abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_122560760
Hi,

ik ben op zoek naar een vulmiddel: ik wil 2 randen opvullen waar ik teveel gipsplaat heb weggesneden. Er zit een gat in van ongeveer 17cm diameter en dat moet 15cm worden. Direct boven het gips zit hout, daar zit ook een gat in met een diameter van ongeveer 14cm.
Qua volume is het daarmee ongeveer 50cm3 per ring als ik het goed uitreken.
Het vulmiddel moet massief worden en het liefst weinig tot niet elastisch zijn. En als klapper op de vuurpijl zou het fijn zijn als ik er in kan boren zonder dat het uit elkaar springt. (is niet per se nodig)

Waar het om gaat: luidsprekers in het plafond monteren en ik had het gat eerst zo groot gemaakt dat ze verzonken zouden worden, maar dat wil ik nu niet meer....
Da gao nie nou!
pi_122561985
Zou er gewoon een nieuwe gips plaat opschroeven net zo makkelijk.
IT'er in hart en nieren
pi_122585426
Met mijn stuc-kwaliteiten lijkt me dat niet zo'n slim plan... wordt het ook een grote zooi in mijn badkamer...
Da gao nie nou!
pi_122585564
Je hebt de uitgezaagde materialen nog?

Wat is er dan makkelijker oom het hout terug te lijmen en daartegen de gips te plakken?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_122586102
De uitgezaagde materialen heb ik niet meer. Maar is een randje van 1cm gips dan wel sterk? Dat brokkelt toch af waar ik bij sta? Of heb ik dat mis?
Da gao nie nou!
pi_122588542
Ohw bij de weg misschien niet onverstandig om te melden: het gat dat er nu in zit is niet bepaald netjes rond (althans, het gat in het gips. Het gat in het hout er boven is behoorlijk mooi rond); Soort afgeplatte cirkel met stukjes uit de randen. Was nog een reden om "vulmiddel" te gebruiken.
Da gao nie nou!
pi_122589059
Zaag een ring van hout en lijm dat vast.
pi_122592438
Nja, je moet hoe dan ook plamuren/vullen, dus ik vind het idee van PascalDutch helemaal niet zo gek. Zelf zou ik ook de gipsplaat ruim weghalen (vierkant ofzo), en er een passend stuk inmaken met gat (met de juiste diameter). Afwerken moet je sowieso, en een naad werkt heel wat makkelijker af dan een nieuw te creeëren ring.
pi_122597053
Waarom niet gewoon het uitgezaagde stuk gips terug erin zetten met schroeven of lijm en er een kleiner gat in maken?
pi_122598564
Even lezen:

quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 09:20 schreef vigier het volgende:
De uitgezaagde materialen heb ik niet meer.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_122601858
Je kunt het hele gat dicht smeren en dan juiste maat in een keer voren of zagen.

Desnoods plaatje gips erin en dat afsmeren met een tussenruimte. Dan boor hem hem gewoon opnieuw uit.
Laat die handjes wapperen!
pi_122605350
Ik zou een ring in de bouwmarkt ophalen van staal van diameter 15 naar 17 en deze op het gips plakken en daar mijn luidspreker op doen. Kun je ook boren en zodoende doorschroeven naar het hout. Lijkt me de makkelijkste en mooiste oplossing.
  donderdag 7 februari 2013 @ 23:41:00 #13
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_122622461
Koop gewoon gipsplaatvuller, deze is licht van gewicht zodat het niet uitzakt. Werkt trouwens ook prima om gaatjes in MDF te dichten.
pi_122631206
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 18:50 schreef BennoDeBever het volgende:
Ik zou een ring in de bouwmarkt ophalen van staal van diameter 15 naar 17 en deze op het gips plakken en daar mijn luidspreker op doen. Kun je ook boren en zodoende doorschroeven naar het hout. Lijkt me de makkelijkste en mooiste oplossing.
Lijkt mij ook een van de mooiere oplossingen. Met gips krijg je dat nooit echt mooi dicht. Ik zou doen een ronde plaat van 20 cm (van wat voor materiaal dan ook gekleurde acryl is mooi imo) die over het hele gat heengaat waar de box dan weer inzit. Kun je dan ook mooi doen bij Box nr 2 ziet alles er weer hetzelfde uit.
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')