abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_121668803
Hallo allemaal,

15 februari krijgen wij de sleutels van onze nieuwe woning, daar zit een open haard in (voor zover ik weet zit die er al vanaf het begin in, dat is 1980). Een open haard is natuurlijk leuk en aardig, maar voor warmte hebben we er niet veel aan. Daarom willen we een houtkachel laten plaatsen.

Ik heb al uitgerekend dat we een kachel van 8,5KW nodig hebben en dat je een kachel bij een speciaalzaak hebt in allerlei prijscategorieėn. De kosten voor de aanschaf vind ik best te overzien.

Nu rest ons de vraag: wat ben ik kwijt aan de installatie? Kan het bestaande rookkanaal van de open haard gewoon gebruikt worden, of werkt dat zo niet? In welke bandbreedte moet ik denken qua kosten, wat ben ik minimaal kwijt en wat maximaal?

Bedankt alvast.
“I have dined with kings, I've been offered wings. And I've never been too impressed.”
pi_121669379
Volgens mij heb je bij een houtkachel gewoon een afvoerbuis, lijkt me dat die gewoon door je rookkanaal heen kan naar buiten toe.
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_121669873
quote:
14s.gif Op donderdag 17 januari 2013 09:19 schreef boem-dikkie het volgende:
Volgens mij heb je bij een houtkachel gewoon een afvoerbuis, lijkt me dat die gewoon door je rookkanaal heen kan naar buiten toe.
Of de inbouwhaard aansluiten op de bestaande rookgaskanaal. Kwestie van even bekijken hoe 't zit.
Wat zal 't zijn een 300 - 500 ¤'s.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_121671357
Een houtkachel gaat zelden 1 op 1 passen in je open haard gat. Dat moeten ze opmetselen, aanvullend ondersteunen enzovoorts. Wij hebben alles uit laten voeren inclusief het plaatsen van 2 grote speciale vuurvaste platen en alle aansluiting en afwerking. De haard zelf kostte iets van 1900 euro (Barbas), installatie en plaatsing bijna 800. Die platen zelf waren al ergens rond de 250 euro.
Hoor ik die Griekse melodie...
pi_121673233
Bedankt. Denk dat ik vooral iets heb aan mark zijn reply, zo te zien zijn onze situaties vrij vergelijkbaar.

Voor kachel eigenaren: hoeveel besparen jullie nu op je gasrekening dankzij de kachel?
“I have dined with kings, I've been offered wings. And I've never been too impressed.”
pi_121673890
Met onze houtkachel 700 - 900 m³ gas,
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_121674069
Mocht je wat voor/na foto's willen hebben dan hoor ik het wel. Wij zijn erg tevreden over onze installateur tot op heden (regio Eindhoven). Hebben daar deze haard gekocht; http://www.haardtotaalmar(...)rbas-unilux-200.aspx
Hoor ik die Griekse melodie...
pi_121675021
Graag Mark! Eindhoven is voor ons ook "om de hoek", dus bedankt voor de tip!
“I have dined with kings, I've been offered wings. And I've never been too impressed.”
pi_121676722
Even hier in het topic:

Wij hebben gekocht bij Beerten in Maarheeze.

Foto voor:



Tijdens:



Na:



Hoor ik die Griekse melodie...
pi_121677507
Hier 1500 kuub besparing per jaar.

Kies voor een houtkachel van een internationaal gerenomeerd merk met fatsoenlijke millieucertificaten ipv een nederlands merk waar je de hoofdprijs voor betaald en wat b-kwaliteit is.
pi_121678897
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 11:33 schreef Vido het volgende:
Voor kachel eigenaren: hoeveel besparen jullie nu op je gasrekening dankzij de kachel?
Ik heb geen gas, maar stadsverwarming. De buren betalen aan warmte rond de 800,- meer, maar van die 'besparing' moeten mijn kosten van het hout nog vanaf uiteraard.

Belangrijker is het verhoogde comfort. Ik hou het meestal tussen de 24 en 26 graden, en als ik dat met de stadsverwarming zou willen bereiken dan ben ik wel wat meer kwijt dan 800,- per jaar aan verwarmingskosten.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_121682731
Dank je Mark, ziet er netjes uit!

Dat zijn trouwens nogal besparingen die ik hier lees. Ik heb nu zelf een appartement met centrale verwarming vanuit de verhuurder en geen zelfstandige gasaansluiting (dus electrisch koken ook), dus heb daar weinig inzicht in. Maar zoals ik het lees is zo'n kachel dus in 5 jaar wel terugverdiend?
“I have dined with kings, I've been offered wings. And I've never been too impressed.”
pi_121684459
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 16:00 schreef Vido het volgende:
Maar zoals ik het lees is zo'n kachel dus in 5 jaar wel terugverdiend?
Dat ligt eraan wat je kachel kost en het plaatsen. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt.

Mijn kachel was 2000,-, het materiaal voor het rookkanaal 1650,- Het boren door 2 betonnen verdiepingvloeren en de dakvoer kostte me gelukkig niks.

Maar dan nog, het is een eenmalige uitgave, elk jaar scheelt het geld, en de warmte is al helemaal priceless. En het is gewoon een gezellig gezicht, die dansende vlammen. :Y
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_121684591
Wij hebben het ding ook zeker niet voor de compensatie voor gasverbruik oid. Het is echt onwijs gezellig en een lekkere stralingswarmte. En mijn vriendin krijgt er van die schattige rode wangetjes van ;)

Van de geur moet je houden natuurlijk maar veel mensen vinden het wel lekker 'rustiek'.
Hoor ik die Griekse melodie...
pi_121685398
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 16:00 schreef Vido het volgende:
Dat zijn trouwens nogal besparingen die ik hier lees. Ik heb nu zelf een appartement met centrale verwarming vanuit de verhuurder en geen zelfstandige gasaansluiting (dus electrisch koken ook), dus heb daar weinig inzicht in. Maar zoals ik het lees is zo'n kachel dus in 5 jaar wel terugverdiend?
Dat zal in jouw geval wel tegenvallen denk ik, in een appartement heb je sowieso al minder stookkosten omdat je al warmte krijgt van je buren.

Ik denk zelf ook wel eens na om een houtkachel te installeren in mijn huis, maar voor de investering die dat kost kan ik nog aardig wat gas verstoken.
Er zit nu nog geen kachel in, dus er zal nog een geisoleerd rookanaal door de 1e verdieping en zolder moeten, samen met de ombouw van die pijp en de gaten boren in de vloer ben ik zo een paar duizend ¤ armer, en dan heb ik nog geen kachel.
pi_121685524
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 17:02 schreef bluemoon23 het volgende:

zolder moeten, samen met de ombouw van die pijp en de gaten boren in de vloer ben ik zo een paar duizend ¤ armer, en dan heb ik nog geen kachel.
Zoiets. Reken op een 1500 - 2000 ¤ voor zowel kachel als rookgaskanaal. Tenzij je occasions koopt en zelf installeert.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_121685640
Ok dan, volgens mij kan ik dan beter zonnepanelen op het dak gooien dat lijkt me rendabeler.
Mijn gasverbruik was vorig jaar ongeveer 800 m3, dit jaar waarschijnlijk iets van 500/600 m3.
pi_121686926
Zonnepanelen geven warmte als het al warm is. De besparing per jaar op de stookkosten zal een paar tientjes zijn. Het meeste stook je in de maanden dec-feb en dan doen zonnepanelen bijna niets.

Wat wel mooi is is een cv-houtkachel met gecombineerd met zonnepanelen, die kunnen het geisoleerde vat delen waarin de warmte wordt opgeslagen. Dan heb je bijna helemaal geen gas meer nodig.
pi_121686983
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 17:02 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Dat zal in jouw geval wel tegenvallen denk ik, in een appartement heb je sowieso al minder stookkosten omdat je al warmte krijgt van je buren.

Ik denk zelf ook wel eens na om een houtkachel te installeren in mijn huis, maar voor de investering die dat kost kan ik nog aardig wat gas verstoken.
Er zit nu nog geen kachel in, dus er zal nog een geisoleerd rookanaal door de 1e verdieping en zolder moeten, samen met de ombouw van die pijp en de gaten boren in de vloer ben ik zo een paar duizend ¤ armer, en dan heb ik nog geen kachel.
Appartementje is waar ik nu woon, maar op 15 februari krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis (rijtjeshuis met woonkamer van 45m2). En die kachel is dus voor straks, enfin, zie mijn eerste post :)

Weet iemand hoe het zit met het bestaande rookkanaal? Is dat gewoon bruikbaar of heeft een kachel een ander kanaal nodig dan een open haard (die er nu dus in zit)?
“I have dined with kings, I've been offered wings. And I've never been too impressed.”
pi_121687768
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 17:52 schreef Vido het volgende:
Weet iemand hoe het zit met het bestaande rookkanaal? Is dat gewoon bruikbaar of heeft een kachel een ander kanaal nodig dan een open haard (die er nu dus in zit)?
Dat is gewoon bruikbaar, maar ik zou hem even laten inspecteren door een schoorsteenveger, die kijken dan met een camera of er ergens scheuren zitten e.d.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_121690979
In ons huidige huis waar we sinds okt. de sleutel van hebben zat vroeger een openhaard die is omgebouwd tot een lelijke gashaard. Kunnen wij die weer terugbouwen naar een kachel?
In onze oude woning zat ook een openhaard maar die gaf nul warmte. En ook de gashaard is open en geeft amper tot geen warmte af.
pi_121691421
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 17:50 schreef machtpen het volgende:
Zonnepanelen geven warmte als het al warm is. De besparing per jaar op de stookkosten zal een paar tientjes zijn. Het meeste stook je in de maanden dec-feb en dan doen zonnepanelen bijna niets.
Het is ook niet bedoeld om de gasrekening naar beneden te brengen natuurlijk, maar voor de elektrarekening.
pi_121694782
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 19:32 schreef ferrari_rood het volgende:
In ons huidige huis waar we sinds okt. de sleutel van hebben zat vroeger een openhaard die is omgebouwd tot een lelijke gashaard. Kunnen wij die weer terugbouwen naar een kachel?
Daar moet je even een schoorsteenveger naar laten kijken. Zou best kunnen dat bv de schoorsteen lek is, en dat ze daarom de openhaard hebben verwijderd, en een gashaard via een flexibele buis door het kanaal heen hebben aangesloten. Kan ook dat ze gewoon de open haard zat waren. Maar geen risico mee nemen, en even iemand laten kijken die er verstand van heeft.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_121694921
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 20:37 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Daar moet je even een schoorsteenveger naar laten kijken. Zou best kunnen dat bv de schoorsteen lek is, en dat ze daarom de openhaard hebben verwijderd, en een gashaard via een flexibele buis door het kanaal heen hebben aangesloten. Kan ook dat ze gewoon de open haard zat waren. Maar geen risico mee nemen, en even iemand laten kijken die er verstand van heeft.
Dat was ik wel van plan het is sowieso een meerjaren plan de haard ombouw is ook nogal grof en groot maar vanwege het spanplafond blijven we met een vrij grote schouw zitten.
  vrijdag 18 januari 2013 @ 19:29:30 #25
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_121733817
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 13:18 schreef mark_dabomb het volgende:
Even hier in het topic:

Wij hebben gekocht bij Beerten in Maarheeze.

Foto voor:

[ afbeelding ]

Tijdens:

[ afbeelding ]

Na:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Wat mooi!

Wij willen ook zoiets (hebben nu ook een gemetselde hoek-openhaard)

Mag ik vragen wat dit jullie gekost heeft?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')