abonnement Unibet Coolblue
pi_122690850
Ik denk dat het opleidingsniveau van de lageschool-leraren (zie de slecht gemaakte PABO-toetsen die nogal eenvoudig zijn) en de cultuur op die lage scholen een veel belangrijkere verklaring zijn. Zo kreeg ik niet eens taalles op mijn lage school vanaf groep 6 of groep 7, wij moesten steeds zelfstandig werken zonder ooit klassikale uitleg te krijgen, iedereen werkte aan iets anders maar gemiddeld werd er weinig gewerkt om logische redenen (gebrek aan structuur, leiding, begeleiding).
In de jaren 80 lazen kinderen ook al weinig (strips en met wat geluk nog wat boeken van Roald Dahl en wat hobbyboeken), toch ontwikkelden toen der tijd op de MAVO veel kinderen wel een goede taalvaardigheid, een redelijk percentage van deze leerlingen behaalde alsnog een HAVO-diploma en een deel van hen vervolgens een VWO-diploma.

Ook ik denk dat het SMS'en, MSN'en (en die Smartphone-variant) en het deelnemen aan fora en Facebook de taalvaardigheid verslechtert aangezien mensen die toch al taalzwak zijn er nadeel van ondervinden dat ze vaak het verkeerde voorbeeld zien. Is dit echter al bewezen? Ik weet dat uit een of ander onderzoekje is gebleken dat het voor taalvaardige leerlingen mogelijk is om zich aan te passen maar hoe zit het met de leerlingen die niet taalvaardig zijn? Hoe dan ook, iets simpels als het vervoegen van werkwoorden kan bijna elke leerling leren, ongeacht hoe weinig hij in zijn vrije tijd leest, hoeveel slechte voorbeelden hij krijgt enz. Het feit dat veel leerlingen die geen moeite hebben met wiskunde en natuurkunde wel moeite hebben met het vervoegen van werkwoorden is voor mij een sterk signaal dat er iets schort aan het taalondewijs. Je hoeft immers slechts een eenvoudig algoritme te volgen om correct werkwoorden te vervoegen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bram_van_Loon op 09-02-2013 21:59:00 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_122695981
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 14:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik zou niet weten waarom. Als je de lat hoog genoeg legt dan springen ze daar toch wel over heen? Kwestie van 100 vragen of meer geven en per fout een punt aftrekken en dit voor de helft laten meewegen voor het SO-cijfer of zoiets. Ik begrijp dat jij als leraar maar een beperkt aantal lesuren per week hebt maar gelukkig kunnen leerlingen ook zelfstandig lezen en zo niet dan horen ze niet op het VWO thuis. ;)
Je hoeft zeker niet perfect te spellen. Ik neem de Nederlandse spelling niet eens voldoende serieus om dat te verlangen met al die populistische en frequente wijzigingen. Bovendien is perfectie voor weinig mensen weggelegd. Fundamentele vaardigheden zoals het vervoegen van werkwoorden, congruentie, wel of niet een e achter bijvoegelijke naamwoorden, samenstellingen enz. zou toch iedere VWO-gediplomeerde moeten beheersen. Ik begrijp trouwens heel erg goed jouw klacht dat je ze 'gehandicapt' binnenkrijgt. Ik denk echter niet dat dat alleen aan het gebrekkige lezen ligt, ook in de jaren 80 lazen kinderen niet zo gek veel, toch was hun taalvaardigheid veel beter, nietwaar? Ik het een goede zaak vinden als steeds het ontvangende onderwijs beoordeelt of dat de leerling bij het toeleverende onderwijs voldoende heeft geleerd om aangenomen te worden. Op die manier kunnen universiteiten de VWO-scholen op scherp zetten en de VWO-scholen de lage scholen op scherp zetten.
Ik wil nu niet de beste stuurman spelen die aan de kant staat, ik geef slechts aan hoe ik het zie. Zeg maar in welke mate jij je hier wel of niet in kan vinden.
Ik heb geen flauw idee. Compleet ander tijdperk, als je alleen al naar de digitale mogelijkheden van vandaag de dag kijkt.

Daarnaast heeft het niet te maken met vaardigheden die je ze kunt aanleren, maar de vaardigheden die kinderen eigenlijk vanaf groep 3 basisschool onder de knie proberen te krijgen. Het digitale tijdperk lijkt de maatschappij in te halen, maar een leraar Nederlands moet ze met een minimaal aantal uren per week de basis van het Nederlands aanleren. Ik geloof daar niet in. Een leraar Nederlands is er niet alleen puur en alleen voor taal. Een leraar Nederlands buigt zich ook over debatteren en andere vormen van communicatie, niet alleen het schrift.
Dit, dus.
pi_122700164
quote:
Een leraar Nederlands buigt zich ook over debatteren en andere vormen van communicatie, niet alleen het schrift.
Dat is toch een vrij recente visie? Die visie werd in ieder geval pas geïmplementeerd in het onderwijs voor het vak Nederlands tijdens de invoering van de Tweede Fase.
Wat zijn die andere vormen van communicatie waard als je dom overkomt zo gauw iemand een geschreven stuk van je leest? Dit in de ogen van de taalvaardige of de (oudere) persoon die wel onderwijs heeft genoten waarin er veel aandacht werd besteed aan spelling en grammatica.
Ik zie niet in waarom je een native speaker niet eenvoudig zou kunnen aanleren om een eenvoudig protocol te volgen, veronderstellende dat de leerlingen hiermee oefenen: huiswerk, indien nodig huiswerkcontrole, huiswerk af en toe nakijken (ik weet het, je moet er wel de tijd voor krijgen van je werkgever, ik leef mee met de idealistische leraar ;)) en toetsen.
http://www.dr-lex.be/info-stuff/werkwoorden.html

Over de kunst van het debatteren zou ik graag discussiëren maar dat zal ik nu maar even niet doen aangezien het teveel offtopic is.

[ Bericht 16% gewijzigd door Bram_van_Loon op 10-02-2013 01:43:00 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_122705241
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 01:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat is toch een vrij recente visie? Die visie werd in ieder geval pas geïmplementeerd in het onderwijs voor het vak Nederlands tijdens de invoering van de Tweede Fase.
Wat zijn die andere vormen van communicatie waard als je dom overkomt zo gauw iemand een geschreven stuk van je leest? Dit in de ogen van de taalvaardige of de (oudere) persoon die wel onderwijs heeft genoten waarin er veel aandacht werd besteed aan spelling en grammatica.
Ik zie niet in waarom je een native speaker niet eenvoudig zou kunnen aanleren om een eenvoudig protocol te volgen, veronderstellende dat de leerlingen hiermee oefenen: huiswerk, indien nodig huiswerkcontrole, huiswerk af en toe nakijken (ik weet het, je moet er wel de tijd voor krijgen van je werkgever, ik leef mee met de idealistische leraar ;)) en toetsen.
http://www.dr-lex.be/info-stuff/werkwoorden.html

Over de kunst van het debatteren zou ik graag discussiëren maar dat zal ik nu maar even niet doen aangezien het teveel offtopic is.
ik ben van vóór de tweede fase en wij deden bij Nederlands heus meer dan leren schrijven :')
Kwak
pi_122708387
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 01:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat is toch een vrij recente visie? Die visie werd in ieder geval pas geïmplementeerd in het onderwijs voor het vak Nederlands tijdens de invoering van de Tweede Fase.
Wat zijn die andere vormen van communicatie waard als je dom overkomt zo gauw iemand een geschreven stuk van je leest? Dit in de ogen van de taalvaardige of de (oudere) persoon die wel onderwijs heeft genoten waarin er veel aandacht werd besteed aan spelling en grammatica.
Ik zie niet in waarom je een native speaker niet eenvoudig zou kunnen aanleren om een eenvoudig protocol te volgen, veronderstellende dat de leerlingen hiermee oefenen: huiswerk, indien nodig huiswerkcontrole, huiswerk af en toe nakijken (ik weet het, je moet er wel de tijd voor krijgen van je werkgever, ik leef mee met de idealistische leraar ;)) en toetsen.
http://www.dr-lex.be/info-stuff/werkwoorden.html

Over de kunst van het debatteren zou ik graag discussiëren maar dat zal ik nu maar even niet doen aangezien het teveel offtopic is.
Welnee. Het schrijven van opstellen, presenteren van spreekbeurten, houden van debatten is al decennia lang een onderdeel van het vak Nederlands.

Daarnaast is het zo dat zoals iedere leerkracht ook een leerkracht Nederlands gebonden is aan eindtermen/doelen gericht op het halen van de schoolexamens en het centraal examen. Het is een vrij lineair proces waar een docent heel gericht bepaalde punten van het vak moet behandelen.
Dit, dus.
pi_122708793
quote:
14s.gif Op zondag 10 februari 2013 13:04 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Welnee. Het schrijven van opstellen, presenteren van spreekbeurten, houden van debatten is al decennia lang een onderdeel van het vak Nederlands.

Daarnaast is het zo dat zoals iedere leerkracht ook een leerkracht Nederlands gebonden is aan eindtermen/doelen gericht op het halen van de schoolexamens en het centraal examen. Het is een vrij lineair proces waar een docent heel gericht bepaalde punten van het vak moet behandelen.
Wat ik mij zo kan herinneren(voor de tweede fase) was literatuur, boekbesprekingen, (schema)samenvatten, en wel iets van een opstel schrijven adv je map met informatie die je verzameld had.
Maar debatteren heb ik nooit gedaan..
pi_122709515
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 13:16 schreef laiveneertiekje het volgende:

[..]

Wat ik mij zo kan herinneren(voor de tweede fase) was literatuur, boekbesprekingen, (schema)samenvatten, en wel iets van een opstel schrijven adv je map met informatie die je verzameld had.
Maar debatteren heb ik nooit gedaan..
Het is dan ook vrij te interpreteren door de leerkracht hoe de rit naar de einddoelen wordt vormgegeven. De wat oudere leerkracht zal eerder gaan voor opstellen, boekbesprekingen en debatteren. De jongeling voor de klas gaat over op het bijhouden van blogs. Die staat over het algemeen dichter bij de leerling.
Dit, dus.
pi_122712162
quote:
14s.gif Op zondag 10 februari 2013 13:04 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Welnee. Het schrijven van opstellen, presenteren van spreekbeurten, houden van debatten is al decennia lang een onderdeel van het vak Nederlands.
Opstellen en betogen wel ja, debatteren en spreekbeurten volgens jou dus ook?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_122717067
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 14:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Opstellen en betogen wel ja, debatteren en spreekbeurten volgens jou dus ook?
Honderd procent. Mondelinge betogen die je al dan niet in groepsvorm moet houden.
Dit, dus.
  dinsdag 19 februari 2013 @ 09:00:42 #35
20211 Da_Ripper
Follow your bliss
pi_123061517
Waarom doet CITO er zolang over om de antwoorden/normering van de Kijk/Luistertoets (Engels VMBO-4) vrij te geven??
De schoolexamens waren al in week 4 en nog steeds kan ik de leerlingen niets zeggen
Wat je vindt, ...
pi_123068339
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 09:00 schreef Da_Ripper het volgende:
Waarom doet CITO er zolang over om de antwoorden/normering van de Kijk/Luistertoets (Engels VMBO-4) vrij te geven??
De schoolexamens waren al in week 4 en nog steeds kan ik de leerlingen niets zeggen
van alle luistertoetsen komen ze in week 10 pas toch? ik denk omdat ze een ruime periode na de adviesdatum aanhouden waarin scholen de toets nog afnemen zonder dat andere scholen al cijfers hebben gegeven ofzo? misschien houden ze steekproeven in de scores voor ze normeren? de antwoorden voor havo zijn in week 6 gekomen, maar de normering komt pas week 10...
Kwak
  donderdag 21 februari 2013 @ 07:22:14 #37
20211 Da_Ripper
Follow your bliss
pi_123149574
Ze lezen mee!
Antwoorden & adviesnorm gister ontvangen.
Wat je vindt, ...
pi_123735955
Ik zit in de verkiezingscommissie van de (G)MR en ben benieuwd hoe de verkiezingen bij jullie op school gaan. Bij ons is het complex omdat het over 5 verschillende locaties gaat waar 1 uitslag uit moet komen.
Bij ons kan het voorlopig nog niet digitaal, aangezien men op maximaal 4 kandidaten mag stemmen. Dus ook op 1, 2 of 3 kandidaten. Dat kan ons programma niet aan (Kwaliteitscholen heet dat).
Ik ben op zoek naar een digitaal systeem om fraude wat te voorkomen. Nu krijgen alle ouders en personeelsleden een stembiljet per mail en dat moeten ze zelf printen. Dat stoppen ze in een stembus bij de diverse recepties. Niet echt fraudebestendig.
Als we de biljetten printen, nummeren en verspreiden, kunnen we later controleren of elk nr maar 1 keer voorkomt. Maar dat is heel veel werk, aangezien we duizenden leerlingen en dus ouders hebben. En ook honderden personeelsleden.
Een stembureau kan ook, maar dat werkt alleen voor personeel en leerlingen, maar niet voor ouders. Bovendien is dat organisatorisch ook niet ideaal.

* Doen jullie dat digitaal? Zo ja, met welk programma?
* Is het bij jullie enigszins fraudebestendig?
* Hebben jullie ideeen?

[ Bericht 0% gewijzigd door -J-D- op 07-03-2013 10:34:07 ]
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_123833169
Vandaag was een landelijke bijeenkomst van Leraren Met Lef. De minister heeft daar voorgesteld te snijden in de BAPO en het vrijgekomen geld te gebruiken voor bijscholing van jonge docenten. 60% van de zaal stemde in met dit verdeel-en-heerstrucje.

Nou snap ik ook wel dat het onontkoombaar is dat de BAPO eraan gaat, maar om daar direct mak mee in te stemmen omdat je denkt dat het je een paar kraaltjes en spiegeltjes gaat opleveren.....

Ik troost me met de gedachte dat het vermoedelijk niet de grootste lichten onder de docenten zijn die naar zo'n gebakken lucht-conferentie gaan en dat die 60% dus niet representatief is.
pi_123904728
Waarom vind je dat zo erg?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 11 maart 2013 @ 18:30:23 #41
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_123921547
quote:
5s.gif Op maandag 11 maart 2013 11:56 schreef Claudia_x het volgende:
Waarom vind je dat zo erg?
Ik vind het een beetje dubbel. Er mag best geld weg bij de BAPO maar het ziet er nu naar uit dat ze de BAPO met terugwerkende kracht willen opheffen - dan moeten mensen dus meer gaan werken om hetzelfde salaris te houden. Dat vind ik niet fair.

Tegelijkertijd blijft er heel veel scholingsbudget voor jonge docenten hangen bij scholen - bij ons wordt het ook niet echt gestimuleerd, voel me echt een zeurpiet als ik naar een conferentie wil ofzo. Er kan veel gebeuren op dat gebied zónder extra geld denk ik...

Als ze nou dat mislukte functiemix systeem eens herzien, dan word ik ook blij. Ik ben straks eerstegraads bevoegd en gepromoveerd, maar op LC of LD kan ik nog lang wachten...
Kwak
pi_123924136
Waar is die bijscholing eigenlijk voor? Is die voor bijscholing tot docent, of juist het onderhouden of verdiepen van je vakkennis?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 11 maart 2013 @ 20:46:04 #43
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_123929406
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 19:26 schreef Claudia_x het volgende:
Waar is die bijscholing eigenlijk voor? Is die voor bijscholing tot docent, of juist het onderhouden of verdiepen van je vakkennis?
voor het halen van eerstegraads bevoegdheden door tweedegraders denk ik, en het onderhouden en verdiepen van vakkennis en andere docentvaardigheden in cursussen, bijscholingen en op conferenties. niet om nieuwe docenten op te leiden vanuit andere vakgebieden volgens mij. maar goed, eigenlijk wordt helemaal niet gezegd waarvoor het is...
Kwak
pi_124086539
Nee, dat is nog niet bekend inderdaad. Waarom ik het zo erg vind? Waar moet ik beginnen? :)

- leraren zouden fatsoenlijk voorbereid, met een gedegen opleiding, moeten beginnen aan hun baan. Als onervarene beginnen is al pittig genoeg als je al wel de noodzakelijke vakinhoudelijke kennis bezit. De praktijk om mensen zonder ervaring EN zonder de vakinhoudelijke studie te hebben afgerond voor de klas te zetten en ze dan terwijl ze toch al ternauwernood het hoofd boven water kunnen houden te gaan bijscholen juich ik niet toe.

- de BAPO zorgt ervoor dat mensen de laatste jaren van hun werkzame bestaan een lestaak hebben van zo'n 20 lesuren per week. Dat is in de rest van Europa de gemiddelde lestaak voor alle leraren, en zou de mogelijkheid kunnen bieden lessen beter voor te bereiden, beter samen te werken met collega's, leerlingen beter te begeleiden, hun ouders minder haastig te woord te staan.
Het lijkt mij heel verstandig als in Nederland alle leraren een lestaak krijgen die vergelijkbaar is met die in de rest van Europa. Niet alleen de ouderen, allemaal.
Snijden in de BAPO is juist het tegenovergestelde daarvan: iedereen te weinig tijd om z'n werk fatsoenlijk te doen. Om daar als jongere vrijwillig mee in te stemmen, dat je straks ook op je 66e nog 27 lesuren per week voor de klas staat, lijkt mij niet bevorderlijk voor de onderwijskwaliteit.

- laten 'investeringen in onderwijs' gewoon eens echt investeringen zijn ipv sigaren uit eigen doos

Maar goed, ik heb inmiddels vernomen dat Leraren Met Lef voor een groot deel bestaat niet uit leraren, maar uit mensen van onderwijsadviesbureautjes die bij de woorden 'professionalisering van jonge docenten' de kassa horen rinkelen. Dat verklaart het enthousiasme.
pi_124087153
Huh? Maar die BAPO mensen werken toch ook een dag minder? Dan heb je evenveel tijd om voor te bereiden e.d., alleen een werkdag minder voor hetzelfde salaris. En dan nog: juist met hun ervaring, zijn zij minder tijd kwijt aan voorbereiding. Het zou natuurlijk wel mooi zijn als zij meer tijd hadden voor het begeleiden van minder ervaren collega's, al weet ik niet of dat in de praktijk ook zo zou werken.

Ik zou zeggen dat je juist moet investeren in je jonge docenten, en hen inderdaad meer in staat moet stellen om zich bij te scholen. Bij ons moet je als docent ieder studiejaar 30 uur 'deskundigheidsbevordering' doen. Voor een deel wordt dat vanuit de opleiding aan alle docenten aangeboden, en voor een deel ben je zelf verantwoordelijk voor het zoeken van cursussen e.d. die aansluiten bij je leerbehoefte. Als je het tijdig aangeeft, wordt daar in je rooster ook gewoon tijd voor vrijgemaakt.
pi_124087608
Dat zeg ik, BAPO-ers werken zo'n 20 lesuren per week, andere fulltimers 25 a 27. Ik denk dat er een kwaliteitsslag wordt gemaakt als iedereen naar 20 gaat, en bepaald geen kwaliteitsslag als iedereen naar 25 a 27 gaat.

Te duur? In de rest van Europa lukt het ook.
  vrijdag 15 maart 2013 @ 13:08:57 #47
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_124088687
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 12:25 schreef Bleie het volgende:
Huh? Maar die BAPO mensen werken toch ook een dag minder? Dan heb je evenveel tijd om voor te bereiden e.d., alleen een werkdag minder voor hetzelfde salaris. En dan nog: juist met hun ervaring, zijn zij minder tijd kwijt aan voorbereiding. Het zou natuurlijk wel mooi zijn als zij meer tijd hadden voor het begeleiden van minder ervaren collega's, al weet ik niet of dat in de praktijk ook zo zou werken.

Ik zou zeggen dat je juist moet investeren in je jonge docenten, en hen inderdaad meer in staat moet stellen om zich bij te scholen. Bij ons moet je als docent ieder studiejaar 30 uur 'deskundigheidsbevordering' doen. Voor een deel wordt dat vanuit de opleiding aan alle docenten aangeboden, en voor een deel ben je zelf verantwoordelijk voor het zoeken van cursussen e.d. die aansluiten bij je leerbehoefte. Als je het tijdig aangeeft, wordt daar in je rooster ook gewoon tijd voor vrijgemaakt.
ik ken weinig VO docenten die niet werken op hun vrije dag eerlijk gezegd. Met een werkdag minder voor evenveel geld heb je meer tijd om te besteden aan voorbereiding etc., ook thuis, tegen volwaardig loon.

Wat ik nu vaak zie, en zelf ook doe, is dat mensen minder gaan werken zodat ze een vrije dag hebben om hun werk "lekker bij te werken".
Kwak
pi_124090502
Natuurlijk. Ik werk ook op mijn vrije dag (en 's avonds, en in het weekend). Maar ik vind dat wel heel onjuist. Je zou toch eigenlijk je werk gewoon binnen je betaalde uren moeten kunnen verrichten?
pi_124096649
Leuk, Wist niet dat hier een topic voor was!

Ik ben onlangs gestopt met een HBO-opleiding en heb besloten om in September weer een nieuwe opleiding te doen namelijk: Docent Natuurkunde

Kan ik eindelijk echt met m'n interesse bezig zijn en het lijkt me fantastisch om kennis over te dragen aan jonge mensen.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_124155077
Soms heb ik wel eens het gevoel dat docenten tegen elkaar opbieden over het aantal uren dat ze overwerken...... En er zijn daarbij ook wel docenten die zichzelf helemaal gek maken met hun werk, en geen grenzen kunnen stellen. Ik merk zelf dat ik op school bij sommige collega's die bij piekmomenten klagen over de hoeveelheid werk begrip heb omdat ik hetzelfde ervaar dan, maar dat ik meer moeite heb om hier steeds begrip voor te hebben als ik zie dat een docent het eigenlijk ook wel lekker vindt om zich te wentelen in het 'oh oh wat heb ik het als docent toch verschrikkelijk zwaar en druk en wat wordt ik ondergewaardeerd'. Ik weet niet precies hoe ik dat moet uitleggen, maar het is een beetje het Moeder Theresa-syndroom. Dan zie ik zo iemand vervolgens wel overal ja op zeggen, alle verantwoordelijkheid naar zich toetrekken (niemand anders doet het, dan doe ik het wel *zucht*) en het werk zodanig organiseren (efficientie, timemanagement?) dat het ook logisch is dat je het voortdurend druk hebt.

Ik ben het er helemaal mee eens dat het terug zou moeten naar 20 uur voor een fulltime salaris, maar ik denk ook dat docenten zelf wat meer moeten leren hun werk te begrenzen en dat het ook geen kwaad kan kritisch te kijken naar hoe het werk is ingericht en wat je - of je school of je sectie - anders daarin zou kunnen organiseren.
The real is always way ahead of what we can imagine.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')