abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121901496
Hoi, ik open dit topic omdat ik met een probleem zit. Ik ben nogal snel op school en studies uitgekeken, ik verveel me te snel.

Niet van dag tot dag, maar meer op de lange duur. Ik ben steeds op dingen uit gekeken, en dan ervaar ik een soort sleur, een is-dit-alles gevoel. Het gaat heel sneaky. Tot in mijn studententijd besefte ik niet eens dat ik in die sleur zat. Ik dacht dat het normaal was om je leven als saai te ervaren, om dingen te doen niet omdat ze leuk zijn, maar als ontsnapping.

Ik heb dan ook een behoorlijk ellendige schoolcarrière achter de rug. Op de basisschool was ik de weg volledig krijt en moest ik naar de LOM school. Later ben ik wel weer daar bovenop gekomen. Na 2 onafgemaakte HBO studies op de universiteit terecht gekomen. Psychologie, want dat vond ik toen interessant. Het ging op zich redelijk, maar dat was vooral omdat ik mijn eigen tijd zelf kon indelen en weinig hoefde te doen om het te halen.

Het grote besef kwam pas toen ik aan een extra project van de uni werkte. Eindelijk deed ik iets wat ik leuk vond, en eindelijk had ik niet meer het idee dat de wereld grijs en saai was. Toen besefte ik ook wat ik daarvoor had gemist. Het project liep af helaas, en ik kwam weer in de sleur.

Toen een leuke master gevonden, in een ander vakgebied dan psychologie. Heerlijk. Ik haalde hoge cijfers, en had het gevoel dat ik weer echt met interessante dingen bezig was. Maar dat kwam denk ik vooral omdat het vak gebied nieuw voor me was. Nu ben ik bijna klaar met mijn master, en ik merk nu dat ik weer op mijn studie uitgekeken raak.

Mij vrienden zijn erg bezig met wiskunde en programmeren, en ik heb zelf ook een programmeer vak gevolgd, en 2 capita selecta vakken over wiskunde. Ik merk dat ik dat erg interessant vind. Ik heb het zo geregeld dat ik in mijn afstuderen daar iets mee ga doen.

Maar daarmee is niet het echte probleem opgelost. Wat als daar over 2 jaar ook weer het nieuwe vanaf is? Zo bouw je natuurlijk geen carrière op (als me dat al lukt, en ik niet achter de kassa terecht kom)

Weet iemand waar dit van komt? Hoe ik het bij de wortel aan kan pakken? Hoe ik er mee om kan gaan? (Ik heb al gedacht aan Open Universiteit vakken te volgen naast mijn eventuele werk) Of is het toch normaal, om een sleur te ervaren? Is het gevoel dat ik heb als ik aan iets nieuws begint gewoon een tijdelijke staat van enthousiasme?

Wie weet?

Edit: TT moet natuurlijk uitgekeken zijn.
  dinsdag 22 januari 2013 @ 19:49:22 #2
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_121901779
Ik wilde in een wat uitgebreidere post typen dat ik het wel herkende, maar voordat ik het af had was ik al op het onderwerp uitgekeken :') !!!!
Needless to say: ik heb er helaas ook nog geen oplossing voor gevonden TS.
pi_121901959
Ik heb het al na een paar maanden

Misschien moet je zelf iets opzetten ala facebook of een ander bedrijf, zodat je miljonair wordt door vernieuwing te brengen.
  dinsdag 22 januari 2013 @ 19:56:34 #4
296169 Zihuatanejo
In Mexicooooooo!
pi_121902248
Moet je nou zo enthousiast zijn over je studie? Ik zou zeggen studeren is soms net als werken; het is niet altijd leuk. Zorg gewoon dat je naast je studie ook leuke dingen doet om te compenseren.
www.kiva.org. Steun ondernemers in ontwikkelingslanden.
pi_121902340
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 19:56 schreef Zihuatanejo het volgende:
Moet je nou zo enthousiast zijn over je studie? Ik zou zeggen studeren is soms net als werken; het is niet altijd leuk. Zorg gewoon dat je naast je studie ook leuke dingen doet om te compenseren.
Sja, dat vermoeden had ik ook al. Dan is dat 'is dit alles' gevoel iets dat bij het leven hoort, en dat ik dus moet 'managen'.
  dinsdag 22 januari 2013 @ 20:36:51 #6
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_121904852
Uitdagingen / zinvolle bestedingen van je leven zoeken buiten je werk / studie om.
Helaas heeft niet iedereen een baan waarin hij zich helemaal kan verliezen en is de hoofdreden om te werken het geld dat je ervoor krijgt.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_121905157
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 20:36 schreef MaLo het volgende:
Uitdagingen / zinvolle bestedingen van je leven zoeken buiten je werk / studie om.
Helaas heeft niet iedereen een baan waarin hij zich helemaal kan verliezen en is de hoofdreden om te werken het geld dat je ervoor krijgt.
Uitdagingen zoeken in hobby's en vakanties dus.

Ik zelf zit ook te denken aan vakken volgen via de OU, en 4 dagen per week werken als het zo blijft..
  dinsdag 22 januari 2013 @ 20:52:41 #8
296169 Zihuatanejo
In Mexicooooooo!
pi_121905768
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 20:41 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

Uitdagingen zoeken in hobby's en vakanties dus.

Ik zelf zit ook te denken aan vakken volgen via de OU, en 4 dagen per week werken als het zo blijft..
Heb je misschien overwogen om vrijwilligerswerk te gaan doen? Het gaf mij altijd veel voldoening.
pi_121907458
Ik heb wel eens vrijwilligerswerk gedaan, en vond het ook wel leuk, maar ik ben meer van de hersen kraak dingen, zoals cursussen doen, dingen ontwerpen.

Als ik vrijwillligerswerk zou doen, zou het dan ook zijn om mijn steentje bij te dragen en niet zozeer om mijzelf te vermaken.

Misschien is open source dingen programmeren een leuke combinatie van die 2?
pi_121911741
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 20:36 schreef MaLo het volgende:
Niet om je aan te vallen, maar ik vind dat nogal gemakkelijk gezegd.

Ten eerste: werk is meestal 40 uur in de week. Daarbuiten doe je boodschappen, schoonmaken etc. Veel tijd om aan dingen te besteden die wel je passie hebben blijft er niet over. Ik vind de tijd die over blijft onvoldoende om lekker aan de hobby te werken.

Ten tweede: Als je dat dan wel doet, ervaar je een nog groter contrast met je werk, waardoor je de sleur nog intensiever ervaart. Althans, dat was/is bij mij het geval.
pi_121912386
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 22:12 schreef FoeiJongHaai het volgende:

Ten eerste: werk is meestal 40 uur in de week. Daarbuiten doe je boodschappen, schoonmaken etc. Veel tijd om aan dingen te besteden die wel je passie hebben blijft er niet over. Ik vind de tijd die over blijft onvoldoende om lekker aan de hobby te werken.

Daarom zou ik ook mikken op een kleinere baan, als deze verveling aan zou houden.

Ik ben er erg vatbaar voor, ik ken mezelf, dus dan zou ik ook zo min mogelijk tijd in die sleur willen zitten, en zoveel mogelijk met interessante dingen bezig willen zijn...
  dinsdag 22 januari 2013 @ 22:32:05 #12
296169 Zihuatanejo
In Mexicooooooo!
pi_121913235
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 22:12 schreef FoeiJongHaai het volgende:

[..]

Niet om je aan te vallen, maar ik vind dat nogal gemakkelijk gezegd.

Ten tweede: Als je dat dan wel doet, ervaar je een nog groter contrast met je werk, waardoor je de sleur nog intensiever ervaart. Althans, dat was/is bij mij het geval.
Ik begrijp dat mensen zoveel mogelijk mensen een baan willen hebben waar ze in op kunnen gaan. Maar dat kan niet altijd of volledig: je moet water bij de wijn doen.

Toen ik jong was wou ik graag rockster worden. Nou, ik ben toch blij dat ik ben gaan studeren, want erg veel talent voor muziek had ik niet. Toch ben ik vrij happy met mijn baan, al is het soms een sleur.

En je moet ook een beetje relativeren: hoeveel andere mensen op deze wereld hebben wel niet nog een ergere baan/leven. Denk maar aan die kinderen in derde wereldlanden die nikes in elkaar moeten zetten.
pi_121913514
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 22:21 schreef ZuidKardinaal het volgende:
Ik ben er erg vatbaar voor, ik ken mezelf, dus dan zou ik ook zo min mogelijk tijd in die sleur willen zitten, en zoveel mogelijk met interessante dingen bezig willen zijn...
Toen ik nog studeerde en pas ging werken was dat ook mijn instelling. Tijdens mijn studie ging dat prima. Ik had me (een beetje zoals jou) ook voorgenomen om nooit uitgeleerd te zijn, nieuwe leuke (hobby-)projecten te doen (ik hoefde immers niet meer te blokken op tentamens of avonden te besteden aan practica). Helaas heeft dat niet de vlucht genomen die ik had gewild.
Sinds ik werk begint de sleur meestal na het eerste half jaar (dan is alles nog nieuw en anders dan dat je gewend bent) zich aan te dienen. Dat probeer ik meestal nog om te buigen door op het werk interessante klussen te zoeken maar je hebt het niet altijd voor het zeggen.
  dinsdag 22 januari 2013 @ 22:38:41 #14
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_121913724
Heb je het alleen met studies of herken je het ook in je privé-leven zeg maar.
pi_121913759
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 22:32 schreef Zihuatanejo het volgende:
Ik begrijp dat mensen zoveel mogelijk mensen een baan willen hebben waar ze in op kunnen gaan. Maar dat kan niet altijd of volledig: je moet water bij de wijn doen.
Maar wanneer spreek je van te veel water? Dat is lastig bepalen.

quote:
En je moet ook een beetje relativeren: hoeveel andere mensen op deze wereld hebben wel niet nog een ergere baan/leven. Denk maar aan die kinderen in derde wereldlanden die nikes in elkaar moeten zetten.
Beetje een drogreden.

Dat kan wel zo zijn, maar wat koop je ervoor?
pi_121914425
Studies zijn saai .. denk dat je dat gewoon moet accepteren en aan je doorzettingsvermogen moet werken. Niks is altijd leuk, zie het als een extensie van je middelbare schooltijd en geef jezelf geen tijd om naar andere studies te kijken die leuker zijn (want die zijn er niet!)
Tenzij je iets als de kunstacademie doet - waar je overigens vaak geen zak uitvoert lijkt wel - zullen studies tegenvallen op het gebied van plezier en lol/inspiratie.

Zodra je een diploma hebt, kun je ermee doen wat je wil en zul je makkelijker aan een baan komen. En je hoeft dan misschien ook niet onderaan te beginnen, dat is voor mij wel motiverend.

:7 succes, kardinaal

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 22-01-2013 22:49:50 ]
pi_121914522
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 19:43 schreef ZuidKardinaal het volgende:
Het grote besef kwam pas toen ik aan een extra project van de uni werkte. Eindelijk deed ik iets wat ik leuk vond, en eindelijk had ik niet meer het idee dat de wereld grijs en saai was. Toen besefte ik ook wat ik daarvoor had gemist. Het project liep af helaas, en ik kwam weer in de sleur.

Toen een leuke master gevonden, in een ander vakgebied dan psychologie. Heerlijk. Ik haalde hoge cijfers, en had het gevoel dat ik weer echt met interessante dingen bezig was. Maar dat kwam denk ik vooral omdat het vak gebied nieuw voor me was. Nu ben ik bijna klaar met mijn master, en ik merk nu dat ik weer op mijn studie uitgekeken raak.

Mij vrienden zijn erg bezig met wiskunde en programmeren, en ik heb zelf ook een programmeer vak gevolgd, en 2 capita selecta vakken over wiskunde. Ik merk dat ik dat erg interessant vind. Ik heb het zo geregeld dat ik in mijn afstuderen daar iets mee ga doen.

Geen echte oplossing maar wel een paar tips:
Blijf je nieuwsgierigheid voeden, zeker nu je als student nog redelijk wat vrijheid hebt om zelf je tijd in te delen.
• Haal die boeken die je interessant vindt in huis (universiteitsbibliotheek, tweede hands op bol.com).
• Ga naar fora met je onderwerp van je keuze.
• Maak er projectjes van met een duidelijk doel met kop en staart. Zo voorkom je dat je dingen half afmaakt en eventueel er tegen op kijkt om er weer mee te beginnen.
• Leg je bevindingen vast. Als je iets later weer oppakt, kun je er weer makkelijker mee beginnen.
• Nu heb je nog tijd om je te orienteren op de arbeidsmarkt. zoek een werkgever die past bij je nieuwsgierigheid. Als je van 'echt' onderzoek houdt, kun je natuurlijk kiezen voor een postdoc of bijv. onderzoek bij R&D van een of ander bedrijf.
pi_121915070
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 22:38 schreef Boca_Raton het volgende:
Heb je het alleen met studies of herken je het ook in je privé-leven zeg maar.
Het werkt door in mijn privé-leven. Als de studie saai is probeer ik in mijn privé-leven naar interessante afleidingen te zoeken.
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 22:48 schreef PatriciaPrecies het volgende:

Zodra je een diploma hebt, kun je ermee doen wat je wil en zul je makkelijker aan een baan komen. En je hoeft dan misschien ook niet onderaan te beginnen, dat is voor mij wel motiverend.

:7 succes, kardinaal
Ik ga het diploma wel halen.. ik heb al iets gevonden wat me interesseert, voor nu dan.
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 22:50 schreef FoeiJongHaai het volgende:

[..]

Geen echte oplossing maar wel een paar tips:
Blijf je nieuwsgierigheid voeden, zeker nu je als student nog redelijk wat vrijheid hebt om zelf je tijd in te delen.
• Haal die boeken die je interessant vindt in huis (universiteitsbibliotheek, tweede hands op bol.com).
• Ga naar fora met je onderwerp van je keuze.
• Maak er projectjes van met een duidelijk doel met kop en staart. Zo voorkom je dat je dingen half afmaakt en eventueel er tegen op kijkt om er weer mee te beginnen.
• Leg je bevindingen vast. Als je iets later weer oppakt, kun je er weer makkelijker mee beginnen.
• Nu heb je nog tijd om je te orienteren op de arbeidsmarkt. zoek een werkgever die past bij je nieuwsgierigheid. Als je van 'echt' onderzoek houdt, kun je natuurlijk kiezen voor een postdoc of bijv. onderzoek bij R&D van een of ander bedrijf.
Goeie tips! R&D zou me wel passen inderdaad.
En ook kop en staart projectjes, daar heb ik er al heel wat van afgerond. :)
  dinsdag 22 januari 2013 @ 23:03:30 #19
296169 Zihuatanejo
In Mexicooooooo!
pi_121915432
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 22:39 schreef FoeiJongHaai het volgende:

[..]

Maar wanneer spreek je van te veel water? Dat is lastig bepalen.

[..]

Dat kan wel zo zijn, maar wat koop je ervoor?
Wat koop je voor als je een studie gedaan hebt die je superleuk vindt met 30K studieschuld en je kan maar geen baan vinden omdat geen werkgever dat nuttig vindt?
  dinsdag 22 januari 2013 @ 23:03:47 #20
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_121915454
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 22:58 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

Het werkt door in mijn privé-leven. Als de studie saai is probeer ik in mijn privé-leven naar interessante afleidingen te zoeken.
Ik bedoelde eigenlijk of je je ook snel verveelt in relaties/sociale kontakten etc. Of je daar hetzelfde tegenkomt.
pi_121915863
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 23:03 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Ik bedoelde eigenlijk of je je ook snel verveelt in relaties/sociale kontakten etc. Of je daar hetzelfde tegenkomt.
Nee, daar niet. Ik ben vrienden niet gauw beu. Maar ik zoek wel mensen uit die veel 'nieuws' te melden hebben.

Als mensen alleen maar praten over wat er in hun kleine kringetje gebeurt, dan merk ik dat ik wel af dwaal, daar klik ik niet zo gauw mee. Maar dat zal voor de meeste van ons gelden.
pi_121916196
jij bent mentaal gestoord. je hebt een constante behoefte aan stimuli. dat is de moderne ziekte. twitter bijv.jij bent overgestimuleerd.

ik weet hoe jeje moet genezen. ga kwartie per dag mediteren. dus expres 15 min per dag stimuli verbannen. je zult weer normaal worden.
pi_121916865
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 23:14 schreef 123dudeguys het volgende:
jij bent mentaal gestoord. je hebt een constante behoefte aan stimuli. dat is de moderne ziekte. twitter bijv.jij bent overgestimuleerd.

ik weet hoe jeje moet genezen. ga kwartie per dag mediteren. dus expres 15 min per dag stimuli verbannen. je zult weer normaal worden.
Ik zit niet op twitter en fb. Maar ik merk wel dat forummen me niet gelukkiger maakt, dus daar moet ik binnenkort ook maar weer eens mee stoppen.
pi_121917474
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 23:23 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

Ik zit niet op twitter en fb. Maar ik merk wel dat forummen me niet gelukkiger maakt, dus daar moet ik binnenkort ook maar weer eens mee stoppen.
Hoe oud ben je?
pi_121917564
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 23:31 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Hoe oud ben je?
Hoezo, maakt dat uit?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')