Warrick21 | donderdag 17 januari 2013 @ 18:09 |
Hoi, Graag zou ik de lekstroom van mijn accu gaan meten. Echter heb ik geen idee hoe ik dit moet gaan aanpakken. Ik heb begrepen dat het makkelijkste is om een amperetang te gebruiken. Maar wat voor eisen moeten hieraan worden gesteld? Ik heb zo'n multimeter / amperetang in de schuur gevonden: http://weihuameter.en.mad(...)TAL-CLAMP-METER.html Alleen snap ik de ballen ervan of ik het uberhaupt kan gebruiken en zo ja, dan hoe ik dit moet gaan doen ![]() | |
jitzzzze | donderdag 17 januari 2013 @ 18:15 |
Ik (als redelijke leek) zou met een multimeter beginnen. Mijn boerenverstand zegt vanaf een accupool en vanaf een massapunt in je wagen. Maar ik laat dit graag bevestigen door een expert ![]() | |
wouter37 | donderdag 17 januari 2013 @ 18:20 |
Zo meet je de spanning niet de stroom. de stroom kan je meten met die ameretang of een accuklem loshalen en tussen de accupool en de accuklem de multimeter | |
beware_reageerd | donderdag 17 januari 2013 @ 18:42 |
Als je die nodig hebt is het geen lekstroom meer. Eerder een waterval stroom. Ik doe het meestal zo. Trek de zekeringen eruit en dan meten met een multimeter. Dan weet je precies welke groep wat verbruikt. (de mijne kan tot 20 amp. Fluke meter) Aan het einde heb je dan met je schema van de zekeringenkast iig de groep te pakken die een accu leeg trekt. Dan per functie op die groep verder meten. Is dat goed kun je verder naar de dynamo en startmotor om te meten. En dan heb je wel gevonden. Zo werk ik meestal. | |
Warrick21 | donderdag 17 januari 2013 @ 18:56 |
Okay. Amperetang verhaal gaat sowieso niet door omdat de amperetang alleen wisselstroom kan meten. Maar hoe moet ik dan de multimeter aansluiten? | |
Chuck-N0rr1s | donderdag 17 januari 2013 @ 19:00 |
min pool los van je accu (denk aan radio code) multi meter in stand Ampere DC bereik 20A multi meter tussen je minpool en minpool klem vast zetten. je mag niet meer dan 0.05A meten, is dit meer, dan 1 voor 1 de zekering er uit trekken en kijken waneer de lekstroom zat tot onder de 0.05A. Dan van de betreffende groep, elk component los maken, zekering er in, en weer 1 voor 1 aansluiten tot je weer teveel meet. | |
Chuck-N0rr1s | donderdag 17 januari 2013 @ 19:06 |
wat voor auto tevens ? | |
Warrick21 | donderdag 17 januari 2013 @ 19:24 |
Hyundai Excel uit 2000. Nee, niet de meest geweldige auto, maar doet al een jaar wat ie moet doen en ben er tevreden over. ![]() | |
beware_reageerd | donderdag 17 januari 2013 @ 19:26 |
Ehh dat schreef ik al, maar waarom begin jij bij de accu ? Hij zal wel reden hebben dat er lekstroom is, dan is beginnen bij de zekeringenkast juist sneller en makkelijker. Althans, zo denk ik dan, moet aan de uren denken he. | |
Chuck-N0rr1s | donderdag 17 januari 2013 @ 19:27 |
omdat je altijd bij de voedingsbron begint ![]() | |
beware_reageerd | donderdag 17 januari 2013 @ 19:30 |
Als je al denkt een lekstroom te hebben, moet je het dan nog bevestigen ? Dan zou nog verder kunnen gaan, eerst accu testen, laadstroom testen en dan pas verder meten. Maar ik ga enigzins uit van het verhaal wat er geschreven wordt. Daarbij kan het verbruik bij meerde situaties best iets hoger liggen. Dat "hoeft" geen probleem te zijn als men het weet, maar het kan wel. | |
Chuck-N0rr1s | donderdag 17 januari 2013 @ 21:33 |
ja natuurlijk, anders kun je gaan zoeken naar iets wat er niet is... | |
beware_reageerd | donderdag 17 januari 2013 @ 21:41 |
Kom je ook rap zat achter via de zekeringen. Meestal hebben ze er al vaker problemen mee gehad. | |
Chuck-N0rr1s | donderdag 17 januari 2013 @ 21:42 |
ja dan ga jij ff lekker 2 uur sleutelen bij een megane 2 ph2, waar de zekeringkast op de kop er in zit, en dan heb je geen accu er in zitten. sta je nog te kijken... altijd de weg van de minste weerstand nemen, is dus gewoon - pool los.... | |
beware_reageerd | donderdag 17 januari 2013 @ 23:00 |
Goh, daar ging het niet om toch ? Het ging erom waar te beginnen. Ik ken die hele megane 2 ph2 niet. Gelukkig, ik doe meestal normale wagens met een zekeringenkast. Geef ook mijn werkwijze weer, en als ik de wagen niet ken dan nog is dat mijn standaard. Tegenwoordig met al die nieuwe krengen, begin ik niet eens aan. Die stuur ik door, heb ik de spullen toch niet voor en uberhaupt de wil niet eens. Leuk te weten dat de min pool aanwijst dat er 0.7a stroom loopt, maar wat weten we dan ? Alleen dat het er zit, duh dat is al aangegeven, en daarna moet je dus toch naar de zekeringen. Vandaar dat ik meestal daar begin. Maargoed ik ben ook geen wegenwachter, ben heerlijk oldtimer sleutelaar die soms ook wat nieuwe wagens erbij pakt. | |
Chuck-N0rr1s | donderdag 17 januari 2013 @ 23:06 |
door op de min pool te meten weet je het totaal verbruik van de auto. Bij de zekeringen moet je alles op tellebn en als er 40 zekeringen in zitten is het heel wat minder werk om het bij de accu te doen. En je meet altijd lekstroom over de hele auto niet over 1 groep | |
beware_reageerd | donderdag 17 januari 2013 @ 23:15 |
Duidelijk. Ikzelf heb 40 zekeringen nog niet gezien, maar ze zullen er zijn. Ik luister meestal eerst naar de persoon, en dan weet ik vaak al waar te beginnen. Zijn meestal 10 jaar of ouder. En ik red me er behoorlijk mee. Ieder zijn vak zeg maar, totaal verbruik kan ik meten uit de optelsom. En ik weet gelijk waar de grootste verbruiker zit. Tsja, jij jouw manier en ik de mijne. Onder de streep telt alleen het oplossen van het probleem. En ik ben er altijd uitgekomen. Soms erg lastig te vinden maar altijd gevonden. | |
Chuck-N0rr1s | vrijdag 18 januari 2013 @ 20:25 |
tja je maakt het jezelf ook lastig, gewoon op de accu meten, anders blijf je bezig, voor het zelfde geld zit het in een ongezekerd gedeelte, heb je 40 zekeringen los gehad en daar gemeten, weet je nog niks.... | |
beware_reageerd | vrijdag 18 januari 2013 @ 20:36 |
Vandaar dat ik meestal luister wat het probleem is. Dan is vaak wel wat te herleiden. Althans is mijn ervaring. Zo vaak heb ik het nou ook niet bij de hand. Dus die ene keer dat het voorkomt. Ik heb vaker massa problemen tegenwoordig. Tsja, onderhoud is duur. | |
Chuck-N0rr1s | vrijdag 18 januari 2013 @ 22:38 |
toen ik nog in de garage werkte kreeg je meestal deze klacht auto doet het niet, starthulp gehad. krijg je de sleutel en euh succes ![]() ![]() | |
beware_reageerd | vrijdag 18 januari 2013 @ 22:42 |
Gelukkig werk ik niet in een garage, maar voor een club. De uurtje die ik moet opletten is voor het gezin. Dat ik niet te lang ergens mee bezig ben en hun vergeet. Bij ons weten de meeste gelukkig wat meer te melden. Dat scheelt al vaak de helft. Wat jij doet lijkt me soms echt frusty. Maar ook wel weer leuk als alles weer werkt. | |
Chuck-N0rr1s | vrijdag 18 januari 2013 @ 22:44 |
valt best mee hoe frustrerend het is, was aangenomen voor diagnose specialist. Lekstroom was eigenlijk een wekelijkse klus. Ik deed namelijk ook klussen voor andere garage's. Wordt je vlot handig in ![]() | |
Sounddragon | vrijdag 18 januari 2013 @ 23:34 |
Hint: PTA / [PTA SC] Wegenwacht 1776 | |
Faxie | donderdag 6 juni 2013 @ 19:42 |
Kutkick, ik weet het, maar ik heb ook even gemeten en kom op 0,15A op een 52Ah accu. (Die 12,3V meet) Dit is toch wel acceptabel zeker? Ik heb alarm overigens. | |
Chuck-N0rr1s | donderdag 6 juni 2013 @ 19:52 |
Nee, dit is te veel, 0.05A is het limit | |
Faxie | donderdag 6 juni 2013 @ 19:55 |
Waarom dan? Reden dat ik meet is overigens omdat sinds m'n nieuwe radio ik het idee heb dat de auto na een paar dagen stilstand minder lekker start... Nouja zekering maar eens lostrekken dan... | |
Chuck-N0rr1s | donderdag 6 juni 2013 @ 19:56 |
0.05A is ongeveer nodig voor geheugen van de radio, alarm led etc. | |
Faxie | donderdag 6 juni 2013 @ 20:03 |
Maar een klein sommetje geeft dat de accu pas na 14 dagen helemaal leeg zou zijn. Moet toch geen probleem zijn ? .. | |
Chuck-N0rr1s | donderdag 6 juni 2013 @ 20:17 |
euh jawel. Een beetje accu moet sowieso een maand vol kunnen houden | |
Faxie | donderdag 6 juni 2013 @ 20:21 |
Verdomme dan moet ik zekeringen gaan trekken ![]() Tja de radio is verdacht aangezien die vervangen is... | |
Chuck-N0rr1s | donderdag 6 juni 2013 @ 20:22 |
nee hoor, met een volt meter in milivolt over elke zekering meten, met de auto op slot, en geen sleutel in het contact en alle lampen ed UIT. je moet dan 0.00V meten, alles daar boven, en je hebt de groep te pakken ![]() | |
Faxie | donderdag 6 juni 2013 @ 20:26 |
Hm dan moet de zekering er toch uit? ... Heb er even geen beeld bij... | |
powerflux | donderdag 6 juni 2013 @ 21:14 |
en/of een rotte zekering met weerstand. | |
Chuck-N0rr1s | donderdag 6 juni 2013 @ 21:38 |
nee hoor, de zekering verbruikt niks. | |
Chuck-N0rr1s | donderdag 6 juni 2013 @ 21:38 |
de zekering heeft 2 puntjes aan de bovenzijde van de pennen die de zekeringkast in gaan. Over die 2 punten meet je | |
powerflux | donderdag 6 juni 2013 @ 21:39 |
als jij er een spanning over kunt meten, is het een weerstand. U=I*R, echt waar. | |
Chuck-N0rr1s | donderdag 6 juni 2013 @ 21:44 |
nee, je voer een LEKspanning meting uit, of te wel je meet als er een verbruiker in het circuit na de zekering zit | |
powerflux | donderdag 6 juni 2013 @ 21:47 |
jij zegt: spanning over een zekering meten. daar geldt net zo goed de wet van ohm. dus als er door toedoen van een lopende stroom door die zekering een spanning over die zekering te meten is, heeft de zekering weerstand. echt waar. als dat niet de meting is die je uitvoert, dan begrijp ik je verkeerd. maar wat ik zeg klopt. | |
Chuck-N0rr1s | donderdag 6 juni 2013 @ 21:49 |
ik paar niet over volts maar MILI ( bv 0.02v is een lekstroom van 1A). heeft niks te doen met een rotte weerstand, maar met een actieve verbruiker in het circuit., | |
powerflux | donderdag 6 juni 2013 @ 21:53 |
ook voor milivolts geldt de wet van ohm. maar, met de aanname dat elke zekering een bepaalde kleine weerstand heeft, valt daar aan wel af te leiden wat voor stroom er op dat moment loopt. dus in die zin is het zeker bruikbaar. maar mijn punt is, en blijft: je kunt net zo goed een rotte zekering aan het meten zijn. de weerstand van de zekering zou dan moeten zijn: R=U/I > 20mOhm, wat ik me best kan voorstellen. | |
powerflux | donderdag 6 juni 2013 @ 22:04 |
oooh, ik snap je punt en de verwarring ![]() ik wees uit dat je ook extra verliezen kon meten die in de zekering zaten. Jij wees uit dat er eerst verliezen moeten zijn voor er spanning over kan vallen! communicatie is moeeilijkkk |