abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121687457
Hoi,

Graag zou ik de lekstroom van mijn accu gaan meten. Echter heb ik geen idee hoe ik dit moet gaan aanpakken. Ik heb begrepen dat het makkelijkste is om een amperetang te gebruiken. Maar wat voor eisen moeten hieraan worden gesteld?

Ik heb zo'n multimeter / amperetang in de schuur gevonden:
http://weihuameter.en.mad(...)TAL-CLAMP-METER.html

Alleen snap ik de ballen ervan of ik het uberhaupt kan gebruiken en zo ja, dan hoe ik dit moet gaan doen :')
  Moderator donderdag 17 januari 2013 @ 18:15:39 #2
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_121687617
Ik (als redelijke leek) zou met een multimeter beginnen. Mijn boerenverstand zegt vanaf een accupool en vanaf een massapunt in je wagen.

Maar ik laat dit graag bevestigen door een expert :@
pi_121687839
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 18:15 schreef jitzzzze het volgende:
Ik (als redelijke leek) zou met een multimeter beginnen. Mijn boerenverstand zegt vanaf een accupool en vanaf een massapunt in je wagen.

Maar ik laat dit graag bevestigen door een expert :@
Zo meet je de spanning niet de stroom.

de stroom kan je meten met die ameretang

of een accuklem loshalen en tussen de accupool en de accuklem de multimeter
  donderdag 17 januari 2013 @ 18:42:34 #4
18952 beware_reageerd
Pappie sinds 15-07-2003
pi_121688706
Als je die nodig hebt is het geen lekstroom meer.
Eerder een waterval stroom.

Ik doe het meestal zo.
Trek de zekeringen eruit en dan meten met een multimeter.
Dan weet je precies welke groep wat verbruikt.
(de mijne kan tot 20 amp. Fluke meter)

Aan het einde heb je dan met je schema van de zekeringenkast iig de groep te pakken die een accu leeg trekt.
Dan per functie op die groep verder meten.

Is dat goed kun je verder naar de dynamo en startmotor om te meten.
En dan heb je wel gevonden.
Zo werk ik meestal.
pi_121689298
Okay. Amperetang verhaal gaat sowieso niet door omdat de amperetang alleen wisselstroom kan meten. Maar hoe moet ik dan de multimeter aansluiten?
pi_121689483
min pool los van je accu (denk aan radio code)
multi meter in stand Ampere DC bereik 20A
multi meter tussen je minpool en minpool klem vast zetten.

je mag niet meer dan 0.05A meten, is dit meer, dan 1 voor 1 de zekering er uit trekken en kijken waneer de lekstroom zat tot onder de 0.05A. Dan van de betreffende groep, elk component los maken, zekering er in, en weer 1 voor 1 aansluiten tot je weer teveel meet.
pi_121689771
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 18:56 schreef Warrick21 het volgende:
Okay. Amperetang verhaal gaat sowieso niet door omdat de amperetang alleen wisselstroom kan meten. Maar hoe moet ik dan de multimeter aansluiten?
wat voor auto tevens ?
pi_121690570
Hyundai Excel uit 2000.

Nee, niet de meest geweldige auto, maar doet al een jaar wat ie moet doen en ben er tevreden over. :)
  donderdag 17 januari 2013 @ 19:26:28 #9
18952 beware_reageerd
Pappie sinds 15-07-2003
pi_121690672
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 19:00 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
min pool los van je accu (denk aan radio code)
multi meter in stand Ampere DC bereik 20A
multi meter tussen je minpool en minpool klem vast zetten.

je mag niet meer dan 0.05A meten, is dit meer, dan 1 voor 1 de zekering er uit trekken en kijken waneer de lekstroom zat tot onder de 0.05A. Dan van de betreffende groep, elk component los maken, zekering er in, en weer 1 voor 1 aansluiten tot je weer teveel meet.
Ehh dat schreef ik al, maar waarom begin jij bij de accu ?
Hij zal wel reden hebben dat er lekstroom is, dan is beginnen bij de zekeringenkast juist sneller en makkelijker.
Althans, zo denk ik dan, moet aan de uren denken he.
pi_121690744
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 19:26 schreef beware_reageerd het volgende:

[..]

Ehh dat schreef ik al, maar waarom begin jij bij de accu ?
Hij zal wel reden hebben dat er lekstroom is, dan is beginnen bij de zekeringenkast juist sneller en makkelijker.
Althans, zo denk ik dan, moet aan de uren denken he.
omdat je altijd bij de voedingsbron begint :)
  donderdag 17 januari 2013 @ 19:30:52 #11
18952 beware_reageerd
Pappie sinds 15-07-2003
pi_121690903
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 19:27 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

omdat je altijd bij de voedingsbron begint :)
Als je al denkt een lekstroom te hebben, moet je het dan nog bevestigen ?
Dan zou nog verder kunnen gaan, eerst accu testen, laadstroom testen en dan pas verder meten.
Maar ik ga enigzins uit van het verhaal wat er geschreven wordt.
Daarbij kan het verbruik bij meerde situaties best iets hoger liggen.
Dat "hoeft" geen probleem te zijn als men het weet, maar het kan wel.
pi_121697933
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 19:30 schreef beware_reageerd het volgende:

[..]

Als je al denkt een lekstroom te hebben, moet je het dan nog bevestigen ?

ja natuurlijk, anders kun je gaan zoeken naar iets wat er niet is...
  donderdag 17 januari 2013 @ 21:41:36 #13
18952 beware_reageerd
Pappie sinds 15-07-2003
pi_121698395
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 21:33 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

ja natuurlijk, anders kun je gaan zoeken naar iets wat er niet is...
Kom je ook rap zat achter via de zekeringen.
Meestal hebben ze er al vaker problemen mee gehad.
pi_121698467
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 21:41 schreef beware_reageerd het volgende:

[..]

Kom je ook rap zat achter via de zekeringen.
Meestal hebben ze er al vaker problemen mee gehad.
ja dan ga jij ff lekker 2 uur sleutelen bij een megane 2 ph2, waar de zekeringkast op de kop er in zit, en dan heb je geen accu er in zitten. sta je nog te kijken... altijd de weg van de minste weerstand nemen, is dus gewoon - pool los....
  donderdag 17 januari 2013 @ 23:00:21 #15
18952 beware_reageerd
Pappie sinds 15-07-2003
pi_121703170
Goh, daar ging het niet om toch ?

Het ging erom waar te beginnen.
Ik ken die hele megane 2 ph2 niet.
Gelukkig, ik doe meestal normale wagens met een zekeringenkast.
Geef ook mijn werkwijze weer, en als ik de wagen niet ken dan nog is dat mijn standaard.
Tegenwoordig met al die nieuwe krengen, begin ik niet eens aan.
Die stuur ik door, heb ik de spullen toch niet voor en uberhaupt de wil niet eens.

Leuk te weten dat de min pool aanwijst dat er 0.7a stroom loopt, maar wat weten we dan ?
Alleen dat het er zit, duh dat is al aangegeven, en daarna moet je dus toch naar de zekeringen.
Vandaar dat ik meestal daar begin.

Maargoed ik ben ook geen wegenwachter, ben heerlijk oldtimer sleutelaar die soms ook wat nieuwe wagens erbij pakt.
pi_121703489
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 23:00 schreef beware_reageerd het volgende:
Goh, daar ging het niet om toch ?

Het ging erom waar te beginnen.
Ik ken die hele megane 2 ph2 niet.
Gelukkig, ik doe meestal normale wagens met een zekeringenkast.
Geef ook mijn werkwijze weer, en als ik de wagen niet ken dan nog is dat mijn standaard.
Tegenwoordig met al die nieuwe krengen, begin ik niet eens aan.
Die stuur ik door, heb ik de spullen toch niet voor en uberhaupt de wil niet eens.

Leuk te weten dat de min pool aanwijst dat er 0.7a stroom loopt, maar wat weten we dan ?
Alleen dat het er zit, duh dat is al aangegeven, en daarna moet je dus toch naar de zekeringen.
Vandaar dat ik meestal daar begin.

Maargoed ik ben ook geen wegenwachter, ben heerlijk oldtimer sleutelaar die soms ook wat nieuwe wagens erbij pakt.
door op de min pool te meten weet je het totaal verbruik van de auto. Bij de zekeringen moet je alles op tellebn en als er 40 zekeringen in zitten is het heel wat minder werk om het bij de accu te doen.

En je meet altijd lekstroom over de hele auto niet over 1 groep
  donderdag 17 januari 2013 @ 23:15:28 #17
18952 beware_reageerd
Pappie sinds 15-07-2003
pi_121703923
Duidelijk.

Ikzelf heb 40 zekeringen nog niet gezien, maar ze zullen er zijn.
Ik luister meestal eerst naar de persoon, en dan weet ik vaak al waar te beginnen.
Zijn meestal 10 jaar of ouder.

En ik red me er behoorlijk mee.
Ieder zijn vak zeg maar, totaal verbruik kan ik meten uit de optelsom.
En ik weet gelijk waar de grootste verbruiker zit.

Tsja, jij jouw manier en ik de mijne.
Onder de streep telt alleen het oplossen van het probleem.

En ik ben er altijd uitgekomen.
Soms erg lastig te vinden maar altijd gevonden.
pi_121736754
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 23:15 schreef beware_reageerd het volgende:
Duidelijk.

Ikzelf heb 40 zekeringen nog niet gezien, maar ze zullen er zijn.
Ik luister meestal eerst naar de persoon, en dan weet ik vaak al waar te beginnen.
Zijn meestal 10 jaar of ouder.

En ik red me er behoorlijk mee.
Ieder zijn vak zeg maar, totaal verbruik kan ik meten uit de optelsom.
En ik weet gelijk waar de grootste verbruiker zit.

Tsja, jij jouw manier en ik de mijne.
Onder de streep telt alleen het oplossen van het probleem.

En ik ben er altijd uitgekomen.
Soms erg lastig te vinden maar altijd gevonden.
tja je maakt het jezelf ook lastig, gewoon op de accu meten, anders blijf je bezig, voor het zelfde geld zit het in een ongezekerd gedeelte, heb je 40 zekeringen los gehad en daar gemeten, weet je nog niks....
  vrijdag 18 januari 2013 @ 20:36:08 #19
18952 beware_reageerd
Pappie sinds 15-07-2003
pi_121737321
Vandaar dat ik meestal luister wat het probleem is.
Dan is vaak wel wat te herleiden.

Althans is mijn ervaring.
Zo vaak heb ik het nou ook niet bij de hand.
Dus die ene keer dat het voorkomt.

Ik heb vaker massa problemen tegenwoordig.
Tsja, onderhoud is duur.
pi_121744950
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 20:36 schreef beware_reageerd het volgende:
Vandaar dat ik meestal luister wat het probleem is.
Dan is vaak wel wat te herleiden.

Althans is mijn ervaring.
Zo vaak heb ik het nou ook niet bij de hand.
Dus die ene keer dat het voorkomt.

Ik heb vaker massa problemen tegenwoordig.
Tsja, onderhoud is duur.
toen ik nog in de garage werkte kreeg je meestal deze klacht

auto doet het niet, starthulp gehad.

krijg je de sleutel en euh succes :W :')
  vrijdag 18 januari 2013 @ 22:42:33 #21
18952 beware_reageerd
Pappie sinds 15-07-2003
pi_121745124
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 22:38 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

toen ik nog in de garage werkte kreeg je meestal deze klacht

auto doet het niet, starthulp gehad.

krijg je de sleutel en euh succes :W :')
Gelukkig werk ik niet in een garage, maar voor een club.
De uurtje die ik moet opletten is voor het gezin.
Dat ik niet te lang ergens mee bezig ben en hun vergeet.

Bij ons weten de meeste gelukkig wat meer te melden.
Dat scheelt al vaak de helft.

Wat jij doet lijkt me soms echt frusty.
Maar ook wel weer leuk als alles weer werkt.
pi_121745207
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 22:42 schreef beware_reageerd het volgende:

[..]

Gelukkig werk ik niet in een garage, maar voor een club.
De uurtje die ik moet opletten is voor het gezin.
Dat ik niet te lang ergens mee bezig ben en hun vergeet.

Bij ons weten de meeste gelukkig wat meer te melden.
Dat scheelt al vaak de helft.

Wat jij doet lijkt me soms echt frusty.
Maar ook wel weer leuk als alles weer werkt.
valt best mee hoe frustrerend het is, was aangenomen voor diagnose specialist. Lekstroom was eigenlijk een wekelijkse klus. Ik deed namelijk ook klussen voor andere garage's. Wordt je vlot handig in :P
  vrijdag 18 januari 2013 @ 23:34:31 #23
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_121747443
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_127491525
Kutkick, ik weet het, maar ik heb ook even gemeten en kom op 0,15A op een 52Ah accu. (Die 12,3V meet)

Dit is toch wel acceptabel zeker? Ik heb alarm overigens.
pi_127491912
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 19:42 schreef Faxie het volgende:
Kutkick, ik weet het, maar ik heb ook even gemeten en kom op 0,15A op een 52Ah accu. (Die 12,3V meet)

Dit is toch wel acceptabel zeker? Ik heb alarm overigens.
Nee, dit is te veel, 0.05A is het limit
pi_127492008
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 19:52 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

Nee, dit is te veel, 0.05A is het limit
Waarom dan?

Reden dat ik meet is overigens omdat sinds m'n nieuwe radio ik het idee heb dat de auto na een paar dagen stilstand minder lekker start...

Nouja zekering maar eens lostrekken dan...
pi_127492052
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 19:55 schreef Faxie het volgende:

[..]

Waarom dan?

Reden dat ik meet is overigens omdat sinds m'n nieuwe radio ik het idee heb dat de auto na een paar dagen stilstand minder lekker start...

Nouja zekering maar eens lostrekken dan...
0.05A is ongeveer nodig voor geheugen van de radio, alarm led etc.
pi_127492331
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 19:56 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

0.05A is ongeveer nodig voor geheugen van de radio, alarm led etc.
Maar een klein sommetje geeft dat de accu pas na 14 dagen helemaal leeg zou zijn. Moet toch geen probleem zijn ? ..
pi_127492951
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 20:03 schreef Faxie het volgende:

[..]

Maar een klein sommetje geeft dat de accu pas na 14 dagen helemaal leeg zou zijn. Moet toch geen probleem zijn ? ..
euh jawel. Een beetje accu moet sowieso een maand vol kunnen houden
pi_127493134
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 20:17 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

euh jawel. Een beetje accu moet sowieso een maand vol kunnen houden
Verdomme dan moet ik zekeringen gaan trekken ;(

Tja de radio is verdacht aangezien die vervangen is...
pi_127493207
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 20:21 schreef Faxie het volgende:

[..]

Verdomme dan moet ik zekeringen gaan trekken ;(

Tja de radio is verdacht aangezien die vervangen is...
nee hoor, met een volt meter in milivolt over elke zekering meten, met de auto op slot, en geen sleutel in het contact en alle lampen ed UIT.

je moet dan 0.00V meten, alles daar boven, en je hebt de groep te pakken :P
pi_127493401
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 20:22 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

nee hoor, met een volt meter in milivolt over elke zekering meten, met de auto op slot, en geen sleutel in het contact en alle lampen ed UIT.

je moet dan 0.00V meten, alles daar boven, en je hebt de groep te pakken :P
Hm dan moet de zekering er toch uit? ... Heb er even geen beeld bij...
pi_127496221
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 20:22 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

nee hoor, met een volt meter in milivolt over elke zekering meten, met de auto op slot, en geen sleutel in het contact en alle lampen ed UIT.

je moet dan 0.00V meten, alles daar boven, en je hebt de groep te pakken :P
en/of een rotte zekering met weerstand.
Been tryin' hard not to get into trouble, but I
I've got a war in my mind
pi_127497645
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 21:14 schreef powerflux het volgende:

[..]

en/of een rotte zekering met weerstand.
nee hoor, de zekering verbruikt niks.
pi_127497668
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 20:26 schreef Faxie het volgende:

[..]

Hm dan moet de zekering er toch uit? ... Heb er even geen beeld bij...
de zekering heeft 2 puntjes aan de bovenzijde van de pennen die de zekeringkast in gaan. Over die 2 punten meet je
pi_127497682
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 21:38 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

nee hoor, de zekering verbruikt niks.
als jij er een spanning over kunt meten, is het een weerstand. U=I*R, echt waar.
Been tryin' hard not to get into trouble, but I
I've got a war in my mind
pi_127497991
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 21:39 schreef powerflux het volgende:

[..]

als jij er een spanning over kunt meten, is het een weerstand. U=I*R, echt waar.
nee, je voer een LEKspanning meting uit, of te wel je meet als er een verbruiker in het circuit na de zekering zit
pi_127498193
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 21:44 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

nee, je voer een LEKspanning meting uit, of te wel je meet als er een verbruiker in het circuit na de zekering zit
jij zegt: spanning over een zekering meten. daar geldt net zo goed de wet van ohm. dus als er door toedoen van een lopende stroom door die zekering een spanning over die zekering te meten is, heeft de zekering weerstand. echt waar.

als dat niet de meting is die je uitvoert, dan begrijp ik je verkeerd. maar wat ik zeg klopt.
Been tryin' hard not to get into trouble, but I
I've got a war in my mind
pi_127498339
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 21:47 schreef powerflux het volgende:

[..]

jij zegt: spanning over een zekering meten. daar geldt net zo goed de wet van ohm. dus als er door toedoen van een lopende stroom door die zekering een spanning over die zekering te meten is, heeft de zekering een weerstand. echt waar.

als dat niet de meting is die je uitvoert, dan begrijp ik je verkeerd. maar wat ik zeg klopt.
ik paar niet over volts maar MILI ( bv 0.02v is een lekstroom van 1A). heeft niks te doen met een rotte weerstand, maar met een actieve verbruiker in het circuit.,
pi_127498598
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 21:49 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

ik paar niet over volts maar MILI ( bv 0.02v is een lekstroom van 1A). heeft niks te doen met een rotte weerstand, maar met een actieve verbruiker in het circuit.,
ook voor milivolts geldt de wet van ohm. maar, met de aanname dat elke zekering een bepaalde kleine weerstand heeft, valt daar aan wel af te leiden wat voor stroom er op dat moment loopt. dus in die zin is het zeker bruikbaar.

maar mijn punt is, en blijft: je kunt net zo goed een rotte zekering aan het meten zijn.
de weerstand van de zekering zou dan moeten zijn: R=U/I > 20mOhm, wat ik me best kan voorstellen.
Been tryin' hard not to get into trouble, but I
I've got a war in my mind
pi_127499277
oooh, ik snap je punt en de verwarring :)

ik wees uit dat je ook extra verliezen kon meten die in de zekering zaten. Jij wees uit dat er eerst verliezen moeten zijn voor er spanning over kan vallen!

communicatie is moeeilijkkk
Been tryin' hard not to get into trouble, but I
I've got a war in my mind
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')