Vanochtend, halfvijf. Word wakker van een irritant, hard gepiep. Denk meteen: de rookmelder. Ik heb sinds een jaar een nieuwe, nogal duur. Voorheen altijd last van piepende rookmelders. Maar deze duurdere heeft een rode knop om hem tijdelijk uit te zetten. Dat helpt niet. Ik zoek wanhopig naar de gebruiksaanwijzing. Die vind ik uiteindelijk en met een loep lees ik de kleine lettertjes. Nergens staat hoe je het ding onklaar kunt maken. Alleen met die rode knop, maar die werkt niet. Het lukt me wel het ding van het plafond te halen. Het blijft piepen. Ik wrik met de schroevendraaier in het binnenste. Het piepen gaat door. Met de grootste schroevendraaier sla ik het binnenste aan gort. Het plastic vliegt in het rond. De twee schalen gaan eindelijk van elkaar, de lithionbatterijen krijg ik los. Maar hij blijft piepen. Net wil de de draden doorknippen, tot het tot me doordringt dat het geluid niet van voren, maar van linksboven komt. Daar hangt ergens een koolmonoxydemelder, opgehangen door de woningbouwvereniging. Dat heeft een klepje waar ik de batterijen zo uit kan halen. Inderdaad, het was dat ding.
Mijn arme brandmelder die het zo goed deed, zonder piepen, van 25 euro, naar de filestijnen geholpen.
Hierbij wil ik iedereen waarschuwen voor de koolmonoxydemelder 'First Alert' C0410. Ik heb een uitstekend geventileerd huis, bij het aanbrengen zeiden de monteurs dat het hier eigenlijk niet hoeft, maar ja, het was verplicht. Er was hier zéker geen sprake van koolmonoxyde.