abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_122113925
Hallo allemaal,

Gisteren heb ik met mijn autootje (Opel Corsa) een ongeval gehad door uit een bocht te schuiven. Ik ben met mijn wiel en zijkant tegen een andere auto gebotst. Gevolg?

Mijn linker voorwiel draait niet meer mee met mijn stuur (mijn rechterwiel nog wel), er kan dus niet meer mee gereden worden. Ook heb ik veel blikschade...

Heeft er iemand enig idee wat mij dit zou kosten? Ik vermoed dat hier mensen zijn met veel ervaring. Ik voeg 2 foto's toe, zodat jullie eens kunnen kijken.

Alvast bedankt!

Groetjes.
  zondag 27 januari 2013 @ 14:55:09 #2
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_122114111
Ik denk dat je ff ergens op de brug moet :Y
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_122114240
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 14:55 schreef ElisaB het volgende:
Ik denk dat je ff ergens op de brug moet :Y
Dat dus, ik ben benieuwd hoe het er van de onderkant uitziet.

De garagemeneer van wie de brug is wil vast ook wel een mooie schatting voor je maken :)
  Moderator zondag 27 januari 2013 @ 15:02:58 #4
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_122114549
Hoe moeten we dit nou beoordelen met twee kleine foto's? :')
En wat is voor jou gerepareerd? Dat je er weer mee kan rijden of dat 'ie weer als nieuw is?
pi_122114573
Als je wiel niet meer stuurt is ieder geval de stuurstang of stuurkogel (los-)gebroken. Een goede garage zal dit vervangen en daarna je auto uitlijnen. Als je mazzel hebt is het daarmee opgelost en heb je verder alleen nog maar de blikschade. Als je pech hebt moet de draagarm of veerpooot vervangen worden of een aandrijfas. Meestal overleeft je versnellingsbak zoiets wel, dus niet gelijk zorgen maken daarover.

Dan de buitenkant. Nieuw voorscherm, achterdeur uitdeuken of ook vervangen en die ramen polijsten. Dan nog een halve auto spuiten, metallic verf.

De prijzen zullen sterk verschillen per garage, maar reken op minimaal 2000¤

Ben je allrisk verzekerd? Dan komt er een expert kijken en heb je kans dat ie hem totalloss verklaard, terwijl het nog goed te maken is. Dus zoek ff naar goede onafhankelijk schadehersteller die kan je hiermee helpen.

Hoe oud, hoeveel km en welke uitvoering is het?
.
pi_122115104
Bedankt voor jullie reacties.

Het gaat hier om een auto van 7,5 jaar oud. Hij heeft 65.000 km en het is de Opel Corsa C (sportuitvoering).

Ik zou in het begin eigenlijk gewoon de auto willen laten herstellen, zodat hij terug kan rijden... Meer niet. De blikschade kan ik misschien zelf doen of samen met mijn vader. Maar ik vroeg me dus af wat het herstellen van dat wiel zou kosten. Volgens mij is de versnellingsbak zeker niet geraakt. De motor draaide nog goed en ik kon me nog in versnelling zetten. Hij wou nog voor- en achteruit rijden, maar het losse wiel verhinderde dat natuurlijk...

Ik ben ever onder de auto gekropen en zag dat er onder het linkerwiel een soort metalen staaf wat lager hangt... Die staaf had een soort vierkante/rechthoekige vorm. Het leek me niet echt rond.

2.000 euro is een pak geld, maar je hebt de blikschade wellicht meegeteld. Zou het ook zo veel kosten om gewoon dat wiel te repareren? In het beste geval is er niet zo veel stuk en zal het wel meevallen zeker?

Bedankt en groetjes.
  zondag 27 januari 2013 @ 15:16:03 #7
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_122115221
Wiel repareren en uitlijnen kost een paar honderd euro hooguit, waarbij we aannemen dat alleen je stuurstang los hangt (die rare staaf).

Je hebt ook nog kans dat je velg krom is, band ergens ingescheurd etc.
De schade aan de andere auto wordt vergoed neem ik aan?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  Moderator zondag 27 januari 2013 @ 15:16:11 #8
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_122115226
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 15:14 schreef Quick009 het volgende:
Bedankt voor jullie reacties.

Het gaat hier om een auto van 7,5 jaar oud. Hij heeft 65.000 km en het is de Opel Corsa C (sportuitvoering).

Ik zou in het begin eigenlijk gewoon de auto willen laten herstellen, zodat hij terug kan rijden... Meer niet. De blikschade kan ik misschien zelf doen of samen met mijn vader. Maar ik vroeg me dus af wat het herstellen van dat wiel zou kosten. Volgens mij is de versnellingsbak zeker niet geraakt. De motor draaide nog goed en ik kon me nog in versnelling zetten. Hij wou nog voor- en achteruit rijden, maar het losse wiel verhinderde dat natuurlijk...

Ik ben ever onder de auto gekropen en zag dat er onder het linkerwiel een soort metalen staaf wat lager hangt... Die staaf had een soort vierkante/rechthoekige vorm. Het leek me niet echt rond.

2.000 euro is een pak geld, maar je hebt de blikschade wellicht meegeteld. Zou het ook zo veel kosten om gewoon dat wiel te repareren? In het beste geval is er niet zo veel stuk en zal het wel meevallen zeker?

Bedankt en groetjes.
In het beste geval is alleen je stuurstang stuk. Dan ben je voor onder 200 klaar met uitlijnen. In het ergste geval is je stuurhuis, je draagarm + de rest van de ophanging en je velg stuk. Dan loopt het al snel in de papieren.
  Moderator zondag 27 januari 2013 @ 15:16:28 #9
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_122115242
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 15:16 schreef daNpy het volgende:
Wiel repareren en uitlijnen kost een paar honderd euro hooguit, waarbij we aannemen dat alleen je stuurstang los hangt (die rare staaf).
GMTA :@
  zondag 27 januari 2013 @ 15:19:44 #10
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_122115410
Schatting? 2.5K.(via de verzekering if possible) zwart, misschien 1.5K.

Voor een iets reëler verhaal zul je een schadeboer moeten laten kijken, wellicht kan er mbv gebruikt plaatwerk nog iets verhapstukt worden, maar voor zover ik kan inschatten is het iig voorscherm + spuiten, voordeur richten en spuiten, en achterdeur vervangen en spuiten, en dan nog de technische schade, wat kan variëren van een stuurkogeltje tot een ontzet stuurhuis.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_122115479
Ok bedankt voor die informatie. Ik ga duidelijk voor de goedkope optie haha! Alleen zal dat afwachten zijn tot de garagehouder eens een kijkje genomen heeft. Momenteel staat de wagen nog in depot van de takeldienst. Gelukkig was dat takelen al gratis.

De schade aan de andere auto wordt gedekt door de verzekering.

Domweg door de sneeuw geschoven in een bocht... Ik denk dat de klap aan 30 km/u was. Zelfs met een lage snelheid zo'n schade, ongelofelijk. Ik hoop echt dat het enkel mijn stuurstang is, want het is mijn eerste autootje en het heeft wel wat emotionele waarde voor me.

Bedankt voor jullie reacties, heel vriendelijk.
pi_122115706
2000 bedoel ik alle schade, mits er niet teveel kapot aan de wielophanging. Wit bij een eerlijke schadeboer.

Zwart zou het misschien voor 1k kunnen, voor de verzekering zeker wel 4k.

Je kan ook gewoon bij een garage dat wiel laten repareren en uitlijnen, hopelijk maakt ie erna geen gekke geluiden en klopt je uitlijning gewoon. Ben je misschien voor 200¤ al klaar
.
pi_122115759
schatting??

Zijkant compleet in mekaar, auto zal op een richtbank moeten. Zijn er nog airbags afgegaan?
velg kapot. Wiel draait niet mee = ophaninings problemen, 3 a 4 k ben je zo aan
pi_122115944
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 15:25 schreef Fer het volgende:
Je kan ook gewoon bij een garage dat wiel laten repareren en uitlijnen, hopelijk maakt ie erna geen gekke geluiden en klopt je uitlijning gewoon. Ben je misschien voor 200¤ al klaar
Hier ga ik voor ;) De bedoeling is inderdaad gewoon dat wiel te laten repareren. De rest is voor later.
pi_122116017
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 15:27 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
schatting??

Zijkant compleet in mekaar, auto zal op een richtbank moeten. Zijn er nog airbags afgegaan?
De zijkant is inderdaad vrij zwaar beschadigd, maar aan mijn deur is er bijvoorbeeld weinig aan te merken buiten een kras. De tegenligger heeft tijdens de eerste klap mijn wiel geraakt, is dan doorgeschoven en heeft tijdens de tweede klap mijn achterdeur geraakt. De linker voordeur is redelijk gespaard gebleven. Er zijn geen airbags afgegaan. 3000/4000 euro lijkt me wel een zware schatting. Dan moet echt alles kapot zijn aan dat wiel als je van zo'n schatting uitgaat?
pi_122116087
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 15:32 schreef Quick009 het volgende:

[..]

De zijkant is inderdaad vrij zwaar beschadigd, maar aan mijn deur is er bijvoorbeeld weinig aan te merken buiten een kras. De tegenligger heeft tijdens de eerste klap mijn wiel geraakt, is dan doorgeschoven en heeft tijdens de tweede klap mijn achterdeur geraakt. De linker voordeur is redelijk gespaard gebleven. Er zijn geen airbags afgegaan. 3000/4000 euro lijkt me wel een zware schatting. Dan moet echt alles kapot zijn aan dat wiel als je van zo'n schatting uitgaat?
wat ik kan beoordelen, je achter deur moet vervangen worden, zijscherm waarschijnlijk ook, voorportier strak maken, alles spuiten + uitspuiten over motorkap, dak en kofferklep.

ga er even vanuit dat de ophaning ook een beste tik heeft gehad (en ja bij 30 gaat er een boel kapot), en daar ook het nodige vervangen moet worden
  Moderator zondag 27 januari 2013 @ 15:35:20 #17
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_122116208
Nou ja, als je pech hebt.

Versnellingsbak intern verrot, vooras krom, stuurhuis kapot.
.
pi_122116263
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 15:35 schreef jitzzzze het volgende:
Maar je beschrijft nu wel het worst-kaas scenario, om TS niet al te depressief te maken ;)
Haha, ja mijn pruillip begint al aardig te zakken. Maar ik ben blij met jullie eerlijkheid en advies. Ik ben gewoon aan het nadenken wat het beste is dat ik kan doen. Ik ben 23 jaar, rijd nu al een aantal jaren rond zonder probleem. Maar door die stomme inschattingsfout in die bocht met de sneeuw erbij zit ik met de 'gebakken peren' nu. Het zal me wat geld kosten, maar misschien vind ik nog ergens een tweede hands deur en kan ik die zelf plaatsen.

Alleen dat wiel, tja.. Hij zal toch eerste de brug op moeten hé, dus morgen of dinsdag zal ik wel wat meer nieuws hebben hierover. Op hoop van zege dat het niet te erg is :)
  zondag 27 januari 2013 @ 15:39:04 #20
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_122116298
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 15:21 schreef Quick009 het volgende:
Domweg door de sneeuw geschoven in een bocht... Ik denk dat de klap aan 30 km/u was. Zelfs met een lage snelheid zo'n schade, ongelofelijk. Ik hoop echt dat het enkel mijn stuurstang is, want het is mijn eerste autootje en het heeft wel wat emotionele waarde voor me.
Dat was zeker geen 30kmh, veel lager nog. En ja, ook "lage" snelheden geven veel schade.
Mensen die 20kmh niks vinden (bijv verschilsnelheid 120-140 op de snelweg) vraag ik altijd of ze met 5kmh tegen een muur willen aanlopen. Niemand doet het.

En doorgeschoven in de sneeuw :|W Het was je nog niet opgevallen dat het glad was?
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_122116299
Nou ja, vorig jaar stond hier in de garage een Passat, die was doorgegleden in een put op de snelweg. Ook met 30 maar wel een gebroken velg en kapotte draagarm. Velg was niet te maken of los te krijgen, dus 4 nieuwe velgen en wat blikschade, maar toch nog te maken.

Dus het kan ook goedkomen.
.
  zondag 27 januari 2013 @ 15:39:15 #22
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_122116307
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 15:27 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
schatting??

_O-
pi_122116322
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 15:35 schreef jitzzzze het volgende:
Maar je beschrijft nu wel het worst-kaas scenario, om TS niet al te depressief te maken ;)
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 15:39 schreef daNpy het volgende:

[..]

_O-
worst-kaas he :+
pi_122116369
@TS, Als je zelf niet het geld hebt om te repareren is het misschien een optie om de schade door verzekeraar te laten betalen en op een later moment de schade alsnog zelf te betalen.
Bij mijn verzekeraar mag ik 2 jaar na schadeclaim alsnog bepalen om zelf te betalen.
pi_122116379
Staat ie al bij een garage nu? OF moet je nog sleepkosten dokken?
.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')