Je beschrijft genot. Maakt niks uit, zelfs de consequentialisten hadden dat foutquote:Op woensdag 16 januari 2013 22:48 schreef datismijnmening het volgende:
Geluk=Geld, neuken, experimenteren, reizen, drugs, afwisseling en koste wat kost voorkomen dat je een Henk&Ingrid bestaan krijgt
Dat is vooral wat ik voel ja, die dagelijkse beslommeringen, wat heeft het van zin? waarom gaan mensen er zo in mee? zijn zo naïef om te denken dat een goede carrière, huisje boompje, beestje hen gelukkig gaat maken? of ben ik juist te dom om te zien waarom dat geluk zou kunnen brengen?quote:Op woensdag 16 januari 2013 23:03 schreef zarGon het volgende:
De kleine dingetjes brengen mij geluk. Het moeilijke daaraan is het opmerken ervan, want ik merk dat ik soms zo meegezogen word door de dagelijkse beslommeringen dat ik de kleine dingen mis.
Ik denk dat je het nut van dingen afvraagt en beetje bij beetje realiseert wat het leven nou eigenlijk is. Nee, vreemd is het niet. En niets houdt je tegen om het ook daadwerkelijk uit te voeren.
En wat betreft deze, ik ben best wel geïnteresseerd in dit soort dingen, ik heb niet al die werken gelezen maar ben wel redelijk bekend met de meeste. Maar ook literatuur geeft mij weinig inzicht in mijn probleem. Vaak geeft het me wel een bepaald beeld, maar dit relativeer ik vervolgens weer weg door alles te overpeinzen.quote:
Je wordt min of meer 'gedwongen' om een bepaalde route te volgen. Studie » werk, bijvoorbeeld. Dat zijn de hoofddoelen, waarbij jij de weg ernaar zelf invult. Dat allemaal brengt verantwoordelijkheden en verplichtingen mee, en dus ja, voor je het weet beweeg je min of meer zoals anderen in soort patroon. Want tja, je moet geld verdienen en geld komt niet vanzelf aanwaaien.quote:Op woensdag 16 januari 2013 23:12 schreef Shispeed het volgende:
[..]
wat me het meest steekt dat ik dat het soms voelt alsof ik door de maatschappij in een soort patroon wordt geduwd waar ik helemaal niet in terecht wil komen, omdat juist in die patronen zo veel verdriet, stress, problemen etc. zie.
Kijk dat is het volgende punt, opzich heb ik wel redelijk wat geld voor een student. Genoeg om een tijdje te vertrekken (Ik ben qua reizen ook totaal niet veeleisend betreft onderdak etc.).quote:Op woensdag 16 januari 2013 23:21 schreef zarGon het volgende:
[..]
Je wordt min of meer 'gedwongen' om bepaalde route te volgen. School » studie » werk, bijvoorbeeld. Dat zijn de hoofddoelen, waarbij jij de weg ernaar zelf invult. Dat allemaal brengt verantwoordelijkheden en verplichtingen mee, en dus ja, voor je het weet beweeg je min of meer zoals anderen in soort patroon. Want tja, je moet geld verdienen en geld komt niet vanzelf aanwaaien.
Je kunt dat allemaal doorbreken, door bijvoorbeeld gewoon te reizen, maar dat brengt meer onzekerheden met zich mee. Als je daartegen bestand bent en jezelf kunt redden, moet je zeker rondreizen.
- Het leven heeft geen nut (de vraag is of het überhaupt nut zou moeten hebben...).
- Als je geld hebt ben je koning ende keizer en kun je je eigen pad inclusief eigen hoofddoelen bepalen.
waarheen maakt me totaal niet uit, ik zie wel!quote:Op woensdag 16 januari 2013 23:41 schreef LazyDave het volgende:
Waar wil je precies heen dan en voor hoe lang en als je niet materialistisch bent ingesteld, waarom volg je dan een economische opleiding?
Nee ik weet dat mijn leven geen aangesloten geluksmoment kan en hoeft te zijn, en ik geniet van heel veel dingen, ik ben qua dat betreft snel tevreden en ook best een opgewekte en vrolijke jongen, ik kan om bijna alles lachen. Maar de vraag die mij blijft steken en met dit topic iets duidelijker probeer te krijgen is of ik met het pad wat ik nu volg gelukkig kan blijven.quote:Op woensdag 16 januari 2013 23:45 schreef motorbloempje het volgende:
Geluk nastreven is voor mij kunnen doen wat ik wil binnen de minimale voorwaarden die de maatschappij mij stelt.
Om te kunnen leven heb je geld nodig, hiervoor een baan en hiervoor een opleiding. Moet dat de beste opleiding voor de meest verdienende baan zijn? Neuh, voor mij niet. Ik heb graag plezier in m'n opleiding, en straks ook in m'n werk, maar natuurlijk ook in m'n relatie en mijn leven buiten de relatie om.
Een avondje FOK!ken, zoals nu, terwijl mijn man weer onderweg is naar huis, is een stukje geluk, omdat ik het als fijn beschouw.
Een middag wandelen samen met m'n man, in Schotland, prachtige uitzichten, flinke klimmen, biertje in de pub erna.
15 km hardlopen in m'n eentje met muziek in m'n oren en blik en verstand op oneindig.
Koffie drinken met een vriendin als pauze van het scriptieschrijven, al is het maar even 15 minuten.
Dingen die je blij maken, die een glimlach op je gezicht toveren, óók als andere dingen even niet meezitten.
Zolang ik met regelmaat die glimlach bij mezelf zie weet ik dat ik op een geluks-pad zit. Niet alles is perfect en niet je hele leven kan één groot geluksmoment zijn, maar zolang je die kleine dingen, zoals zG. zei maar blijft herkennen én blijft volhouden ondanks ruwere zeeën, dan is het leven héél mooi.
nee dat snap ik uiteraardquote:Op woensdag 16 januari 2013 23:54 schreef motorbloempje het volgende:
Dat kunnen wij niet zo voor je bepalen hè?
tvp vr dezequote:
Waarom gelukkig zijn als je interessant zou kunnen zijn? Geluk is niet zo belangrijk en kan bovendien niet direct nagestreefd worden, het is een bijproduct van het verwezenlijken van een bepaald doel en kan geen doel op zich zijn. Het doel van het leven is niet om gelukkig te zijn.quote:Op woensdag 16 januari 2013 22:45 schreef Shispeed het volgende:
Nu was ik vandaag eens een beetje na aan het denken toen ik aan het fietsen was, ik vroeg me af wat brengt nu geluk? Ik zit zelf in het eerste jaar van een economische universitaire opleiding en zie veel mensen om mij heen zichzelf enorm inzetten om zo goed mogelijk te presteren, ikzelf ben zo niet, ik ben meer het schoolvoorbeeld van de zesjescultuur en wat vandaag niet komt, komt morgen wel.
Toen begon ik me af te vragen waarom zo veel mensen zo gemotiveerd zijn. Ze willen neem ik aan vooral snel carrière maken en later een goede en goed betaalde baan krijgen? Waarom willen ze een goede baan krijgen? omdat je van een goed salaris en goede baan met veel aanzien gelukkig wordt? Maar eigenlijk lijkt mij een topbaan helemaal niet zo fijn, het geeft enorm veel spanning en hecktiek en je bent bijna altijd aan het werk.
Maar wat maakt je dan wel gelukkig? een leuke vriendin en op den duur misschien kinderen. Op zich lijkt het me wel leuk om een relatie en kinderen te hebben, maar je bent dan wel enorm gebonden en beperkt. Je vrijwel continu met je vrouw, je kinderen en je werk bezig. Misschien geven kinderen je wel veel geluk, maar het leven van 'vader' lijkt me wel enorm saai. Je zit vast in een burgerlijk patroon van huisje boompje beestje zoals het grootste deel van de Nederlanders.
Ik kwam tot de conclusie dat voor mij op dit moment een leven van autonomie en reizen, nieuwe mensen ontmoeten en de wereld zien mij het meest gelukkig zou maken. Dat doe ik het liefst, de wereld zien. Ik heb ook eigenlijk niet zo veel met menselijke relaties of iets dergelijks. Ik vind mijn familie aardige mensen en gun ze al het goeds (en andersom ook volgens mij), maar of ik deze mensen nou echt zal missen als ik ze niet meer zou zien? ik weet het niet. Ik ben ook blij met mijn vrienden, stuk voor stuk aardige gasten, maar ook voor hun geldt hetzelfde, ik weet niet of ik ze zou missen als ik ze niet meer zou zien.
Een vriendin zou ik ook wel willen hebben, alleen ik ben niet zo goed met meisjes. Een gesprek aanknopen of een meisje 'scoren' (hoe minachtend dat ook klinkt) lukt wel, maar meer niet. Ik zit er overigens ook niet echt mee dat dat niet lukt hoor, maar op zich zou ik wel eens willen weten hoe het is om een relatie te hebben.
Ik voel eigenlijk dus een sterke drang om te gaan reizen, weg te gaan van hier en de wereld zien, nieuwe mensen en culturen te gaan ontmoeten, en zonder verplichtingen of gebondenheid te doen waar ik zin in heb en te gaan waar ik zin in heb. En ik vraag me af of ik dan iets van thuis zo missen.
Is dit raar? is dit een soort vluchtgedrag of hoort dit misschien bij mijn leeftijd? en zijn er meer mensen die dit hebben?
Ik heb een beetje het gevoel dat je om je heen kijkt, en denkt: wat de rest doet, daar word ik niet gelukkig van.quote:Op woensdag 16 januari 2013 23:30 schreef Shispeed het volgende:
k weet dat sowieso mijn moeder echt verdrietig zou worden als ik niet zou studeren en zou vertrekken.
Zie hier een wat gerichtere vraag nog dus nog even reageren. Je hebt geen gezin, nog geen vriendin gehad, studie nog niet af, geen vaste baan dan neem ik aan (?).. je hebt ideeen over vaderschap e.d. maar nog niet meegemaakt. En ja dit betekent niet dat je het tegenovergestelde gaat denken als je het ervaart. Maar het kan best wel zo zijn. Je moet ook weer geen rare (niet echt raar maar wel raar als je er in blijft steken, eeuwige dwaler op de wereld) levenskeuzes maken waardoor je andere kansen vergooit. Je kan best een periode reizen, niks mis mee. Maar zoals jij erover praat lijkt het alsof het leven wat zoveel andere leven je ongelukkig zou maken terwijl je daar feitelijk niks van af weet (behalve redenaties waar je best uit kan groeien).quote:Op woensdag 16 januari 2013 23:54 schreef Shispeed het volgende:
[..]
Nee ik weet dat mijn leven geen aangesloten geluksmoment kan en hoeft te zijn, en ik geniet van heel veel dingen, ik ben qua dat betreft snel tevreden en ook best een opgewekte en vrolijke jongen, ik kan om bijna alles lachen. Maar de vraag die mij blijft steken en met dit topic iets duidelijker probeer te krijgen is of ik met het pad wat ik nu volg gelukkig kan blijven.
het is een verkeerde intrepetatie dat ik school 'niet leuk' vind, ik vind het juist wel leuk. Ik vraag me alleen af in wat van mate het zin heeft om me uit sloven en carrière te maken, of wat de gevolgen daarvan zijn. Ik best belezen en heb een veel algemene kennis, althans veel meer dan mijn leeftijdsgenoten, maar daar gaat het me niet om.quote:Op donderdag 17 januari 2013 03:20 schreef LelijKnap het volgende:
Ik zag laatst weer iets over in Afrika. God, wat armoedig was die school, maar wat mooi de omgeving waar die stond. Heuvels met gras, blauwe lucht,... geen schoenen maar lekker op blote voeten... hangen in de schaduw
Uiteraard, maar dat is het nou ook juist. Moet ik het mijn doel maken om de wereld te gaan zien of is dat een irrealistisch doel?quote:Op donderdag 17 januari 2013 03:49 schreef Kiyoaki het volgende:
[..]
Waarom gelukkig zijn als je interessant zou kunnen zijn? Geluk is niet zo belangrijk en kan bovendien niet direct nagestreefd worden, het is een bijproduct van het verwezenlijken van een bepaald doel en kan geen doel op zich zijn. Het doel van het leven is niet om gelukkig te zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |