abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_122474894
Hallo,

Zoals jullie misschien wel weten vanuit mijn ander topic kamp ik sinds half december met rug klachten. Gezien men in eerste instantie dacht aan een hernia heb ik daar toen ook een topic over geopend. Ik kreeg wat dm's dat ik beter mijn nieuwe verhaal in een ander topic kan doen ivm betere reacties.

Om een lang verhaal kort te maken:
Half december ben ik met rug en nek klachten op de huisartsenpost terecht gekomen. Ik had last van een stekende pijn in de onderrug en in de linkerkant van mijn nek en die pijn straalde uit naar mijn tenen en vingertoppen. Erna werd mijn been doof.
Tussen half december en 6 januari heb ik gewerkt (in de zorg) en daar ging het eigenlijk steeds slechter. Met name het lopen ging steeds slechter en ik had een doof gevoel in de been met regelmatig pijnscheuten van onderrug naar been.
6 januari heb ik door een draai beweging een flinke optater gehad. Een flinke pijn in de rug, een verlamd been (kon het niet meer optillen of bewegen) en een ernstig doof en ernstig tintelend been.
De huisartsenpost dacht aan een acute beknelling. Een paar uur later op de huisartsenpost ging het weer enigszins en ben ik naar huis gestuurd met tramadol.

Sinds deze dag zit ik in de ziektewet en ben ik onderzocht door een neuroloog van een kliniek op hernia. Hij dacht net als de andere artsen die mij hebben gezien dat ik een hernia had. En dan niet de klassieke met de stekende pijn van in de rug, maar volgens hem kon het dove en tintelende gevoel ook op een hernia drukken. Maar toch wees de MRI foto geen hernia aan. Ook geen slijtage. De ruggenwervels en de tussenwervels zijn goed aldus de radioloog.
Er werd mij gezegd dat ze niks meer voor mij konden betekenen.

Vanochtend ben ik bij de huisarts geweest om te overleggen hoe nu verder, en hij bleef maar hameren op een hernia. Hij vond dat ik een typische hernia klacht had en toen ik hem vroeg of het niks anders kon zijn wimpelende hij dat een beetje af. Ik kon morfinepleisters mee krijgen en dan zou het binnen een paar maanden wel beter worden.

Ik als HBO verpleegkundige weet dat deze symptomen ook andere ziektes kan betekenen. En daarom neem ik geen genoegen als een arts op basis van symptomen zegt dat het een hernia is. Ik wil nog nader onderzocht worden, mede ook omdat het lopen eigenlijk steeds slechter gaat en de stijfheid steeds erger wordt. Mijn inziens kan een arts pas zeggen of ik iets heb of iets niet heb als er nader onderzoek naar is gedaan.

Ik heb vandaag contact opgenomen met de neuroloog van het reguliere ziekenhuis, daar was ik al geweest voor de neuroloog van de prive kliniek. Gelukkig waren ze in het ziekenhuis erg mee werkend en daar kan ik nu eind van de week terecht.
De neuroloog zal dan opnieuw gaan bekijken wat er aan de hand is, of het probleem neurologisch is of dat het probleem elders ligt. Hier ben ik dan ook blij mee.
Tevens ben ik ook in behandeling bij een fysio / manueel therapeut. Ook deze was er vrij zeker van dat ik een hernia had.

Ik wil bij dit consult goed beslagen ten ijs komen en ik hoop dat iemand die onderstaande symptomen leest "heey dat herken ik, en ik had dit en dit".
Niet dat ik er vanuit ga dat ik dit dan ook heb, maar dan is dat wel een punt om aan te halen bv tijdens het consult.

De symptomen waar ik momenteel mee kamp:
- toenemende stijfheid sinds 2 a 3 weken. Stijfheid is 's morgens het ergste, maar blijft gehele dag. Ondanks dat ik doe bewegen / wandelen (met de kruk).
- als ik loop dan kan ik geen grote stappen zetten en lijkt het alsof ik een volle luier om heb zeg maar. Ik heb het gevoel dat ik een stuk minder kracht in met name mijn linkerbeen heb en ik op wolken loop.
- het linkerbeen kan ik niet lang omhoog houden of goed strekken. Met rechts gaat dit prima.
- plas niet kunnen ophouden. Dat heb ik al sinds de zomer, maar wordt nu erger. Bij drang moet ik gelijk gaan
- heel af en toe ben ik duizelig
- bij lang zitten / staan en lopen krijg ik pijn in de onderrug thv broekriem.
- als ik in bed lig heb ik gelijk veel pijn en heel erg vaak een tintelend of stijf been. De pijn is dan best wel erg
- ik heb goeie dagen en ik heb slechte dagen. De slechte dagen overheersen maar tis niet altijd even slecht met lopen
- al lange tijd moe, ik word 's morgens niet uitgerust wakker. Is ongeveer sinds oktober/november
- futloos, geen puf om iets te doen in bv huishouden en als ik dat heb gedaan ben ik vaak snel moe
- ik heb het gevoel dat mijn voeten niet goed op de grond terecht komen, met name links
wankel op de benen
- stijfheid blijft veel langer aanwezig. Vroeger alleen in de ochtend. Sinds enkele weken vrijwel gehele dag.
- ik kan niet lang lopen (ongeveer 10 a 15 minuten). Krijg gauw last van stijfheid in linkerbeen en pijn in de rug
- de pijn in de rug is zeurend / dof. Soms stekend
- Soms een stekende scheut via achterkant bovenbeen, naar buitenkant voet. En soms een branderig gevoel op zijkant kuit of zijkant voet

Een hele lap tekst, maar ik hoop dat iemand dit herkent en of me kan vertellen wat ik heb.
Ik leef nu al 2 maanden in onzekerheid en onduidelijkheid en dat is verschrikkelijk vind ik
pi_122475986
Je krijgt toch al je zin, extra onderzoek. Waarom wil je ook nog raad hebben?
It's not too late to change your hikikomori ways!
pi_122476325
Zodat ik goed beslagen ten ijs kan komen. Ben gewoon benieuwd of mensen dit herkennen en dit misschien net juist de dingen zijn waar de neuroloog of ik niet aan denkt op dat moment.
pi_122476813
Ik weet niet hoe oud je bent maar heb je aan de ziekte van Bechterew gedacht?
pi_122477205
Ik heb er wel eens over gelezen, dit is nooit geopperd door de medici. Maar komt het overeen dan?
Ik ben 28
pi_122477319
Een aantal symptomen wel ja, en het komt met name voor bij mannen tussen de 15 en 35
pi_122477705
Hmmm misschien iets om in het achterhoofd te houden.
pi_122481933
Neem het voorbehoud bij medische informatie in acht. Raadpleeg bij gezondheidsklachten een arts.
  maandag 4 februari 2013 @ 22:15:07 #9
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_122487757
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 19:43 schreef BeavisnKutthead het volgende:
Ik weet niet hoe oud je bent maar heb je aan de ziekte van Bechterew gedacht?
Zou stijfheid en misschien zelfs het doffe gevoel in zijn been verklaren, maar de constante aandrang en het zwakke been zijn heel duidelijk neurologische klachten.
Bovendien zou ook dat zichtbaar moeten zijn op de MRIs

TS weet je hoe je reflexen moet testen en beoordelen? Zoja, kun je je knie en enkel reflex laten testen door iemand in huis?
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_122488229
Ik heb absoluut geen medische kennis, maar een aantal van je symptomen zouden op MS kunnen duiden. Maar ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten :+
  maandag 4 februari 2013 @ 22:26:47 #11
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_122488552
quote:
1s.gif Op maandag 4 februari 2013 22:22 schreef krullenbolletje het volgende:
Ik heb absoluut geen medische kennis, maar een aantal van je symptomen zouden op MS kunnen duiden. Maar ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten :+
De grap van MS is dat het op alles kan lijken.

Maar het feit dat het redelijk consequent is, duidelijk erger wordt van houdingen (op rug/zij liggen), etc. doet toch vermoeden dat er iets mechanisch aan de hand is. Maar je hebt gelijk, MS zou kunnen ;)
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_122500360
@Tanin:
Het vreemde is dat mijn reflexen werken. Ondanks dat ik veel moeite heb met lopen en een zwak gevoel heb vanaf knie tot voet. Ik weet ook niet of mijn knie echt zwak is of dat dat voor mijn gevoel zo lijkt zeg maar.
Wat bedoel je met mechanisch in het stukje over MS?

@Krullenbolletje:
Als ik naar de symptomen van MS kijk komen daar zeker dingen van overeen.
Maar ja je kan niet zonder onderzoek zeggen dat het MS is. Wie weet, hopelijk niet.
Maar is een complexe ziekte waar veel onderzoek naar nodig is.

@All:
Zou het ook kunnen zijn dat bijvoorbeeld mijn SI gewricht vast zit, en dat dit dan bekken scheefstaand creëert en dan bv toch een zenuw bekneld? (de zenuw die zorgt voor een goeie beweging etc).
  dinsdag 5 februari 2013 @ 11:19:33 #13
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_122500742
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 11:08 schreef kevindonzel het volgende:
@Tanin:
Het vreemde is dat mijn reflexen werken. Ondanks dat ik veel moeite heb met lopen en een zwak gevoel heb vanaf knie tot voet. Ik weet ook niet of mijn knie echt zwak is of dat dat voor mijn gevoel zo lijkt zeg maar.
Wat bedoel je met mechanisch in het stukje over MS?

@Krullenbolletje:
Als ik naar de symptomen van MS kijk komen daar zeker dingen van overeen.
Maar ja je kan niet zonder onderzoek zeggen dat het MS is. Wie weet, hopelijk niet.
Maar is een complexe ziekte waar veel onderzoek naar nodig is.

@All:
Zou het ook kunnen zijn dat bijvoorbeeld mijn SI gewricht vast zit, en dat dit dan bekken scheefstaand creëert en dan bv toch een zenuw bekneld? (de zenuw die zorgt voor een goeie beweging etc).
Werken ze ook gelijk links tov rechts?
Nog een interessante vraag (en ga dit alsjeblieft nu niet proberen) maar weet je toevallig of je pijn erger wordt bij hoesten, niezen, lachen of als je zit te persen op het toilet?

MS is een ziekte waar de hoes van een zenuw wordt weggegeten om het even heel simpel te zeggen. Hierdoor ontstaan er rare singalen in de zenuw. Deze signalen zouden geen (tot zeer weinig) betrekking moeten hebben op jouw activiteiten, houding, etc.
Daarentegen zeg je zelf dat je klacht erger wordt als je op je rug/linker zij ligt, dat het beter wordt met lichte activiteit (ergste 's ochtends), erger wordt met lopen etc. dit duidt op (maar is geen bewijs voor) een meer mechanische aandoening, zoals bijvoorbeeld een ontstoken SI gewricht of een hernia.

En ja, wat je beschrijft kan. Die beknelling is *vaak* echter niet zo erg dat je het gevoel hebt dat je been slap wordt. Maar het is nog steeds de meest logische verklaring na een hernia wat mij betreft.
pi_122501120
De laatste keer dat ze getest werden wel.
De klacht wordt inderdaad erger bij lopen. Maar het gekke vind ik dat juist dat lopen slechter aan het worden is. Ik ga van kort door de bocht gezegd van grote passen met iets pijn, naar steeds kleinere stappen met veel stijfheid en geen goeie voet afzetting.

Waar moet ik aan denken bij een ontstoken SI gewricht? Komt dit dan door bekkeninstabliteit ofzo?
En hoe ziet de behandeling daar van uit?
pi_122501125
Probeer eens een massage bij de Thai, tradionele massage. Kost meestal rond de 50 euro voor een uur.
Zoek wel een goeie uit (lees wat recenties).
Ik bedoel dit serieus! dus geen grappen over happy endings enzo.
pi_122501205
Zolang ik niet weet wat het is laat ik niks masseren :)
  dinsdag 5 februari 2013 @ 11:38:45 #17
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_122501393
Een ontstoken SI gewricht kan komen door AS zoals eerder gesuggereerd, hoewel dat in 95% van de gevallen links en rechts tegelijkertijd opspeelt (maar je weet het nooit...)
Ook kan het gewoon komen door een verkeerde houding, of doordat er een keer wat verschoten is. Maar je gewricht gaat dan vast zitten, wil niet meer bewegen, gewrichtskapsuul zwelt op, drukt op zenuwen, veroorzaakt irritatie, spieren gaan zich aanspannen pijn en nog meer zenuwen beknelt, nog meer irritatie, etc.

Behandeling bestaat uit het loshalen van je gewricht. Afhankelijk van welk type behandelaar je kiest, en zijn/haar persoonlijke voorkeur zit er verschil in de technieken die gebruikt worden. Maar het zal veelal lijken op de behandeling van een manueel therapeut.
pi_122501531
En krijg je bij SI gewrichtsontsteking dan ook het probleem dat je steeds slechter gaat lopen? En de stijfheid overheerst tov de pijn? Dat stijf gevoel uit zich wel in beide benen, het gevoel dat ik minder kracht heb dus alleen in het linker been

Zoals ik jou verhaal lees is een behandeling dan wel gemakkelijk te doen. Geen operaties of andere intensieve behandelingen
pi_122501842
Heb je tevens last van constante hoofdpijn/migraine?
pi_122501883
Nee daar heb ik geen last van Rorsach. Heel af en toe hoofdpijn, maar dat is dan in combinatie met de nek. Dat komt echter niet veel en lang voor
pi_122501981
De rest van de symptomen (afgezien van de hoodpijn) lijken wel op hetgene waar ik last van heb gehad, hydrocyphalie. Ik had ook last van uitval, nek- en rugproblemen, op het laatst moest ik lopen met een rollator en door duizelingen viel ik soms bijna om. Dit probleem werd pas na jaar ontdekt na een MRI van m'n hersenen, toen kwamen ze erachter dat de afvoer van het hersenvocht verstopt was door een cyste.
Nu zijn er natuurlijk duizenden mogelijkheden.
  dinsdag 5 februari 2013 @ 11:58:19 #22
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_122502023
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 11:43 schreef kevindonzel het volgende:
En krijg je bij SI gewrichtsontsteking dan ook het probleem dat je steeds slechter gaat lopen? En de stijfheid overheerst tov de pijn? Dat stijf gevoel uit zich wel in beide benen, het gevoel dat ik minder kracht heb dus alleen in het linker been

Zoals ik jou verhaal lees is een behandeling dan wel gemakkelijk te doen. Geen operaties of andere intensieve behandelingen
Er is helaas geen "zo ziet het eruit". Wat je beschrijft, buiten het slappe been en die constante aandrang kan heel goed door een SI gewricht komen. Het slappe been heb ik wel eens vaker gezien, die aandrang nooit.
Als dit het inderdaad is, dan is de behandeling inderdaad erg makkelijk, hoewel het van je definitie van intensief afhangt of het "niet-intensief" is. Daarentegen kan het zijn dat er, gezien bovengenoemde klachten, meer speelt.

@ Rorsarch: tal van mogelijkheden ja, ook wat jij beschrijft. Maar ook daar weer: het lijkt echt iets van mechanische aard te zijn, dus zeker niet het meest voordehandliggende
pi_122502214
Mijn manueel therapeut zegt dat bijvoorbeeld die drang ook kan komen door een overactieve blaas (ook koppelt hij het aan een zenuw probleem). Maar goed misschien is het wel het SI gewricht met een of andere zenuw beknelling die ze op de MRI niet kunnen zien.
Als mijn symptomen sterk overeenkomen met een SI gewricht, en ik denk zelf ook dat het mechanisch is, dan kan dat best de bron van het probleem zijn.
Met een makkelijke behandeling bedoelde ik: Laten kraken en een paar weken later is het helemaal over. Of zit ik er dan toch naast?

Maar op de MRI die ik heb gehad waren wel het bekken te zien. Dus ze hebben ook de SI gewrichten moeten zien. Als die vast zitten of ontstoken zijn zie je dat niet?
  dinsdag 5 februari 2013 @ 12:08:37 #24
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_122502346
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 12:04 schreef kevindonzel het volgende:
Mijn manueel therapeut zegt dat bijvoorbeeld die drang ook kan komen door een overactieve blaas (ook koppelt hij het aan een zenuw probleem). Maar goed misschien is het wel het SI gewricht met een of andere zenuw beknelling die ze op de MRI niet kunnen zien.
Als mijn symptomen sterk overeenkomen met een SI gewricht, en ik denk zelf ook dat het mechanisch is, dan kan dat best de bron van het probleem zijn.
Met een makkelijke behandeling bedoelde ik: Laten kraken en een paar weken later is het helemaal over. Of zit ik er dan toch naast?

Maar op de MRI die ik heb gehad waren wel het bekken te zien. Dus ze hebben ook de SI gewrichten moeten zien. Als die vast zitten of ontstoken zijn zie je dat niet?
Of het dan *helemaal* over is hangt ervan af hoe het er gekomen is. Mogelijk moet je wat langer behandeld worden, moet je oefeningen doen, etc. Maar je zou iig binnen een paar weken weer aan de slag moeten kunnen.
Als je bekken geïrriteerd zijn door iets als AS zou dat te zien moeten zijn, en redelijk duidelijk ook. Maar als het een mechanische oorzaak heeft hoeft dat niet perse zichtbaar te zijn.
pi_122502433
Als het het SI gewricht zou zijn dan zou dat wel "beschadigd" zijn door overbelasting op het werk. Toch veel tillen, draaien en niet altijd op de goeie manier. Als je hier een ontsteking hebt, merk je dit dan ook aan koorts etc?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')