abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_122518775
Lieve FOK!ers,

Ik ben 22 jarig oud en zit in het derde jaar van mijn hbo studie (pabo). Alle theorie en opdrachten die ik moet doen vanuit school (die ik achter mijn computer kan maken) gaan perfect, geen enkele moeite mee. Alleen ik merk hoe langer, hoe meer dat ik ontzettende moeite heb om de stages te halen! Ik vind het serieus heel moeilijk. Nu zit ik weer in een situatie dat ik mijn stage niet gehaald heb en dat ik me het komende halfjaar tot aan juni moet bewijzen om door te mogen naar het vierde jaar. Ik voel me echt een soort van 'gevangen' in deze studie, omdat ik het gevoel dat ik het moet afmaken ivm studieschuld en geen ander plan hebben. Ik voel me door deze situatie steeds heel gestresst en neerslachtig.

Is deze situatie herkenbaar voor iemand? Ik voel me een beetje dom dat ik moeite heb met lesgeven...
pi_122519891
Studieschuld of niet, als het vak niet bij je blijkt te passen verander dan van opleiding! Na zorgvuldig te hebben overwogen wat wel bij je past (ondertussen stufi stopzetten en gaan werken).
Als het probleem niet het vak is maar bepaalde eisen die gesteld worden die niet zozeer te maken hebben met wel of niet goed les kunnen geven dan is mijn advies om door de zure appel heen te bijten.

Wat is het precies waar je op vastloopt? Waarom lukt het jouw medeleerlingen wel en jou niet?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_122520243
Ik ben sowieso een grote twijfelkont van aard. Dat het gras altijd ergens anders groener is, staat bij mij op het lijf geschreven. Ik weet dus niet in hoeverre ik objectief beoordeel dat het niet bij me past.
Maargoed, ik vind (zoals ik er nu in sta) het vak niet leuk. Waarom niet? Voor mijn gevoel is het echt heel 'zwaar'. Ik ben iemand die erg gestructureerd is en overal maniertjes voor heeft. Ik heb complete planningen in mijn hoofd zitten voor de komende weken. Ik vind het erg moeilijk als iets niet zo gaat als ik het gepland heb. Verder lukken dingen mij waarschijnlijk ook niet omdat ik alles te perfect wil doen, waardoor ik ga verkrampen. Ik ben alleen maar bezig met die studiepunten en ik heb gevoel dat dit alles een moetje is.
De voorgaande 2 jaren heb ik het gelukkig wel gehaald, maar ik heb het gevoel dat iedereen mij nu doorkrijgt ofzo.
pi_122520499
En bovendien hebben mijn ouders gezegd dat ik het moet afmaken, omdat ik toch niet weet ik wil en ik anders mijn toekomst vergooi. Dat klinkt vrij drastisch, maar ik weet dat ze gelijk hebben. Ik heb hiervoor ook al een jaar iets anders gedaan en toen ben ik ook gestopt. Het is dus garantie tot de hoek dat ik het volgende wel leuk vind. Ik wil het ook liever wel afmaken want ik wil niet 3 jaar weggooien, maar ik ben ergens gewoon heel bang dat het niet meer te halen valt omdat het niet bij me past. Met die angst kampen trouwens meer studenten in het derde jaar kwam ik gisteren achter :)
pi_122528904
Een vriend van mij zit ook in zijn 3e jaar op de Pabo en wil eigenlijk ook al een tijdje stoppen. Mijn advies is dat je dat dan ook moet doen. Stel je hebt nu een studieschuld van rond de 10k, dan is dat toch helemaal niks vergeleken met wat je in de toekomst gaat verdienen?

10k verspreid over 40jaar is heel erg de moeite om te stoppen met wat je aan het doen bent en iets te gaan zoeken wat je echt leuk vindt. Je hebt nu nog alle tijd tot september om een leuke nieuwe studie te vinden, tot die tijd zou je een beetje kunnen werken om alvast wat van de schuld af te snoepen. Daarna begin je in september lekker aan een nieuwe uitdaging!

Ik geloof ook dat je als je binnen 10 jaar een opleiding afmaakt er een deel van je schuld wegvalt maar dat moet je zelf eventjes uitzoeken ;)!
pi_122564757
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 21:45 schreef giurisprudenza het volgende:
Een vriend van mij zit ook in zijn 3e jaar op de Pabo en wil eigenlijk ook al een tijdje stoppen. Mijn advies is dat je dat dan ook moet doen. Stel je hebt nu een studieschuld van rond de 10k, dan is dat toch helemaal niks vergeleken met wat je in de toekomst gaat verdienen?

10k verspreid over 40jaar is heel erg de moeite om te stoppen met wat je aan het doen bent en iets te gaan zoeken wat je echt leuk vindt. Je hebt nu nog alle tijd tot september om een leuke nieuwe studie te vinden, tot die tijd zou je een beetje kunnen werken om alvast wat van de schuld af te snoepen. Daarna begin je in september lekker aan een nieuwe uitdaging!

Ik geloof ook dat je als je binnen 10 jaar een opleiding afmaakt er een deel van je schuld wegvalt maar dat moet je zelf eventjes uitzoeken ;)!
Ik 'durf' het gewoon niet goed. Ik ben het leren ook een beetje zat eigenlijk. Mede door alle stress en problemen die het me zich meebrengt. Ik ben al steeds op internet aan het zoeken naar opleidingen die eventueel bij me zouden passen, maar mijn beeld van de werkelijkheid is denk ik ook gewoon vertekend.
Mijn ouders zeiden dat ik met dit diploma ook gewoon in bedrijven aan de slag kon, omdat je hiermee je denkniveau aantoont. Ze zeiden ook dat ze wel wilden betalen voor een eventuele betaalde studieadviseur, omdat ze willen dat ik iets na de pabo ga doen wat ik leuk vind. Ik weet ook niet goed of ik het dan zie zitten om naar de uni te gaan. Daar moet je namelijk nóg een slag harder werken en word je opgeleid tot wetenschapper. En eerlijk, ik weet ook niet of dat wel gaat werken
Sorry dit lijkt nu een heel zeur en zeik bericht (is het ook wel), maar toch :D frustraties zitten hoog haha
pi_122564871
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 18:59 schreef MisssC het volgende:
Lieve FOK!ers,

Ik ben 22 jarig oud en zit in het derde jaar van mijn hbo studie (pabo). Alle theorie en opdrachten die ik moet doen vanuit school (die ik achter mijn computer kan maken) gaan perfect, geen enkele moeite mee. Alleen ik merk hoe langer, hoe meer dat ik ontzettende moeite heb om de stages te halen! Ik vind het serieus heel moeilijk. Nu zit ik weer in een situatie dat ik mijn stage niet gehaald heb en dat ik me het komende halfjaar tot aan juni moet bewijzen om door te mogen naar het vierde jaar. Ik voel me echt een soort van 'gevangen' in deze studie, omdat ik het gevoel dat ik het moet afmaken ivm studieschuld en geen ander plan hebben. Ik voel me door deze situatie steeds heel gestresst en neerslachtig.

Is deze situatie herkenbaar voor iemand? Ik voel me een beetje dom dat ik moeite heb met lesgeven...
In mijn ogen was de opleiding helemaal niks als de praktijk, maar ik heb er dan ook maar een jaar rondgelopen...
pi_122564910
Als ik ook terugkijk op de manier waarop ik studiekeuzes heb gebaseerd kan ik mezelf wel voor mijn kop slaan. Ik was zoooo onvolwassenen op mijn 18de/19de. Ik dacht op de havo echt dat als ik mijn diploma had, dat niemand mij nog iets kon maken. Haha, wat dacht ik toen serieus? Dus ik ben amper naar opendagen geweest van studies en ik wilde er eigenlijk ook weinig van weten want dat makkelijke middelbare schoolleventje vond ik wel prima. Beetje jammer dat gedrag achteraf, maar daar heb ik nu natuurlijk niets meer aan ;)
Zijn er hier nog meer mensen die 'vast' lopen in hun studie en al ver opweg zijn zoals ik in het derde jaar?
pi_122564957
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 19:59 schreef Yreal het volgende:

[..]

In mijn ogen was de opleiding helemaal niks als de praktijk, maar ik heb er dan ook maar een jaar rondgelopen...
Dit hoor ik idd heel vaak! Mag ik vragen wat je gestudeerd heb? Ik moest vanaf jaar 1 stagelopen. Dat is uiteraard logisch als je wil lesgeven! Dus ik had wel direct een redelijk beeld. Maar in de 1ste was het allemaal behoorlijk easy in vergelijking met nu :)
pi_122565264
quote:
10s.gif Op woensdag 6 februari 2013 20:01 schreef MisssC het volgende:

[..]

Dit hoor ik idd heel vaak! Mag ik vragen wat je gestudeerd heb? Ik moest vanaf jaar 1 stagelopen. Dat is uiteraard logisch als je wil lesgeven! Dus ik had wel direct een redelijk beeld. Maar in de 1ste was het allemaal behoorlijk easy in vergelijking met nu :)
Ik heb een jaar op de pabo gezeten, inmiddels heao en fiscaal recht.

Ik werd ook na 2 weken reken en taal les gewoon voor de klas geschopt, ging helemaal nergens over. Ik wilde meteen dingen doen zonder goed door te hebben hoe het moest. Die klap ben ik nooit meer te boven gekomen.

Maarja, het vak is naar mijn mening oprecht een van de allerzwaarste banen die zwaar onderbetaald is. Maar de opleiding slaat nergens op. 20 kinderliedjes uit je hoofd zingen "3 credits", aan een touw slingeren "2 punten", beetje knutselen "3 punten". Sloeg nergens op, amper aandacht voor pedagogiek en didactiek maar enkel voor je eigen vaardigheid.
pi_122565493
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 20:06 schreef Yreal het volgende:

[..]

Ik werd ook na 2 weken reken en taal les gewoon voor de klas geschopt, ging helemaal nergens over. Ik wilde meteen dingen doen zonder goed door te hebben hoe het moest. Die klap ben ik nooit meer te boven gekomen.

Maarja, het vak is naar mijn mening oprecht een van de allerzwaarste banen die zwaar onderbetaald is. Maar de opleiding slaat nergens op. 20 kinderliedjes uit je hoofd zingen "3 credits", aan een touw slingeren "2 punten", beetje knutselen "3 punten". Sloeg nergens op, amper aandacht voor pedagogiek en didactiek maar enkel voor je eigen vaardigheid.
Ik ben heel blij dat je zegt het onderwijs een van de zwaarste banen te vinden, dat geeft me het gevoel iets minder waardeloos te zijn :) zo voel ik het ook echt. Het is enorm zwaar en hardstikke onvoorspelbaar. Wat jij zegt, de opleiding slaat compleet nergens op. Zeker de eerste 2 jaar niet. Nu is dat mijn probleem niet zo want ik kan die knop heel makkelijk omzetten (wat moet dat moet, ik doe het voor de punten). Maar toch, ze hebben je nooit geleerd hoe je moet dealen met de echte probleemgevallen en daar zitten de gaten in mijn kennis. Ja, ze hebben het over belonen en straffen maar dat helpt niet bij alles.
Bevalt de studie die je nu doet beter? Welk jaar zit je in? :)
pi_122565803
quote:
10s.gif Op woensdag 6 februari 2013 20:10 schreef MisssC het volgende:

[..]

Ik ben heel blij dat je zegt het onderwijs een van de zwaarste banen te vinden, dat geeft me het gevoel iets minder waardeloos te zijn :) zo voel ik het ook echt. Het is enorm zwaar en hardstikke onvoorspelbaar. Wat jij zegt, de opleiding slaat compleet nergens op. Zeker de eerste 2 jaar niet. Nu is dat mijn probleem niet zo want ik kan die knop heel makkelijk omzetten (wat moet dat moet, ik doe het voor de punten). Maar toch, ze hebben je nooit geleerd hoe je moet dealen met de echte probleemgevallen en daar zitten de gaten in mijn kennis. Ja, ze hebben het over belonen en straffen maar dat helpt niet bij alles.
Bevalt de studie die je nu doet beter? Welk jaar zit je in? :)
Klopt ja. Als het dan echt fout loopt heb je nergens om heen te gaan. Ja, de docent van de klas, maar dat boterde ook niet..

Wat ik er zo zwaar aan vond, was dat je niet gewoon je ding moest gaan doen maar 30 kinderen aan de gang moest houden... je kon niet even door een offday heen slapen op je bureau. En dan was je klaar dan moest je weer lessen gaan verzinnen voor de volgende dag. Kost in het begin meer tijd dan dat ik uberhaupt nodig had de lessen te geven..

Gewoon een beetje rondlopen naast de docent en aparte kinderen observeren en bezighouden was echt geweldig, maar dat is ook geen werk. Laat staan dat er toekomst in zit...

Fiscaal recht is ook geweldig _O_ door de tijd op de heao roll ik daar nu gewoon doorheen O+
pi_122566040
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 20:15 schreef Yreal het volgende:

[..]

Klopt ja. Als het dan echt fout loopt heb je nergens om heen te gaan. Ja, de docent van de klas, maar dat boterde ook niet..

Wat ik er zo zwaar aan vond, was dat je niet gewoon je ding moest gaan doen maar 30 kinderen aan de gang moest houden... je kon niet even door een offday heen slapen op je bureau. En dan was je klaar dan moest je weer lessen gaan verzinnen voor de volgende dag. Kost in het begin meer tijd dan dat ik uberhaupt nodig had de lessen te geven..

Gewoon een beetje rondlopen naast de docent en aparte kinderen observeren en bezighouden was echt geweldig, maar dat is ook geen werk. Laat staan dat er toekomst in zit...

Fiscaal recht is ook geweldig _O_ door de tijd op de heao roll ik daar nu gewoon doorheen O+
Hahaha zo ervaar ik het dus ook! Als ik iets op het bord schrijf dan gebeuren er allerlei dingen achter me en als ik even de klas uit ben dan wurgen kinderen elkaar. Damn, it's exhausting! En soms gebeuren er zulke rare dingen dat mijn mond letterlijk openvalt! Nee, als me dit in het eerste jaar was gebeurd was ik echt weg geweest! Ik stoor me ook aan het feit dat je constant onder de supervisie staat van iemand. Als stagiaire voel je je echt een onderknuppel (ben je ook :D )

Wat fijn dat je het zo goed naar je zin hebt op je huidige studie! Geeft vast een heerlijk gevoel? :) Hoe kwam je erachter dat die studie - totaal andere richting - wel bij je paste?

Het enige dat ik van mezelf weet is dat ik schriftelijk goed kan communiceren, nauwkeurig en efficiënt kan werken. Maar mondeling communiceer ik al een stuk beroerder :D lastuggg
pi_122566440
quote:
10s.gif Op woensdag 6 februari 2013 20:19 schreef MisssC het volgende:

[..]

Hahaha zo ervaar ik het dus ook! Als ik iets op het bord schrijf dan gebeuren er allerlei dingen achter me en als ik even de klas uit ben dan wurgen kinderen elkaar. Damn, it's exhausting! En soms gebeuren er zulke rare dingen dat mijn mond letterlijk openvalt! Nee, als me dit in het eerste jaar was gebeurd was ik echt weg geweest! Ik stoor me ook aan het feit dat je constant onder de supervisie staat van iemand. Als stagiaire voel je je echt een onderknuppel (ben je ook :D )
Nou komt dat opzich ook wel weer goed. Als je ervaren genoeg bent kan je natuurlijk gewoon goed duidelijk maken dat je de baas bent en er wat regelmaat instampen. Houden kinderen wel van.

Maar ik had geen zin om de moeite te doen zover te komen :')
quote:
Wat fijn dat je het zo goed naar je zin hebt op je huidige studie! Geeft vast een heerlijk gevoel? :) Hoe kwam je erachter dat die studie - totaal andere richting - wel bij je paste?

Het enige dat ik van mezelf weet is dat ik schriftelijk goed kan communiceren, nauwkeurig en efficiënt kan werken. Maar mondeling communiceer ik al een stuk beroerder :D lastuggg
Het was pabo of economie na de havo. Pabo was niks, dan maar economie. Dat werd heao-mer waar rechten helemaal geweldig bleek. Toen ook nog fiscaal recht er maar bij gepakt. Volgend jaar 3 bachelors binnen tikken als het goed gaat.
pi_122575606
quote:
10s.gif Op woensdag 6 februari 2013 20:00 schreef MisssC het volgende:
Als ik ook terugkijk op de manier waarop ik studiekeuzes heb gebaseerd kan ik mezelf wel voor mijn kop slaan. Ik was zoooo onvolwassenen op mijn 18de/19de. Ik dacht op de havo echt dat als ik mijn diploma had, dat niemand mij nog iets kon maken. Haha, wat dacht ik toen serieus? Dus ik ben amper naar opendagen geweest van studies en ik wilde er eigenlijk ook weinig van weten want dat makkelijke middelbare schoolleventje vond ik wel prima. Beetje jammer dat gedrag achteraf, maar daar heb ik nu natuurlijk niets meer aan ;)
Zijn er hier nog meer mensen die 'vast' lopen in hun studie en al ver opweg zijn zoals ik in het derde jaar?
Daarom heb ik hier al eens gepleit voor algemene eerste jaren, of eerste jaar + tweede jaar, voor diverse groepen studenten die niet niet kunnen of willen kiezen:
- een bètajaar met alleen maar wiskunde, natuurkunde, scheikunde, ...
- een jaar met enkel rechtvakken, bestuursvakken, economievakken..
- een jaar met enkel psychologische, sociologische, pedagogische vakken...

Over de exacte invullen kan lang worden gediscussiëerd maar jullie begrijpen de geste vast wel.

Wees er maar zeker van dat jij bij lange na niet de enige bent die dit probleem ondervindt. Er zijn zelfs onderzoeken die aantonen dat de meerderheid van de mensen niet de ideale keuze heeft gemaakt, de meesten groeien in de opleiding en het beroep, anderen lukt dat niet, zij vallen af en gaan eventueel wat anders studeren. Motorbloempje hier heeft ook een omweg gemaakt, daar heeft ze hier meermaals over verteld.
#NoDAPL
pi_122576119
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 22:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Daarom heb ik hier al eens gepleit voor algemene eerste jaren, of eerste jaar + tweede jaar, voor diverse groepen studenten die niet niet kunnen of willen kiezen:
- een bètajaar met alleen maar wiskunde, natuurkunde, scheikunde, ...
- een jaar met enkel rechtvakken, bestuursvakken, economievakken..
- een jaar met enkel psychologische, sociologische, pedagogische vakken...

Over de exacte invullen kan lang worden gediscussiëerd maar jullie begrijpen de geste vast wel.

Wees er maar zeker van dat jij bij lange na niet de enige bent die dit probleem ondervindt. Er zijn zelfs onderzoeken die aantonen dat de meerderheid van de mensen niet de ideale keuze heeft gemaakt, de meesten groeien in de opleiding en het beroep, anderen lukt dat niet, zij vallen af en gaan eventueel wat anders studeren. Motorbloempje hier heeft ook een omweg gemaakt, daar heeft ze hier meermaals over verteld.
Er valt opzich wel wat te zeggen voor nog een tussenstap, maarja, niemand die daar verder echt heel veel zin in heeft..

Maar laten we eerlijk zijn 16-19 is veel te jong om zo'n keuze te kunnen maken.
pi_122576469
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 20:06 schreef Yreal het volgende:

[..]

Ook amper aandacht voor kennis en inzicht? Het lijkt me toch logisch dat als je lesgeeft in Nederlands, rekenen, aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, ... en met wat pech Engels dat je hierin geschoold moet zijn. LO-onderwijs kan je allicht sowieso beter niet door de lageschool-leraar laten verzorgen maar je kan er natuurlijk ook voor kiezen om louter recreatief te bewegen in plaats van ook de coördinatie bewust te ontwikkelen enz.
Wat lijkt jou de juiste verhouding voor de lerarenopleiding? 80/20, 70/30 of 60/40 voor schoolse vakken en pedagogie? Of anders? In welke mate zou er aandacht moeten worden besteed aan knutselen, zingen enz als dat volgens jou al zou moeten gebeuren? Is muziek-onderwijs een wezenlijk onderdeel van het onderwijs?

Sowieso zou het verstandig zijn om de huidige opleiding te splitsen in een opleiding voor het werken met peuters en kleuters (groep 1 en groep 2) en het werken met leerlingen in hogere klassen met groep 3 als overlappingszone tussen beiden. Ik begrijp niet waarom ze ooit die opleidingen hebben gefuseerd.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bram_van_Loon op 06-02-2013 22:33:18 ]
#NoDAPL
pi_122576658
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 22:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ook amper aandacht voor kennis en inzicht? Het lijkt me toch logisch dat als je lesgeeft in Nederland, rekenen, aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, ... en met wat pech Engels dat je hierin geschoold moet zijn. LO-onderwijs kan je allicht sowieso beter niet door de lageschool-leraar laten verzorgen maar je kan er natuurlijk ook voor kiezen om louter recreatief te bewegen in plaats van ook de coördinatie bewust te ontwikkelen enz.
Wat lijkt jou de juiste verhouding voor de lerarenopleiding? 80/20, 70/30 of 60/40 voor schoolse vakken en pedagogie? Of anders? In welke mate zou er aandacht moeten worden besteed aan knutselen, zingen enz als dat volgens jou al zou moeten gebeuren? Is muziek-onderwijs een wezenlijk onderdeel van het onderwijs?
60% pedagogiek/didactiek imo. Minimaal, maar ik ben er te lang uit om er nog iets zinnigs over te kunnen zeggen
quote:
Sowieso zou het verstandig zijn om de huidige opleiding te splitsen in een opleiding voor het werken met peuters en kleuters (groep 1 en groep 2) en het werken met leerlingen in hogere klassen met groep 3 als overlappingszone tussen beiden. Ik begrijp niet waarom ze ooit die opleidingen hebben gefuseerd.
pi_122576873
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 22:24 schreef Yreal het volgende:

[..]

Er valt opzich wel wat te zeggen voor nog een tussenstap, maarja, niemand die daar verder echt heel veel zin in heeft..

Maar laten we eerlijk zijn 16-19 is veel te jong om zo'n keuze te kunnen maken.
Dan helpt zo'n tussenstap veel want dat weten veel jongeren wel: de globale richting.
#NoDAPL
pi_122668076
Fuck die schuld, fuck die mening van je ouders, zoek een leuke opleiding uit, mbo, hbo of universiteit en werk er gewoon naar toe! 22 jaar is niets, hartstikke jong nog!
Unbowed, Unbent, Unbroken.
pi_122668126
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 08:08 schreef BeyondTheGreen het volgende:
Fuck die schuld, fuck die mening van je ouders, zoek een leuke opleiding uit, mbo, hbo of universiteit en werk er gewoon naar toe! 22 jaar is niets, hartstikke jong nog!
Niet alles gelezen, maar hier helemaal mee eens! Je echt ongelukkig voelen bij de uitoefening van je beroep is verschrikkelijk en je laatste jaar bestaat alleen maar uit stage!
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_122743316
Goededag, ik ben nieuw op het forum
Ik weet niet of ik me hiebij mag aansluiten maar.
Ik heb ook moeite met de praktijk, ik doe nu 2 school jaren autotechniek niveau 2
en de praktijk gaat het echt niet, met dingen die ik moet uitvoeren ik raak snel gestrest.
en het schijnt dat ik niet goed om kan gaan met mensen.
Ik kan nu helemaal niet oefenen omdat ik geen stage heb
ben er al 30 afgeweest en der was geen plek wordt er dan gezegt
In de theorie gaat het wel goed.
De ballen
pi_122745972
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 10:34 schreef SixsixNine het volgende:
Ik heb ook moeite met de praktijk, ik doe nu 2 school jaren autotechniek niveau 2
en de praktijk gaat het echt niet, met dingen die ik moet uitvoeren ik raak snel gestrest.
Hoi!

Tuurlijk mag jij je hier ook bij aansluiten! Iedereen met hetzelfde probleem is welkom :) en uberhaupt iedereen hoor, haha. Wat vervelend! Je zit nu dus thuis omdat je geen stage hebt? Ik neem aan dat je als automonteur veel met je handen moet doen? En kijken ze op jouw stage ook echt naar hoe jij handelt enzo? Ik had op mijn vorige studie (huidtherapie) ook heel erg dat mijn handen gingen trillen tijdens toetsen ennzo omdat ze er dan zo opzitten. Alle aandacht is dan op jou gevestigd en je kunt het niet verkloten want dan is het onvoldoende. Bij een toets of verslag is de aandacht niet op jou gericht en kun je bovendien het ingevulde nog eens aanpassen. Ik ken de frustratie. Vind je de studie wel leuk of dat ook niet? Hoe hoger het niveau wordt dat je studeert, hoe meer 'denkwerk' erbij komt kijken (zo is een stage bijvoorbeeld op sommige universitaire studies niet eens verplicht!). Ik wil natuurlijk niet zeggen dat jij dat dan moet gaan doen! Het is iig heel frustrerend als dingen niet lukken.
pi_122746100
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 februari 2013 08:08 schreef BeyondTheGreen het volgende:
Ja, ik weet dat het jong is... But still :( Ik heb nu dus al in totaal 4 jaar gestudeerd. Het is heel slecht voor je eigenwaarde als je dan nog niets hebt bereikt. Ik heb me ook voorgenomen om in ieder geval dit schooljaar gewoon nog even keihard te knallen en te kijken waar het me brengt. Misschien haal ik het onverhoopt toch nog.. Ik ga nu naar een nieuwe stageklas (groep 3) en dat scheelt denk ik al een hoop. Moet mijn minor echter nog wel uitvoeren in die andere rotklas...

Dit jaar heb ik mijn eerste halfjaar stage niet gehaald. Vorige jaren haalde ik mijn stages wel, maar meestal met hakken over de sloot of met veel leerpunten. Frapant dat ik gister een mailtje krijg van een leraar: 'Gefeliciteerd, je hebt een 9 voor je minor! Succes het komende halfjaar.' Ik hoop dat ik volgend jaar gewoon weer een makkelijke mentor krijg die aan mijn kant staat. Klinkt stom, maar ik wil mijn punten gewoon halen... :)
pi_122749188
En op momenten dat een les lekker loopt, vind je het dan leuk?

Sommige klassen kunnen enorm pittig zijn, en staigairs testen ze vaak behoorlijk uit. Ook moet je je als stagiair voegen in het 'systeem' van de andere docent. Als je straks je eigen klas hebt, is dat natuurlijk anders. Dan kun je meestal ook meer een band opbouwen met je leerlingen, waardoor ze niet meteen de tent afbreken als jij je even omdraait. Bij de ene docent duurt dat langer dan bij de andere.
pi_122751166
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 13:56 schreef Bleie het volgende:
En op momenten dat een les lekker loopt, vind je het dan leuk?

Sommige klassen kunnen enorm pittig zijn, en staigairs testen ze vaak behoorlijk uit. Ook moet je je als stagiair voegen in het 'systeem' van de andere docent. Als je straks je eigen klas hebt, is dat natuurlijk anders. Dan kun je meestal ook meer een band opbouwen met je leerlingen, waardoor ze niet meteen de tent afbreken als jij je even omdraait. Bij de ene docent duurt dat langer dan bij de andere.
Als een les echt heel goed gaat, dan denk ik: yes het ging goed! Nu krijg ik misschien toch mijn punten! Snap je, het is sowieso steeds om de verkeerde redenen. En ik ben nu eenmaal zo geprogrammeerd dat ik zo denk op dit moment. Ik wil gewoon presteren en de punten halen. Mijn vriendinnen zeggen dat het zooooo'n goede eigenschap is, maar ik weet niet hoor...

je hebt inderdaad gelijk dat sommige klassen gewoon rot zijn. Dat was mijn vorige echt. Ze waren zoo brutaal en gewoon ongepast. Ik hoop echt dat het beter gaat in mijn nieuwe groep. Op mijn stageschool ontkrachten ze het trouwens volledig dat stagiaires uitgetest worden... Ben ik het niet mee eens, maar ok.

Wat ik ook zo vervelend vind is die constante zelfreflectie. Je moet de hele tijd je gevoelens bloot leggen en zo een mens ben ik ook niet. Ik vind dat dus onzettend vervelend. De hele tijd die vragen we zijn naar jou op zoek, wie ben jij en wie wil je zijn? uuhhhh I don't know, ik ben 22? En je moet altijd zeggen waarom JOUW handelen niet goed was. Het ligt volgens de pabo altijd aan het handelen van de leerkracht en nooit aan de kinderen...

En ik denk oprecht dat de pabo meer werk is dan de meeste andere studies. Ik ben ieder vrij moment bezig aan mijn opdrachten voor de minor...

zo, ik ben weer klaar met zeuren :) sorry!
pi_122751311
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 10:34 schreef SixsixNine het volgende:
Oh en nog een vraagje! Waarom kun je niet goed omgaan met mensen? Word dat tegen je gezegd of is het zo? Kun je er zelf iets mee doen? Ik vind het ook moeilijk om op een professionele manier met mensen om te gaan. Met leeftijdsgenoten gaat het wel goed. Laat je niets aanpraten hoor!
pi_122753092
quote:
10s.gif Op maandag 11 februari 2013 14:57 schreef MisssC het volgende:

[..]

Oh en nog een vraagje! Waarom kun je niet goed omgaan met mensen? Word dat tegen je gezegd of is het zo? Kun je er zelf iets mee doen? Ik vind het ook moeilijk om op een professionele manier met mensen om te gaan. Met leeftijdsgenoten gaat het wel goed. Laat je niets aanpraten hoor!
Ik weet niet waarom, Het wordt tegen me gezegd heel vaak me ouders zeggen het continu....
Ik kan er zelf nu niks meer mee, het gaat om iedereen maakt niet uit welke leeftijd
Alleen op werk(bijbaantje in de supermarkt) kan ik goed omgaan met klanten
Met sommige collega's valt het wel mee
Ik probeer me niet aan te laten praten maar mensen in mijn omgeving gaan wel heel erg ver.
De ballen
pi_122760276
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 15:43 schreef SixsixNine het volgende:

[..]

Ik weet niet waarom, Het wordt tegen me gezegd heel vaak me ouders zeggen het continu....
Ik kan er zelf nu niks meer mee, het gaat om iedereen maakt niet uit welke leeftijd
Alleen op werk(bijbaantje in de supermarkt) kan ik goed omgaan met klanten
Met sommige collega's valt het wel mee
Ik probeer me niet aan te laten praten maar mensen in mijn omgeving gaan wel heel erg ver.
Wat vervelend :( en geven ze dan ook een reden waarom ze dat vinden? Wat zeggen je ouders? Moet je als automonteur dan ook heel goed met klanten om kunnen gaan?
pi_122839461
quote:
10s.gif Op maandag 11 februari 2013 18:59 schreef MisssC het volgende:

[..]

Wat vervelend :( en geven ze dan ook een reden waarom ze dat vinden? Wat zeggen je ouders? Moet je als automonteur dan ook heel goed met klanten om kunnen gaan?
Ze geven geen reden ze gaan altijd af op hoe ik hun reageer maar ik reageer op iedereen anders
Ik ga goed met klanten om dat is makkelijk daar is niks mee aan de hand.
Het is zover Gescaleerd, Als ik naar de huisarts stap dan heb ik geen steun van de familie
als ik me familie laat steunen gooien ze me uithuis
Ik doe geen flikker ik werk ik doe school.
De ballen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')