abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_122102763
Noodweer treft Queensland

De Australische staat Queensland is getroffen door hevige overstromingen. Straten, spoorwegen en vliegvelden staan blank.

De overstromingen worden veroorzaakt door de tropische storm Oswald. In een paar uur tijd viel meer dan een halve meter regen.

Bewoners van het noordoosten van Queensland werden overvallen door het noodweer en raakten ingesloten door het water. Honderden mensen zijn geëvacueerd in afwachting van nog veel meer regen.

Een persoon is om het leven gekomen, twee anderen worden vermist.

Windhozen

In en rond de stad Bundaberg zijn zes windhozen geweest. Daardoor zijn de daken van een aantal huizen gewaaid. 17 personen raakten gewond.

Het peil in de rivier de Burnett is nu al hoger dan tijdens de overstromingen van 2010.

nos

pi_122102771
Ben ik blij dat ik daar niet woon *O*
-XOXO-
pi_122102794
Lopen wij te klagen over een beetje dooi :')
  zondag 27 januari 2013 @ 09:19:56 #4
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_122102823
Laad de Fyra's vol met hulpgoederen!
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_122102836
Foei Oswald! :(
pi_122103021
Hulp leger Australië gevraagd bij watersnood

Het Australische leger moet gaan helpen in de door overstromingen geplaagde deelstaat Queensland. De regering van de deelstaat heeft zondag om de hulp gevraagd.

De premier vanQueensland, Campbell Newman, zei dat de overstromingen niet zo erg zijn als twee jaar geleden, maar met name de rivieren de Brisbane en de Bremer veroorzaken grote overstromingen. Daarbij is tot dusverre een man omgekomen en worden twee anderen vermist.

De overstromingen in het kustgebied van de stad Brisbane, die ruim 700 kilometer ten noorden van Sydney ligt, zijn een gevolg van de tropische storm Orwell. Die heeft de afgelopen dagen voor buitensporige hoeveelheden regen gezorgd. Orwell teistert nu het zuidoosten van Queensland met windsnelheden van 130 kilometer per uur.

Trouw
pi_122103984
Was het daar afgelopen week niet nog bloedheet? :{
pi_122104024
quote:
2s.gif Op zondag 27 januari 2013 09:40 schreef aloa het volgende:
Hulp leger Australië gevraagd bij watersnood

Het Australische leger moet gaan helpen in de door overstromingen geplaagde deelstaat Queensland. De regering van de deelstaat heeft zondag om de hulp gevraagd.

De premier vanQueensland, Campbell Newman, zei dat de overstromingen niet zo erg zijn als twee jaar geleden, maar met name de rivieren de Brisbane en de Bremer veroorzaken grote overstromingen. Daarbij is tot dusverre een man omgekomen en worden twee anderen vermist.

De overstromingen in het kustgebied van de stad Brisbane, die ruim 700 kilometer ten noorden van Sydney ligt, zijn een gevolg van de tropische storm Orwell. Die heeft de afgelopen dagen voor buitensporige hoeveelheden regen gezorgd. Orwell teistert nu het zuidoosten van Queensland met windsnelheden van 130 kilometer per uur.

Trouw
Ik vind het een beetje raar. Ik bedoel het leger valt toch gewoon onder de regering? Die hoeven toch niet gevraagd te worden? Zo van hey leger, willen jullie helpen aub.

Ik mag toch aannemen dat in zulke situaties het leger gewoon opdracht krijgt om te helpen en niet gevraagd wordt?! 8)7
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_122107814
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 10:40 schreef QBay het volgende:
Was het daar afgelopen week niet nog bloedheet? :{
Volgens mij is dat weer 1300 km verderop waar het bloedheet is.. Althans zoiets las ik ergens..
Zonder wrijving geen glans
pi_122108788
De hittegolf trof bijna heel Australie, maar niet overal even extreem natuurlijk.
pi_122147000
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 09:15 schreef datismijnmening het volgende:
Ben ik blij dat ik daar niet woon *O*
Inderdaad. :)
Ура для россии
pi_122189165
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
pi_122208215
Wat een water :o

quote:
Kruispunt wordt waterval

De naweeën van cycloon Oswald veroorzaken gigantische overstromingen in de Australische staat Queensland. Duizenden Australiërs hebben noodgedwongen hun huizen verlaten. Vier mensen zijn tot nog toe door het natuurgeweld om het leven gekomen.

Het stadje Bundaberg is een van de hardst getroffen plaatsen. Vanwege overstromingen moesten daar 7.500 mensen worden geëvacueerd. Ongeveer duizend mensen werden met helikopters uit benarde posities bevrijd, meldden de hulpdiensten.

Onderstaande video laat zien hoe een kruispunt plotsklaps veranderde in een krachtige waterval. Het water regeert er de straten, de mens is hier niet tegen opgewassen.

HLN
  Moderator dinsdag 29 januari 2013 @ 20:49:12 #16
8781 crew  Frutsel
pi_122229583

quote:
In de Australische staat Queensland heeft de tropische storm Oswald de straten van enkele kuststeden bedekt met een dikke laag schuim. De smurrie, die uit de zee komt, is op sommige plaatsen maar liefst een meter dik.

"Het lijkt wel een sneeuwstorm," zegt Lionel Armitstead uit de stad Gold Coast. "De kinderen zitten er eigenlijk in tot aan hun schouders. Ik heb nog nooit zoiets gezien."

De smurrie, die 's nachts uit de zee was gekomen, leidde bijna tot een ongeval in Alexandra Headland aan de Sunshine Coast, een stedelijk gebied ten noorden van Brisbane. Een chauffeur reed doodleuk doorheen de smurrie, waardoor agenten aan de andere kant moesten wegspringen toen de wagen plots uit het schuim opdook. Het bijzonder ongewone voorval werd gefilmd en op YouTube gezet.
  Moderator dinsdag 29 januari 2013 @ 20:51:14 #17
8781 crew  Frutsel
pi_122229728
quote:
Duizenden op de vlucht in Queensland
Zware overstromingen hebben aan de Australische oostkust aanzienlijke schade aangericht. Vele inwoners van de zwaarst getroffen stad Bundaberg konden zich in doodsangst slechts op de daken van hun woningen in veiligheid brengen. Het wassende water maakte het de redders onmogelijk om de afgezonderde mensen met hun boten te bereiken. Politie en brandweer moesten hen met helikopters ontzetten. Minstens vier mensen kwamen in Queensland om het leven. Tweeduizendend percelen grond en 1.200 huizen werden overstroomd.

In Bundaberg, 385 kilometer ten noorden van Brisbane, werden de ergste overstromingen sinds het begin van de metingen in 1893 geregistreerd. De rivier Burnett doorbrak alle dijken. Het water kolkte met een snelheid van 75 kilometer per uur door vele straten. "Tegen die snelheid en het stijgende waterpeil betekent dat, dat hele huizen meegesleurd kunnen worden", waarschuwde premier Campbell Newman van Queensland. De brandweer verordende de ontruiming van hele wijken. Bundaberg telt ongeveer 70.000 inwoners. "Dit water is een ramp voor de huizen, vooral die in hout", zei politiecommissaris Rowan Bond. "De mensen verkeren in onmiddellijk gevaar".

Er vielen al verschillende dodelijke slachtoffers te betreuren. Een peuter van drie jaar stond samen met zijn mama op het fietspad bij de rivier Kedron Brook in Gordon Park bij Brisbane, toen plots een boom afknakte en op hen viel. Mama en zoontje werden afgevoerd naar het ziekenhuis met zware hoofdwonden. De jongen haalde het niet, zijn 34-jarige moeder liep heel wat breuken op en vecht nog voor haar leven.

Elders in Queensland verdronk een 81-jarige zeiler, nadat zijn jacht zich had losgerukt van zijn anker. Een 27-jarige man werd door het gezwollen water meegesleurd en door de stroming onder water gezogen. Ook in Gympie en Maryborough ten noorden van Brisbane en verder in het hinterland dreigen dijken te doorbreken. In Lockyer Valley ten westen van Brisbane zijn evacuaties bezig. Daar waren in 2011 bij zware overstromingen 19 mensen om het leven gekomen.

Na de hittegolf van begin januari raasde de tropische storm Oswald vorige week over de kustregio. Het noordoosten van het continent is met zijn kilometerslange zandstranden een van de populairste trekpleisters bij toeristen. De grootstad Brisbane verder zuidelijk bereidt zich al sinds vorige week voor op de overstromingen. Twee jaar geleden stroomde de stad onder. De Wivenhoe-stuwdam kon de watermassa's niet tegenhouden, waardoor duizenden huizen overstroomden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')