abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_122680537
Hallo,

Heeft er iemand een tip of ervaring voor het volgende.

Ik heb een woning uit 1990. Als verdiepingsvloer is er een Nehobo, baksteen vloer gelegd met daarboven op een gestorte drukvloer. Nu wil in de woonkamer een aantal gaten boren voor inbouwspots. Ik kom dan denk ik, als ik geluk heb, in zo'n holle ruimte van die rode baksteen. Dat is op zich niet zo'n punt want dat is wel weer op te vullen maar wat als ik in de wapening kom? Kun je die ongestraft weghalen/doorboren?

Verder zal ik ook electriciteitsbuis van bijv 16 mm moeten aanbrengen en daarvoor zal dan een sleuf gefreesd moeten worden. Ook daarover de vraag of je die ongestraft over een grotere lengte dwars over die holle platen kunt infresen of wordt de vloer constructie dan aangetast?

Graag een advies of jullie ervaring,

Reeds nu bedankt
pi_122681153
Wat de wapening betreft kan ik weinig over zeggen, maar of je ongestraft zomaar sleuven kunt fresen daar ben ik bang voor, want in die dekvloer liggen ook al de leidingen van je bestaande installatie, die je dan ongetwijfeld tegen zal komen en beschadigen
  zaterdag 9 februari 2013 @ 17:34:07 #3
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_122681162
Ik zou gewoon Nehobo even bellen. Lijkt mij een situatie die veel vaker voor zal komen. Met een beetje mazzel kunnen ze in het archief nog de stukken van jouw vloer vinden.

quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 17:34 schreef exlurker het volgende:
maar of je ongestraft zomaar sleuven kunt fresen daar ben ik bang voor, want in die dekvloer liggen ook al de leidingen van je bestaande installatie, die je dan ongetwijfeld tegen zal komen en beschadigen
Die is aan de bovenkant, wat ik begrijp is dat TS in het plafond, dus de onderzijde van de vloer, wil gaan frezen. Maar lijkt me ook niet zomaar kunnen.

@TS: over de breedte of over de lengte in zo'n plaat frezen?
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_122681386
Het gaat inderdaad om de onderzijde dus niet in de dekvloer, en die sleuf kan ik in de lengte leggen maar ergens moet ik een keer dwars dus er "doorheen". Zou dat kunnen?
pi_122681548

je bakstenen liggen onder tegen elkaar aan, daarin wordt dan een wapening gelegd, en die wordt afgestort, als je nu niet te diep slijpt aan de onderzijde kom je nooit aan je wapening
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_122682018
Okay, volgens die tekening zou het wel moeten kunnen dus. zo'n 16 mm voor die buis.

nu nog even de holle ruimte opzoeken.....
pi_122685793
Nehobo en bouwjaar 1990 komen mij vreemd voor. Ik zal niet zeggen dat het onmogelijk is maar volgens mij waren ze toen al lang van deze arbeidsintensieve bouwwijze overgestapt op kanaalplaat vloeren.

Een lange ononderbroken holle ruimte bij een nehobo vloer zou overigens nog wel eens tegen kunnen vallen omdat de holle bakstenen steen voor steen tegen elkaar gemetseld zitten.
Bekijk ook maar even de foto's/tekeningen uit dit topic: K&W / Hangende constructie aan holle baksteen vloer/plafond
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
  zaterdag 9 februari 2013 @ 20:42:26 #8
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_122687872
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 18:05 schreef hansvh het volgende:
Okay, volgens die tekening zou het wel moeten kunnen dus. zo'n 16 mm voor die buis.

nu nog even de holle ruimte opzoeken.....
Ik zou eerder opletten dat je haaks op de broodjes freest en niet in de lengte; dan verzwak je juist de hele constructie. Just a thought, ik heb verder geen praktische ervaring met die vloeren.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_122692711
Ik zou dit niet snel adviseren in een Nehobovloer. Deze vloeren zijn niet geschikt om sparingen in te boren waarbij wapening wordt doorgeslepen.

Ik zou eerder kiezen voor een licht verlaagd plafond. Is ook een stuk makkelijker te maken.
pi_122699119
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 17:34 schreef error_404 het volgende:
Ik zou gewoon Nehobo even bellen. Lijkt mij een situatie die veel vaker voor zal komen. Met een beetje mazzel kunnen ze in het archief nog de stukken van jouw vloer vinden.
Het lijkt mij niet dat hier tekeningen van zijn.
Bij met het huis van mijn ouders (bouwjaar 1975) zijn ook Nehobo vloeren toegepast.
Maar als ik de verhalen mag geloven (huis is zelfgebouwd in die jaren) dan werd zo`n Nehobo vloer vaak ter plekke samengesteld/gebouwd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')