Bronquote:Frankrijk haalt pil Diane-35 uit de schappen
PARIJS -
De pil Diane-35, bedoeld om acne te verlichten bij vrouwen in de vruchtbare leeftijd, wordt in Frankrijk voorlopig uit de schappen gehaald. Dat meldde de Franse toezichthouder op geneesmiddelen ANSM. De autoriteiten kwamen tot deze maatregel, omdat er de afgelopen 25 jaar vier vrouwen zijn overleden, omdat ze bloedklonters hadden als gevolg van het slikken van de pil.
In Nederland slikten vorig jaar circa 370.000 vrouwen Diane-35 of een pil met dezelfde werkzame stof, blijkt uit gegevens van de Stichting Farmaceutische Kerngetallen. Er is volgens het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) vooralsnog geen reden om de pil hier uit de schappen te halen. „Er zijn geen fatale gevallen bekend in Nederland”, aldus een woordvoerder. Het CBG overlegt volgende week met andere Europese toezichthouders of maatregelen nodig zijn.
In sommige landen wordt Diane-35 ook als anticonceptiepil voorgeschreven. Nederlandse artsen is dat niet toegestaan.
De fabrikant van de pil, Bayer, is verrast over de Franse maatregel. „Ons zijn geen nieuwe of wetenschappelijke inzichten bekend die wijzen op dergelijke risico's voor gebruikers”, zei een woordvoerster.
Ikm begreep dat veel artsen het simpelweg uit gewoonte voorschrijven. Dat op zich is al een storend idee, artsen zouden nooit iets uit gewoonte moeten doen.quote:Op donderdag 31 januari 2013 18:11 schreef kwiwi het volgende:
Overigens apart dat het in Nederland nog zoveel voorgeschreven wordt. Toen mijn moeder zo'n 30 jaar geleden naar Nederland kwam en een nieuw recept voor de Diane 35 wilde halen heeft de Nederlandse huisarts haar gelijk gezegd dat dat niet werd voorgeschreven omdat het te gevaarlijk zou zijn. Is er in die 30 jaar weer iets aan die pil veranderd ofzo?
Dat lijkt me logisch.quote:Op donderdag 31 januari 2013 18:08 schreef douche-eendje het volgende:
De pil die ik slik (Yasmin, ook voor acné en overbeharing maar ook als anticonceptie) is ook "omstreden"; ook een groter risico op trombose. Nou ja, ik moet iets...Vaak is het de combi van roken+pil die dit veroorzaakt.
En in het bericht gaat het alleen om de Diane-35, worden de soortgelijke, merkloze versies dan ook gelijk in Frankrijk van de markt gehaald?
wellichtquote:Op donderdag 31 januari 2013 18:11 schreef kwiwi het volgende:
en nieuw recept voor de Diane 35 wilde halen heeft de Nederlandse huisarts haar gelijk gezegd dat dat niet werd voorgeschreven omdat het te gevaarlijk zou zijn. Is er in die 30 jaar weer iets aan die pil veranderd ofzo?
Ik slikte al de pil en kwam voor lichte acneklachten bij de huisarts. Of ik dan deze pil niet eens wou proberen. Jaren later heb ik nog eens geopperd of ik niet beter een andere kon gaan slikken. Zou volgens hem nauwelijks verschil maken.quote:Op donderdag 31 januari 2013 18:12 schreef Mirjam het volgende:
[..]
Ikm begreep dat veel artsen het simpelweg uit gewoonte voorschrijven. Dat op zich is al een storend idee, artsen zouden nooit iets uit gewoonte moeten doen.
Dianepil is wel een zware pil, met die lichte pillen is het risico toch wat kleiner dan zo'n "monster" als die Diane-pilquote:Op donderdag 31 januari 2013 20:14 schreef Uberkullie het volgende:
Elke anticonceptie pil geeft een verhoogd risico op trombose. Wordt al jaren gewaarschuwd dat vrouwen er niet bij moeten roken enzo, en nu wordt er ineens paniek gezaaid alles
Dat is dus niet waar. Juist een sub30 pil heeft een verhoogd risico op thrombose ook. De 'microgynon' is er een met een relatief gunstig profiel.quote:Op donderdag 31 januari 2013 20:17 schreef trovey het volgende:
[..]
Dianepil is wel een zware pil, met die lichte pillen is het risico toch wat kleiner dan zo'n "monster" als die Diane-pil
Die Diane zit er toch boven en met lichte pil bedoel ik ook lichte pil.quote:Op donderdag 31 januari 2013 20:44 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Dat is dus niet waar. Juist een sub30 pil heeft een verhoogd risico op thrombose ook. De 'microgynon' is er een met een relatief gunstig profiel.
Lichte pil is bv 20 mg. Yasmin. (sub30 wordt licht genoemd, onder 30 dus) Of yasmin beter is dan diane weet ik ff niet, maar de voorkeur voor microgynon komt voor een behoorlijk deel uit t thromboserisico.quote:Op donderdag 31 januari 2013 20:50 schreef trovey het volgende:
[..]
Die Diane zit er toch boven en met lichte pil bedoel ik ook lichte pil.
Daarom wil ik het ook wetenquote:Op zaterdag 2 februari 2013 17:15 schreef Lienekien het volgende:
Dat weet je dus niet. En ik vraag me af wat de statistieken zijn mbt de trombosegevallen die niet dodelijk aflopen.
Het CBG gaat overleggen met andere Europese toezichthouders om te zien of er maatregelen getroffen moeten worden en zo ja, welke deze zijn.quote:Op zaterdag 2 februari 2013 17:26 schreef megamandy het volgende:
[..]
Daarom wil ik het ook wetenDit is zo vaag
Maar volgens mij wilde ze hier in Nederland volgende week over gaan praten?
4 doden is 20 jaarquote:Er komt een Europees onderzoek naar de anticonceptiepil Diane-35, meldt het Europees geneesmiddelenagentschap EMA. In Frankrijk is de pil voorlopig uit de schappen gehaald omdat deze bloedstolsels zou kunnen veroorzaken.
Op verzoek van het Franse geneesmiddelenagentschap ANSM wordt de pil uit de handel genomen. Uit onderzoek blijkt dat de afgelopen twintig jaar in Frankrijk vier vrouwen zijn overleden aan bloedstolsels; de pil zou trombose in de aderen kunnen veroorzaken. Het onderzoek moet antwoord geven op de balans tussen baten en risico van het geneesmiddel.
In Nederland zijn geen fatale gevallen bekend, schrijft NU.nl.
NEDERLAND WERKT MEE AAN ONDERZOEK
Het onderzoek werd ingesteld tijdens de bijeenkomst van het Risicobeoordelingscomité voor Geneesmiddelenbewaking die de afgelopen dagen plaatsvond, meldt het Nederlandse College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG). Ook het CBG is in dat comité vertegenwoordigd, en gaat het onderzoek samen met met Europese zusterorganisaties uitvoeren.
AL EERDER COMMOTIE OVER PIL IN FRANKRIJK
In Frankrijk ontstond begin januari grote commotie over de anticonceptiepil. De pil van de derde en vierde generatie geeft een hoger risico op trombose dan de pil van de tweede generatie, schrijft het CBG.
De Diane-35 mag in 135 landen worden voorgeschreven en wordt verkocht in meer dan 116 landen, weet Reuters.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |