Sja, dat vermoeden had ik ook al. Dan is dat 'is dit alles' gevoel iets dat bij het leven hoort, en dat ik dus moet 'managen'.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:56 schreef Zihuatanejo het volgende:
Moet je nou zo enthousiast zijn over je studie? Ik zou zeggen studeren is soms net als werken; het is niet altijd leuk. Zorg gewoon dat je naast je studie ook leuke dingen doet om te compenseren.
Uitdagingen zoeken in hobby's en vakanties dus.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 20:36 schreef MaLo het volgende:
Uitdagingen / zinvolle bestedingen van je leven zoeken buiten je werk / studie om.
Helaas heeft niet iedereen een baan waarin hij zich helemaal kan verliezen en is de hoofdreden om te werken het geld dat je ervoor krijgt.
Heb je misschien overwogen om vrijwilligerswerk te gaan doen? Het gaf mij altijd veel voldoening.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 20:41 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Uitdagingen zoeken in hobby's en vakanties dus.
Ik zelf zit ook te denken aan vakken volgen via de OU, en 4 dagen per week werken als het zo blijft..
Niet om je aan te vallen, maar ik vind dat nogal gemakkelijk gezegd.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 20:36 schreef MaLo het volgende:
Uitdagingen / zinvolle bestedingen van je leven zoeken buiten je werk / studie om.
Helaas heeft niet iedereen een baan waarin hij zich helemaal kan verliezen en is de hoofdreden om te werken het geld dat je ervoor krijgt.
Daarom zou ik ook mikken op een kleinere baan, als deze verveling aan zou houden.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 22:12 schreef FoeiJongHaai het volgende:
Ten eerste: werk is meestal 40 uur in de week. Daarbuiten doe je boodschappen, schoonmaken etc. Veel tijd om aan dingen te besteden die wel je passie hebben blijft er niet over. Ik vind de tijd die over blijft onvoldoende om lekker aan de hobby te werken.
Ik begrijp dat mensen zoveel mogelijk mensen een baan willen hebben waar ze in op kunnen gaan. Maar dat kan niet altijd of volledig: je moet water bij de wijn doen.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 22:12 schreef FoeiJongHaai het volgende:
[..]
Niet om je aan te vallen, maar ik vind dat nogal gemakkelijk gezegd.
Ten eerste: werk is meestal 40 uur in de week. Daarbuiten doe je boodschappen, schoonmaken etc. Veel tijd om aan dingen te besteden die wel je passie hebben blijft er niet over. Ik vind de tijd die over blijft onvoldoende om lekker aan de hobby te werken.
Ten tweede: Als je dat dan wel doet, ervaar je een nog groter contrast met je werk, waardoor je de sleur nog intensiever ervaart. Althans, dat was/is bij mij het geval.
Toen ik nog studeerde en pas ging werken was dat ook mijn instelling. Tijdens mijn studie ging dat prima. Ik had me (een beetje zoals jou) ook voorgenomen om nooit uitgeleerd te zijn, nieuwe leuke (hobby-)projecten te doen (ik hoefde immers niet meer te blokken op tentamens of avonden te besteden aan practica). Helaas heeft dat niet de vlucht genomen die ik had gewild.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 22:21 schreef ZuidKardinaal het volgende:
Ik ben er erg vatbaar voor, ik ken mezelf, dus dan zou ik ook zo min mogelijk tijd in die sleur willen zitten, en zoveel mogelijk met interessante dingen bezig willen zijn...
Maar wanneer spreek je van te veel water? Dat is lastig bepalen.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 22:32 schreef Zihuatanejo het volgende:
Ik begrijp dat mensen zoveel mogelijk mensen een baan willen hebben waar ze in op kunnen gaan. Maar dat kan niet altijd of volledig: je moet water bij de wijn doen.
Beetje een drogreden.quote:En je moet ook een beetje relativeren: hoeveel andere mensen op deze wereld hebben wel niet nog een ergere baan/leven. Denk maar aan die kinderen in derde wereldlanden die nikes in elkaar moeten zetten.
Geen echte oplossing maar wel een paar tips:quote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:43 schreef ZuidKardinaal het volgende:
Het grote besef kwam pas toen ik aan een extra project van de uni werkte. Eindelijk deed ik iets wat ik leuk vond, en eindelijk had ik niet meer het idee dat de wereld grijs en saai was. Toen besefte ik ook wat ik daarvoor had gemist. Het project liep af helaas, en ik kwam weer in de sleur.
Toen een leuke master gevonden, in een ander vakgebied dan psychologie. Heerlijk. Ik haalde hoge cijfers, en had het gevoel dat ik weer echt met interessante dingen bezig was. Maar dat kwam denk ik vooral omdat het vak gebied nieuw voor me was. Nu ben ik bijna klaar met mijn master, en ik merk nu dat ik weer op mijn studie uitgekeken raak.
Mij vrienden zijn erg bezig met wiskunde en programmeren, en ik heb zelf ook een programmeer vak gevolgd, en 2 capita selecta vakken over wiskunde. Ik merk dat ik dat erg interessant vind. Ik heb het zo geregeld dat ik in mijn afstuderen daar iets mee ga doen.
Het werkt door in mijn privé-leven. Als de studie saai is probeer ik in mijn privé-leven naar interessante afleidingen te zoeken.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 22:38 schreef Boca_Raton het volgende:
Heb je het alleen met studies of herken je het ook in je privé-leven zeg maar.
Ik ga het diploma wel halen.. ik heb al iets gevonden wat me interesseert, voor nu dan.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 22:48 schreef PatriciaPrecies het volgende:
Zodra je een diploma hebt, kun je ermee doen wat je wil en zul je makkelijker aan een baan komen. En je hoeft dan misschien ook niet onderaan te beginnen, dat is voor mij wel motiverend.
succes, kardinaal
Goeie tips! R&D zou me wel passen inderdaad.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 22:50 schreef FoeiJongHaai het volgende:
[..]
Geen echte oplossing maar wel een paar tips:
Blijf je nieuwsgierigheid voeden, zeker nu je als student nog redelijk wat vrijheid hebt om zelf je tijd in te delen.
• Haal die boeken die je interessant vindt in huis (universiteitsbibliotheek, tweede hands op bol.com).
• Ga naar fora met je onderwerp van je keuze.
• Maak er projectjes van met een duidelijk doel met kop en staart. Zo voorkom je dat je dingen half afmaakt en eventueel er tegen op kijkt om er weer mee te beginnen.
• Leg je bevindingen vast. Als je iets later weer oppakt, kun je er weer makkelijker mee beginnen.
• Nu heb je nog tijd om je te orienteren op de arbeidsmarkt. zoek een werkgever die past bij je nieuwsgierigheid. Als je van 'echt' onderzoek houdt, kun je natuurlijk kiezen voor een postdoc of bijv. onderzoek bij R&D van een of ander bedrijf.
Wat koop je voor als je een studie gedaan hebt die je superleuk vindt met 30K studieschuld en je kan maar geen baan vinden omdat geen werkgever dat nuttig vindt?quote:Op dinsdag 22 januari 2013 22:39 schreef FoeiJongHaai het volgende:
[..]
Maar wanneer spreek je van te veel water? Dat is lastig bepalen.
[..]
Dat kan wel zo zijn, maar wat koop je ervoor?
Ik bedoelde eigenlijk of je je ook snel verveelt in relaties/sociale kontakten etc. Of je daar hetzelfde tegenkomt.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 22:58 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Het werkt door in mijn privé-leven. Als de studie saai is probeer ik in mijn privé-leven naar interessante afleidingen te zoeken.
Nee, daar niet. Ik ben vrienden niet gauw beu. Maar ik zoek wel mensen uit die veel 'nieuws' te melden hebben.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 23:03 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik bedoelde eigenlijk of je je ook snel verveelt in relaties/sociale kontakten etc. Of je daar hetzelfde tegenkomt.
Ik zit niet op twitter en fb. Maar ik merk wel dat forummen me niet gelukkiger maakt, dus daar moet ik binnenkort ook maar weer eens mee stoppen.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 23:14 schreef 123dudeguys het volgende:
jij bent mentaal gestoord. je hebt een constante behoefte aan stimuli. dat is de moderne ziekte. twitter bijv.jij bent overgestimuleerd.
ik weet hoe jeje moet genezen. ga kwartie per dag mediteren. dus expres 15 min per dag stimuli verbannen. je zult weer normaal worden.
Hoe oud ben je?quote:Op dinsdag 22 januari 2013 23:23 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Ik zit niet op twitter en fb. Maar ik merk wel dat forummen me niet gelukkiger maakt, dus daar moet ik binnenkort ook maar weer eens mee stoppen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |