen de basis op Leeuwarden worden gesloten.quote:Op woensdag 27 maart 2013 17:39 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
2 squadrons, op 1 vliegveld, of zouden ze 2 vligvelden openhouden voor die paar vliegtuigen.
quote:
Ontopic blijven. Niet gaan lopen trollen.quote:Op woensdag 27 maart 2013 21:22 schreef Duizend-Bommen het volgende:
Wat moet je in Godsnaam met die dingen? Okay. Als ontwikkelingshulp voor de VS, die volledig afhankelijk is van haar wapenindustrie, en anders niks meer in de aanbieding heeft, begrijp ik het. Maar boek die miljarden over, en zink die loodzware dinkytoys af in de Stille Zuidzee.
Sorry. Dat was allerminst de bedoeling. Het was een serieuze bijdrage. De VS heeft geen export-producten meer die wie dan ook wil kopen. Behalve 'Boeing' en militaire 'gadgets', waar objectief geen hond behoefte aan heeft, sinds er geen vijand meer is, na het omvallen van de Sovjet-Unie. Ook al doen ze nog zo hun best om Poetin af te schilderen als 'hartstikke eng'. Maar dan nóg zit hij met slecht onderhouden wapens uit die Sovjet-tijd. En toen waren we superieur met die overbodige F-16, die we inzetten in Afghanistan alsof het een A-10 is. Dus waarom moeten we in Godsnaam die JSF aanschaffen, die zelfs al niet eens voldoet aan de eisen die vooraf aan dat stuk werkverschaffing waren gesteld? Koop dan kogels. Kun je lekker op de Veluwe schieten. Geef je die piloten van de luchtmacht een Cessna-150 om leuk mee rond te pruttelen boven Nederland. Iedereen blij. Vooral de belastingbetaler, die die extreem dure 'toys-for-boys' er niet ook nog eens bij kan hebben, nu alles duurder wordt. Dat is toch een legitiem standpunt?quote:Op woensdag 27 maart 2013 22:06 schreef Pumatje het volgende:
Ontopic blijven. Niet gaan lopen trollen.
Noem eens wat? Of bedoel je dat gunrunnen boven Bosnië, Kosovo en Libië?quote:Op woensdag 27 maart 2013 23:03 schreef sp3c het volgende:
we hebben meer gedaan met onze F16's dan gunrunnen boven Afghanistan
je moet niet naar de bekende weg vragenquote:Op donderdag 28 maart 2013 17:12 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Noem eens wat? Of bedoel je dat gunrunnen boven Bosnië en Kosovo?
tuurlijk kunnen die wijzigenquote:En regeringsstandpunten kunnen wijzigen. In dit specifieke geval is het doorgaans zo dat de 'vraag' wordt opgesteld door 'defensie' zelf. Waarna politici zich er in de marge mee mogen bemoeien. En dat als regel ook nog eens doen op werkelijk tenenkrommende oneigenlijke gronden.
Eerlijk, ik gun het die jongens van de luchtmacht uiteraard, zo'n nieuw speeltje. Maar ik zie er het nut niet van in. En al helemáál niet die JSF!quote:
Als ze dat doen gaat het dus heel veel banen kosten bij de KLu. En dat alleen omdat de top zo graag met een overpriced Amerikaanse kist vliegtquote:Op woensdag 27 maart 2013 13:42 schreef Cobra4 het volgende:
VVD kan leven met ruim dertig JSF's
DEN HAAG - De VVD kan ermee leven als er 30 tot 36 F-35's (ofwel JSF's) worden aangeschaft voor de Koninklijke Luchtmacht. Dat zei Ronald Vuijk, defensiewoordvoerder van de partij in de Tweede Kamer, woensdag na een gesprek met deskundigen van denktanks Clingendael en het Hague Centre for Strategic Studies.
Maar voor de liberalen is het belangrijkste dat het ministerie van Defensie dit jaar een besluit neemt over de opvolging van de F-16, liet hij weten. Vuijk tekent daarbij aan dat hij „niet rücksichtslos pleit” voor de JSF. Als Defensie met een ander toestel op de proppen komt, kan hij daar ook mee leven.
Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)_dertig_JSF_s__.html
dat kun je ook gewoon duidelijk maken zonder idioterie over cessna's en spelerijen op de veluwequote:Op donderdag 28 maart 2013 17:19 schreef Duizend-Bommen het volgende:
[..]
Eerlijk, ik gun het die jongens van de luchtmacht uiteraard, zo'n nieuw speeltje. Maar ik zie er het nut niet van in. En al helemáál niet die JSF!
Man, er werd wat afgespeeld bij Defensie in mijn tijd!quote:Op donderdag 28 maart 2013 17:23 schreef sp3c het volgende:
dat kun je ook gewoon duidelijk maken zonder idioterie over cessna's en spelerijen op de veluwe
Tekenend dit. Laten we in godsnaam gewoon een Europese fighterbomber van de plank kopen.quote:Op donderdag 28 maart 2013 21:10 schreef Duizend-Bommen het volgende:
In zoverre, dat het een nogal dure speeltuin is. Ik herinner me nog dat we kort voor de jaarwisseling dagen spendeerden aan het doelloos opstoken van niet-verbruikte brandstof, omdat Defensie anders het volgende jaar minder zou krijgen toegewezen. En dát kon natuurlijk niet!
Samson zei dat hij de JSF ook niet zou blokkeren, ik hoorde hem zeggen in P%W, "koop dat kreng dan maar Het zulleren er alleen minder worden." Dus van die 30-35 als inzet van de VVD (want het onderhandelen is begonnen) mogen we blij zijn als er straks 20-25 overblijven. binnen het budget waar overigens nog wel wat vanaf zal gaan, gezien alle tegenvallers van dit kabinet. De Pvda zal insteken op 10-15 stuks max, de VVD zet laag in met 30, dus trek je conclusies.quote:Op donderdag 28 maart 2013 17:22 schreef remlof het volgende:
[..]
Als ze dat doen gaat het dus heel veel banen kosten bij de KLu. En dat alleen omdat de top zo graag met een overpriced Amerikaanse kist vliegt
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |