Fokjee | donderdag 31 januari 2013 @ 10:18 |
Hej, Ik denk er over na om bij NHA Game design te gaan doen. Alleen vraag ik me af wat ik er mee zal bereiken als ik deze cursus zal volgen. Misschien zijn er mensen die hier toevallig ervaring mee hebben / gehad? *Is dit wel echt een certificaat waarmee ik aan het werk kan? *Is de software goed waarmee ze games maken of niet zoveel bijzonders? *Wat voor games kan ik met deze opleiding maken? Alvast bedankt ![]() Een bron van de cursus: http://www.nha.nl/cursus/(...)a/Game-designer.aspx | |
Verbodsbord | donderdag 31 januari 2013 @ 10:20 |
Gamemaker, kansloos dus ![]() | |
IceDustbin2 | donderdag 31 januari 2013 @ 10:24 |
| |
Ryon | donderdag 31 januari 2013 @ 10:28 |
Je betaalt 300 euro voor een studielast van 64 uur terwijl er slechts een enkele methode gebruikt wordt. Dat is een hele dure en nutteloze orientatiecursus voor als je twijfelt om een volwaardige mbo opleiding te gaan volgen binnen een bepaalde richting. Ik heb er al eens eerder over nagedacht, maar een thuisstudie webshop levert bakken met geld op. Methodes met een winkelwaarde van niet meer dan 60 euro verkoop je voor het drievoudige a vijfvoudige. Veelal kan je de methodes ook verkopen in reader vorm of met korting, wat de kosten aanzienlijk drukt. Begeleiding besteed je uit aan een callcenter of gaat via de mail richting de administratie. Via een forum laat je de klanten eerst eventuele problemen zelf oplossen en het getuigeschrift is niets anders dan een printje zonder enige vorm van accreditatie. | |
wuuht | donderdag 31 januari 2013 @ 10:43 |
Weet je niet hoeveel er mee verdient kan worden ofzo | |
#ANONIEM | donderdag 31 januari 2013 @ 10:44 |
| |
#ANONIEM | donderdag 31 januari 2013 @ 10:48 |
![]() [ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 31-01-2013 10:48:56 ] | |
#ANONIEM | donderdag 31 januari 2013 @ 10:49 |
'U bent Game Designer' met Game Maker ![]() | |
Purplesparks | donderdag 31 januari 2013 @ 10:53 |
Met gamemaker kun je redelijk wat vooral met ondersteuning van native gedoe. maar het schiet ook tekort in vele opzichten, daarbij is het alleen geschikt voor operating systemen met direct x ondersteuning. Kortom: eigenlijk alleen voor windows. | |
Verbodsbord | donderdag 31 januari 2013 @ 11:03 |
Het mooie is ook dat alle artwork en geluid aangeleverd wordt, dus je designed zelf niks ![]() | |
Xaryna | donderdag 31 januari 2013 @ 13:31 |
Als je alleen Game Maker leert gebruiken, kun je er absoluut niets mee. Geen enkele professionele game studio gebruikt naar mijn weten dat programma. Als je die kant op wil, kun je beter een echte game design opleiding volgen (zoals http://www.hku.nl/web/Stu(...)gnAndDevelopment.htm ) of zelf aan de slag en de skills leren in je vrije tijd. | |
dude1960 | donderdag 31 januari 2013 @ 15:52 |
EA en EIDOS nemen enkel mensen aan met een certificaat van NHA game design. Al hun nieuwe games draaien op de Game Maker engine.
| |
Fokjee | donderdag 31 januari 2013 @ 16:03 |
ik had al het gevoel dat het niet professioneel genoeg is deze cursus. bedankt voor je uitleg. best sneaky hun ![]() | |
Fokjee | donderdag 31 januari 2013 @ 16:04 |
bedankt voor de link. die school is wel wat voor mij zo te zien, lekker creatief ![]() Enig idee waar ik de skills kan leren in mijn vrije tijd? Zijn daar tut's voor of programma's. (duur zeker?) een idee hoe ik iets kan doen? Ik ga sowieso ff kijken op Bol.com naar wat theorieboeken. | |
Xaryna | donderdag 31 januari 2013 @ 18:20 |
http://www.penny-arcade.com/patv/show/extra-credits Extra Credits geven veel info over theorie en ideeën achter game design, en is leuk om te kijken. Er zit veel theorie achter dus je kunt zeker eens wat theorieboeken opsnorren ![]() Je kunt wel wat proberen met gratis software. Ik weet niet precies welke kant van game design je aanspreekt, maar je kunt vast wat vinden. UDK (Unreal Development Kit) kun je gebruiken om games/levels te bouwen en is gratis, evenals Unity. Voor graphics kun je bij Autodesk een student version aanvragen voor 3DS Max en Maya, of je kunt Blender proberen. Van programmeren en de theorie en wiskunde daarvan weet ik niets. Tutorials kun je veel op YouTube vinden. | |
Ringquelle | vrijdag 1 februari 2013 @ 04:01 |
Lynda is ook altijd wel goed voor het leren van programma's en vaardigheden. Basisvideocursusen voor programma's zoals Maya, 3DS Max en Unity, maar ook gespecialiseerde videocursussen zoals over het maken van omgevingen voor games in 3DS Max zijn aanwezig. Je krijgt volgens mij geen mooi certificaatje, maar als je je geld ergens aan uit wil geven, dan zou ik het eerder daar aan besteden. | |
zyntex | vrijdag 1 februari 2013 @ 04:07 |
Game Maker ![]() Er zijn zo veel betere programma's dan die zoals: Stencyl.http://www.stencyl.com/ Construct2 http://www.scirra.com/construct2 | |
frubble | woensdag 15 mei 2013 @ 13:48 |
Jullie zijn te negatief over Gamemaker. Toegegeven, het was ooit een leuke hobbytool waar we het nog allemaal van kennen, maar Gamemaker Studio is toch echt een ander verhaal en wordt ook al door professionele gamebedrijven gebruikt. Anders gezegd: waarom GM niet en bv Flash wel of construct of gamesalad. Tenzij je natuurlijk 3d wilt werken dan is de unreal engine of Unity beter. Maar over de cursus, tja als je gamedesigner wilt worden is het wel prima (om mee te beginnen), ook om met een tool als gamemaker te werken. Je wordt tenslotte geen gameprogrammeur maar een gamedesigner. Ik zou dan liever voor Gameskool ipv NHA kiezen trouwens of een paar goede boeken over gamedesign maar goed dat is persoonlijk. Je kan trouwens ook heel goed met lego of papier en dergelijke je eigen bordgame maken. Veel (digitale) gamedesigners zijn zo begonnen. Zo moet je gamemaker ook zien, als een tool om mee te prototypen. | |
Bram_van_Loon | donderdag 16 mei 2013 @ 00:16 |
Als je games wil maken ga dan informatica studeren aan een universiteit (informatica, geen informatiekunde of wat voor halfhalf-opleiding dan ook) en oefen veel in je vrije tijd met open source materiaal. Heel misschien kan je dan ooit geld verdienen met het maken van games en anders kan je er iets anders mee doen. | |
EdwardNewgate | donderdag 16 mei 2013 @ 00:24 |
Een topman van Blizzard had commentaar op "game" opleidingen. Hij zei dat hij nooit iemand met zo een opleiding heeft aangenomen of iemand kent die met zo een opleiding in de serieuze kant van de industrie er mee aan de slag is. Ik kan de bron helaas niet meer vinden maar neem maar van mij aan dat hij gelijk heeft. Deze opleidingen worden massaal aangeboden in de VS en staan bekent als geld aftroggelaars. Kortom bespaar je centen. | |
Bram_van_Loon | donderdag 16 mei 2013 @ 12:32 |
Er is wat meer context nodig, een link zou dan ook interessant zijn. Ik vermoed dat hij er vooral voor wilde waarschuwen dat je niet zomaar eventjes voor een gamebedrijf kan werken omdat je een gameopleiding hebt gevolgd. Er bestaan wel game-opleidingen die je toegang kunnen geven tot die industrie (kleine kans nog altijd als je slaagt!) maar dat geldt slechts voor een beperkt aantal opleidingen en de toplaag van de leerlingen. Zo weet ik van een Belgische game-opleiding (3 of 4 jaar hogeschool) dat enkele geslaagden bij bedrijven als Ubisoft terecht zijn gekomen. In de USA is er een game-opleiding waarvan afgestudeerden voor Valve zijn gaan werken (Portal). Het is dus niet geheel onmogelijk maar de kans dat je via zo'n opleiding zo'n baan krijgt is klein, dan moet je al tot de top-10% van je jaar behoren of iets dergelijks. En dit zijn de serieuze gameopleidingen die jarenlang duren, geen thuiscursusjes van nog geen paar honderd uur. Wie eventjes logisch nadenkt over hoe een game ontstaat begrijpt dat softwarebedrijven op zoek zijn naar allerlei specialisten en dat de meeste van die specialisten een meer specialistische opleiding hebben gevolgd of een meer specialistische achtergrond hebben. De een codeert, de ander ontwerpt, een derde tekent, een vierde regelt het geluid, een vijfde schrijft het scénario etc. Zo'n game wordt gemaakt doordat veel disciplines samen komen, iedereen is verantwoordelijk voor een klein deel van het geheel. Ze hebben dus behoefte aan schrijvers, ervaren muzikanten die geluidstechnicus zijn, kunstenaars, ontwerpers, tekenaars, informatici, ... | |
zyntex | donderdag 16 mei 2013 @ 15:19 |
blabla geen antwoord op de vraag | |
Bram_van_Loon | donderdag 16 mei 2013 @ 15:56 |
Verwijt mij niet jouw slechte leesvaardigheid. Je kan duidelijk uit mijn reactie halen dat een serieuze gameopleiding enkel interessant is voor de zeer getalenteerde en ijverige mensen en dat je gamecursusjes zoals die van de HNA enkel voor je plezier moet doen, niet met de hoop werk te vinden in die sector. | |
frubble | dinsdag 4 juni 2013 @ 09:29 |
Jaa maar het hangt ook van je startpunt af. Je moet ergens beginnen. Als je 14 bent en je wilt gamedesigner worden is het best prima om zo'n cursus bij NHA, LOI, Gameskool e.d. te doen. En dan later echt informatica studeren! Je kan ook een boek kopen natuurlijk ,maar misschien is zo'n cursus dan wel handiger of prettiger (multimediaal, docent die je helpt, herinnering als je niet verder gaat, enz.). Of als je helemaal niet technische bent, maar je wilt toch het eea over gamedesign leren (bv omdat je in de marketing werkt of in de webwereld) is zo'n cursus ook prima. Maar eens dat je er geen baan mee zult vinden zonder zelf verder te gaan. Alhoewel, misschien als INDIE developer ;-) | |
frubble | vrijdag 7 juni 2013 @ 09:43 |
Trouwens, bij Gameskool kost een cursus gamedesign maar ongeveer hetzelfde als 2 boeken over gamedesign. Lijkt me dat toch beter werken dan al dat papier doorwerken in je uppie. | |
123dudeguys | vrijdag 7 juni 2013 @ 18:59 |
de nieuwe rage is apps op de mobiel. je kan dus proberen apps voor de blackberry te maken. ik ken iemand die maakt apps voor windows mobile en tijdelijk populair. aangezien blackberry de beste smartphone heeft zullen zij snel marktaandeel veroveren. leer dus de programmeertalen die nodig zijn voor apps op de blackberry, leer ook een beetje over de structuur van programmeren. | |
dude1960 | vrijdag 7 juni 2013 @ 20:32 |
![]() | |
Bram_van_Loon | vrijdag 7 juni 2013 @ 22:08 |
Blackberry is toch op sterven na dood? Dat bedrijf is zo wanhopig dat het vorig jaar nog reclame kwam maken op het terrein van mijn universiteit. | |
#ANONIEM | vrijdag 7 juni 2013 @ 22:12 |
| |
Shreyas | zaterdag 8 juni 2013 @ 16:22 |
Blizzard maakt games die van een hele andere orde zijn, veelal multiplayer en grafisch zeer geavanceerd. Dus ja, begrip van network programming/computing, distributed systems, computer graphics (+ alle bijbehorende lineaire algebra), operating systems/memory management en uitstekende kennis en jarenlange ervaring met C/C++/C# zijn toch wel de minimale vereisten om daar gameprogrammeur te worden. Maar natuurlijk maakt niet elk gamebedrijf zulke games. | |
Bram_van_Loon | zaterdag 8 juni 2013 @ 18:20 |
+ fysica maar dat is natuurlijk niet voor elke programmeur noodzakelijk. Het wordt lastig om water goed te animeren als je niet een goede kennis hebt van optica en golven. Kennis van (vloeistof)mechanica is ook handig, daarmee wordt een spel vaak toch wel wat leuker (niet noodzakelijk maar vaak wel). Daarom de boodschap aan kinderen/jongeren die graag ooit games willen maken om ijverig aan de slag te gaan met wiskunde en natuurkunde en informatica te gaan studeren. Ik vind het alleen een beetje jammer van die engine van Valve, die zeer terecht veel lof kreeg, dat je in de lucht je beweging kan veranderen (recht omhoog springen en dan je eigen verplaatsen, probeer het in het echt maar eens). Een compromis in het belang van de gameplay of een detail waar geen aandacht aan is besteed? [ Bericht 1% gewijzigd door Bram_van_Loon op 08-06-2013 19:56:54 ] | |
Fox. | zaterdag 8 juni 2013 @ 19:47 |
Ik heb zelf ervaring als game developer en weet ongeveer hoe die wereld in elkaar zit. Vanaf mijn 14e heb ik meegewerkt aan mods, mapping, dedicated servers en een tijdje later heb ik gewerkt in de development team van een kleine mmo. Hiernaast heb ik ook ervaring met flash en unity3d. Vergis je niet, games maken is gewoon werken op universitair niveau en vereist veel wiskundig en algoritmisch inzicht of zeer goede artistieke talenten qua 2d of 3d art. Als je echt geschikt bent om games te maken dan ga je over het algemeen niet naar een game opleiding, deze houden je vaak tegen in je ontwikkeling en zullen je op de lange duur frustreren met veel relatief nutteloos werk. Zo'n opleiding heeft alleen nut als je die gaat doen om contacten te leggen met andere game developers, wat bijvoorbeeld nuttig is als je een eigen bedrijf wil starten. Als je dit leuk zou vinden zou ik dat vooral gaan doen, maar het biedt geen garanties op een baan in de game industrie. Wat je over het algemeen veel beter kan doen is een tussenjaar nemen en fulltime games ontwikkelen om een portfolio op te bouwen en om te kijken of het wel wat voor je is. Als je jezelf niet kan motiveren tot werken of als je niet zelfstandig C# / C++ kan leren dan zal je het werk ook niet aan kunnen. Zelfs als je bij een bedrijf wil werken die games ontwikkeld zal je portfolio belangrijk zijn, naar een papiertje wordt niet gekeken tenzij je een hoge universitaire opleiding hebt waarmee je een specialisme kan vervullen. Een veiliger alternatief is om bijvoorbeeld een universitaire opleiding Informatica, Wiskunde of Natuurkunde te doen en hiernaast games te ontwikkelen. Dit vereist veel werk en discipline, maar dat is nou eenmaal zo als je het graag wil. Met deze weg heb je solide papieren om je sollicitatie kracht bij te brengen, doe je kennis op die relevant is aan game development en kan je gewoon naast je opleiding in rustig tempo je portfolio opbouwen. Dat laatste is wat ik nu doe en biedt de grootste kans voor een goede toekomst in de game development, het gros van de game developers hebben een achtergrond in één van deze drie vakken. | |
Bram_van_Loon | zaterdag 8 juni 2013 @ 19:56 |
Leg eens wat meer uit hoe jij als puber je eerste stapjes zette? | |
Fox. | zaterdag 8 juni 2013 @ 20:10 |
Dat was eigenlijk puur toeval. Ik speelde graag een aantal mods voor half-life en daar speelde ik vaak op een bepaalde server. Deze server bleek beheerd te worden door een van de developers van die mod. Hierbij werd ik een tijd later administrator van de officiële servers en begon ik met het maken van maps met Valve Hammer die werden toegevoegd aan de playlists van deze servers. Ik had ook een aantal kleine plugins geschreven die servers konden gebruiken. Met een aantal van deze mensen zijn we een mmo gaan maken op basis van wat open source materialen. Hierbij deed ik vooral texture art, design en administratieve taken. Voor echt programmeren had ik toen die tijd nog geen kennis. Met echt programmeren ben ik begonnen met Flash. Persoonlijk vind ik dit ook de beste opstap om te gaan programmeren voor mensen die de game development in willen. Als je niet gebruikt maak van de molehill library is de hele engine voornamelijk 2D. De taal is simpel en lijkt op JavaScript en C#, maar toch moet je alles zelf schrijven omdat er geen standaard algoritmes in zitten. Dat laatste is een nadeel van Unity3D, het verleid al snel om hele algoritmische blokken voor de physics, raycasting en collisions over te nemen zonder dat je er echt van leert. Unity3D is wel een erg mooie tool als je wat meer ervaren bent, omdat het wat meer gestroomlijnd werkt, native 3d support heeft en omdat je vrij makkelijk naar iOS en Android kan compilen. [ Bericht 0% gewijzigd door Fox. op 08-06-2013 20:22:03 ] | |
Martijn228 | zaterdag 8 juni 2013 @ 20:13 |
http://www.wouterbaars.ne(...)gamedesign-studeren/ Een blog over de studie gamedesign en waarom je beter iets anders kan studeren als je echt iets in de gamewereld wilt doen. | |
Xaryna | zondag 9 juni 2013 @ 11:50 |
http://www.gamasutra.com/(...)_new_game_school.php Een toekomstige game design school gemaakt en gedoceerd door mensen uit de industrie, waaronder Blizzard. Een leuk idee maar zoals ze de opleiding omschrijven, klinkt het mij heel nutteloos in de oren. Krijgen ze geen programmeren, 3D-modelleren of lvl design? Ze worden allemaal opgeleid tot managers, handig. | |
Bram_van_Loon | zondag 9 juni 2013 @ 16:26 |
http://arstechnica.com/ga(...)-be-a-waste-of-time/ Why your gaming degree may be a waste of time Anecdotally, it has become painfully clear that many of these trade schools are degree mills designed specifically to reap the rewards of offering naive students what amounts to a mirage. This isn't just my own perception; nearly every developer I've talked to on the matter has said that a general computer science (or fine art, digital media, or what have you) degree from a good university is worth infinitely more than a specialized trade school degree. A few lucky souls may wind up producing art or doing programming for projects directly out of trade school, but for the vast majority, unemployment at the hands of a limited skill set will be the unfortunate reality. "Tradeschool" is in deze context ongeveer hetzelfde als hier een praktische HBO-opleiding. Deze stapel is voor maximaal 1 jaar van een informatica-opleiding aan een universiteit, je leest de meeste van die boeken bij lange na niet zo gemakkelijk als romans. Een realitycheck voor de HAVO- en VWO-scholieren die hopen het te kunnen maken in de gamewereld. Ja, als je heel erg creatief bent dan heb je niet zo'n WO-bèta-opleiding nodig maar dan ben je een van de duizend die hetzelfde talent heeft. ![]() | |
Adverteerhier | zondag 9 juni 2013 @ 23:04 |
Ik heb de link bekeken en nee, het is niet echt iets. Het is geen certificaat waarmee je aan het werk kunt. Ik zat op een Grafische school en iedereen werd goed voorgelicht over de specialisaties, waaronder gamedesign. De dingen die ze aangeven die je leert, heb ik alleen al geleerd door gewoon af en toe rond te snuffelen in het gamedesign lokaal. Als je gewoon van gamen houdt en het interessant vind hoe games gemaakt worden, is het misschien wel gewoon leuk om te doen voor de lol? Maar voor 300 euro kun je ook vast wel ergens leuke boeken vinden. En om nog antwoord te geven op je vraag, met deze cursus kun je vrij weinig maken. Er word nl uitgelegd hoe je dingen in een game toevoegt ed, niet hoe je vanaf 0 een game bouwt. Even over aan de slag gaan in de game wereld: Je moet echt een goede opleiding gamedesign doen, en gewoon de beste zijn in je vak. Al die riedeltjes zoals ''Het aanbod van online game-aanbieders groeit als ook de advertentiemarkt binnen de "game markt" fors toeneemt. Kortom er is volop werk te vinden binnen deze branche.'', zijn echt onzin. Het is niet zo'n hele grote wereld en je moet er echt inkomen. Je moet leven voor het gamen, en werkt vaak fulltime en ook vaak overuren. Je werkt namelijk voor bazen waar hun hele leven over gamen draait, dit verwachten ze dan ook van jou. Wil je niet overwerken? Prima, voor jou nog 100 anderen die hun hele leven wél aan gamen willen wijden. Je kunt werken bij indie game bedrijfjes, maar ik weet wel dat Nederland ook 1 of 2 best bekende game bedrijven heeft. Op dit moment proberen ze vrouwen aan te trekken, omdat ze nu dus vol op bezig zijn de markt ook op vrouwen/meisjes te richten. Dit is wat ik heb meegekregen van een aantal mensen die zelf in deze branche hebben gewerkt of werken. Is trouwens niet ontmoedigend bedoeld hoor. | |
Bram_van_Loon | maandag 10 juni 2013 @ 02:16 |
Als je een goede opleiding volgt (informatica/natuurkunde/wiskunde) en je in je vrije tijd jezelf bekwaamt met hobbyprojecten (mods, met andere hobbyïsten een spel ontwerpen, ...) dan heb je flink wat minder concurrentie, nietwaar? Niet dat je dan zo even aan de slag geraakt maar liever 10 concurrenten dan 1000 concurrenten. |