abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_122255229
quote:
14s.gif Op woensdag 30 januari 2013 14:57 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

Omdat het altijd beter kan.
Uit die redenering komt over het algemeen weinig goeds voort.
pi_122255233
quote:
14s.gif Op woensdag 30 januari 2013 14:57 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

Omdat het altijd beter kan.
Definieer beter?
pi_122255330
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 14:32 schreef Vasilevski het volgende:
Dan heb je ineens best wel wat 'republikeinse' zeteltjes. Maar er leeft daar in Den Haag blijkbaar een idee van 'Daar praten wij niet over'. Ze staan allemaal voorop om te roepen dat Beatrix een goede en betrokken koningin was, alsof dat iets met het bredere vraagstuk van staatsinrichting te maken heeft
Dat zou een indicatie kunnen zijn van hoeveel macht Beatrix achter de schermen heeft. Ook al staat het nergens op papier, openlijke kritiek op Beatrix is slecht voor je carrière.
Ja, ik generaliseer.
pi_122255411
quote:
14s.gif Op woensdag 30 januari 2013 14:49 schreef Sloggi het volgende:
Het huidige systeem werkt. Waarom zouden we er iets aan veranderen?
Sinds wanneer is 'omdat het werkt' een argument om niet te verbeteren? Paard en wagen werkte ook, toch zijn we overgestapt op iets beters...
Ja, ik generaliseer.
pi_122255474
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 15:02 schreef Northside het volgende:

[..]

Dat zou een indicatie kunnen zijn van hoeveel macht Beatrix achter de schermen heeft. Ook al staat het nergens op papier, openlijke kritiek op Beatrix is slecht voor je carrière.
Mja, nergens op papier.. De grondwet staat vol met verwijzingen naar haar macht. Alleen wordt in de praktijk verzwegen hoe zij haar rol invult. Dat is het geheim van Noordeinde. Dus gaan we er vaak gemakshalve maar vanuit dat ze eigenlijk niks doet.
pi_122255544
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 15:04 schreef Picchia het volgende:
Mja, nergens op papier.. De grondwet staat vol met verwijzingen naar haar macht. Alleen wordt in de praktijk verzwegen hoe zij haar rol invult. Dat is het geheim van Noordeinde. Dus gaan we er gemakshalve vaak maar vanuit dat ze eigenlijk niks doet.
Zelfs al zou ze zelf absoluut niets doen... ze kent iedereen met een beetje macht en aanzien in Nederland bij voornaam, die doen het dan wel voor haar.
Ja, ik generaliseer.
pi_122255567
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 15:03 schreef Northside het volgende:

[..]

Sinds wanneer is 'omdat het werkt' een argument om niet te verbeteren? Paard en wagen werkte ook, toch zijn we overgestapt op iets beters...
Een ander vervoersmiddel kiezen is wel even wat anders dan het hervormen van een staatsbestel dat aardig fijnzinnig in elkaar zit.

Maar goed, ik heb eigenlijk helemaal geen zin in deze discussie, dus ik vraag me af wat ik in dit topic doe :').

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 30-01-2013 15:10:16 ]
pi_122255719
quote:
6s.gif Op woensdag 30 januari 2013 14:59 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Definieer beter?
Een staatshoofd zonder plofkop.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_122255729
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 15:06 schreef Northside het volgende:

[..]

Zelfs al zou ze zelf absoluut niets doen... ze kent iedereen met een beetje macht en aanzien in Nederland bij voornaam, die doen het dan wel voor haar.
Daar geef je eigenlijk al een beetje aan hoe de vork daadwerkelijk in de steel zit: ze heeft zoveel macht als bewindslieden haar geven. In theorie heeft ze vrijwel geen macht, maar omdat Beatrix een vrij sterke monarch was waar bewindslieden met knikkende knieën naartoe gingen heeft ze in de praktijk meer macht gehad dan ze de jure heeft.
pi_122255730
quote:
10s.gif Op woensdag 30 januari 2013 15:06 schreef Sloggi het volgende:
Een ander vervoersmiddel kiezen is wel even wat anders dan het hervormen van een staatsbestel dat aardig fijnzinnig in elkaar zit.

Maar goed, ik heb eigenlijk helemaal geen zin in deze discussie, dus ik vraag me af wat ik in dit topic doe ;').
Het principe is hetzelfde, 'omdat het werkt' is gewoon niet zo'n sterk argument.
Ja, ik generaliseer.
pi_122255756
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 15:09 schreef waht het volgende:

[..]

Een staatshoofd zonder plofkop.
_O-
pi_122255763
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 15:10 schreef Northside het volgende:

[..]

Het principe is hetzelfde, 'omdat het werkt' is gewoon niet zo'n sterk argument.
Oh zeker wel. Iets wat zich heeft bewezen versus iets wat zich niet heeft bewezen.

Makkelijker kan ik het niet maken.
pi_122255813
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 15:10 schreef Northside het volgende:

[..]

Laat ik het omdraaien: wat is er mis met onze constitutionele monarchie? En kom niet aan met kreten als 'ouderwets' en 'niet democratisch', want vernieuwing en democratisering zijn geen doelen op zich, naast het feit dat ons koningshuis helemaal niet zo ondemocratisch is.
pi_122255819
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 15:03 schreef Northside het volgende:

[..]

Omdat dan vooraf wel duidelijk moet zijn dat het alternatief een verbetering is. Daarover bestaan in dit geval serieuze twijfels.
pi_122255838
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 15:10 schreef waht het volgende:
Oh zeker wel. Iets wat zich heeft bewezen versus iets wat zich niet heeft bewezen.

Is dat een reden om niet meer te willen verbeteren? Ben blij voor de mensheid dat we anders in elkaar steken.
Ja, ik generaliseer.
pi_122255868
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 15:10 schreef waht het volgende:

[..]

Nederland heeft ervaring met het zijn van een republiek. En we hebben voorbeelden uit omringende landen, zoals Duitsland en Frankrijk. Ik denk niet dat de ene staatsvorm meer onbewezen is dan de ander.
pi_122255887
quote:
7s.gif Op woensdag 30 januari 2013 15:11 schreef Sloggi het volgende:
Laat ik het omdraaien: wat is er mis met onze constitutionele monarchie? En kom niet aan met kreten als 'ouderwets' en 'niet democratisch', want vernieuwing en democratisering zijn geen doelen op zich, naast het feit dat ons koningshuis helemaal niet zo ondemocratisch is.
Niks. Maar dat maakt het argument niet sterker.
Ja, ik generaliseer.
  woensdag 30 januari 2013 @ 15:15:11 #43
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_122255969
quote:
6s.gif Op woensdag 30 januari 2013 14:59 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Definieer beter?
De hedendaagse functie van de koningin is het symboliseren van eenheid van de staat. Echter profileert Nederland zich in het buitenland vooral als Holland. Over de gehele wereld noemen mensen Nederland dan ook onterecht Holland, net zoals het VK soms onjuist aangesproken wordt met Engeland. Terwijl 'the Netherlands' zoveel meer is dan alleen Holland. Maar de regering zetelt in Holland, alle paleizen van de koningklijke familie staan in Holland. The Voice of Holland, Ik hou van Holland, Hup Holland. Ik heb altijd het gevoel dat de rest van Nederland er niet echt toe doet. Maarja, dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening. :P

Bij een nieuwe republiek heb je de kans om alle delen weer evenveel aanzien te geven zodat we meer nationale eenheid krijgen. w/
Say what?
pi_122256074
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 15:12 schreef Northside het volgende:

[..]

Is dat een reden om niet meer te willen verbeteren? Ben blij voor de mensheid dat we anders in elkaar steken.
Onze staatsvorm is best voor verbetering vatbaar, maar de problemen liggen niet bij het koningshuis. Dat gedeelte van ons staatsbestel staat als een huis.
pi_122256187
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 15:12 schreef Northside het volgende:

[..]

Dit is een klassiek voorbeeld van conservatief vs. progressief, en nee niet iedereen is progressief. Er zijn slechts een paar miljard mensen die waarde hechten aan iets wat zich bewezen heeft in de tijd. Traditie noemen we dat hier, elders noemen ze het wellicht anders.

Dus nee, de mensheid steekt niet in elkaar zoals jij denkt. Het kent twee kanten, en beiden zijn nodig mijns inziens. Nieuwe ideeën zijn goed en nodig, maar niet per definitie beter dan oude ideeën. Nieuwe ideeën, die per definitie vreemd zijn en zich niet hebben bewezen, moeten eerst aan kritiek worden onderworpen om voet aan grond te krijgen. In het geval van de republiek (nieuw) versus de monarchie (oud) belanden we dan op allerlei criteria waarvan ik denk dat ze in het voordeel van de monarchie spreken.
pi_122256190
quote:
10s.gif Op woensdag 30 januari 2013 15:15 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

Maar de regering zetelt in Holland, alle paleizen van de koningklijke familie staan in Holland.
Het Loo (vooruit, dat paleis is niet meer in gebruik), Het Oude Loo, Soestdijk, Drakensteyn...
pi_122256202
quote:

[..]

De hedendaagse functie van de koningin is het symboliseren van eenheid van de staat. Echter profileert Nederland zich in het buitenland vooral als Holland. Over de gehele wereld noemen mensen Nederland dan ook onterecht Holland, net zoals het VK soms onjuist aangesproken wordt met Engeland. Terwijl 'the Netherlands' zoveel meer is dan alleen Holland. Maar de regering zetelt in Holland, alle paleizen van de koningklijke familie staan in Holland. The Voice of Holland, Ik hou van Holland, Hup Holland. Ik heb altijd het gevoel dat de rest van Nederland er niet echt toe doet. Maarja, dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening. :P

Bij een nieuwe republiek heb je de kans om alle delen weer evenveel aanzien te geven zodat we meer nationale eenheid krijgen. w/
Bijzondere gevolgtrekking. Die andere delen 'belangrijker' maken kan ook prima binnen het huidige stelsel.
pi_122256354
quote:

[..]

We kunnen onszelf ook Europa noemen. Net zoals de Verenigde Staten zich Amerika noemt. En dan alle Europese aandacht naar onszelf trekken.
  woensdag 30 januari 2013 @ 15:24:45 #49
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_122256421
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 15:23 schreef Picchia het volgende:

[..]

We kunnen onszelf ook Europa noemen. Net zoals de Verenigde Staten zich Amerika noemt. En dan alle Europese aandacht naar onszelf trekken.
Dat doen de Belgen al.
Say what?
  woensdag 30 januari 2013 @ 15:33:15 #50
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_122256774
quote:
2s.gif Op woensdag 30 januari 2013 15:20 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Bijzondere gevolgtrekking. Die andere delen 'belangrijker' maken kan ook prima binnen het huidige stelsel.
Zeker. Wat dat bereft is Bea een zeer goede koningin. Ze kwam ieder jaar ergens anders en gaf alle provincies altijd evenveel aandacht waardoor iedereen ook het gevoel heeft dat het 'hun koningin' is. Ik denk dat Alex deze lijn ook wel doorzet.
Say what?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')