Ik heb een paar jaar geleden bij de V&D twee pannen gekocht van BK voor bakken en braden. Anti-aanbak-laag, dik metaal en als je een kopie van de aankoopbon en je gegevens opstuurde, kreeg je 7 jaar garantie. Dat moeten goede pannen zijn waar ik lang plezier van zal hebben, dacht ik.
Nu is het een paar jaar later. Het handvat van één van de pannen begint los te laten, omdat door de hitte van het vuur barsten zijn ontstaan bij de handvatbevestiging. Ook is het een ontzettend gedoe om de pannen schoon te maken, want er komt elke keer zwarte vettige aanslag na gebruik die je met normaal afwasmiddel er niet af kan krijgen.
Die 7 jaar garantie zal wel niks voorstellen, schat ik zo in...
Maar mijn vraag is eigenlijk of die keramiek-pannen goed zijn. Ik heb één zo'n pan gekocht in zo'n outlet-winkel voor rond de 10 euro. (Voor dat geld kan je er niet echt een buil aan vallen.) Na één keer gebruiken kwam er bruine aanslag op die je er nauwelijks afkrijgt. Ik ben er dus niet tevreden over. Maar iemand anders die er wel tevreden over is zei tegen mij dat die pannen heel makkelijk schoon te maken zijn. Dus nu vraag ik mij af of ik toevallig één had gekocht met een produktiefout (een te ruw oppervlak ofzo) of dat er ook bij die pannen verschil in prijsklasse is.
Ik ken een andere outlet-winkel (Euroland in Bloemendaal Gouda) waar ze die pannen verkopen voor niet heel geld. Ze zien er hetzelfde uit als degene die ik al eerder had aangeschaft. Maar als dat soort pannen normaal wel goed zijn, zou ik de aanschaf kunnen overwegen. In dezelfde winkel heb ik andere pannen gezien die wat duurder zijn met anti-aanbaklaag enzo. Ik weet nu het merk niet, maar dat kan ik wel een keer checken.
Iets zegt mij dat die keramiek-pannen niet zo heel geweldig zijn. Volgens mij is die keramische laag te dun en is het metaal ook te dun.