Klopt dit of zijn het alleen verkoop praatjes??
Vriend van mij meende dat je er alleen beter geluid door krijgt.
En is er verschil in filters van EUR 30 en EUR 100??
*Heb een Astra GT 1.4i*
Meer lucht, meer ontbranding, meer energie etc etc.
'n normale luchtfilter vervanging helpt niet zo veel, en je krijgt ook geen ROAR geluid 'r bij... want 't zit in je originele luchtfilter huis...
Ik weet niet of 'r voor 'n 1.4i een 57i kit is... Voor mijn kadett 1.4i was 'r ook geen een... Meestal word 't geproduceert voor de nieuwere 1.4 16V motoren en hoger.
Als je nog wat info wilt, t0nc@hotmail.com
Succes.
quote:jah voor een opel astra 1.4i zijn er ook k&N sportfilters.., lees ik hier in autostyle magazine..
Op woensdag 04 september 2002 11:24 schreef t0n het volgende:Ik weet niet of 'r voor 'n 1.4i een 57i kit is... Voor mijn kadett 1.4i was 'r ook geen een... Meestal word 't geproduceert voor de nieuwere 1.4 16V motoren en hoger.
beter is het om gewoon chiptuning te gaan gebruiken, dit heeft het voordeel dat je 1: echt sneller wordt 2: niet zo'n loser bent met een dubbelle uitlaat en 1.4 motor met 60 pk, die herrie maakt alsof je 200 pk hebt.
quote:Bedankt voor de info. Denk dat ik er dan maar eens eentje ga halen. Maar eerst maar eens wat meer info over verschillende filters en hun werking
Op woensdag 04 september 2002 11:24 schreef t0n het volgende:
Het scheelt niet belachelijk veel...
Je hebt idd 2 of 3 pk meer... maar dat merk je nauwelijks..
Wat je wel kan merken is dat je auto sneller op-pakt en verder door kan trekken in de hoge toeren.
Dit geld dat echter wel alleen voor 'n Kn-57i kit...
Je hebt ook universele openlucht filters, maar dan moet je werken met 'n stuk pvc om je verbindingen goed te krijgen, dit is wel de goedkoopste oplossing.'n normale luchtfilter vervanging helpt niet zo veel, en je krijgt ook geen ROAR geluid 'r bij... want 't zit in je originele luchtfilter huis...
Ik weet niet of 'r voor 'n 1.4i een 57i kit is... Voor mijn kadett 1.4i was 'r ook geen een... Meestal word 't geproduceert voor de nieuwere 1.4 16V motoren en hoger.
Als je nog wat info wilt, t0nc@hotmail.com
Succes.
quote:1.4 met 82 PK!
Op woensdag 04 september 2002 11:37 schreef -AteZ- het volgende:
Een lucht filter heeft wel nut maar pas dan wel ook je mengsel aan, in geval van injectie kan dit misschien automatisch gaan.beter is het om gewoon chiptuning te gaan gebruiken, dit heeft het voordeel dat je 1: echt sneller wordt 2: niet zo'n loser bent met een dubbelle uitlaat en 1.4 motor met 60 pk, die herrie maakt alsof je 200 pk hebt.
[edit] Heb je misschien dan wat linkjes over chiptunen?? [/edit]
[Dit bericht is gewijzigd door SharkWare op 04-09-2002 12:02]
Staat er geen bij voor 1.4
[Dit bericht is gewijzigd door GTI_GSI_CRX_Sucks op 04-09-2002 12:55]
quote:Slaap maar lekker verder!
Op woensdag 04 september 2002 11:37 schreef -AteZ- het volgende:
Een lucht filter heeft wel nut maar pas dan wel ook je mengsel aan, in geval van injectie kan dit misschien automatisch gaan.beter is het om gewoon chiptuning te gaan gebruiken, dit heeft het voordeel dat je 1: echt sneller wordt 2: niet zo'n loser bent met een dubbelle uitlaat en 1.4 motor met 60 pk, die herrie maakt alsof je 200 pk hebt.
quote:Nee, Je hebt het fout! chiptunning van een TURBO aangedreven (Zowel diesel als bezine) is veel effectiever dan een motorblok zonder turbo.
Op woensdag 04 september 2002 12:57 schreef WorstKaas het volgende:[..]
Slaap maar lekker verder!
Chiptuning is alleen nuttig bij een moderne TDI motor.
Voor een benzineauto haal je ook maar een paar pk winst.
Niettemin , in mijn geval zou ik 15 aantoonbare pk's winst hebben simpel door een chip te vervangen.
Een sportluchtfilter heb je in verschillende vormen. Je hebt het replacement filter die je in de bak van het oude luchtfilter plaatst en je hebt het open luchtfilter die in plaats van het gehele lucht aanzuig traject komt.
Een replacementfilter heb je vanaf 30 euro en heeft een heel lichte winst in geluid en vermogen. Circa 1 tot 2 pk krijg je erbij en dat merk je niet, weet ik uit eigen ervaring (je zit in 1 of anderhalf seconde eerder op de 160km/h, volgens tests, maar dat op een tijd van noem eens......35 seconden? merk je dat niet).
Het open luchtfilter blijkt er dus niet te zijn voor de Astra 1.4i? Misschien niet bij K&N, maar je hebt meerdere merken, zoals bijvoorbeeld Green Cotton Airfilters en in de lijst die ik hier voor me heb, zie ik dat ze wel een open luchtfilter hebben voor de Astra F 1.4i (60pk) en voor de Astra G 1.2i 16v en de Astra G 1.4 16v (90pk). Meer informatie over dit open luchtfilter kan je vinden bij http://www.gkb-import.nl/
Overigens wel een opmerking over open luchtfilters: open luchtfilters geven een flinke toename in geluid en dat is lekker sportief. Dat komt omdat het aanzuigen van de lucht direct onder de motorkap zonder enige hinder plaatsvindt. Echter wordt het onder de motorkap wel erg warm als de motor op bedrijfstemperatuur is, wat betekent dat er veel warme lucht aangezogen wordt. Warme lucht is zoals je weet minder compact dan koude lucht dus de verhouding lucht : benzine wordt zeker bij hoge toerentallen minder gunstig dan met het originele filter of met een replacement sportfilter, met als gevolg dat de motor bovenin toeren in gaat houden (eigen ervaringen en van mede Alfisti). De oplossing kan gevonden worden in het plaatsen van een buis van vlak bij het filter tot ergens bij de grille zodat het filter koude lucht via de rijwind kan aanzuigen. Zorg wel voor een bocht in dat stuk buis zodat niet alles vrij naar binnen kan knallen. Als je handig bent, kan je het zelf, anders laten doen door een bedrijf.
Meer info, echter Alfa Romeo ge-ent vind je op de volgende sites:
http://www.alfa145.de/basteln/luft.html
http://www.squadra-tuning.com/aanzuigbuis_modificatie_145_155.htm
Hopelijk heb je er wat aan...
Groetjes,
Doix
quote:Dank je wel. Heb nog geen tijd om me er nu echt in te verdiepen. Maar dat komt nog wel.
Op woensdag 04 september 2002 15:13 schreef Doix het volgende:Een hele hoop.....
Dat idee van die buis had ik ook al. Maar daar moet ik ook nog maar even naar kijken. Bedankt voor je info......
quote:precies.. en ik heb ervaring
Op woensdag 04 september 2002 12:46 schreef GTI_GSI_CRX_Sucks het volgende:
Oppassen!! Een Open luchtfilter kan ook MINDER VERMOGEN opleveren!
Als je gesloten luchtfilter vervangt door een open (Zoals H & K)en de plaats hiervan is dicht bij een warmtebron, dan word er warme lucht binnen gezogen.
Dit kost vermogen ipv van winnen daarvan.
nu heb ik lekker wat vermogen en geen "sound" undercover zeg maar weer eens wat anders
quote:Dank u, voor deze nieuwe informatie voor mij.
Op donderdag 05 september 2002 16:18 schreef GTTC het volgende:
CAI oftwel Cold Air Intake is een systeem waardoor je lichtfilter niet onder je motorkap zit maar via alu buizen zit dat ding achter je voorbumper waar hij direct koude lucht van buiten opneemt i.p.v de warme lucht die binnenin je motorkap hangt....
quote:Is wel de bedoeling dat je niet de alu-buis vol in de wind zet, want dan 'blaas je de motor uit'. Dus laat em net ff genoeg wind krijgen... stel zonodig je motor opnieuw af...
Op donderdag 12 september 2002 09:37 schreef GTI_GSI_CRX_Sucks het volgende:[..]
Dank u, voor deze nieuwe informatie voor mij.
Succes
quote:Bron
Techniek : LuchtfiltersGeeft een andere luchtfilter meer vermogen ? Er zijn honderden verschillende types, merken en kits van luchtfilters beschikbaar op de markt. Het assortiment varieert van standaard vervangfilters tot open kelken. Wat doen ze en hoe effectief zijn ze ?
Wat ze doen
Luchtfilters filteren de lucht vooraleer die je motor binnengaat. De regel is dat hoe meer koude lucht je in je motor krijgt, hoe meer vermogen die gaat produceren, zolang dat je lucht/benzine mengsel natuurlijk in verhouding is. Met andere woorden, een betere luchtfilter resulteert in meer vermogen. Juist ... maar verwacht geen mirakels.
Vervang filters
Laat ons beginnen met filters die je originele filter vervangen. Je kunt ze krijgen in alle kleuren maar ze zullen allemaal dezelfde vorm hebben voor jouw type van auto omdat ze de originele filter van je auto vervangen. Het voordeel van deze filters is dat je ze kunt kuisen met een speciaal filter reinigingsmiddel. Dit soort filters gaat langer mee dan je motor. Ze kunnen een iets mooier geluid geven en een paar pk's. Inderdaad : een paar. Wie zegt dat hij meer dan 2 pk wint met zo'n vervangingsfilter vertelt onzin.
Kelken
K&N 57i, Ram-Air en Piper zijn allemaal open kelken die je voor je auto kunt kopen. Ik heb een K&N 57i kit op mijn Peugeot 309 steken en alhoewel de vermogenswinst moeilijk te meten is, zijn er toch zowiezo een aantal voordelen verbonden aan deze filter :
Looks - zo'n kit ziet er indrukwekkend uit onder de motorkap. In mijn geval moest ik tal van dingen verwijderen zoals de originele luchtfilterdoos en de rubberen slangen die de originele box voeden. Dit zorgt voor een veel cleanere look onder de motorkap.
Vermogen - dit soort filter geeft een aantal extra pk's, vooral als zo'n filter wordt gecombineerd met andere veranderingen zoals een betere uitlaat en gepolijste inlaatkanalen. Hoeveel pk je met zo'n kit precies wint, is moelijk te schatten. Dit zou je op een vermogensbank moeten doen maar op een bank is gewoon niet frisse lucht voorhanden om zo'n filter optimaal te laten presteren.
Herbruikbaarheid - ook deze filters kunnen gekuist worden met een speciaal soort olie dat je van de fabrikanten zelf kunt kopen. Je moet zo'n filter dus niet vervangen. Het is wel aan te raden om het juiste soort olie te gebruiken om deze filters te kuisen. Het is tenslotte de olie die het vuil uit de motor houdt.
Geluid - met een kelk hoor je je motor goed ademen ! Persoonlijk vind ik dit de max maar ik besef dat dit niet iedereen's smaak zal zijn. Als je filter combineert met een deftige uitlaat dan kun je een paar pk's vrijmaken voor niet zo veel geld. Het verbruik van de auto blijft nagenoeg hetzelfde. Soms moet je lucht/benzine mengsel aangepast worden omdat je anders met een te arm mengsel gaat rondrijden wat nefast kan zijn voor je motor.
De kit
Een kit bestaat uit de filter, een buis om de filter te bevestigen aan de luchtdebiet meter en soms een paar metalen haakjes om de filter te bevestigen. De K&N 57i kit die ik gebruikt heb, is zelf te monteren maar toch een waarschuwing : zorg ervoor dat je het juiste model van kit voor je auto koopt. Ik heb een kit van een Peugeot 205 gekocht en daar waren toch een paar probleempjes mee. Natuurlijk is het principe voor elke auto hetzelfde en als je een beetje handig bent dan kun je alles doen passen. Voor auto's waarvoor geen kit beschikbaar is, kun je toch kelken kopen met verschillende afmetingen zodat je zelf je kit kunt samenstellen.
Voor veel van deze kits kan de originele luchtfilterbox verwijderd worden. Als dit gebeurt is dan kun je de kelk monteren. Sommige kelken monteer je op de buis naar je originele box, in het geval van mijn K&N 57i was een volledig nieuwe buis bijgeleverd. Ik moest mijn batterij iets achteruit schuiven en de filter zelf zat netjes achter het rechts voorlicht. Dat was alles. Je laat het mengsel best regelen in een garage die dan ook je CO uitstoot kunnen bekijken. Het klinkt misschien allemaal wat raar, maar het resultaat is het waard als je de instructies goed volgt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |