Ik 'durf' het gewoon niet goed. Ik ben het leren ook een beetje zat eigenlijk. Mede door alle stress en problemen die het me zich meebrengt. Ik ben al steeds op internet aan het zoeken naar opleidingen die eventueel bij me zouden passen, maar mijn beeld van de werkelijkheid is denk ik ook gewoon vertekend.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 21:45 schreef giurisprudenza het volgende:
Een vriend van mij zit ook in zijn 3e jaar op de Pabo en wil eigenlijk ook al een tijdje stoppen. Mijn advies is dat je dat dan ook moet doen. Stel je hebt nu een studieschuld van rond de 10k, dan is dat toch helemaal niks vergeleken met wat je in de toekomst gaat verdienen?
10k verspreid over 40jaar is heel erg de moeite om te stoppen met wat je aan het doen bent en iets te gaan zoeken wat je echt leuk vindt. Je hebt nu nog alle tijd tot september om een leuke nieuwe studie te vinden, tot die tijd zou je een beetje kunnen werken om alvast wat van de schuld af te snoepen. Daarna begin je in september lekker aan een nieuwe uitdaging!
Ik geloof ook dat je als je binnen 10 jaar een opleiding afmaakt er een deel van je schuld wegvalt maar dat moet je zelf eventjes uitzoeken!
In mijn ogen was de opleiding helemaal niks als de praktijk, maar ik heb er dan ook maar een jaar rondgelopen...quote:Op dinsdag 5 februari 2013 18:59 schreef MisssC het volgende:
Lieve FOK!ers,
Ik ben 22 jarig oud en zit in het derde jaar van mijn hbo studie (pabo). Alle theorie en opdrachten die ik moet doen vanuit school (die ik achter mijn computer kan maken) gaan perfect, geen enkele moeite mee. Alleen ik merk hoe langer, hoe meer dat ik ontzettende moeite heb om de stages te halen! Ik vind het serieus heel moeilijk. Nu zit ik weer in een situatie dat ik mijn stage niet gehaald heb en dat ik me het komende halfjaar tot aan juni moet bewijzen om door te mogen naar het vierde jaar. Ik voel me echt een soort van 'gevangen' in deze studie, omdat ik het gevoel dat ik het moet afmaken ivm studieschuld en geen ander plan hebben. Ik voel me door deze situatie steeds heel gestresst en neerslachtig.
Is deze situatie herkenbaar voor iemand? Ik voel me een beetje dom dat ik moeite heb met lesgeven...
Dit hoor ik idd heel vaak! Mag ik vragen wat je gestudeerd heb? Ik moest vanaf jaar 1 stagelopen. Dat is uiteraard logisch als je wil lesgeven! Dus ik had wel direct een redelijk beeld. Maar in de 1ste was het allemaal behoorlijk easy in vergelijking met nuquote:Op woensdag 6 februari 2013 19:59 schreef Yreal het volgende:
[..]
In mijn ogen was de opleiding helemaal niks als de praktijk, maar ik heb er dan ook maar een jaar rondgelopen...
Ik heb een jaar op de pabo gezeten, inmiddels heao en fiscaal recht.quote:Op woensdag 6 februari 2013 20:01 schreef MisssC het volgende:
[..]
Dit hoor ik idd heel vaak! Mag ik vragen wat je gestudeerd heb? Ik moest vanaf jaar 1 stagelopen. Dat is uiteraard logisch als je wil lesgeven! Dus ik had wel direct een redelijk beeld. Maar in de 1ste was het allemaal behoorlijk easy in vergelijking met nu
Ik ben heel blij dat je zegt het onderwijs een van de zwaarste banen te vinden, dat geeft me het gevoel iets minder waardeloos te zijnquote:Op woensdag 6 februari 2013 20:06 schreef Yreal het volgende:
[..]
Ik heb een jaar op de pabo gezeten, inmiddels heao en fiscaal recht.
Ik werd ook na 2 weken reken en taal les gewoon voor de klas geschopt, ging helemaal nergens over. Ik wilde meteen dingen doen zonder goed door te hebben hoe het moest. Die klap ben ik nooit meer te boven gekomen.
Maarja, het vak is naar mijn mening oprecht een van de allerzwaarste banen die zwaar onderbetaald is. Maar de opleiding slaat nergens op. 20 kinderliedjes uit je hoofd zingen "3 credits", aan een touw slingeren "2 punten", beetje knutselen "3 punten". Sloeg nergens op, amper aandacht voor pedagogiek en didactiek maar enkel voor je eigen vaardigheid.
Klopt ja. Als het dan echt fout loopt heb je nergens om heen te gaan. Ja, de docent van de klas, maar dat boterde ook niet..quote:Op woensdag 6 februari 2013 20:10 schreef MisssC het volgende:
[..]
Ik ben heel blij dat je zegt het onderwijs een van de zwaarste banen te vinden, dat geeft me het gevoel iets minder waardeloos te zijnzo voel ik het ook echt. Het is enorm zwaar en hardstikke onvoorspelbaar. Wat jij zegt, de opleiding slaat compleet nergens op. Zeker de eerste 2 jaar niet. Nu is dat mijn probleem niet zo want ik kan die knop heel makkelijk omzetten (wat moet dat moet, ik doe het voor de punten). Maar toch, ze hebben je nooit geleerd hoe je moet dealen met de echte probleemgevallen en daar zitten de gaten in mijn kennis. Ja, ze hebben het over belonen en straffen maar dat helpt niet bij alles.
Bevalt de studie die je nu doet beter? Welk jaar zit je in?
Hahaha zo ervaar ik het dus ook! Als ik iets op het bord schrijf dan gebeuren er allerlei dingen achter me en als ik even de klas uit ben dan wurgen kinderen elkaar. Damn, it's exhausting! En soms gebeuren er zulke rare dingen dat mijn mond letterlijk openvalt! Nee, als me dit in het eerste jaar was gebeurd was ik echt weg geweest! Ik stoor me ook aan het feit dat je constant onder de supervisie staat van iemand. Als stagiaire voel je je echt een onderknuppel (ben je ookquote:Op woensdag 6 februari 2013 20:15 schreef Yreal het volgende:
[..]
Klopt ja. Als het dan echt fout loopt heb je nergens om heen te gaan. Ja, de docent van de klas, maar dat boterde ook niet..
Wat ik er zo zwaar aan vond, was dat je niet gewoon je ding moest gaan doen maar 30 kinderen aan de gang moest houden... je kon niet even door een offday heen slapen op je bureau. En dan was je klaar dan moest je weer lessen gaan verzinnen voor de volgende dag. Kost in het begin meer tijd dan dat ik uberhaupt nodig had de lessen te geven..
Gewoon een beetje rondlopen naast de docent en aparte kinderen observeren en bezighouden was echt geweldig, maar dat is ook geen werk. Laat staan dat er toekomst in zit...
Fiscaal recht is ook geweldigdoor de tijd op de heao roll ik daar nu gewoon doorheen
Nou komt dat opzich ook wel weer goed. Als je ervaren genoeg bent kan je natuurlijk gewoon goed duidelijk maken dat je de baas bent en er wat regelmaat instampen. Houden kinderen wel van.quote:Op woensdag 6 februari 2013 20:19 schreef MisssC het volgende:
[..]
Hahaha zo ervaar ik het dus ook! Als ik iets op het bord schrijf dan gebeuren er allerlei dingen achter me en als ik even de klas uit ben dan wurgen kinderen elkaar. Damn, it's exhausting! En soms gebeuren er zulke rare dingen dat mijn mond letterlijk openvalt! Nee, als me dit in het eerste jaar was gebeurd was ik echt weg geweest! Ik stoor me ook aan het feit dat je constant onder de supervisie staat van iemand. Als stagiaire voel je je echt een onderknuppel (ben je ook)
Het was pabo of economie na de havo. Pabo was niks, dan maar economie. Dat werd heao-mer waar rechten helemaal geweldig bleek. Toen ook nog fiscaal recht er maar bij gepakt. Volgend jaar 3 bachelors binnen tikken als het goed gaat.quote:Wat fijn dat je het zo goed naar je zin hebt op je huidige studie! Geeft vast een heerlijk gevoel?Hoe kwam je erachter dat die studie - totaal andere richting - wel bij je paste?
Het enige dat ik van mezelf weet is dat ik schriftelijk goed kan communiceren, nauwkeurig en efficiënt kan werken. Maar mondeling communiceer ik al een stuk beroerderlastuggg
Daarom heb ik hier al eens gepleit voor algemene eerste jaren, of eerste jaar + tweede jaar, voor diverse groepen studenten die niet niet kunnen of willen kiezen:quote:Op woensdag 6 februari 2013 20:00 schreef MisssC het volgende:
Als ik ook terugkijk op de manier waarop ik studiekeuzes heb gebaseerd kan ik mezelf wel voor mijn kop slaan. Ik was zoooo onvolwassenen op mijn 18de/19de. Ik dacht op de havo echt dat als ik mijn diploma had, dat niemand mij nog iets kon maken. Haha, wat dacht ik toen serieus? Dus ik ben amper naar opendagen geweest van studies en ik wilde er eigenlijk ook weinig van weten want dat makkelijke middelbare schoolleventje vond ik wel prima. Beetje jammer dat gedrag achteraf, maar daar heb ik nu natuurlijk niets meer aan![]()
Zijn er hier nog meer mensen die 'vast' lopen in hun studie en al ver opweg zijn zoals ik in het derde jaar?
Er valt opzich wel wat te zeggen voor nog een tussenstap, maarja, niemand die daar verder echt heel veel zin in heeft..quote:Op woensdag 6 februari 2013 22:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Daarom heb ik hier al eens gepleit voor algemene eerste jaren, of eerste jaar + tweede jaar, voor diverse groepen studenten die niet niet kunnen of willen kiezen:
- een bètajaar met alleen maar wiskunde, natuurkunde, scheikunde, ...
- een jaar met enkel rechtvakken, bestuursvakken, economievakken..
- een jaar met enkel psychologische, sociologische, pedagogische vakken...
Over de exacte invullen kan lang worden gediscussiëerd maar jullie begrijpen de geste vast wel.
Wees er maar zeker van dat jij bij lange na niet de enige bent die dit probleem ondervindt. Er zijn zelfs onderzoeken die aantonen dat de meerderheid van de mensen niet de ideale keuze heeft gemaakt, de meesten groeien in de opleiding en het beroep, anderen lukt dat niet, zij vallen af en gaan eventueel wat anders studeren. Motorbloempje hier heeft ook een omweg gemaakt, daar heeft ze hier meermaals over verteld.
Ook amper aandacht voor kennis en inzicht? Het lijkt me toch logisch dat als je lesgeeft in Nederlands, rekenen, aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, ... en met wat pech Engels dat je hierin geschoold moet zijn. LO-onderwijs kan je allicht sowieso beter niet door de lageschool-leraar laten verzorgen maar je kan er natuurlijk ook voor kiezen om louter recreatief te bewegen in plaats van ook de coördinatie bewust te ontwikkelen enz.quote:Op woensdag 6 februari 2013 20:06 schreef Yreal het volgende:
[..]
Ik heb een jaar op de pabo gezeten, inmiddels heao en fiscaal recht.
Ik werd ook na 2 weken reken en taal les gewoon voor de klas geschopt, ging helemaal nergens over. Ik wilde meteen dingen doen zonder goed door te hebben hoe het moest. Die klap ben ik nooit meer te boven gekomen.
Maarja, het vak is naar mijn mening oprecht een van de allerzwaarste banen die zwaar onderbetaald is. Maar de opleiding slaat nergens op. 20 kinderliedjes uit je hoofd zingen "3 credits", aan een touw slingeren "2 punten", beetje knutselen "3 punten". Sloeg nergens op, amper aandacht voor pedagogiek en didactiek maar enkel voor je eigen vaardigheid.
60% pedagogiek/didactiek imo. Minimaal, maar ik ben er te lang uit om er nog iets zinnigs over te kunnen zeggenquote:Op woensdag 6 februari 2013 22:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ook amper aandacht voor kennis en inzicht? Het lijkt me toch logisch dat als je lesgeeft in Nederland, rekenen, aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, ... en met wat pech Engels dat je hierin geschoold moet zijn. LO-onderwijs kan je allicht sowieso beter niet door de lageschool-leraar laten verzorgen maar je kan er natuurlijk ook voor kiezen om louter recreatief te bewegen in plaats van ook de coördinatie bewust te ontwikkelen enz.
Wat lijkt jou de juiste verhouding voor de lerarenopleiding? 80/20, 70/30 of 60/40 voor schoolse vakken en pedagogie? Of anders? In welke mate zou er aandacht moeten worden besteed aan knutselen, zingen enz als dat volgens jou al zou moeten gebeuren? Is muziek-onderwijs een wezenlijk onderdeel van het onderwijs?
quote:Sowieso zou het verstandig zijn om de huidige opleiding te splitsen in een opleiding voor het werken met peuters en kleuters (groep 1 en groep 2) en het werken met leerlingen in hogere klassen met groep 3 als overlappingszone tussen beiden. Ik begrijp niet waarom ze ooit die opleidingen hebben gefuseerd.
Dan helpt zo'n tussenstap veel want dat weten veel jongeren wel: de globale richting.quote:Op woensdag 6 februari 2013 22:24 schreef Yreal het volgende:
[..]
Er valt opzich wel wat te zeggen voor nog een tussenstap, maarja, niemand die daar verder echt heel veel zin in heeft..
Maar laten we eerlijk zijn 16-19 is veel te jong om zo'n keuze te kunnen maken.
Niet alles gelezen, maar hier helemaal mee eens! Je echt ongelukkig voelen bij de uitoefening van je beroep is verschrikkelijk en je laatste jaar bestaat alleen maar uit stage!quote:Op zaterdag 9 februari 2013 08:08 schreef BeyondTheGreen het volgende:
Fuck die schuld, fuck die mening van je ouders, zoek een leuke opleiding uit, mbo, hbo of universiteit en werk er gewoon naar toe! 22 jaar is niets, hartstikke jong nog!
Hoi!quote:Op maandag 11 februari 2013 10:34 schreef SixsixNine het volgende:
Goededag, ik ben nieuw op het forum
Ik weet niet of ik me hiebij mag aansluiten maar.
Ik heb ook moeite met de praktijk, ik doe nu 2 school jaren autotechniek niveau 2
en de praktijk gaat het echt niet, met dingen die ik moet uitvoeren ik raak snel gestrest.
en het schijnt dat ik niet goed om kan gaan met mensen.
Ik kan nu helemaal niet oefenen omdat ik geen stage heb
ben er al 30 afgeweest en der was geen plek wordt er dan gezegt
In de theorie gaat het wel goed.
Ja, ik weet dat het jong is... But stillquote:Op zaterdag 9 februari 2013 08:08 schreef BeyondTheGreen het volgende:
Fuck die schuld, fuck die mening van je ouders, zoek een leuke opleiding uit, mbo, hbo of universiteit en werk er gewoon naar toe! 22 jaar is niets, hartstikke jong nog!
Als een les echt heel goed gaat, dan denk ik: yes het ging goed! Nu krijg ik misschien toch mijn punten! Snap je, het is sowieso steeds om de verkeerde redenen. En ik ben nu eenmaal zo geprogrammeerd dat ik zo denk op dit moment. Ik wil gewoon presteren en de punten halen. Mijn vriendinnen zeggen dat het zooooo'n goede eigenschap is, maar ik weet niet hoor...quote:Op maandag 11 februari 2013 13:56 schreef Bleie het volgende:
En op momenten dat een les lekker loopt, vind je het dan leuk?
Sommige klassen kunnen enorm pittig zijn, en staigairs testen ze vaak behoorlijk uit. Ook moet je je als stagiair voegen in het 'systeem' van de andere docent. Als je straks je eigen klas hebt, is dat natuurlijk anders. Dan kun je meestal ook meer een band opbouwen met je leerlingen, waardoor ze niet meteen de tent afbreken als jij je even omdraait. Bij de ene docent duurt dat langer dan bij de andere.
Oh en nog een vraagje! Waarom kun je niet goed omgaan met mensen? Word dat tegen je gezegd of is het zo? Kun je er zelf iets mee doen? Ik vind het ook moeilijk om op een professionele manier met mensen om te gaan. Met leeftijdsgenoten gaat het wel goed. Laat je niets aanpraten hoor!quote:Op maandag 11 februari 2013 10:34 schreef SixsixNine het volgende:
Goededag, ik ben nieuw op het forum
Ik weet niet of ik me hiebij mag aansluiten maar.
Ik heb ook moeite met de praktijk, ik doe nu 2 school jaren autotechniek niveau 2
en de praktijk gaat het echt niet, met dingen die ik moet uitvoeren ik raak snel gestrest.
en het schijnt dat ik niet goed om kan gaan met mensen.
Ik kan nu helemaal niet oefenen omdat ik geen stage heb
ben er al 30 afgeweest en der was geen plek wordt er dan gezegt
In de theorie gaat het wel goed.
Ik weet niet waarom, Het wordt tegen me gezegd heel vaak me ouders zeggen het continu....quote:Op maandag 11 februari 2013 14:57 schreef MisssC het volgende:
[..]
Oh en nog een vraagje! Waarom kun je niet goed omgaan met mensen? Word dat tegen je gezegd of is het zo? Kun je er zelf iets mee doen? Ik vind het ook moeilijk om op een professionele manier met mensen om te gaan. Met leeftijdsgenoten gaat het wel goed. Laat je niets aanpraten hoor!
Wat vervelendquote:Op maandag 11 februari 2013 15:43 schreef SixsixNine het volgende:
[..]
Ik weet niet waarom, Het wordt tegen me gezegd heel vaak me ouders zeggen het continu....
Ik kan er zelf nu niks meer mee, het gaat om iedereen maakt niet uit welke leeftijd
Alleen op werk(bijbaantje in de supermarkt) kan ik goed omgaan met klanten
Met sommige collega's valt het wel mee
Ik probeer me niet aan te laten praten maar mensen in mijn omgeving gaan wel heel erg ver.
Ze geven geen reden ze gaan altijd af op hoe ik hun reageer maar ik reageer op iedereen andersquote:Op maandag 11 februari 2013 18:59 schreef MisssC het volgende:
[..]
Wat vervelenden geven ze dan ook een reden waarom ze dat vinden? Wat zeggen je ouders? Moet je als automonteur dan ook heel goed met klanten om kunnen gaan?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |