abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_122307325
quote:
Frankrijk haalt pil Diane-35 uit de schappen

PARIJS -
De pil Diane-35, bedoeld om acne te verlichten bij vrouwen in de vruchtbare leeftijd, wordt in Frankrijk voorlopig uit de schappen gehaald. Dat meldde de Franse toezichthouder op geneesmiddelen ANSM. De autoriteiten kwamen tot deze maatregel, omdat er de afgelopen 25 jaar vier vrouwen zijn overleden, omdat ze bloedklonters hadden als gevolg van het slikken van de pil.
In Nederland slikten vorig jaar circa 370.000 vrouwen Diane-35 of een pil met dezelfde werkzame stof, blijkt uit gegevens van de Stichting Farmaceutische Kerngetallen. Er is volgens het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) vooralsnog geen reden om de pil hier uit de schappen te halen. „Er zijn geen fatale gevallen bekend in Nederland”, aldus een woordvoerder. Het CBG overlegt volgende week met andere Europese toezichthouders of maatregelen nodig zijn.
In sommige landen wordt Diane-35 ook als anticonceptiepil voorgeschreven. Nederlandse artsen is dat niet toegestaan.
De fabrikant van de pil, Bayer, is verrast over de Franse maatregel. „Ons zijn geen nieuwe of wetenschappelijke inzichten bekend die wijzen op dergelijke risico's voor gebruikers”, zei een woordvoerster.
Bron

In Nederland wordt de pil vooral voorgeschreven bij acné en overmatige gezichtsbeharing.

Het lijkt me niet fijn een pil te slikken die ineens nogal omstreden is...
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  donderdag 31 januari 2013 @ 18:08:48 #2
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_122307457
4 vrouwen in 25 jaar vind ik nou niet schrikbarend veel moet ik zeggen, als je bedenkt hoeveel vrouwen die pil slikken..
pi_122307459
De pil die ik slik (Yasmin, ook voor acné en overbeharing maar ook als anticonceptie) is ook "omstreden"; ook een groter risico op trombose. Nou ja, ik moet iets... :) Vaak is het de combi van roken+pil die dit veroorzaakt.
En in het bericht gaat het alleen om de Diane-35, worden de soortgelijke, merkloze versies dan ook gelijk in Frankrijk van de markt gehaald?
  donderdag 31 januari 2013 @ 18:11:06 #4
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_122307542
Overigens apart dat het in Nederland nog zoveel voorgeschreven wordt. Toen mijn moeder zo'n 30 jaar geleden naar Nederland kwam en een nieuw recept voor de Diane 35 wilde halen heeft de Nederlandse huisarts haar gelijk gezegd dat dat niet werd voorgeschreven omdat het te gevaarlijk zou zijn. Is er in die 30 jaar weer iets aan die pil veranderd ofzo?
pi_122307569
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 18:11 schreef kwiwi het volgende:
Overigens apart dat het in Nederland nog zoveel voorgeschreven wordt. Toen mijn moeder zo'n 30 jaar geleden naar Nederland kwam en een nieuw recept voor de Diane 35 wilde halen heeft de Nederlandse huisarts haar gelijk gezegd dat dat niet werd voorgeschreven omdat het te gevaarlijk zou zijn. Is er in die 30 jaar weer iets aan die pil veranderd ofzo?
Ikm begreep dat veel artsen het simpelweg uit gewoonte voorschrijven. Dat op zich is al een storend idee, artsen zouden nooit iets uit gewoonte moeten doen.
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  donderdag 31 januari 2013 @ 18:12:38 #6
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_122307587
quote:
17s.gif Op donderdag 31 januari 2013 18:08 schreef douche-eendje het volgende:
De pil die ik slik (Yasmin, ook voor acné en overbeharing maar ook als anticonceptie) is ook "omstreden"; ook een groter risico op trombose. Nou ja, ik moet iets... :) Vaak is het de combi van roken+pil die dit veroorzaakt.
En in het bericht gaat het alleen om de Diane-35, worden de soortgelijke, merkloze versies dan ook gelijk in Frankrijk van de markt gehaald?
Dat lijkt me logisch.
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 31 januari 2013 @ 18:12:51 #7
294141 tarantism
hups in die kont
pi_122307597
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 18:11 schreef kwiwi het volgende:
en nieuw recept voor de Diane 35 wilde halen heeft de Nederlandse huisarts haar gelijk gezegd dat dat niet werd voorgeschreven omdat het te gevaarlijk zou zijn. Is er in die 30 jaar weer iets aan die pil veranderd ofzo?
wellicht
  donderdag 31 januari 2013 @ 18:15:14 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_122307669
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 18:12 schreef Mirjam het volgende:

[..]

Ikm begreep dat veel artsen het simpelweg uit gewoonte voorschrijven. Dat op zich is al een storend idee, artsen zouden nooit iets uit gewoonte moeten doen.
Ik slikte al de pil en kwam voor lichte acneklachten bij de huisarts. Of ik dan deze pil niet eens wou proberen. Jaren later heb ik nog eens geopperd of ik niet beter een andere kon gaan slikken. Zou volgens hem nauwelijks verschil maken.

Ik ben gestopt toen ik trombose kreeg.
pi_122308517
Als 20 jarige ook kort die pil geslikt, werkt wel perfect bij acne want alles daarvoor hielp niet. Ermee gestopt omdat het niet zo goed was voor de weegschaal :') maar de acne is wel weg gebleven.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_122311216
Slik het nu ook al bijna 2 jaar. Misschien toch maar eens overwegen met stoppen
pi_122312695
Elke anticonceptie pil geeft een verhoogd risico op trombose. Wordt al jaren gewaarschuwd dat vrouwen er niet bij moeten roken enzo, en nu wordt er ineens paniek gezaaid alles
  donderdag 31 januari 2013 @ 20:16:50 #12
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_122312847
Dat wil nog niet zeggen dat je geen risico loopt als je niet rookt.
pi_122312939
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 20:14 schreef Uberkullie het volgende:
Elke anticonceptie pil geeft een verhoogd risico op trombose. Wordt al jaren gewaarschuwd dat vrouwen er niet bij moeten roken enzo, en nu wordt er ineens paniek gezaaid alles
Dianepil is wel een zware pil, met die lichte pillen is het risico toch wat kleiner dan zo'n "monster" als die Diane-pil
Optimist tot in de kist
pi_122314467
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 20:17 schreef trovey het volgende:

[..]

Dianepil is wel een zware pil, met die lichte pillen is het risico toch wat kleiner dan zo'n "monster" als die Diane-pil
Dat is dus niet waar. Juist een sub30 pil heeft een verhoogd risico op thrombose ook. De 'microgynon' is er een met een relatief gunstig profiel.
pi_122314790
quote:
1s.gif Op donderdag 31 januari 2013 20:44 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Dat is dus niet waar. Juist een sub30 pil heeft een verhoogd risico op thrombose ook. De 'microgynon' is er een met een relatief gunstig profiel.
Die Diane zit er toch boven en met lichte pil bedoel ik ook lichte pil. :P
Optimist tot in de kist
pi_122315048
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 20:50 schreef trovey het volgende:

[..]

Die Diane zit er toch boven en met lichte pil bedoel ik ook lichte pil. :P
Lichte pil is bv 20 mg. Yasmin. (sub30 wordt licht genoemd, onder 30 dus) Of yasmin beter is dan diane weet ik ff niet, maar de voorkeur voor microgynon komt voor een behoorlijk deel uit t thromboserisico.
  donderdag 31 januari 2013 @ 20:57:02 #17
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_122315238
4 doden in 25 jaar? Op miljoenen gebruiksjaren? Hoe is dat ooit te onderscheiden van achtergrondruis? En waarom zou het bij andere pillen anders zijn? Ze zullen misschien wel weten wat ze doen, maar ik vind het een vrij raar verhaal.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_122325230
Ik slik hem ook, maar soms denk ik er wel eens aan om er maar mee te stoppen. Ben alleen als de dood dat die acne dan weer terugkomt -O-
  zaterdag 2 februari 2013 @ 16:35:33 #19
303405 megamandy
KAME-HAMEE-HAAAA
pi_122381681
Sinds mijn 14 of 15e slik ik deze pil, dus inmiddels als sowieso 8 jaar.

Vorig jaar maakte ik mij even zorgen, mijn cup ging opeens weer een maat omhoog en mijn borsten waren pijnlijk als ik op mijn buik lag en dat merkte ik o.a. bij mijn danslessen of als ze aangeraakt werden. Doorverwezen naar het ziekenhuis waar een echo gemaakt werd, bleek dat ik opgezette klieren had, iets wat normaal alleen zwangere vrouwen hebben.

Toen ben ik overgestapt naar de microgynon 30, in het begin ging het goed, mijn cupmaat ging weer twee maten naar beneden en geen pijnlijke borsten meer.
Helaas kwam de acne ook weer terug en ik werd hendig depri (later bleken meer mensen in mijn omgeving depri te worden door de microgynon 30). Dus weer naar de dokter en binnen een half jaar ben ik weer naar terug gegaan naar de witte versie van de Diane35.

Mijn moeder slikte trouwens eerst ook nog steeds de Diane35, maar die kwam vorig jaar bij de apotheek en toen was de policy veranderd, omdat ze boven de 30 jaar was kreeg ze de pil niet meer mee ivm nieuw onderzoek en de gevaren.

Dit is dus al lang bekend, vraag mij ook af hoe die vrouwen die dood zijn gegaan verder in het leven stonden (roken, hoge bloeddruk, gewicht etc.). Beetje vreemd om de pil als doorslaggevende factor te beoordelen :')
吴 曼 迪
  zaterdag 2 februari 2013 @ 17:15:07 #20
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_122383060
Dat weet je dus niet. En ik vraag me af wat de statistieken zijn mbt de trombosegevallen die niet dodelijk aflopen.
  zaterdag 2 februari 2013 @ 17:26:07 #21
303405 megamandy
KAME-HAMEE-HAAAA
pi_122383448
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 17:15 schreef Lienekien het volgende:
Dat weet je dus niet. En ik vraag me af wat de statistieken zijn mbt de trombosegevallen die niet dodelijk aflopen.
Daarom wil ik het ook weten :P Dit is zo vaag :')
Maar volgens mij wilde ze hier in Nederland volgende week over gaan praten?
吴 曼 迪
  † In Memoriam † zaterdag 2 februari 2013 @ 18:26:10 #22
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_122385361
quote:
17s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 17:26 schreef megamandy het volgende:

[..]

Daarom wil ik het ook weten :P Dit is zo vaag :')
Maar volgens mij wilde ze hier in Nederland volgende week over gaan praten?
Het CBG gaat overleggen met andere Europese toezichthouders om te zien of er maatregelen getroffen moeten worden en zo ja, welke deze zijn.

In Nederland is al lang het beleid terughoudend te zijn met het voorschrijven van die medicatie, maar de macht van de gewoonte is blijkbaar dus nog steeds aanwezig.
  vrijdag 8 februari 2013 @ 18:07:17 #23
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_122646457
Net RTL4. In Nederland en in Europa komt onderzoek. In Nederland recent een verdacht overlijden dat ook onderzocht wordt.

Er werd net ook gezegd dat er acht gevallen van bloedstolsels zouden zijn in Nederland. Daar geloof ik dus niks van, dat het maar zo weinig zijn. Vraag me ook af of 'mijn geval' ook is geregistreerd.
pi_122649079
Hmm, ik slik nu een jaar of 2,5 de Diane pil, merkloze variant. Daarvoor ruim 8 jaar de microgynon 30 geslikt, maar daar werd ik net als Megamandy echt heel depressief van. Heb nu met de Diane ook wel wat klachten, vaak hoofdpijn, emo buien en ja, ook wat kilo's aangekomen :X . Maar of dat nu enkel aan de pil ligt ;).

Als ik dit allemaal zo hoor en lees, zit ik er toch wel aan te denken om maandag even met de huisarts te overleggen voor een vervangende pil. }:|
  vrijdag 8 februari 2013 @ 20:06:19 #25
303405 megamandy
KAME-HAMEE-HAAAA
pi_122651243
quote:
Er komt een Europees onderzoek naar de anticonceptiepil Diane-35, meldt het Europees geneesmiddelenagentschap EMA. In Frankrijk is de pil voorlopig uit de schappen gehaald omdat deze bloedstolsels zou kunnen veroorzaken.
Op verzoek van het Franse geneesmiddelenagentschap ANSM wordt de pil uit de handel genomen. Uit onderzoek blijkt dat de afgelopen twintig jaar in Frankrijk vier vrouwen zijn overleden aan bloedstolsels; de pil zou trombose in de aderen kunnen veroorzaken. Het onderzoek moet antwoord geven op de balans tussen baten en risico van het geneesmiddel.

In Nederland zijn geen fatale gevallen bekend, schrijft NU.nl.

NEDERLAND WERKT MEE AAN ONDERZOEK
Het onderzoek werd ingesteld tijdens de bijeenkomst van het Risicobeoordelingscomité voor Geneesmiddelenbewaking die de afgelopen dagen plaatsvond, meldt het Nederlandse College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG). Ook het CBG is in dat comité vertegenwoordigd, en gaat het onderzoek samen met met Europese zusterorganisaties uitvoeren.

AL EERDER COMMOTIE OVER PIL IN FRANKRIJK
In Frankrijk ontstond begin januari grote commotie over de anticonceptiepil. De pil van de derde en vierde generatie geeft een hoger risico op trombose dan de pil van de tweede generatie, schrijft het CBG.

De Diane-35 mag in 135 landen worden voorgeschreven en wordt verkocht in meer dan 116 landen, weet Reuters.
4 doden is 20 jaar :') Nounou.
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)nceptiepil-diane-35/
吴 曼 迪
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')