abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_122168569
Een half jaar geleden heb ik nog de kop van de seat arosa volledig gereviseerd vanwege een verbrande uitlaatklep.

Nu begint de arosa een raar geluit te maken bij het starten en blijkbaar is het uitlaatspruitsuk gescheurd. (Ik heb het zelf nog niet gezien maar mijn vriendin is met de arosa naar de garage gereden en die wisten het te melden.) Het geluid gaat vrij snel weg naar het starten als de auto warm wordt.

Kan dit nog gebeurd zijn door de verbrande klep? Kan verkeerde montage dit veroorzaken na meer dan een half jaar? of is het stom toeval?

Ik ga dit weekend het spuitstuk eraf halen om het even goed te bekijken, maar wat zijn de opties?

Als de scheur klein is lassen? 2e hands gaan zoeken? Het is een vrij duur spruitstuk omdat er een demper/kat in zit. Dit bestaat uit 1 stuk en een immitatie kost al snel 500 euro.

Misschien is het zelfs alleen de pakking en ben ik vrij snel klaar, maar dat weet ik pas na het weekend.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_122169936
als het weg gaat, is het geen scheur. dat kan wel je pakking zijn, of effe aantrekken die bouten.
Been tryin' hard not to get into trouble, but I
I've got a war in my mind
  maandag 28 januari 2013 @ 17:31:35 #3
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_122170884
Ik zou effe goed kijken wat er aan de hand is; kijk eerst even of je het euvel kunt lokaliseren met het spruitstuk (?) erop, want zulke scheurtjes zijn meestal minimaal, het kan zomaar zijn dat je het niet kunt vinden als hij eraf is.

Haal je 'spruitstuk' en 'voorpijp' niet door elkaar trouwens? het spruitstuk zit tegen de kop gebout, dat is het verloop van 4 cilinders naar een flens van één of 2 pijpen, dat is vaak van gietijzer, en dus heel slecht (zeg maar: niet) te lassen. Daar tegenaan zit meestal de voorpijp met de kat en evt de eerste demper.

Duur grappie zo te zien, zou fijn zijn als het dicht te bakken is.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_122171794
zou idd eerst het proberen te lokaliseren, en mocht het het geval zijn is een spruitstuk van de sloop de beste optie, gietijzer laat zich heel slechtlassen
pi_122172322
quote:
14s.gif Op maandag 28 januari 2013 17:31 schreef Sounddragon het volgende:
Ik zou effe goed kijken wat er aan de hand is; kijk eerst even of je het euvel kunt lokaliseren met het spruitstuk (?) erop, want zulke scheurtjes zijn meestal minimaal, het kan zomaar zijn dat je het niet kunt vinden als hij eraf is.

Haal je 'spruitstuk' en 'voorpijp' niet door elkaar trouwens? het spruitstuk zit tegen de kop gebout, dat is het verloop van 4 cilinders naar een flens van één of 2 pijpen, dat is vaak van gietijzer, en dus heel slecht (zeg maar: niet) te lassen. Daar tegenaan zit meestal de voorpijp met de kat en evt de eerste demper.

Duur grappie zo te zien, zou fijn zijn als het dicht te bakken is.
gietijzer is wel te lassen, en het spruitstuk van een arosa zal misschien nog wel in een keukenoven op te warmen zijn tot 150 graden.
je moet dit lassen met een nikkelelektrode, zorg dat alles goed zuiver en vetvrij is en dan heb je goede kans dat het lukt.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  maandag 28 januari 2013 @ 18:30:12 #6
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_122174649
Heel klein scheurtje gaat opzich wel volgens densmee zijn methode. Maar je hebt alsnog een grote kans dat er veel spanning in het materiaal komt waardoor het binnen korte tijd naast de las weer verder scheurt.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_122175601
je moet je eerst eens afvragen waarom het spruitstuk gescheurd is. Toevallig de motor afgespoten toen hij warm was?

een foutieve montage kan wel degelijk leiden tot het scheuren cq afbreken van tap eind bouten. Dat laatste wil je echt niet, want dan kan meestal de kop er weer af....
pi_122177870
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 18:30 schreef Barcaconia het volgende:
Heel klein scheurtje gaat opzich wel volgens densmee zijn methode. Maar je hebt alsnog een grote kans dat er veel spanning in het materiaal komt waardoor het binnen korte tijd naast de las weer verder scheurt.
je moet de spanning er ook nog uit kloppen voordat de las is afgekoeld, dit kan bijvoorbeeld met een luchthamer. wel opletten dat de koude perslucht niet richting werkstuk waait
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_122204188
Mogelijk is het ook nog de pakking die stuk is. Ik heb gisteren nog even snel zelf gekeken, ik zag niet zo snel iets en het probleem is dat het heel snel weg trekt als de auto warm wordt.

Ik zag niet zoveel, wel kon ik alle bouten nog een halve slag vastdraaien. Maar daar leek het juist erger van te worden... Dit weekend zal ik hem er helemaal vanaf halen.

Zo ziet een arosa spruitstuk er trouwens uit:
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  dinsdag 29 januari 2013 @ 11:14:18 #10
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_122204970
Lief dingegie; hoop plekken waar hij zou kunnen lekken. sterkte ermee :+
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  Moderator dinsdag 29 januari 2013 @ 18:33:25 #11
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_122287886
Wat is trouwens de juiste manier van het monteren van een uitlaatspruitstuk?

Kruislinks van binnen naar buiten werken net als de cilinderkop? En dan in 2 of 3 stappen of maakt dit niet zoveel uit?
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_122290183
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 09:12 schreef boegschroef het volgende:
Wat is trouwens de juiste manier van het monteren van een uitlaatspruitstuk?

Kruislinks van binnen naar buiten werken net als de cilinderkop? En dan in 2 of 3 stappen of maakt dit niet zoveel uit?
Volgorde komt niet zo nauw, gewoon beetje gelijkmatig vastdraaien.
  donderdag 31 januari 2013 @ 10:56:51 #14
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_122290264
Van binnen naar buiten is altijd beter, als je toch een volgorde moet kiezen. 2 of 3 stappen is een beetje overdreven. Dan gewoon een beetje gelijkmatig aandraaien en de binnenste als eerste vastzetten.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_122497650
Ik heb hem er gisteren avond vanaf gehaald. Het is duidelijk waar de scheur zit.

De lasnaad is gescheurd. En precies bij de cilinder waar ik een half jaar geleden een verbrande uitlaatklep had. Ik vermoed dat dit er wel iets mee te maken heeft.

Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  Forum Admin dinsdag 5 februari 2013 @ 19:01:52 #16
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_122518843
Tja, dat kan je misschien dichtlassen maar ik kan je op een papiertje meegeven dat het binnen de kortste keren verder uitscheurt.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  Moderator dinsdag 5 februari 2013 @ 19:36:35 #17
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_122540623
Ik vraag me af waarom dan? Daar hoort een las te zitten. Waarom kon dat vroeger wel gelast worden (in de fabriek) maar als je dat nu zou lassen zou dat niet meer kunnen?
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  Moderator woensdag 6 februari 2013 @ 07:48:03 #19
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_122540644
Waarschijnlijk is het metaal te dun geworden, waardoor het maken van een goede las moeilijk is. Daarbij is het mega vet en smerig, wat lassen er ook niet makkelijker op maakt.
pi_122542106
Ik heb hem in ieder geval gister meegegeven aan een bevriende metaal bewerker/lasser. Hij zou hem vanmiddag klaar hebben dus ik ben benieuwd. Het is iemand met 20 jaar ervaring in lassen van veel verschillende soorten metalen. Dus het zal wel goed komen. Het kost me in ieder geval niks. Dus in het slechtste geval moet ik alsnog een 2e handsje zoeken en kost het me een uurtje sleutelen ;)
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  Moderator woensdag 6 februari 2013 @ 09:34:29 #21
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_122543983
Anders een tubetje GunGum halen bij de Halfords! :')
  woensdag 6 februari 2013 @ 10:47:58 #23
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_122544080
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 10:44 schreef DonJames het volgende:
Anders een tubetje GunGum halen bij de Halfords! :')
Op een spruitstuk? Dream on :+
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_122544199
quote:
10s.gif Op woensdag 6 februari 2013 10:47 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Op een spruitstuk? Dream on :+
Nee man, spruitstuk weggooien en gewoon een nieuwe boetseren! ;)
  woensdag 6 februari 2013 @ 10:54:36 #25
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_122544263
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 10:52 schreef DonJames het volgende:

[..]

Nee man, spruitstuk weggooien en gewoon een nieuwe boetseren! ;)
Da's veel makkelijker te doen met een zwikkie PVC bochies en een pot lijm van de Gamma 3.gif
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')